Limitarea numărului de angajaţi la trei persoane (în cazul PFA), respectiv opt persoane (în cazul II) este inclusă în Legea nr. 182/2016, un act normativ publicat pe 19 octombrie în Monitorul Oficial şi ale cărui prevederi se aplică începând de astăzi.
Prin urmare, azi este momentul de la care trebuie respectată prevederea amintită, în condiţiile în care documentul nu stabileşte un termen ulterior de intrare în vigoare a acestei dispoziţii.
”PFA poate desfășura activitățile pentru care este autorizată, singură sau împreună cu cel mult 3 persoane, angajate de aceasta, în calitate de angajator, cu contract individual de muncă, încheiat și înregistrat în condițiile legii”, stipulează noua lege, astfel că PFA-uri existente care aveau mai mult de trei salariaţi au fost forțate să se conformeze.
Mai departe din articol veți putea afla:
- ce a trebuit să facă PFA pentru a se conforma;
- ce riscuri comportă implementarea noilor reglementări;
- cum pot fi evitate aceste riscuri;
- care este cea mai avantajoasă variantă și ce recomandă specialiștii.
Concedierea salariaţilor - o variantă posibilă, dar destul de riscantă
În ceea ce priveşte concedierea persoanelor ce depăşesc limita de trei angajaţi, Legea nr. 182/2016 nu stabileşte temeiul legal în baza căruia vor înceta contractele individuale de muncă (CIM) ale salariaţilor.
Astfel, Luiza Daneliuc, expert contabil la Smart Tax Advisors, consideră încetarea CIM ca urmare a desfiinţării locului de muncă ocupat de salariat o opţiune de luat în calcul, dar care prezintă şi anumite riscuri.
Concret, punerea în practică a unei astfel de măsuri, reglementată la art. 65 alin. (1) din Codul muncii, nu a fost uşor de implementat pentru angajatorul PFA, în condiţiile în care selecţia angajaţilor concediaţi va putea fi contestată în instanţă de salariaţii în cauză.
"Legea nu prevede modalitatea de selecţie a angajaţilor concediaţi, înţelegându-se că lasă acest lucru la aprecierea PFA-ului, ceea ce constituie un risc major de litigii pentru PFA-ul care are salariaţii încadraţi pe acelaşi post şi cu aceleaşi realizări profesionale consemnate în evaluările obligatorii anuale, neexistând o manieră obiectivă de departajarea a acestora", consideră Luiza Daneliuc.
Aşa cum am precizat deja, condiţia privind numărul de salariaţi trebui respectată de azi înainte, odată cu intrarea în vigoare a noului act normativ, care însă nu prevede vreo sancţiune pentru nerespectarea acestei prevederi.
În acelaşi timp, trebuie luat în calcul şi faptul că numărul PFA-urilor cu peste trei salariaţi era oricum unul destul de redus, în condiţiile în care activitatea ca PFA nu mai este, în special din 2016, prea atractivă din punct de vedere fiscal: "Principalele motive pentru care persoanele fizice îşi desfăşoară activitatea pe PFA sunt contabilitatea simplificată şi accesul imediat la banii încasaţi. În momentul în care apar angajaţi pe PFA, vorbim deja de implicaţii contabile şi fiscale", este de părere Radu Georgescu, Managing Partner la CFO Network, cel care le recomandă PFA-urilor cu mai mult de trei angajaţi să migreze către SRL.
Notă: Pe lângă limitarea numărului de angajaţi, Legea nr. 182/2016 stabileşte limitări pentru PFA şi II şi atunci când vine vorba de clasele de activitate pentru care pot obține autorizație. Detalii suplimentare despre acest subiect puteţi citi aici.
Modificarea formei de organizare, a doua opţiune a PFA cu mai mulți salariați
PFA care au nevoie de mai mult de trei angajați pentru a-și desfășura activitatea, neputând să-i concedieze pe cei care depășesc limitările impuse de lege, nu pot decât să-și modifice forma de organizare, respectiv trecerea de la PFA la II, acolo unde vor putea fi încadraţi în muncă până la opt angajaţi.
De altfel, opţiunea de a trece de la PFA la II este prevăzută la art. 19 din Ordonanţa de urgenţă nr. 44/2008, act normativ care stabileşte practic condiţiile în care funcţionează aceste entităţi fără personalitate juridică, astfel că "posibilitatea transformării PFA în II a existat dintotdeauna, nefiind nou introdusă în lege", după cum a explicat Luiza Daneliuc.
În ceea ce priveşte procedura de schimbare a formei de organizare, aceasta presupune depunerea unei cereri de înregistrare la Registrul Comerţului, ce poate fi descărcată de aici. Formularul trebuie completat corespunzător, prin bifarea căsuţei de la punctul 7.6, cu precizarea formei pentru care se doreşte preschimbarea, respectiv PFA, şi precizarea noii forme alese, adică II.
În egală măsură, PFA are şi varianta de a opta pentru schimbarea formei juridice în SRL, situaţie în care este necesară, mai întâi, radierea PFA din Registrul Comerţului, urmată de înmatricularea şi autorizarea noii forme de organizare, în funcţie de opţiune.
Notă: Din acest articol aflaţi detalii despre înfiinţarea unei SRL, iar aici aveţi un ghid despre înfiinţarea unei II.
PFA poate colabora cu oricâte alte entităţi, însă nu se pot masca astfel raporturi de muncă
Potrivit Legii nr. 182/2016, PFA vor putea să colaboreze în continuare cu alte entități: „În scopul exercitării activității/activităților pentru care a fost autorizată, PFA poate stabili relații contractuale, în condițiile legii, cu orice persoane fizice și juridice, cu alte PFA, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale, pentru efectuarea unei activități economice (...)”, dispune actul normativ.
Astfel, colaborarea cu alte entităţi juridice (ONG, SRL, alte PFA-uri, II, IF) nu este afectată de noile prevederi legale, PFA-urile putând în continuare să încheie contracte de prestări servicii cu orice entitate juridică.
În schimb, potrivit lui Radu Georgescu, pentru colaborarea cu persoane fizice, PFA trebuie să ţină cont de limitarea numărului de angajaţi pentru exercitarea activităţilor pentru care a fost autorizată, dar şi de caracterul de continuitate sau dependenţă al activităţii prestate de acele persoane.
"Astfel, PFA-ul care în prezent are patru angajaţi nu îl poate concedia pe cel de-al patrulea, dupa care să folosească în continuare serviciile acestuia printr-un contract de servicii încheiat cu această persoană fizică, dacă activitatea nu îndeplineşte cel puţin patru criterii de independenţă", a explicat specialistul de la CFO Network.
Totodată, chiar dacă concepte precum "convenţie" civilă sau "venituri obţinute din convenţiile civile" nu se mai regăsesc în cuprinsul actualului Cod fiscal, legislaţia în vigoare oferă câteva alternative ce pot fi folosite în locul acestora.
"Varianta unor convenții civile este aplicabilă doar în cazul în care respectiva persoană fizică desfășoară o activitate fără caracter de continuitate (o activitate punctuală, o singură dată). Orice fel de activitate economică cu caracter de continuitate desfășurată de o persoană fizică atrage obligativitatea organizării sub forma PFA, II, IF etc)", a punctat şi Luiza Daneliuc.
Astfel, în situaţia în care o persoană este remunerată strict o singură dată pentru activitatea desfăşurată, venitul obţinut de respectiva persoană trebuie tratat din punct de vedere al taxării ca provenind din alte surse. Dacă însă persoana în cauză are o colaborare mai lungă cu o entitate juridică, aceasta ar trebui să se autorizeze ca PFA, iar veniturile sale din această activitate să fie considerate venituri din activităţi independente, ca urmare a caracterului continuu/recurent. Mai multe detalii despre acest subiect găsiţi aici.
Recomandarea specialistului: Migrarea către microîntreprindere, varianta cea mai avantajoasă
În concluzie, pentru acele persoane fizice autorizate ce nu pot sau nu vor să se încadreze în limitele prevăzute de lege în ceea ce priveşte numărul de angajaţi, Luiza Daneliuc oferă două alternative, astfel:
- transformarea PFA în II, care permite angajarea a maximum opt salariați;
- radierea PFA și înființarea unei SRL, care permite angajarea unui număr nelimitat de salariați.
De altfel, din 2016, odată cu înăsprirea sistemului fiscal aplicabil PFA, mulţi antreprenori au ales varianta funcţionării ca microîntreprindere, cea care oferă, în opinia lui Radu Georgescu, cea mai avantajoasă formă de organizare din punct de vedere fiscal: "Astfel, este foarte probabil să asistăm la o nouă migrare a PFA-urilor către microîntreprinderile cu impozitare pe venit", a subliniat Managing Partner-ul de la CFO Network.
Important! Legea nr. 182/2016 nu aduce modificări profesiilor liberale, precum şi acelor activităţi economice a căror desfăşurare este organizată şi reglementată prin legi speciale. Astfel, limitările privind numărul de salariaţi şi numărul de clase de activitate pentru care se poate obține autorizare nu vizează şi aceste entităţi, atât timp cât legea în baza cărora au fost înfiinţate le permite acest lucru.
Nu uitați! Legea nr. 182/2016 mai stabilește și că studenții care vor înființa PFA sau II nu vor fi nevoiți să plătească taxele pentru înregistrarea și autorizarea acestor entități. Mai multe informaţii despre acest subiect găsiţi aici.