De la 1 ianuarie 2017 s-a micşorat plafonul capitalului social la înființare, în funcție de care se poate aplica sau nu regimul de impozitare pentru microîntreprinderi. Măsura este inclusă în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 84/2016, ce a apărut într-un număr al Monitorului Oficial din 6 decembrie 2016.
Așa că, de la începutul anului, prin intrarea în vigoare a noilor prevederi, a fost redusă limita capitalului social pentru care se poate alege plata impozitului pe profit: „Posibilitatea de a renunța la aplicarea regimului de impozitare pentru microîntreprinderi este motivată de faptul că există societăți care fac investiții, nu au încă venituri și sunt obligate să aplice un regim care nu le permite să-și recupereze pierderea fiscală”, au motivat reprezentanții Ministerului Finanţelor Publice (iniţiatorii proiectului de act normativ) în septembrie, atunci când şi-au făcut publice intenţiile de a modifica legislaţia fiscală.
Cu alte cuvinte, se doreşte eliminarea situaţiilor întâlnite până acum în practică, în care unele firme care făceau investiţii majore nu îşi puteau deduce cheltuielile.
De asemenea, potrivit documentului intrat în vigoare recent, pot deveni plătitoare de impozit pe profit şi acele firme care îşi majorează pe parcurs capitalul social până la noua valoare introdusă. Asta deoarece, până acum, firmele care aveau la înfiinţare un capital social mai mic de 25.000 de euro nu puteau opta pentru plata impozitului pe profit pe parcursul existenţei entităţii, chiar dacă acestea îşi completau capitalul social până la valoarea menţionată.
Suplimentar, noua măsura este valabilă şi pentru contribuabilii deja înființați care îşi vor scădea capitalul social până la respectiva sumă.
Concret, noile dispoziţii prevăd diminuarea de la 25.000 de euro (aproximativ 112.000 de lei) la 45.000 de lei (aproximativ 10.000 de euro) a limitei capitalului social de la care microîntreprinderile pot alege să devină plătitoare de impozit pe profit.
Prin urmare, din acest an, doar entităţile cu un capital social mai mic decât 45.000 de lei sunt obligate să aplice impozitul pe veniturile microîntreprinderilor. În schimb, dacă îşi completează capitalul social pe parcurs, până cel puţin la noul nivel fixat, firmele vor putea deveni plătitoare de impozit pe profit.
Potrivit legislației, o firmă nou-înfiinţată este obligată să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal, atât timp cât capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale, la momentul înregistrării la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
Totuşi, prin excepţie de la această regulă, societatea nou-înfiinţată care la data înregistrării în registrul comerţului are subscris un capital social reprezentând cel puţin suma de 45.000 de lei (noul plafon introdus) poate opta să aplice impozitul pe profit.
Totodată, OUG nr. 84/2016 prevede că, în cazul în care condiţia referitoare la capitalul social nu mai este respectată, persoanele juridice vor aplica impozitul pe veniturile microîntreprinderii începând cu anul fiscal următor celui în care capitalul social s-a redus sub valoarea de 45.000 de lei.
În plus, documentul amintit stabileşte şi ce se întâmplă cu microîntreprinderile care au un capital social de cel puţin 25.000 de euro şi au optat pentru aplicarea impozitului pe profit până la finalului lui 2016. Concret, potrivit noilor reguli, acestea îşi păstrează statutul de plătitor de impozit pe profit și în situația în care capitalul social va scădea până la nivelul sumei de 45.000 lei (circa 10.000 de euro).
Vă reamintim că, în conformitate cu prevederile din Codul fiscal, o microîntreprindere este o persoană juridică română care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
-
a realizat venituri, altele decât cele obţinute din desfăşurarea activităţilor din:
- domeniul bancar;
- domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, cu excepţia persoanelor juridice care desfăşoară activităţi de intermediere în aceste domenii;
- domeniul jocurilor de noroc;
- explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale.
- a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi management, în proporţie de peste 80% din veniturile totale;
- a realizat venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 100.000 euro (plafonul a fost majorat de la 65.000 de euro de la 1 ianuarie 2016);
- capitalul social al acesteia este deţinut de persoane, altele decât statul şi unităţile administrativ-teritoriale;
- nu se află în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerţului sau la instanţele judecătoreşti.
Societăţile din România aplică impozitul pe veniturile microîntreprinderilor începând cu anul fiscal următor celui în care îndeplinesc condiţiile amintite mai sus. Prin excepţie de la această regulă, actul normativ aplicabil de la începutul acestui an oferă microîntreprinderilor care au sau îşi majorează capitalul social până la valoarea minimă de 45.000 lei posibilitatea de a opta pentru plata impozitului pe profit începând cu trimestrul în care această condiție va fi îndeplinită.
De altfel, opţiunea este una definitivă, cu condiţia menţinerii valorii capitalului social pentru întreaga perioadă de existenţă a firmei respective.
De ce ar alege microîntreprinderile aplicarea impozitului pe profit
De la 1 ianuarie 2016, condiţiile de încadrare a firmelor în categoria microîntreprinderilor s-au schimbat considerabil. Astfel, pe lângă majorarea la 100.000 de euro a plafonului până la care se poate aplica regimul microîntreprinderilor, acestor forme de organizare le este aplicată o cotă de impozitare cuprinsă între 1% şi 3%, în funcţie de existenţa angajaţilor şi numărul acestora, după cum urmează:
- cotă de impozitare de 1% pentru microîntreprinderile care au cel puţin doi salariați;
- cotă de impozitare de 2% pentru microîntreprinderile cu un singur angajat;
- cotă de impozitare de 3% pentru microîntreprinderile care nu au nici măcar un salariat.
În plus, firmele nou-înfiinţate care au cel puţin un salariat şi sunt constituite pe o durată de cel puţin patru ani beneficiază de un impozit de numai 1%, pentru primele 24 de luni de la data înregistrării firmei, cu condiţia ca societatea să nu se afle într-una dintre următoarele situaţii:
- lichidarea voluntară prin hotărârea adunării generale, potrivit legii;
- dizolvarea fără lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporară, potrivit legii;
- declararea pe propria raspundere a nedesfăşurării de activităţi la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi acţionari/asociaţi;
- acţionarii/asociaţii săi vând/cesioneaza/schimbă titlurile de participare deţinute.
De altfel, există câteva motive pentru care microîntreprinderea este considerată forma de organizare cea mai avantajoasă din punct de vedere fiscal, astfel:
- volum de muncă mai redus pentru calculul impozitului pe venit în detrimentul celui pe profit;
- conformare fiscală mai lejeră, în condiţiile în care metoda de calcul a sumelor de plată este mai simplă decât în cazul impozitului pe profit şi presupune un risc de eroare mai scăzut;
- risc mai scăzut de a ajunge să datorezi dobânzi şi penalităţi.
În acelaşi timp însă, există şi destule dezavantaje, mai ales dacă ţinem cont că această formă de impozitare poate impune anumitor firme o sarcină fiscală mai mare decât dacă ar plăti impozit în funcţie de profit.
Spre exemplu, firmele care înregistrează pierderi sunt afectate negativ pentru că sunt forţate sa plătească un impozit cuprins între 1 şi 3% (aşa cum am arătat mai sus) din veniturile lor, comparativ cu zero lei, cât ar plati pentru că afacerile lor nu aduc profit.
Mai mult, companiile care au o cifră de afaceri mai mică de 100.000 de euro şi care au o marjă a profitului impozabil mai mică de un anumit procent pot suferi financiar de pe urma impunerii ca microîntreprindere pentru că sunt nevoite să achite un impozit mai mare decât în situaţia în care ar fi rămas plătitoare de impozit pe profit.
Notă: OUG nr. 84/2016 aduce noutăţi în mai multe zone ale fiscalităţii, inclusiv în domeniul impozitului pe profit. Mai multe detalii despre noutăţile propuse găsiţi aici. În altă ordine de idei, în acest articol aveţi toate detaliile despre regimul fiscal aplicabil microîntreprinderilor în 2017.
Comentarii articol (2)