Asigurarea, de la 1 ianuarie 2017, a unui tratament fiscal echitabil contribuabililor care îşi redobândesc codul de înregistrare în scopuri de TVA se regăseşte în Ordonanţa de urgență a Guvernului nr. 84/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, act normativ care aduce numeroase modificări atât Codului fiscal, cât şi Codului de procedură fiscală.
Astfel, contribuabilii ce îşi recapătă codul de TVA vor fi repuşi în drepturi şi li se vor acorda beneficiile pierdute în perioada aferentă anulării codului, în sensul că pot refactura cu taxă către clienți toate vânzările pe care le-au realizat în perioada în care nu au avut cod de TVA.
Noua măsură vine în contextul în care, până acum, persoanele care pierdeau codul de TVA nu puteau deduce taxa aferentă achiziţiilor efectuate, dar trebuiau să colecteze TVA pentru livrările/prestările efectuate, fără însă să aibă posibilitatea să-l deducă.
În egală măsură, OUG nr. 84/2016 stabileşte că beneficiarii pot să deducă TVA pentru cumpărările aferente vânzărilor efectuate în perioada în care furnizorul a avut codul anulat, în condiţiile în care, conform prevederilor valabile până la final de 2016, nici acest lucru nu era posibil.
Nu în ultimul rând, cheltuielile înregistrate de contribuabilii inactivi şi de beneficiarii acestora sunt luate în calcul la determinarea rezultatului fiscal privind impozitul pe profit. Până la finele anului recent încheiat, cheltuielile înregistrate de acești contribuabili nu erau luate în calcul la stabilirea impozitului pe profit.
Exemplul oferit de Finanţe
Pentru a înţelege mai bine necesitatea adoptării noilor măsuri aplicabile firmelor care au avut codul de TVA anulat și sunt reînregistrate ca plătitoare de TVA, reprezentanţii din Finanţe (iniţiatorii dispoziţiilor prezentate) au oferit şi un exemplu concret atunci când şi-au făcut publice intenţiile de a modifica legislaţia fiscală.
Astfel, a fost luat cazul unui contribuabil căruia i-a fost anulat codul de TVA la 1 iulie 2016. O lună mai târziu, acesta a cumpărat mărfuri în valoare de 5.000.000 de lei plus TVA de 1.000.000 de lei (20%), TVA pe care nu îl poate deduce. La data de 15 august, persoana vinde mărfurile respective la valoarea de 5.500.000 de lei, neavând dreptul să factureze cu TVA către client. Totuşi, va plăti la buget TVA-ul aferent acestei vânzări în sumă de 1.100.000 de lei (5.500.000 x 20%= 1.100.000 lei). Beneficiarul nu primește o factură cu TVA și nu are ce să deducă.
Dacă însă contribuabilul din exemplul de mai sus îşi va recăpăta codul de TVA, acesta va avea dreptul să factureze cu TVA către client: 5.500.000 + 1.100.000 (TVA de 20%) = 6.600.000 de lei. Totodată, beneficiarul va deduce acest TVA de 1.100.000 de lei, iar furnizorul (care a avut codul anulat) va deduce după înregistrare TVA de un milion de lei aferent achiziției de mărfuri efectuate la 1 august 2016.
În ce situaţii îţi pierzi codul de TVA şi cum îl recuperezi
Potrivit Codului de procedură fiscală, există anumite situaţii în care un contribuabili este declarat inactiv din oficiu, fapt ce atrage anularea codului de TVA. Concret, art. 92 din actul normativ citat enumeră șapte situații în care firma poate fi declarată inactivă din punct de vedere fiscal, după cum urmează:
- nu îşi îndeplineşte, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organul fiscal central constată că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
- inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerţului;
- durata de funcţionare a societăţii este expirată;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata deţinerii spaţiului cu destinaţia de sediu social este expirată (această durată poate fi determinată de perioada de valabilitate înscrisă în contractul de închiriere sau în contractul de comodat depus la Oficiul Registrului Comerțului).
Pe lângă anularea din oficiu a codului de TVA în momentul în care este declarat inactiv, un contribuabil poate rămâne fără cod de TVA și în următoarele situaţii:
- atunci când asociații/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabilă însăși au/au avut înscrise în cazierul fiscal anumite fapte de natură penală;
- în situația în care firma nu au depus pe parcursul a șase luni consecutive niciun decont de TVA;
- atunci când contribuabilul a depus deconturi pe „zero”.
- în situaţia în care persoana impozabilă nu era obligată și nici nu avea dreptul să solicite înregistrarea în scopuri de TVA;
- atunci când persoana impozabilă cere scoaterea din evidențele persoanelor înregistrate în scopuri de TVA pentru aplicarea regimului special de scutire de TVA;
- atunci când persoana impozabilă nu justifică intenția și capacitatea de a desfășura activitate economică.
În acelaşi timp, un contribuabil inactiv se poate reactiva dacă îndeplinește cumulativ mai multe condiții:
- îşi îndeplinește toate obligaţiile declarative prevăzute de lege (această condiție se consideră îndeplinită şi în cazul în care obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central);
- nu înregistrează obligaţii fiscale restante;
- organul fiscal central constată că funcţionează la domiciliul fiscal declarat (verificarea se va face din 2017 doar în anumite situaţii);
- nu se află în situaţia pentru care a fost declarat inactiv.
Mai multe detalii despre cazurile în care societățile pot ajunge să-și piardă codul de TVA, dar şi procedurile de urmat în cazul în care contribuabilii solicită reînregistrarea în scopuri de TVA găsiţi aici.
Notă: Detalii despre celelalte măsuri de modificare a Codului fiscal găsiţi aici (într-o sinteză a noilor reglementări), aici (noutăţi privind impozitul pe profit) şi aici (un nou regim fiscal pentru microîntreprinderi).