De astăzi, pentru schimbarea buletinului și pentru înscrierea mențiunilor privind schimbarea domiciliului sau a reședinței nu se mai achită taxe extrajudiciare de timbru, deoarece prevederea care stabilea tarifele respective a fost abrogată azi de Legea nr. 1/2017.
Deși prin Legea nr. 117/1999 anumite activități erau scutite deja de plată, prin abrogarea legii s-au eliminat, până la urmă, toate dările prevăzute în cuprinsul legii. Prin urmare, preschimbarea actelor de identitate se face acum fără a mai fi nevoie de timbru fiscal. De asemenea, nu se mai cer bani nici pentru înscrierea mențiunilor privind schimbarea domiciliului sau a reședinței.
Atenție! Este vorba de eliminarea timbrului fiscal (taxa extrajudiciară de timbru) în valoare de 5 lei, care se solicită pentru preschimbarea buletinelor de identitate, schimbarea domiciliului și, după caz înscrierea mențiunii privind stabilirea reședinței. Taxa în valoare de 7 lei, reprezentând contravaloarea cărţii de identitate, trebuie plătită în continuare.
În altă ordine de idei, pentru eliberarea actului de identitate la preschimbarea buletinului, Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date stabilește care sunt documentele necesare:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- buletinul de identitate;
- certificatul de naştere şi certificatul de căsătorie, după caz, original şi copie;
- certificatul/hotărârea de divorţ, după caz, original şi copie;
- certificatul de deces al soţului/soţiei decedat/decedate, în cazul soţului supravieţuitor, original şi copie;
- certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, original şi copie;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă, original şi copie;
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate;
- timbru fiscal sau chitanţa reprezentând contravaloarea taxei extrajudiciare de timbru, tarif ce va dispărea de la 1 februarie.
În ceea ce privește eliberarea unei cărți de identitate sau a unei cărți electronice de identitate în străinătate, misiunile diplomatice şi oficiile consulare de carieră ale României în străinătate aplică o taxă pentru îregistrarea unei cereri în acest sens. Prevederile Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe şi nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate, care reglementează acest tarif, au fost și ele abrogate de la 1 februarie 2017. Așa că românii din străinătate pot obţine documentele necesare în aceleaşi condiţii ca românii din ţară.
Notă: Consultă aici lista tuturor celorlalte taxe care vor dispărea ca urmare a intrării în vigoare a Legii privind eliminarea unor taxe și tarife.
Comentarii articol (13)