Timbrul de mediu ar urma să fie înlocuit de o altă taxă auto, dar nu se știe de când, în condițiile în care acesta abia a fost eliminat de mai puțin de doi ani. Încă nu există informații prea multe despre forma pe care o va avea această taxă auto nouă și nici despre cine va trebui să o achite.
Grațiela Gavrilescu, ministrul mediului, a declarat la finele lunii noiembrie 2018 că noua taxă auto ar urma să fie implementată din prima zi a anului viitor, deși aplicarea ar urma să fie făcută treptat.
„Așa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susținut și susțin în continuare că poluatorul plătește și nu numai în cazul emisiilor de CO2, ci și în cazul deșeurilor și în celelalte cazuri. Cel care poluează trebuie să plătească. (...) Forma finală se apropie. (...) Această contribuție nu va însemna o singură componentă, ci mai multe componente, să aibă loc și o informare a cetățenilor și poate includerea în acest program a unei perioade de grație pentru acomodare, pentru informare. Și să poată da posibilitatea cetățenilor să poată, într-un timp mai scurt sau mai lung, să ia o decizie cu propriul autovehicul care este mai vechi de zece ani care poluează, și în felul acesta să le dăm posibilitatea să își achiziționeze un autovehicul nepoluant”, a declarat Grațiela Gavrilescu, citată de News.ro.
Ministrul a precizat, conform sursei citate, că forma finală a noii taxe auto ar urma să fie pe componente, dar nu toate vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2019. Totuși, deși se tot discută de mai bine de un an despre noua taxă auto, până acum nu s-a publicat în dezbatere niciun proiect de act normativ care să o reglementeze, iar timpul rămas până la începutul anului viitor este destul de scurt pentru o dezbatere publică reală.
Cu toate acestea, printr-o declarație dată azi, Grațiela Gavrilescu a spus că data de 1 ianuarie 2019 a picat, din moment ce nu există încă o formă finală pentru noua taxă auto. Astfel, ministrul s-a ferit să mai dea o estimare cu privire la data de la care ar urma să se aplice un nou timbru de mediu. „Ca atare, nu avem forma finală, pentru că nu este ușor, sunt cumuli și cumuli de calcule. Matematica nu este ușoară”, a declarat ministrul, conform Mediafax.
Intenția de a înlocui timbrul de mediu cu o nouă formă de taxare de mediu a fost o idee constantă, la nivelul Guvernului, încă din februarie 2017, însă până acum nu s-a ajuns la o propunere concretă. Autoritățile au explicat în mai multe rânduri că nu vor aplica o altă taxă de primă înmatriculare, ci că vor implementa un mecanism mai „ușor de digerat”, cum ar fi o taxă pentru intrarea în centrul orașelor mari.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013, ce reglementa timbrul de mediu pentru autovehicule, a fost abrogată în prima zi a lunii februarie 2017. Astfel, de la acea dată, proprietarii de mașini nu mai sunt obligați să achite taxa auto la prima înmatriculare a unei mașini sau la prima schimbare de proprietar.
Notă: Proprietarii de mașini au putut cere, pe cale administrativă, restituirea oricăreia dintre fostele taxe auto până la 31 august 2018, deci și a timbrului de mediu. Cererile depuse începând cu 1 septembrie 2018 nu mai sunt luate în calcul.
Comentarii articol (36)