Ordinul comun al Ministerului Turismului și al Ministerului Finanțelor Publice nr. 264/464/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 266 din 14 aprilie 2017 și a intrat în vigoare la momentul publicării.
Practic, normele de aplicare, ce ar fi trebuit publicate, teoretic, cel mai târziu la 11 ianuarie 2017, aduc lămuriri suplimentare în ceea ce privește modalitatea de calcul a impozitului specific, introdus de la 1 ianuarie 2017 în legislația românească, prin intermediul Legii nr. 170/2016.
Concret, forfetarul se aplică, în primul rând, hotelurilor, restaurantelor și barurilor, mai precis firmelor care aveau înscrise în actele constitutive, la 31 decembrie 2016, ca activitate principală sau secundară, una dintre următoarele activităţi corespunzătoare codurilor CAEN (și care le desfășoară efectiv):
- 5510 - ,,Hoteluri şi alte facilităţi de cazare similare”;
- 5520 - ,,Facilităţi de cazare pentru vacanţe şi perioade de scurtă durată”;
- 5530 - ,,Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere’’;
- 5590 - ,,Alte servicii de cazare”;
- 5610 - ,,Restaurante’’;
- 5621 - ,,Activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente”;
- 5629 - ,,Alte servicii de alimentaţie n.c.a.”;
- 5630 - ,,Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor”.
"Contribuabilii care, în cursul anului, realizează venituri şi din alte activităţi în afara celor corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art. 1 (cele opt coduri enumerate anterior, n. red.) aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit prevăzut de Legea nr. 227/2015 (Codul fiscal, n. red.)", se precizează la articolul 10 din Legea nr. 170/2016.
Cum prevederile de mai sus erau insuficiente, normele metodologice de aplicare stabilesc că acei contribuabili ce realizeză venituri și din alte activități decât cele prezentate aplică un regim mixt de impozitare. Concret, acești operatori economici sunt obligați să determine și să plătească, concomitent:
- impozitul specific pentru veniturile din activitățile corespunzătoare celor opt coduri CAEN prevăzute de Legea nr. 170/2016;
- impozitul pe profit pentru veniturile din celelalte activități.
Astfel, pentru a putea aplica noile prevederi, agenții economici vor organiza și conduce evidența contabilă, urmând ca pentru stabilirea cheltuielilor comune ce vor fi luate în calcul la determinarea rezultatului fiscal să utilizeze "o metodă rațională de alocare, potrivit reglementărilor contabile aplicabile sau prin repartizarea proporţional cu ponderea veniturilor obţinute din activităţile vizate în veniturile totale realizate de contribuabil".
Notă: Declararea impozitului se face semestrial, prin intermediul formularului 100. Detalii suplimentare despre acest subiect sunt aici.
Aplicarea regimului mixt de impozitare: Exemplele oferite de autorități
În actul normativ publicat vineri în Monitor sunt oferite și câteva exemple în acest sens. Astfel, un complex hotelier compus dintr-un hotel, un restaurant, o piscină, și separat o stație de betoane, plătește impozit specific pentru veniturile obținute din exploatarea complexului hotelier și impozit pe profit pentru profitul impozabil obținut din exploatarea stației de betoane.
În schimb, pentru o firmă ce deține un complex hotelier compus din hotel, restaurant și bar, dar, independent de acestea, într-o locație distinctă, și o piscină, se va achita impozit specific pentru veniturile obținute din exploatarea complexului hotelier și impozit pe profit pentru profitul impozabil obținut din exploatarea piscinei independente. Dacă însă piscina din exemplul nostru este inclusă în oferta turistică, se va datora tot impozit specific și pentru veniturile obținute din exploatarea acesteia.
În fine, o companie care deține o pensiune, dar și un magazin de încălțăminte, va plăti impozit specific pentru veniturile obținute din exploatarea unității de cazare și impozit pe profit pentru profitul impozabil obținut din exploatarea magazinului de încălțăminte.
Notă: La calculul impozitului specific se va ține cont de cele trei formule stabilite prin Legea nr. 170/2016, grupate pe coduri CAEN și determinate de mai multe variabile. Detalii suplimentare despre impozitul specific sunt aici și aici.