Cu aproximativ două săptămâni în urmă, Guvernul condus de Sorin Grindeanu a transmis, prin intermediul unui comunicat de presă, mai multe măsuri ce se doresc implementate până la jumătatea lunii aprilie 2017 și prin care relația dintre Fisc și contribuabili, fie ei persoane fizice sau firme, să se îmbunătățească, iar gradul de colectare a taxelor și impozitelor să crească.
Astfel, printre propuneri este inclusă și îndrumarea contribuabililor pentru accesarea plății eșalonate a obligațiilor fiscale, în cazul în care aceștia înregistrează restanțe la bugetul de stat, de tipul taxelor, impozitelor ori amenzilor. De altfel, o asemenea facilitate este prevăzută în Codul de procedură fiscală, act normativ care cuprinde unele reglementări speciale pentru contribuabilii încadrați în categoria celor cu risc fiscal mic.
Concret, atunci când se află într-o situație dificilă din punct de vedere financiar, aceștia pot obține din partea Fiscului o eșalonare la plată a obligațiilor fiscale restante, pentru o perioadă de maximum un an.
Potrivit articolul 206 din documentul menționat anterior, cu risc fiscal mic este considerat debitorul care:
- nu are fapte înscrise în cazierul fiscal;
- niciunul dintre administratori și/sau asociați nu a deținut, în ultimii cinci ani, calitatea de administrator sau asociat la persoane juridice care au fost lichidate sau la care a fost declanșată procedura insolvenței și la care au rămas obligații fiscale neachitate;
- nu se află în inactivitate temporară înscrisă la registrul comerțului sau în registre ținute de instanțe judecătorești competente;
- nu are obligații fiscale restante mai mari de șase luni;
- nu a înregistrat pierderi contabile în fiecare an din ultimii trei ani consecutivi.
În plus, în cazul firmelor, există o condiție suplimentară, respectiv entitatea să aibă cel puțin un an de la înființare.
Procedura pentru acordarea eșalonării
Pentru a beneficia de eșalonarea la plată pentru cel mult 12 luni, debitorul cu risc fiscal mic trebuie să îndeplinească o serie de condiții, cumulativ. Mai exact, acesta trebuie:
- să depună o cerere la organul fiscal competent;
- să nu se afle în dizolvare ori lichidare;
- să aibă constituită o garanție;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară.
Mai departe, debitorul va depune, în cel mult 30 de zile de la data comunicării unui certificat de atestare fiscală, o garanție în valoare de minimum 20% din sumele ce pot face obiectul eșalonării la plată, precum și a penalităților de întârziere ce pot face obiectul amânării la plată.
Conform normelor în vigoare, cererea pentru obținerea eșalonării la plată se soluționează de organul fiscal competent în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. În plus, acest termen se prelungește cu perioada cuprinsă între data comunicării certificatului de atestare fiscală de către organul fiscal competent și data depunerii garanției de către debitor.
În altă ordine de idei, tot în vederea îmbunătățirii relației dintre Fisc și contribuabili, autoritățile pregătesc o nouă lege a prevenției, aflată acum în stadiul de proiect. Concret, scopul noilor prevederi va fi prevenirea aplicării automate a sancțiunilor pentru faptele care constituie contravenții, prin întocmirea unui plan de conformare, astfel încât să fie acordat contribuabilului un termen în care va avea posibilitatea să corecteze neregulile constatate și să se conformeze dispozițiilor legale - detalii suplimentare sunt aici.
Notă: Și contribuabilii care nu se încadrează în categoria celor cu risc fiscal mic, dar care se confruntă cu dificultăți financiare, pot obține o eșalonare la plată. Din acest articol aflați ce condiții trebuie să îndeplinească aceștia pentru a beneficia de o asemenea facilitate.