Pe 12 iulie a intrat în vigoare un nou cadru legal pentru asigurările de răspundere civilă auto, mai exact, Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie. Legea a adus ceva noutăți importante, printre care și ideea de asigurat cu risc ridicat, chestiune care nu se regăsea în OUG nr. 54/2016, vechiul cadru RCA.
Principiul e că fiecare proprietar își alege asigurătorul după propriile criterii și după propriul buzunar. Problema apare însă la cei care au în față oferte deloc tentante pentru buzunarele lor, pe motiv că se încadrează într-o categorie mai problematică de clienți - cei care au mai făcut accidente, spre exemplu. Pentru aceștia, tarifele de primă depășesc serios tarifele de referință (care vor fi stabilite semestrial, în baza unor condiții speciale, de o entitate anume - despre acest subiect, într-un articol viitor). Prin urmare, e foarte posibil ca astfel de clienți să nu meargă la sigur spre cea mai bună ofertă de pe piață.
Aici apare însă noutatea din Legea nr. 132/20017: Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) îi va ajuta pe clienții problematici să-și găsească un asigurător cu cea mai bună ofertă de pe piață. Asiguratul cu risc ridicat este definit prin această lege astfel: "persoana care pe baza încadrării în clasele de risc pentru care cel puțin 3 asigurători RCA ofertează un tarif de primă de N ori mai mare decât tariful de referință calculat de către BAAR". Mai clar, un asigurat cu risc ridicat e cel care primește cel puțin trei oferte de primă de N ori mai mari decât tariful de referință. Acest "N" nu va fi stabilit aleatoriu însă.
"Un asigurat cu risc ridicat se poate adresa BAAR pentru formularea unei oferte de asigurare", scrie în Legea nr. 132/2017. BAAR îi va face apoi o ofertă de asigurare calculată pornind de la tariful de referință (nu sub acest tarif, dar nici mai mare de N ori decât tariful). Apoi, BAAR îi va aloca asiguratului cu risc ridicat un asigurător RCA cu care să-și încheie contractul de asigurare.
Interesant este că, odată ce s-a făcut alocarea, asigurătorul indicat de BAAR nu va putea să refuze să încheie contractul cu asiguratul cu risc. Dacă va refuza să încheie contractul, asigurătorul va comite o contravenție și va risca o amendă de la 50.000 lei la 500.000 lei. Practic, asigurătorul va fi obligat să încheie contractul respectiv, sub presiunea unei eventuale amenzi.
Cum vor proceda cei care sunt considerați cu risc ridicat
Procedura ce va fi folosită pentru asigurarea celor cu risc ridicat a fost recent aprobată, iar factorul N va fi făcut public în perioada imediat următoare. Astfel, conform documentului pus la dispoziție de BAAR, aflăm că asiguratul cu risc ridicat se va adresa BAAR în mod direct sau prin intermediul unui broker de asigurări pentru determinarea unui tarif de primă potrivit pentru el. "Solicitarea se va face prin poștă electronică la adresa riscridicat@baar.ro, prin poșta clasică la adresa B.A.A.R., București, Sector 2, str. Vasile Lascăr nr. 40 - 40 bis, sau prin fax la numărul 004 021 319 13 01", scrie în document.
Solicitantul va completa un formular tipizat (disponibil pe site-ul BAAR, însă nu la acest moment) și-l va trimite la una din adresele de mai sus, însoțit de o copie a certificatului de înmatriculare al vehiculului și de o copie după documentele de identificare ale proprietarului/utilizatorului mașinii.
După ce primește cererea, BAAR trebuie să o rezolve în cel mult 20 de zile de la primire. Practic, Biroul va verifica ofertele primite de solicitant și le va compara cu prima de asigurare RCA pentru mașina respectivă, calculată în funcție de tariful de referință, factorul N în vigoare și clasele bonus-malus.
"Pentru solicitanții încadrați în categoria «asigurați cu risc ridicat», BAAR va determina prime de asigurare pentru fiecare vehicul în parte pentru care s-a primit solicitarea, pentru o perioadă de 12 luni", scrie în procedură.
În fine, solicitantul va trebui să încheie polița de asigurare cu asigurătorul RCA desemnat de BAAR, în maximum 10 zile lucrătoare de la momentul când primește răspuns de la Birou. Dacă vreuna dintre cele trei oferte pe care le-a primit nu se încadrează la oferte de N ori mai scumpe decât tariful de referință, atunci BAAR va refuza solicitarea trimisă și îi va comunica proprietarului mașinii să aleagă una dintre ele.
Atenție! Cele trei oferte pe care le-a primit solicitantul trebuie să fie prezentate în formă scrisă, așa cum scrie în normele ASF, iar ele trebuie să fi fost făcute pentru 12 luni, nu pentru perioade mai scurte.
Comentarii articol (3)