Obligația firmelor înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, indiferent de natura capitalului social, precum și a altor organizații care dețin bunuri ori valori cu orice titlu de a asigura paza acestora este inclusă în Legea nr. 333/2003, act normativ care impune aceeași sarcină și ministerelor sau celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și regiilor autonome ori companiilor și societăților naționale.
Toate aceste entități sunt obligate să asigure paza bunurilor sau a valorilor, acestea fiind practic activități desfășurate în scopul asigurării siguranței obiectivelor, bunurilor și valorilor împotriva oricăror acțiuni ilegale.
Astfel, adoptarea măsurilor de securitate a obiectivelor, bunurilor şi valorilor are loc în conformitate cu analiza de risc la securitate fizică, așa cum a explicat, la solicitarea noastră, avocata Simona Trandafir de la Niculeasa Litigators Tax & Regulatory.
Practic, noțiunea de “analiză de risc la securitate fizică" a fost introdusă prin intermediul HG nr. 301/2012, care aprobă normele de aplicare a legii menționate anterior, iar elaborarea ei revine tuturor unităților enumerate anterior, fără să conteze dacă există un contract încheiat între respectivele unități și firme specializate de pază și protecție.
"Nu se realizează, deci, vreo diferențiere între societăți, sub aspectul realizării analizei de risc la securitate fizică, după cum acestea au încheiat sau nu contract cu o firmă de paza. Prin urmare, tuturor unităților li se aplică același regim juridic, iar în sarcina lor cad aceleași obligații", ne-a explicat Simona Trandafir.
Astfel, deținerea unui contract cu o societate de pază și protecție nu scutește firmele din România de obligația de a întocmi analiza de risc la securitate fizică.
Unele firme trebuie să aibă analiza gata în curând
Autoritățile au decis să amâne, cu încă un an (de la 1 iulie 2017 la 1 iulie 2018), termenul de la care firmele înființate înainte de 12 iunie 2012 vor fi obligate să aibă efectuată analiza de risc la securitate fizică.
Concret, aceasta este deja a treia prorogare a termenului iniţial privind obligaţia elaborării analizei de risc la securitate fizică, stabilit în primă fază pentru data de 1 ianuarie 2015. Astfel, acesta a fost amânat prin HG nr. 877/2014 până la data de 1 ianuarie 2016, iar prin HG nr. 1.002/2015 până la data de 1 iulie 2017. Cum spuneam, și acest din urmă termen a fost prelungit, până la 1 iulie 2018, prin intermediul HG nr. 437/2017.
Așa cum se poate observa, reglementările fac referire la entitățile înființate înainte de 12 iunie 2012, în contextul în care cele constituite după această dată sunt obligate oricum să își facă o analiză de risc, contra-cost, apelând fie la structuri de specialitate, fie la experți abilitați în domeniu (persoane fizice autorizate, firme).
De altfel, tocmai numărul insuficient al experților abilitați a fost unul dintre motivele invocate de Guvern la finalul săptămânii trecute, când s-a decis amânarea termenului până la care firmele înființate mai devreme de iunie 2012 trebuie să aibă pregătită analiza de risc la securitate fizică.
În ceea ce privește companiile constituite după acest termen, ele sunt obligate să facă analiza de risc la securitate fizică, înaintea instituirii oricăror măsuri de securitate. Concret, obligația revine tututor firmelor, fie ele magazine, baruri, cafenele, restaurante, hoteluri, farmacii, săli de jocuri de noroc, case de pariuri sportive, case de amanet sau de schimb valutar.
În final, reamintim că lipsa analizei de risc la securitate fizică se poate sancționa cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei, potrivit reglementărilor în vigoare la acest moment. Politiștii, jandarmii, precum și primarii sau împuterniciți ai acestora sunt cei care trebuie să verifice dacă entitățile respectă sau nu legea privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor.