avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 930 soluții astăzi
Forum Activitate Mralexandru2006

Activitate Mralexandru2006

Baza legala e neconstitutionala,incalcand cel putin 3/4 legi acum in vigoare cum ar fi Legea Concurentei,Legea Audiovizualului,Codul Fiscal,Codul Comercial etc...dumnealor ,adica SC ENEL SA,trebuie sa se Hotarasca,ori denumeste drept''TAXA RADIO TV''dar in acest caz Taxele se platesc la Sectile Financiare ale Sectoarelor,ori defineste drept ''SERVICIU DE RADIO TV''si in acest caz trebuie sa incheie Contracte Comerciale cu Dv.in acord cu Dv.prin care se definesc conditiile de difuzare a acestor servicii si sumele in parte alocate lor.Mai mult Repet cei de la SC.ENEL SA.Trebuie sa-si adauge la Certificatul de Inregistrare la Registrul Comertului activitatea de redistributie de Programe Radio TV si sa Obtina Aprobare de la Audivizual si asa mai departe,sa auzim numai de bine dar sunt sceptic.B-)
Mai nou sau suparat pe mine si din luna Septembrie 2009 nu-mi mai trimit Facturile nici la punctul de lucru nici la sediul social,daca vi se intampla asa ceva ducetiva Urgent si cereti copii Xerox dupa facturi pentru ca urmaresc sa va taie curentul ca la rebransare sa fiti nevoiti sa achitati toate restantele inclusi TAXA Radio TV cu tot cu penalizari.Adica merg la santaj negru cum se spune,mai mult de atat va incaseaza facturile ''uitand''sa treca cativa lei ca sa nu se inchida factura si sa apareti cu factura neachitate sa va inchida curentul,am patito eu cu un rest la o factura de 1.17 roni(lei),bine ca am verificat tot la ei daca am datorii si astfel am aflat marsavia lor.X-(
Am fost la ENEL SA la sediul din Nicolae Grigorescu sect.3 la Sefa subunitatii si le-am propus sa treaca la obiectul lor de activitate la Registrul Comertului ca fiind Furnizori si intermediari de Servicii Radio TV adica servici Audiovizuale si sa declare acest lucru celor de la Audiovizual sa incheie cu noi Contracte in acest sens cu Acordul nostru binenteles si duduia a facut o fata de Mertan de te potidea Plansul.Ok sa auzim numai de bine,:) dar nu prea cred ca se va intampla asa ceva in tara noastra prea curand.
Ma-m documentat si am sesizat ca aceasta Aberanta lege incalca si Legea Concurentei Nr.21/1996 actualizata la data de 03.12.2004 mai precis incalca Art 4,aliniat 1 si 2,Art.5,aliniat punct 1 aliniat d,Art.6 punct c,Art 9,alin.a si b si articolul 13.mai mult de atat daca aveti cumva contracte legale cu un furnizor de programe radio tv prin cablu sau antene parabolice prin satelit nu puteti fi obligati sa platiti de 2 sau mai multe ori aceluiasi furnizor de servicii cum ar fi in speta noastra Radio si Televiziunea Romana care vor sa faca in continuare un Monopol al Informatiilor in Romania post Decembrista.Daca domnii Guvernanti vor sa-si faca un serviciu de Propaganda tip ,,Gheobels'' sa-i faca pe bani lor de la partidele de care apartin si nu din bani publici si omorand Concurenta vezi celelalte Televiziuni care au si ele Acoperire Nationala.Va multumesc si sa auzim numai de bine.
nuX-(
TAXA RADIO, UN JAF LA SCARA NATIONALA CU ACTE IN REGULA!

De 3 saptamani firmele din Romania sunt bombardate de catre Societatea Nationala de Radiodifuziune cu somatii de plata a unei taxe radio pentru perioada 2005 -2008(s-au trezit dupa 3 ani!!! – de ce?? Pentru ca debitele se prescriu dupa 3 ani…).
In lege (Lg. 41/1994) NU este prevazut ca cei care nu folosesc - nu platesc, asa ca toata lumea plateste !!!

In august, SRR a incheiat cu BPO Solutions SRL, o firma privata, un contract prin care, timp de 6 luni, aceeasta decide cine trebuie sa plateasca aceasta taxa si someaza firmele (o intrebare ar fi: de ce se platesc din banii publici comisioane – si la cat se ridica aceste comisioane - unui SRL??)
In Bucuresti sunt 60.000 de firme carora li se trimit aceste „somatii de plata”. Sunt simple hartii tiparite, nedatate, nesemnate si nestampilate in original, netrimise cu confirmare de primire, si care nu contin termen de plata. Sunt pur si simplu lasate in cutiile postale.
N-au valoare de document fiscal si in baza lor nu se pot face plati, pentru ca si cei care ar vrea sa plateasca aceasta taxa nu o pot inregistra in contabilitate. Daca suni la numerele de telefon din „Instiintarea de plata”, ti se spune: „Platiti Dvs. mai intai, si apoi va trimitem noi factura.”
Situatia este la fel in intreaga tara. In total, sunt 2 milioane de firme notificate. Diferenta fata de Bucuresti este ca, in provincie, somatiile de plata sunt trimise de diferite firme de recuperari contractate la nivel local de birourile teritoriale ale SRR.

In „Instiintarea de plata”, firmele sunt anuntate ca:"potrivit art. 8 alin. 2 din HG 977/22.08.2003, fapta persoanei juridice prevăzute la art. 3 alin. 1 sau fapta persoanei juridice prevăzute la art. 3 alin. 2, inclusiv a filialelor, a sucursalelor sa a altor subunităţi ale acesteia, de a nu plăti taxa lunară pentru serviciul public de radiodifuziune constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 la 500 lei (RON) plus plata unor despăgubiri civile la nivelul dublului taxei prevăzute mai sus pe o perioadă de 1 an“. Insa, pentru stabilirea amenzii este nevoie de un control care readuce în atenţie deţinerea de aparate radio sau tv : „Pocedura privind efectuarea controlului, constatarea contravenţiilor, aplicarea sancţiunilor şi penalităţilor de întârziere în cazul sustragerii de la plata taxelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi de către deţinătorii de receptoare radio şi/sau receptoare TV se stabileşte prin hotărâre a Guvernului". Aceasta hotarare nu a fost data niciodata...

Mai mult, firmelor li se cere sa platasca aberant un cuantum incorect al taxei si pe intreg anul, desi nu s-au infiintat toate la 01.01.2005 si intra in categorii diferite.
De exemplu, firmei X din Bucuresti, infiintate in oct. 2006, i se cere sa plateasca 1080 RON (cate 360 RON pentru 2006, 2007 si 2008, respectiv cate 30RON lunar), cu mentiunea ca „incadrarea in cei 30 de RON lunar s-a facut potrivit informatiilor publice furnizate de Mininisterul Economiei si ONRC”.

Insa, nivelul taxei este stabilit de HG 977/2003. Potrivit art.4, de fapt Anexa, cuantumul lunar este:
1. Pers juridice care nu au salariati: 2,5 RON
2. Pers juridice care intra sub incidenta OG24/2001 (microintreprinderi) 10 RON
3. Pers juridice, altele decat cele de mai sus 30 RON

Asadar, o taxa lunara, NU POATE FI CALCULATA anual!

Administratorul firmei X a sunat la BPO Solutions sa le spuna ca societatea s-a infiintat in octombrie 2006 si ca nu are salariati, asa incat are de platit doar 7,5lei pentru 2006, 30 lei pentru 2007 si tot atat pentru 2008. Total, 67,5 lei, nu 1080, cat scria in instiintarea de plata. Si a cerut sa ii trimita factura, ca sa plateasca.
I s-a raspuns: “veniti la sediul nostru cu actele, e treaba Dvs. sa dovediti unde va incadrati, daca ne convingeti, vom vedea, si, oricum, mai intai platiti si apoi primiti factura” . Omul s-a lasat pagubas. Asteapta sa fie dat in judecata.

Cateva firme au fost deja date in judecata, fie de BPO Solutions, fie de SRR. Procesele sunt in curs.

CE SPUN AVOCATII?

Nici BPO, nici SRR, nu pot fi insa parte in aceste procese, intrucat nu au calitate procesuala activa. Asta pentru ca nu exista nici un contract privind prestarea serviciului de radio intre firmele respective si BPO sau SRR.
Mai mult, desi Taxa Radio-TV este stabilita prin lege, are un cadru legal depasit pentru ca, ea a fost adoptata atunci cand ELECTRICA SA nu era privatizata, astfel incat a fost posibil sa se instituie aceasta obligativitate de incasare a taxei radio-tv prin intermediul facturii emise de ELECTRICA SA. Intre timp, mare parte a ELECTRICA SA a fost privatizata, iar noile societati comerciale ENEL, CEZ sau EON nu au nici un cadru legal sa incaseze aceasta taxa, intrucat ele sunt entitati private carora nu le este opozabila legea care a stabilit in sarcina consumatorilor romani, obligativitatea platii acestei taxe Radio-TV.
In nota de fundamentare a normelor legale care au dus la instituirea taxei TV, se spune ca:
[1] serviciul public de televiziune are rol educativ si formator al culturii poporului roman
[2] serviciul public de televiziune este cel care are cea mai larga acoperire la nivel national
[3] serviciul public de televiziune este indispensabil mentinerii si promovarii valorilor cinematografice romanesti.

In raport de cele de mai sus, avocatii propun sesizarea Curtii Constitutionale pentru a se constata faptul ca, taxa TV nu mai indeplineste nici una din conditiile existente in notele de fundamentare a normelor legale care au reglementat-o, fiind, asadar neconstitutionala.
[1] emisiunile de cultura si destinate educatiei cetatenilor lipsesc aproape cu desavarsire din organigrama TVR intrucat aceasta este nevoita sa abordeze teme care sa o mentina in cursa pentru audienta purtata cu celelalte televiziuni.
[2] TVR are doar in teorie cea mai mare acoperire la nivel national pentru ca in fapt, nici 2 % din populatia tarii nu se mai uita la programele TVR desi bugetul constituit la nivelul acestei institutii din incasarea taxei TV este urias raportat la realizarile acesteia;
[3] filmele din cinematografia romaneasca pot fi vizionate mai degraba la Pro Cinema sau B1tv...

LA PROCES,

Sunt patroni care incearca sa se apere aratand ca, in baza ctr. de inchiriere sau comodat pentru spatiile unde isi desfasoara activitatea, ei platesc taxa radio odata cu facturile de electricitate si ca plata este inregistrata in contabilitatea firmei. Legea spune insa ca aceasta plata se considera in seama proprietarului spatiului, si ca, daca la o adresa sunt inregistrate 20 de firme, 20 de firme trebuie sa plateasca taxa !!!, plus, bineinteles, proprietarul spatiului, de regula o persoana fizica, cea care detine apartamentul.

REGLEMENTARE JURIDICA:
Conform legii 41/1994 art 40 (3) " Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune, in calitate de beneficiari ai acestor servicii."
Acest "in calitate de beneficiari" a fost "suprimat" de HG 978/2003 si 977/2003 .

Chiar si Curtea Constitutionala in decizia 297 din 6 iulie 2004 precizeaza, ca " obligatia prevazuta de text (de lege) este doar in sarcina pers. jurid. care beneficiaza, in diferite modalitati, de serviciile publice respective".

Legea a fost insa modificata din nou!!! si, conform HG 1292 din 2007, publicata pe site-ul SRR, ([ link extern ] ),

Art.11 Persoanele juridice cu sediul în România, inclusiv filialele, sucursalele, agenţiile şi reprezentanţele acestora, precum şi reprezentanţele din România ale persoanelor juridice străine, au obligaţia să plătească o taxă pentru serviciul public de radiodifuziune.
Art.12 Obligaţia de plată a taxei radio pentru toate persoanele juridice NU ESTE CONDIŢIONATÃ DE DEŢINEREA RECEPTOARELOR RADIO !!!

Asadar…. vrei, nu vrei, bea, Grigore, agheasma!

TENTATIVA DE MODIFICARE A ACESTEI LEGI ABERANTE:

La doar o saptamana de la inceputul campaniei SRR de trimitere prin posta a “Instiintarilor de plata”, pe 5 octombrie 2006, deputatul independent Mircia Giurgiu, sustinut de deputatul PSD Dumitru Bentu, a inregistrat o propunere legislativa de modificare a Lg. 41/1994. (Pl-x nr. 596/2008
Propunere legislativă pentru modificarea alineatului (3) al articolului 40 din Legea nr.41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi Societăţii Române de Televiziune).
Cei doi deputati cer ca persoanele juridice sa fie obligate la plata taxei radio numai daca beneficiaza de acest serviciu si sa fie scutiti de taxa daca declara pe propria raspunere ca nu detin receptoare radio.Bineineles, in situatia in care, in urma controlului, se va va dovedi ca, de fapt, au radio, urmeaza sa plateasca taxa retroactiv si amenda de rigoare.
Propunerea legislativa nu este inclusa pe nicio ordine de zi in Camera Deputatilor. Conform legii, ea urmeaza sa fie adoptata TACIT pe 22 noiembrie, daca pana atunci, deputatii nu se pronunta asupra ei.
Chiar daca se adopta tacit, urmeaza Senatul...

CONCLUZIE......
Deschid acest topic in speranta formularii pe acest site a unor opinii/solutii pertinente... care sa-i ajute pe cei 2 milioane de intreprinzatori din Romania sa ia o decizie in urma primirii "Instiintarilor de plata" a taxei radio.
Multumesc pentru atentie.
Recursul formulat de Guvern si SRR impotriva deciziei Curtii de Apel Cluj-Napoca, care a anulat prevederile privitoare la obligativitatea platii taxei radio-tv independent de conditia existentei receptoarelor, A FOST RESPINS DE CATRE INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE CA NEFONDAT. In virtutea prevederilor legii contenciosului administrativ, odata cu publicarea deciziei Curtii de Apel Cluj in Monitorul Oficial, punctele 3 din HG 977/978-2003 devin nule. S-a demonstrat in mod definitiv ilegalitatea respectivelor prevederi. Deoarece in acest caz nu se pune problema emiterii unui act legislativ care sa aduca anumite corectii unei legi sau Hotarari de Guvern emise anterior - respectiv HG 977/978 - act care sa aiba aplicabilitate doar pentru viitor, banii incasati in mod ilegal de la firmele care nu ar fi trebuit sa plateasca VA TREBUI SA FIE RETURNATI ACESTORA. Acest fapt ar trebui se produca fara nici un fel de demers special. Deoarece este foarte improbabil ca se va intampla asa (doar traim in Romania, vezi si cazul taxei auto) in cel mai fericit caz va fi necesara depunerea unei cereri. In cel mai rau caz, va fi necesara o actiune in instanta, in cadrul careia se poate solicita si recalcularea sumelor luand in considerare dobanzile pietei precum si daune morale si materiale.

Recursul formulat de Guvern si SRR impotriva deciziei Curtii de Apel Cluj-Napoca, care a anulat prevederile privitoare la obligativitatea platii taxei radio-tv independent de conditia existentei receptoarelor, A FOST RESPINS DE CATRE INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE CA NEFONDAT. In virtutea prevederilor legii contenciosului administrativ, odata cu publicarea deciziei Curtii de Apel Cluj in Monitorul Oficial, punctele 3 din HG 977/978-2003 devin nule. S-a demonstrat in mod definitiv ilegalitatea respectivelor prevederi. Deoarece in acest caz nu se pune problema emiterii unui act legislativ care sa aduca anumite corectii unei legi sau Hotarari de Guvern emise anterior - respectiv HG 977/978 - act care sa aiba aplicabilitate doar pentru viitor, banii incasati in mod ilegal de la firmele care nu ar fi trebuit sa plateasca VA TREBUI SA FIE RETURNATI ACESTORA. Acest fapt ar trebui se produca fara nici un fel de demers special. Deoarece este foarte improbabil ca se va intampla asa (doar traim in Romania, vezi si cazul taxei auto) in cel mai fericit caz va fi necesara depunerea unei cereri. In cel mai rau caz, va fi necesara o actiune in instanta, in cadrul careia se poate solicita si recalcularea sumelor luand in considerare dobanzile pietei precum si daune morale si materiale.
X-(