1. Un contract de editare (carte) se poate incheia cu precizarea faptului ca autorul nu va fi remunerat, desi dreptul de copyright va fi al editurii?
In locul remuneratiei, de ex. autorul poate primi (sau nu) un procent din vanzari.
2. Daca autorul isi pastreaza dreptul de copyright, e posibil ca acesta sa fie atribuit atat autorului, cat si editurii care a contribuit la transformarea manuscrisului (ex., pe verso-ul paginii de titlu: Copyright 2021 Autor, Copyright 2021 Editura)?
Aceasta ar obliga la remuneratia autorului sau procent din vanzari 50%-50%?
3. Dar in cazul in care autorul doreste publicarea unei opere (carti) in regie proprie (pe cheltuiala sa, deci fara sa fie remunerat), beneficiind de serviciile de editare (si publicare, promovare, intermediere distributie) din partea unei edituri:
- Dreptul de copyright apartine obligatoriu doar autorului?
- Prin contractul de servicii se poate stabili si un procent din vanzari pentru autor?
Rezultatele (reglari plusuri/minusuri) inventarierii anuale a patrimoniului se inregistreaza in contabilitate la 31.12.anul pentru care se face inventarierea (pt a fi inscrisa situatia reala in registrul inventar), sau in luna Ianuarie (de ex.) a anului urmator, cand s-a terminat de facut inventarierea?
Conform art.76 lit.m) din Codul Fiscal, inteleg ca se pot acorda diurne (indemnizatii deplasare) si administratorilor numiti doar in baza actului constitutiv (nu neaparat remunerate in baza unui contract de administrare/mandat/munca...)?
In acest caz, aici s-ar putea include si administratorii/titularii de PFA? (fara sa fie angajati) (desi art.68 si normele pct.7, pt PFA, mentioneaza diurna doar pt salariati...:(()
Daca un pensionar plateste (pentru a nu fi dat in judecata) o suma, in baza unei notificari de instiintare cum ca ar fi beneficiat necuvenit de programul de reducere retete compensate, isi va putea recupera suma (prin plangere in instanta) ulterior, cand se va dovedi, in alte cazuri similare judecate, ca plata a fost solicitata abuziv (pe motiv de discriminare, dpdv legal)?
(Mentionez ca exista asemenea caz similar, in proces, in favoarea pensionarului, insa se asteapta si hotararea definitiva...)
Buna ziua,
As dori sa stiu cum se interpreteaza urmatoarea situatie: un fiu/fiica a completat si semnat, la medicul de familie, declaratia pe propria raspundere (privind venitul mic) a parintelui pensionar, beneficiar al programului de compensare a retetelor.
Aceasta, impreuna cu ridicarea retetei lunare/trimestriale (boli cronice), in conditiile in care parintele este greu deplasabil, scrie greu (are si probleme cu vederea - retinopatie diabetica), iar declaratiile si retetele sunt date/ridicate cu acordul/imputernicirea si buna stiinta a beneficiarului (parintelui).
1.In aceste conditii, semnatura din declaratie ar putea fi considerata fals in acte (in cazul unei nerecunoasteri/acuzatii din partea casei de sanatate)?
2.Este legal, sau nu, sa fie ridicata reteta de catre un membru al familiei, in conditiile prezentate? (in legislatia sanatatatii nu am gasit nimic clar in aceasta privinta, insa ridicarea medicamentelor de la farmacie se permite si altor persoane imputernicite, printre care membri de familie).
Buna ziua,
referitor la caldiri cu destinatie mixta, daca in certificatul constatator al societatii (sediul = o camera intr-un apartament, in baza unui contract de comodat cu persoana fizica-proprietar, care plateste impozitul) exista mentiunea "activitatea se desfasoara la beneficiari si/sau in afara sediilor proprii", respectiv "Activitati proprii de birou pentru societate", aceasta poate echivala cu sintagma "este inregistrat un domiciliu fiscal si nu se desfasoara nicio activitate economica", asa incat impozitul se va datora ca pentru cladiri rezidentiale (cote cuprinse intre 0,08% - 0,2%, persoane fizice)?
Mentionez ca utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei juridice.
Trebuie depusa acea declaratie referitor la destinatia spatiului si modul de impozitare al cladirii, pana in 29 februarie 2016?
Pentru servicii privind o taxa ocazionala (de participare la o conferinta) se poate emite direct factura de taxa (nu factura de avans taxa si apoi factura de taxa, nici considerare plata in avans) la o data inainte de data prestarii serviciului? Ex., factura de taxa emisa in 20.02.15, plata facturii in perioada 20-25.02.15, pentru participare la evenimentul (conferinta) din 27.02.15?
Din alin.(12),art.134^1, Codul Fiscal, as intelege ca acest serviciu neregasindu-se printre exceptii, "se considera efectuat la data finalizarii prestarii", deci as putea factura taxa doar la data evenimentului (27.02.15)? Sau totusi aceasta taxa se poate include in "alte servicii similare" potrivit alin.(7) (decontari/plati succcesive)?
Mentionez insa ca societatea prestatoare nu este platitoare de TVA si nu inteleg daca este obligata sa aplice prevederile acestui articol 134^1...
Pentru activitati independente (profesii liberale), as avea nevoie, din practica, de cateva clarificari/confirmari privind CAS si CASS datorate, in ce priveste plafonul minim si scutiri (aspecte nespecificate direct in ghidurile fiscale anaf, sau neintelese): 1. CAS (pensii):
- baza lunara de calcul (venitul declarat), pt un venit lunar realizat mai mic decat plafonul minim (35%*salariul mediu brut), este acest plafon minim (804 pt anul 2014)?
- asadar acest venit lunar declarat in d600 pentru pensii poate diferi de venitul estimat/realizat (raportat la 12 luni) declarat in d220/200?
- scutirea de plata/declararea CAS pt venit realizat (sistem real) sub plafonul minim este valabila doar pentru anul urmator, nu si pentru anul curent (primul an de activitate, de ex.)? Dar scutirea pt venitul ramas (total venit realizat - cheltuieli cu venitul, raportat la 12 luni) sub plafonul minim, si pt care nu se precizeaza ca ar fi pt anul urmator, nu se refera si la sistemul real?
- pt scutirea de la plata/declararea CAS pentru faptul ca liber profesionistul obtine venituri si in calitate de angajat (indiferent de norma de timp?) in acelasi timp, cum se procedeaza? D600 nu se poate depune cu venit declarat 0, iar daca nu se depune, agentia fiscala stabileste din oficiu baza lunara =plafonul minim...
2. CASS (sanatate):
- care baza de calcul nu poate fi mai mica decat plafonul minim (salariul minim brut, 900 pt 2014): baza lunara (diferenta Venituri-cheltuieli/12 luni, exclus cheltuieli contributii), sau baza anuala (obligatii anuale)?
- "La determinarea venitului anual bază de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate nu se iau în considerare pierderile fiscale anuale" inseamna ca, daca diferenta venituri-cheltuieli=0 (chelt.>venituri) inseamna ca baza de calcul e venitul brut??
- in situatia in care venitul lunar din activitati independente NU este singurul venit pt care se calculeaza CASS si este sub plafonul minim, baza lunara de calcul este acest venit realizat, sau tot plafonul minim (salariul minim), ca si in cazul in care ar fi fost singurul venit?
3. De exemplu, pt un venit lunar realizat din activitate independenta, primul an de activitate (profesie liberala, sistem real) de 150 lei, care ar fi contributiile lunare de platit? Impozitul pe venit se calculeaza dupa scaderea acestor contributii din venitul realizat?
Am o intrebare, daca reusiti sa imi raspundeti pana maine dimineata, va rog:
O persoana repartizata in sedinta publica din 04.08.2014 (in urma concursului de titularizare) pe postul de Profesor documentarist la o scoala gimnaziala (din jud.Brasov), care este deja angajata si la o societate privata, cu norma intreaga de 8 ore/zi si functie de baza (societate la care trebuie sa ramana cu functia de baza, deoarece aici beneficiaza de subventie de la AJOFM pentru tineri cu risc de marginalizare), dar munca la domiciliu (si program flexibil ales de angajat), poate fi incadrata in invatamant (ca profesor documentarist) cu norma intreaga, ca si cumul de functii (in afara functiei de baza la unitatea scolara)?
Sau tebuie incadrare cu norma partiala? Sau cu plata cu ora?
Pentru plata cu ora cum se procedeaza pentru salarizare?
In baza caror articole de lege se poate face incadrarea? (pentru oricare din situatie)
(Precizez ca intampin probleme pentru incheierea contractului de munca, din partea unitatii scolare, si nici la inspectoratul judetean situatia nu e clara...
Pentru orice societate privata nu ar fi nici o problema incadrarea la un al doilea loc de munca, tot cu norma intreaga, dar in afara functiei de baza, insa in invatamant nu reusesc sa inteleg cum este...)
Multumesc pentru raspuns.
Dar daca as raporta totusi la nr. de zile ce pot fi lucrate intr-un an (conf.art.145 alin.2 din Codul muncii, concediul "se acorda proportional cu activitatea prestata intr-un an calendaristic"), in situatia prezentata (1 zi /luna), intr-un an nu ar putea fi lucrate decat max.12 zile (nu 20), deci pentru 1 luna lucrata ar rezulta 1 zi de CO drept, situatie mai aproape de adevar, fata de absurditatea de a lucra 1 zi si a a vea drept de CO de 2 zile...#-o:-/