Pe site-ul MFP a fost pus in dezbatere publica proiectul OUG privind combaterea evaziunii fiscale. Poate fi gasit aici:
[ link extern ]
Pentru a va face o idee, ce scrie in acest act normativ, trebuie prima data sa observam ca domnii de la ANAF/politia judiciara vor intocmii procese-verbale care "constituie mijloc de proba", iata ce spune actul normativ:
Constatarea faptelor ce pot constitui infracţiuni în condiţiile art. 296 ind. 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, este de competenţa organelor de poliţie judiciară şi a organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Procesul-verbal întocmit constituie mijloc de probă în condiţiile art. 214 din Codul de procedură penală.
La solicitarea organelor de urmărire penală, când există pericol de dispariţie a unor mijloace de probă sau de schimbare a unei situaţii de fapt şi este necesară lămurirea urgentă a unor fapte sau împrejurări ale cauzei, personalul desemnat din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
efectuează constatări ce constituie mijloace de probă.
Ce mai prevede acest act normativ:
1. Suspendarea, de facto, a regimului uniunii vamale prevazut de tratatele Uniunii Europene, prin introducerea punctelor de "control fiscal" (cel mai probabil in toate punctele de frontiera), plata TVA pentru orice bun importat in raport cu valori minime stabilite de MFP (tarife vamale), acestea cu privire la livrari intracomunitare.
"Prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
se stabilesc punctele de control fiscal în care vor fi prezentate bunurile prevăzute la art. 135 alin. (4) şi organele fiscale competente. Aceste bunuri
nu pot intra sau circula pe teritoriul României fără a fi însoţite de declaraţia specială de TVA pentru achiziţii intracomunitare de bunuri înregistrată la organele fiscale aflate la punctele de control fiscal
şi de dovada plăţii(...)"
2. Este legiferata perchezitia fara mandat. In acest sens actul normativ prevede: "Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani împiedicarea, sub orice formă, a organelor de poliţie judiciară şi a organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
de a controla mijloacele de transport în orice locuri unde pot fi depozitate sau ascunse bunuri sau mărfuri care trebuie plasate sub un regim vamal. (2) În acest scop personalul de deservire al mijloacelor de transport şi conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi, să facă accesibile controlului locurile indicate de organele competente.
Când aceştia refuză sau nu sunt în măsură să efectueze demontările necesare, operaţiunile se realizează direct de către organele competente sau cu sprijinul personalului de specialitate.”
Deci domnii de la ANAF/Politie vor putea demonta masina, direct, in trafic, dupa care probabil ti-o vei remonta singur la loc.
3. Se introduce raspunderea solidara a tuturor, la gramada, asociati, administratori, cunostinte, asocieri fara personalitate juridica (!), s.a.m.d.:
(1) Răspund solidar cu debitorul, următoarele persoane:
a)asociaţii din asocierile fără personalitate juridică, inclusiv membriiîntreprinderilor familiale, pentru obligaţiile fiscale datorate de acestea, în condiţiile prevăzute la art. 20, alături de reprezentanţii legali care, cu rea-credinţă, au determinat nedeclararea şi/sau neachitarea obligaţiilor fiscale la scadenţă;
b) terţii popriţi, în situaţiile prevăzute la art. 149 alin. (9), (10), (12) şi (15), în limita sumelor sustrase indisponibilizării.
(2) Pentru obligaţiile de plată restante ale debitorului declarat insolvabil, în condiţiile prezentului cod, răspund solidar cu acesta următoarele persoane:
a) persoanele fizice sau juridice care, anterior datei declarării insolvabilităţii, cu rea credinţă, au dobândit în orice mod active de la debitorii care şi-au provocat astfel insolvabilitatea;
b) administratorii, asociaţii, acţionarii şi orice alte persoane care au provocat insolvabilitatea persoanei juridice debitoare prin înstrăinarea sau ascunderea, curea-credinţă, sub orice formă, a activelor debitorului;
c) administratorii care, în perioada exercitării mandatului, nu şi-au îndeplinit obligaţia legală de a cere instanţei competente deschiderea procedurii insolvenţei, , pentru obligaţiile fiscale aferente perioadei respective şi rămaseneachitate la data declarării stării de insolvabilitate.
d) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinţă, au determinatnedeclararea şi/sau neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale ;
e) administratorii sau orice alte persoane care, cu rea-credinţă, audeterminat, restituirea sau rambursarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat fără ca acestea să fie cuvenite debitorului.
(3) Persoana juridică răspunde solidar cu debitorul declarat insolvabil în condiţiile prezentului cod sau declarat insolvent dacă, direct ori indirect, controlează, este controlată sau se află sub control comun cu debitorul şi dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) dobândeşte, cu orice titlu, dreptul de proprietate asupra unor activecorporale de la debitor, iar valoarea contabilă a acestor active reprezintă cel puţin jumătate din valoarea contabilă a tuturor activelor corporale ale dobânditorului;
b) are sau a avut raporturi comerciale contractuale cu clienţii şi/sau cu furnizorii, alţii decât cei de utilităţi, care au avut sau au raporturi contractuale cu debitorul în proporţie de cel puţin jumătate din totalul valoric al tranzacţiilor; c) are sau a avut raporturi de muncă sau civile de prestări de servicii cu cel puţin jumătate dintre angajaţii sau prestatorii de servicii ai debitorului.
(4) În înţelesul alin. (3), termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) control - majoritatea drepturilor de vot, fie în adunarea generală a asociaţilor unei societăţi comerciale ori a unei asociaţii sau fundaţii, fie în consiliul de administraţie al unei societăţi comerciale ori consiliul director al unei asociaţii sau fundaţii;
b) control indirect - activitatea prin care o persoană exercită controlul prin una sau mai multe persoane.”
4. Se suspenda secretul bancar, secretul corespondentei, fiind inlaturat principiul dobandirii licite a averii (prevazut de Constitutia Romaniei):
"Instituţiile de credit au obligaţia ca, la solicitarea organelor fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
să comunice toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnatură, precum şi dacă debitorul are sau nu închiriate casete de valori. Solicitarea se face pentru fiecare titular în parte. Prin excepţie de la prevederile art. 11 alin. (2), informaţiile astfel obţinute vor fi utilizate doar în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.”
5. Poprirea se va face de catre organul fiscal fara somatie, pe calea unei adrese administrative:
"Poprirea asupra veniturilor debitorilor persoane fizice sau persoane juridice se înfiinţează de către organul de executare, printr-o adresă care va fi comunicată terţului poprit, dispoziţiile art. 44 cu privire la comunicarea actului administrativ fiscal aplicându-se în mod corespunzător. Totodată, va fi înştiinţat şi debitorul despre înfiinţarea popririi.”
6. Cesiunea partilor sociale detinute la un S.R.L. devine "mission impossible":
„(21) Hotărârea adunării asociaţilor, adoptată în condiţiile alin.(2), se depune în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului, spre a fi menţionată în registru şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(22) Oficiul registrului comerţului va transmite de îndată, pe cale electronică, hotărârea prevăzută la alin.(21) Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti.
(23) Creditorii sociali şi orice alte persoane prejudiciate prin hotărâreaasociaţilor privitoare la transmiterea părţilor sociale pot formula o cerere deopoziţie prin care să solicite instanţei judecătoreşti să oblige, după caz, societatea sau asociaţii la repararea prejudiciului cauzat, precum şi, dacă este cazul, atragerearăspunderii civile a asociatului care intenţionează să îşi cedeze acţiunile, în condiţiile art. 3 alin.(4)-(6). Dispoziţiile art. 62 se aplică în mod corespunzător.
(24) Transmiterea părţilor sociale va opera, în lipsa unei opoziţii, la data expirării termenului de opoziţie prevăzut de art. 62, iar dacă a fost formulată o opoziţie la data comunicării hotărârii de respingere a acesteia.”
In esenta oricine, inclusiv ANAF, se va putea opune la cesiunea partilor sociale. Aceasta opozitie suspenda cesiunea pana cand o instanta se va pronunta. Nu se arata care instanta se va pronunta sau ca aceasta speta se va judeca cu celeritate. Drept urmare cesiunea (adica vanzarea proprietatii tale) devine imposibila.
7. Cu referire la prezumtia dobandirii licite a averii:
„Art. 4 - Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente, documentele legale şi bunurile din patrimoniu, în scopul împiedicării verificărilor financiare, fiscale sau vamale, în termen de cel mult 15 zile de la somaţie.”
8. The fun goes on:
“(3) Comisarii Gărzii Financiare şi lucrătorii vamali ai Autorităţii Naţionale a Vămilor, pot opri mijoacele de transport pentru îndeplinirea atribuţiilor de serviciu reglementate prin legile de organizare şi funcţionare proprii.”