avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1239 soluții astăzi
Forum Activitate ASOCIATIA PROFESIONALA A EXPERTILOR TOPOGRAFI DIN ROMANIA

Activitate ASOCIATIA PROFESIONALA A EXPERTILOR TOPOGRAFI DIN ROMANIA

OPINIA UNUI PRESEDINTE ZONAL DIN CADRUL ASOCIATIEI -
Preambul :
Stimati Colegi,
Din cite am inteles acest proiect de regulament de avizare este rezultatul unei comisii ce ar fi lucrat impreuna pentru a redacta, concepe prezentul proiect. Comisia a fost formata din specialisti din ministerul justitiei precum si din specialisti din cadrul Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI).
Din continutul proiectului rezulta ca proiectul prezentat, reprezinta doar o propunere a ANCPI acceptata de personalitati cu functii de raspundere din minister. Atentionez ca in aceasta forma a proiectului avizarea ar crea probleme mari in solutionarea proceselor in care ar fi necesara avizarea tehnica de catre ANCPI, si ar crea chiar probleme juridice cu efecte inreparabile prin sistemul actual judiciar. Pentru a fi mai pe intelesul tuturor am sa motivez in cele ce urmeaza afirmatiile de mai sus .
Mai intii sa vedem daca am inteles exact necesitatea acestui regulament prezentat in aceasta forma succinta, sumara si nesatisfacatoare pentru multitudinea de probleme ce apar in procesul de expertizare judiciara. Pentru inceput stimati colegi imi exprim uimirea cum din solicitarea noastra de a incheia un protocol cu acest ?mastodont? atit de rigid, amorf si lipsit de inteligenta ANCPI, cu tentaculele sale din teritoriu sub forma OCPI-urilor sau si mai grav a BCPI-uri, care dupa cum bine stiti actioneaza fara o conducere unitara, sub umbrela descentralizarii (i-as spune eu a lipsei de raspundere, a ignorantei), pentru corijarea abaterilor de la lege, ordinele emise de ANCPI si interpretate dupa bunul plac in teritoriu, a aparut atit de misterios din negura timpului regulamentul mult asteptat de avizare a expertizelor judiciare.
Cred si sustin in mod ferm ca protocolul cu ANCPI ?ul ar fi trebuit finalizat in forma in care el a fost sustinut in timpul consfatuirii de la Mures pe care am avut-o cu Judecatorii, iar regulamentul de avizare a expertizelor judiciare sa apara in urma unor negocieri, dezbateri intre specialistii ministerului de justitie si ANCPI. De partea Ministerului de Justitie participantii vor fi cred eu pe linga Judecatori, practicieni in complete de drept civil si in drept penal in ceea ce priveste infractiunile ce presupune administrarea ca proba a expertizelor judiciare in specialitatea, ce necesita avizarea la ANCPI si experti tehnici judiciari recomandati de asociatiile profesionale existente.
Problemele ce se nasc in activitatea de expertizare judiciarta sunt multiple si din aceasta cauza ar fi necesar mai intii selectionarea acestora, pentru depistarea expertizelor ce necesita avizarea de catre ANCPI.
Si pentru ca am ajuns la acest punct este necesar sa revenim si sa vedem cu luciditate de ce a fost necesar sa se legifereze necesitatea avizarii expertizelor. Pentru inceput pot sa afirm cu multa convingere, desi nu am facut parte din colectivul care a redactat legea 7/ 1996, ca inserarea in atributiunile ANCPI ?ului a prevederilor din ART. 4 aliniatul l) citez : ?avizeaz? tehnic expertizele efectuate de c?tre experţii judiciari în specialitatea topografie, geodezie şi cadastru cu privire la corectitudinea datelor topografice utilizate, la solicitarea instanţelor de judecata. Avizele menţionate mai sus vor fi date de oficiul teritorial în baza unui regulament comun, elaborat de Agenţia Nationala şi Ministerul Justiţiei;? a fost dictat din necesitatea legiuitorului de a adauga la evidenta cadastrala, ce se forma prin activitatea persoanelor avizate de OCPI pentru a efectua masuratori topografice asupra imobilelor si imobilele ce se expertizau de catre expertii tehnici din specialitatea: ?topografie, cadastru, geodezie?. In acele vremuri era necesar finalizarea rapida a punerilor in posesie ce se concretiza prin incheierea cadastrului general ce ar fi solutionat in Romania problema fondului funciar. In prezent insa aceasta necesitate a fost impusa mai mult de rezultatul expertizelor judiciare, ce au stat la baza emiterii de Hotarari Judecatoresti Definitive si / sau Irevocabile, ce nu au putut sa fie intabulate datorita erorilor strecurate in cuprinsul expertizei sau datorita incapacitatii de preluare a rezultatelor acestora de catre Oficiile de cadastru.
In primul caz, avizarea nu era necesara, era mult mai simplu precizarea ca expertii au datoria de a prezenta in format electronic continutul tehnic al expertizei ce a stat la baza emiterii Hotararii Judecatoresti, iar instanta sa trimita continutul sentintei si a expertizei la OCPI, pentru inscrierea in cartea funciara.
In al doilea caz, avizarea nu este necesara deoarece expertul comform precizarilor ordonantei 2/2000, asa dupa cum a fost modificata cu prevederile legii 208/2010, art. 34. ?- Neefectuarea expertizei tehnice datorită unor cauze imputabile sau efectuarea acesteia cu nerespectarea dispoziţiilor legale atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă, civilă sau penală a expertului tehnic judiciar ori a expertului tehnic extrajudiciar vinovat.
Art. 35. - (1) Experţilor tehnici judiciari vinovaţi de abateri comise în exercitarea activităţii de expert li se pot aplica de către Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, în raport cu gravitatea abaterii săvârşite, următoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment scris;
b) suspendarea dreptului de a efectua expertize tehnice judiciare pe o perioadă cuprinsă între 3 luni şi un an;
c) retragerea calităţii de expert tehnic judiciar.?
Prin urmare sunt suficiente modalitati de constrangere sau chiar de retragere a calitatii de expert celor care nu efectuiaza expertize cu un inalt grad profesional. Ma refer aici la cazurile in care se mai fac masuratori cu aparate rudimentare sau nu se fac masuratori de loc, insusindu-se alte masuratori fie de la documentatiile de carte funciara fie a colegilor ce au masurat anterior imobilele din litigiu in cazul amtor expertize. Personal le consider abateri de la disciplina ce trebuiesc sanctionate. Problema este in curtea Ministerului de Justitie care nu detine mecanismele necesare in vederea indepartarii din corpul expertilor pe cei ce se fac vinovati de lucrari ce nu permit intabularea corpurilor de poroprietate dupa emiterea hotaririlor.
Si ajuns in acest punct, stimati colegi cred ca este necesar sa solicitam Ministerului de Justitie sa
faca demersurile necesare pentru aparitia legii expertului tehnic judiciar, a codului deontologic profesional si clasificarea acestei profesii in cadrul profesiilor liberale cu caracter si statut separat, unitar, iar in cadrul acesteia mentinandu-se specialitatile existente in nomenclatorul Ministerului Justitiei. Este necesara clarificarea statutului expertului tehnic judiciar in societatea Romaneasca si a impactului social a prestatiei sale. Sustin cu tarie faptul ca expertul tehnic judiciar, trebuie sa ramana o persoana calificata, independenta, impartiala pentru ca rezultatul muncii sale sa poata fi apreciat corespunzator de catre Completele de Judecata. Pentru indeplinirea acestui deziderat - expertiza tehnica judiciara, ce reprezinta produsul prestatiei expertului, nu poate fi receptionata, avizata (nici macar din punct de vedere tehnic) de nici o institutie subordonata statului.
Dupa cum observati si dumneavoastra ?colegii? de la ANCPI care au propus acest ?proiect? de regulament nu au habar de ceea ce inseamna o expertiza. Confunda planul de amplasament şi delimitare a imobilului, pe care il face o persoana autorizata cu planurile anexa la o expertiza, care de cele mai multe ori sunt mai multe planse (din punctul meu de vedere cel putin trei: una care sa reprezinte starea de fapt a amplasamentului imobilelor aflate in litigiu, alta cu starea de drept ce rezulta din compararea amplasamentelor din actele tranzlative de proprietate si ultima suprapunerea celor doua planse si interpretarea celor doua stari si concluziile expertului) care se refera la cel putin doua imobile aflate in litigiu (sunt insa expertize in zona mea de responsabilitate care desi sunt doar doua imibile in litigiu pentru interpretarea si solutionarea litigiului este necesar sa se vorbeasca in cuprinsul expertizei de mult mai multe imobile ale tertilor ce nu se afla in litigiu). Al carui imobil il prezentam pentru avizare ???, al paratului ???, pentru ca impotriva lui se indreapta plangerea reclamantului, sau a reclamantului cu concluziile expertului in forma finala !!!!! eu nu reusesc sa-mi dau seama.
Un alt aspect pe care trebuie sa-l aducem la cunostinta Ministerului de Justitie este faptul ca (cel putin in zona mea de responsabilitate, fara carte funciara veche) autorul moral al aproape fiecarui litigiu este tocmai OCPI ? ul care ar trebui sa?mi avizeze / receptioneze lucrarea. Astfel intr-un dispret fata de lege cum rar mi-a fost dat sa vad pana la aceasta data, OCPI ? ul avizeaza lucrari atentie !!!, ale caror imobile sunt identificate incert, datorita inexistentei, lipsei planului parcelar. In baza acestor lucrari se intabuleaza proprietati, se deschid carti funciare cu incalcarea fraglamta a legii cadastrului. Citez alaturat textul de lege : ART. 2 (1) Cadastrul general se organizeaz? la nivelul fiec?rei unit?ţi administrativ-teritoriale: comuna, oraş, municipiu, judeţ şi la nivelul întregii tari. (2) Prin sistemul de cadastru general se realizeaz?:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor, m?surarea şi reprezentarea acestora pe harti şi planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea tuturor proprietarilor şi a altor deţin?tori legali de imobile, în vederea înscrierii în cartea funciar? cu caracter definitiv;
Sunteti de acord ca nu se poate itabula definitiv un imobil identificat incert ? Si apoi cum poate fi identificat un imobil incert daca se efectuiaza asupra lui masuratori si se determina amplasamentul in coordonate stereo 70. ? Nu-mi propun aici sa aduc la cunostinta domniilor voastre multitudinea de dispozitii date de catre directorul ANCPI, cu incalcarea legii ce au generat documentatii tehnice care sunt in prezent in virtuale litigii prin modificarea amplasamentului cu care proprietarii au intrat in circuitul civil, pentru ca bineinteles le cunoasteti fiecare. Ma intreb pe ANCPI cine-l controleaza ? Cine ii poate lua la intrebari pentru prostiile ce sunt numite Ordine si sunt puse in aplicare de alti incapabili care genereaza atitea litigii in instantele din Romania ? Sigur ca daca privim sub acest aspect rezulta clar ca opinia expertului independent deranjeaza, scoate la iveala prostia si lipsa ce competenta profesionala si prin urmare acesta trebuie inregimentat, in subordonarea fata de ANCPI, iar lucrarea sa trebiie respinsa daca scoate la iveala lucruri ce nu convin.
Dupa cite constatati si dumneavoastra nu se prevede nimic in legatura cu lucrarile expertului care sunt respinse, ce va face instanta de judecata in acest sens, si cine verifica daca lucrarea expertului este intradevar buna sau nu, daca respingerea lucrarii este legala sau nu. Trebuie retinut faptul ca daca acest proiect de regulament se finalizeaza in aceasta forma, vor aparea multe litigii si pe aceasta tema. Eu personal ma voi judeca cu OCPI-ul pentru orice lucrare care va fi respinsa, pentru orice motiv. In primul rand in opinia mea o lucrare depusa de un expert tehnic poate fi ferificata doar de o persoana cu aceeasi pregatire profesionala, respectiv tot de un expert tehnic din aceeasi specialitate. Ori in cadrul OCPI-ului nu sunt angajati astfel de persoane, deoarece cei care eventual detin aceasta calitate sunt incompatibili pentru a reprezenta OCPI-ul intr-o astfel de relatie si atunci cine imi verifica si receptioneaza mie lucrarile ?.
Este clar ca lucrarea expertului tehnic judiciar NU POATE FI VERIFICATA DE ANCPI ? PRIN OFICIILE SALE. Ea poate fi luata in evidenta pentru intabularea Hotararilor judecatoresti, dupa ce instanta sa pronuntat pe expertiza respectiva si bineinteles ca se poate solicita expertului sa prezinte lucrarea in format electronic, pentru intabulare atunci cind partile interesate o solicita.
Continui sa cred ca este mai mult decit necesar sa concepem un protocol intre Asociatia noastra, Ministerul Justitiei si ANCPI. Prin care sa solicitam ferm doleantele noastre care insa este necesar sa le centralizam de la nivelul intregii tari, deoarece sunt diferite forme in care se pastreaza evidenta cadastrala si problemele sunt diferite.
Pentru aceasta comitetul director va trebui sa numeasca un colectiv de experti din cadrul asociatiei care impreuna cu avocatul ce ne consiliaza sa formulam la nivel centralizat materiale competente, pe intelesul celor din Minister, care sa ridice problemele grave cu care ne confruntam in intreaga noastra activitate. Consider ca, daca Asociatia noastra va atrage atentia organelor statale asupra neregulilor ce se perpetuiaza in ANCPI, acestia vor capata mai mult respect si consideratie pentru noi mai mult decit daca vom continua sa ne plingem si sa revendicam drepturi. Si acestea sunt importante, insa pentru a capata trebuie mai intii sa dam informatiile pe care le detinem cu privire la natura litigiilor din instante si sa formulam propuneri sau solutii competente comform nivelului profesional pe care-l detinem.
Cu privire la un astfel de protocol am inceput unul pe care vi-l trimit alaturat, fara a avea pretentii de autor, el necesita probabil corecturi din punct de vedere juridic minsa e un inceput. Ar fi bine sa veniti cu propuneri si bumneavoastra pe care sa le centralizam, iar comitetul director sa faca forma finala pentru a o inainta organelor competente si a incepe demersurile pentru realizarea protocolului. De asemenea consider ca este necesar sa ne formulam in cuprinsul sau toate revendicarile ce le solicitam pana la aparitia textului de lege care sa le cuprinda.
In ce priveste solicitarea Domnului Presedinte Bejenaru Petru, ca in regim de urgenta sa modificam si / sau sa facem propuneri pe actualul proiect de regulament, consider ca nu este cazul sa dam un astfel de raspuns care nu poate fi profesionist atita timp cit nu cunoastem care sunt cerintele, pretentiile Ministerului Justitiei calitatii muncii pe care o prestam in folosul justitiei. Ar fi mai folositor sa solicitam crearea unui Colectiv Mixt de lucru cu persoane din minister si cu experti cu inalta calificare din cadrul Asociatiei distribuiti uniform in teritoriu, care sa faca un astfel de protocol, daca se va constata necesar. Repet insa ca personal nu cred ca este sanatos ca lucrarea expertului independent sa fie verificata de ANCPI, expertul raspunde pentru calitatea lucrarii sale personal, atat din punct de vedere administrativ cit si penal, pierzandu-si calitatea de expert daca se constata ca se face vinovat de erori tehnice.
Astept cu interes reactiile dumneavoastra pe care le doresc sa fie pline de responsabilitate si de daruirea celui ce este constient de munca pe care o presteaza fara a astepta neaparat si recompense imediate.
Cu deosebita stima si respect,
Al dumneavoastra coleg, Anton Costel

OPINIA UNUI COLEG DIN JUDETUL IASI

Ma numesc Keller Ioana Liliana din Iasi si imi expun punctul de vedere, cu privire la proiectul regulamentului de avizare a expertizelor , nu numai ca expert tehnic judiciar ci si ca persoana fizica autorizata care lucreaza in domeniu de 12 ani.
In ceea ce priveste regulamentul propus il gasesc total neavenit intrucit niciodata nu se va ajunge la o finalitate cu avizarea expertizelor. Amplasamentele deja introduse in baza de date a oficiilor de cadastru si care au numar cadastral atribuit , parte din ele sunt cu suprapuneri, nealipiri , rotiri s.a.m.d., adica sunt cu probleme de amplasament din cauza faptului ca reteua de puncte vechi determinate in sistem stereo 70 , sistem la care se vor raporta si expertizele nu a mai fost verificat si pus la punct de foarte multa vreme.
Sunt zone unde nici nu exista acoperire cu puncte vechi si atunci se apeleaza la sistemul GPS care da diferente de coordonate fata de determinarile facute cu statia totala sau aparatura clasica prin drumuiri de 3-4 km (in vint sau sprijinite in masura posibilitatilor) .
De cind s-a inceput executarea masuratorilor de cadastru in sistem stereo 70 nimeni nu a pus problema crearii unei baze de date corecte si unice a punctelor vechi pe fiecare U.A.T. in parte si de pe care sa poata pleca cu masuratorile toata lumea atunci cind efectuiaza lucrari pentru intocmirea documentatiilor ce stau la baza inscrierii in cartile funciare sau a expertizelor. Asta ar fi una din probleme.
A doua ar fi sistemul de avizare cu termenele lungi de 10 zile lucratoare asta daca inspectorul la care este distribuita expertiza intelege ce ai facut in expertiza ( tinind cont ca ei nu sunt experti) si daca vrea sa inteleaga. Pentruca la noi la Iasi de exemplu la lucrarile de cadastru fiecare inspector , asistent registrator si registrator are modul lui personal de interpretare a regulamentului ,legii s.a.m.d. si daca nu vrea sa-si asume raspunderea iti da respingere la dosar.
In alta ordine de idei multe din expertize sunt combatute in cursul unui proces de catre partile din dosar si nu se stie daca prima expertiza avizata "cu ajutorul lui dumnezeu "de oficiu de cadastru este si ultima pe care se va face intabularea. Se fac obiectiuni , se solicita completari , ce faci in asemenea situatii ,ca angajatii din oficiile de cadastru inteleg foarte greu cum sa faca intabularea atunci cind vii cu o sentinta definitiva si irevocabila si o singura expertiza care face parte integranta din sentinta dar sa vii de ( n )ori cu completari la o expertiza avizata , va dati seama ce blocaj se creiaza, iar noi expertii o sa luam amenzi ca nu am efectuat expertiza pe intelesul angajatilor din oficii !
In cel mai bun caz ar trebui doar o completare la modul de redactare al expertizelor cu privire la identificarea cit mai detaliata a bunurilor imobile expertizate.
Adica sa fie foarte clar descris prin tarla , parcela , suprafata , vecinatati, dimensiuni pe contur, eventual si citiva reperi fixi daca exista in zona si atunci ar multumi oficiile de cadastru care se pling mereu de faptul ca in expertize identificarea nu este clara.
Iar la variantele cu propunerea de lotizare sau de retrocedare fiecare varianta sa fie redactata pe cite o plansa cu vecinatati , dimensiuni, parcele, cvartal foarte bine descrise si clar reprezentate.

Si ar mai fi multe de spus dar cred ca sunt suficiente cele de mai sus pentru a face autoritatile competente sa decida corect , dar numai daca se discuta cu personal calificat si un foarte bun profesionist in domeniu ( atit pe cadastru ca expert si persoana fizica autorizata cit si judecator).

OPINIA UNUI COLEG DE ASOCIATIE

Sunt trei aspecte importante care trebuiesc lămurite înainte de toate :
1. Regulamentul privind avizarea tehnică a expertizelor judiciare efectuate de experţii judiciari în specializarea topografie , geodezie şi cadastru nu face decât să încurce şi mai mult lucrurile , deoarece în cadrul O.C.P.I. - urilor nu există cadre tehnice care să fie obişnuiţi cu activitatea de expertiză tehnică . Expertul judiciar este un organ adiacent al instanţei , autonom şi obligat la obiectivitate , care furnizează instanţei – în calitate de asistent – cunoştinţe de specialitate din domenii străine instanţei , iar expertiza - în calitate de probă doveditoare - determină obţinerea de cunoştinţe asupra faptelor. La
colectarea probelor , datoria expertului este ca pe baza cunoştinţelor sale de specialitate să opteze pentru o metodă care se dovedeşte optimă pentru îndeplinirea comenzii atribuite . În caz contrar , instanţa ar împiedica exploatarea cunoştinţelor specifice ale expertului , deoarece acestuia îi lipseşte competenţa de specialitate necesară . Instanţa nu trebuie , prin urmare , să impună expertului în general aplicarea unei anumite metode , deoarece selectarea metodelor face parte din nucleul
activităţii experţilor judiciari . În orice caz , expertul nu are o funcţie de decizie , el rămâne întotdeauna o sursă de informaţii şi de recunoaştere . Prin autoritatea de specialitate a expertizei , hotărârea judecătorească este cu atât mai convingătoare (funcţia de legitimare a expertului judiciar). Nu în ultimul rând , pe baza încrederii necesare a judecătorului în competenţa de specialitate şi în integritatea personală a expertului judiciar , acestuia îi revine obligaţia de elaborare personală a expertizei.
Expertul are dreptul de a implica numai personal auxiliar care lucrează sub directa sa supraveghere şi care nu generează un rezultat separat calificabil drept expertiză . ªi atunci de ce să fie influienţată o expertiză de un REGULAMENT TOTAL AIUREA .
2. Se ştie foarte bine că activitatea de cadastru şi carte funciară funcţionează în baza Legii 7 / 1996 şi a Decretului - Lege 115 / 1938 . Dar modul de întocmire , avizare a unei documentaţii cadastrale funcţionează în baza celebrelor ordine : 633 şi 634 din 2006 , ordine emise de către directorul A.N.C.P.I. . Întrebarea este : De când un director al unei agenţii , fie ea şi de cadastru , dispune după bunul plac de proprietatea privată , care conform Constituţiei României , art. 41 , al. 2 , " Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege , indiferent de titular " . Nu cumva este vorba despre un aspect de neconsituţionalitate al celor douaă ordine ?
3. De ce nu înainte de tot acest circ cu acest regulament , să fie Legea experţilor tehnici din România ?????

Acesta este punctul meu de vedere .
Să aveţi week plăcut !
Cu respect , Cristi Popa , Vâlcea
OPINIA UNUI COLEG DE ASOCIATIE-


Ing. COMAN SEVER
(expert tehnic judiciar atestat MJ,
p.f. autorizat ANCPI)
Adresa: mun. Buzău, Bd. Nicolae Bălcescu,
bloc 88, et.2, apt. 9,
tel.: 0723/289787; 0238717883
e-mail : sever.coman@yahoo.com

Către
MINISTERUL JUSTIŢIEI,
ANCPI,
OCPI Buzău,
APSMTC,
APET-R,
BLETC Buzău

PUNCT DE VEDERE privind REGULAMENTUL DE AVIZARE
A EXPERTIZELOR TEHNICE JUDICIARE EFECTUATE
DE EXPERŢII TEHNICI JUDICIARI ÎN SPECIALIZAREA TOPOGRAFIE, GEODEZIE ªI CADASTRU

Conform prevederilor Art. 2, pct. 4), Art. 3 şi Art. 10 din Regulamentul de avizare, în forma supusă dezbaterii publice se observă :
- Art. 2, pct. (4) : “Prin imobil, în sensul prezentului regulament, se înţelege una sau mai multe parcele alăturate, cu sau fără construcţii, de pe teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, indiferent de categoria de folosinţă, aparţinând unui proprietar sau mai multor proprietari, în cazul coproprietăţii. Imobilul se identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciară”.
- Art. 3 : “Recepţia tehnică a planului de amplasament şi delimitare a imobilului se realizează, fără a se atribui număr cadastral”;
- Art. 10 : “În vederea efectuării înscrierii în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară conform Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a imobilului care a făcut obiectul litigiului în care s-a dispus expertiza judiciară, planul de amplasament şi delimitare pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului regulament ţine locul documentaţiei cadastrale.”

Analizând prevederile de mai sus rezultă următoarele :

a) pentru terenurile ce fac obiectul litigiului, care nu sunt identificate prin număr cadastral şi nu sunt înscrise în Cartea Funciară, Biroul de Carte Funciară va respinge cererea proprietarului pentru înscrierea în CF, cerere efectuată (cf. Art. 10), în baza Sentinţei judecătoreşti şi a Raportului de Expertiză avizat de OCPI, fără atribuirea numărului cadastral (Art. 3), întrucât imobilele nu sunt identificate prin număr cadastral (Art. 2), chiar dacă Planul de Amplasament şi Delimitarea a Imobilului/Imobilelor pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului Regulament ţine locul documentaţiei cadastrale (Art. 10);
b) pentru terenurile ce fac obiectul litigiului, care nu sunt identificate prin număr cadastral şi nu sunt înscrise în Cartea Funciară în momentul în care fac obiectul unui litigiu, instanţele judecătoreşti pot solicita avizarea expertizelor numai după ce imobilele ce fac obiectul litigiului se identifică prin numere cadastrale, întrucât dacă instanţa ar solicita avizarea expertizei, înainte ca terenurile să fie identificate prin număr cadastral, OCPI nu poate aviza expertiza respectivă, deoarece, conform Art. 2, pct. (4) din Regulamentul în dezbatere “prin imobil în sensul prezentului regulament, se înţelege una sau mai multe parcele alăturate…; imobilul se identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciară; rezultă deci că terenul care nu se identifică prin număr cadastral nu este imobil - în sensul prezentului regulament; pe de altă parte, cum recepţia tehnică a Planului de Amplasament a Imobilului întocmit de expert se realizează fără atribuirea numărului cadastral (Art. 3), rezultă că Biroul de carte funciară nu va putea face înscrierea şi deci va respinge cererea proprietarului/proprietarilor privind terenurile în litigiu, întocmită conform Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice; cererea respectivă ar urma să fie admisă după obţinerea de către proprietari a numerelor cadastrale pentru terenurile ce au făcut obiectul litigiului …
c) ca un corolar la cele de mai sus - prin prisma regulamentului supus dezbaterii publice - în cazul în care instanţa va solicita avizarea expertizei tehnice topografice în care obiectul litigiului îl constituie terenuri ce nu sunt identificate prin număr cadastral în momentul întocmirii expertizei, va trebui mai întâi să se asigure că imobilele respective se identifică prin identificator unic (numărul cadastral) şi deci să impună proprietarilor obţinerea numerelor cadastrale, conform Art. 2 din Regulamentul supus dezbaterii publice; numai în aceste condiţii, recepţia Planului de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de către expertul tehnic poate fi avizat de OCPI fără atribuirea numărului cadastral (Art. 2), astfel încât, conform Art. 10, în baza Sentinţei şi a Planului de Amplasament şi Delimitare a Imobilului avizat de OCPI - plan ce ţine locul documentaţiei cadastrale - Biroul de carte funciară să efectueze înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;

d) deşi din analiza celor trei articole (2, 3 şi 10) ale Regulamentului supus dezbaterii publice nu rezultă care este momentul în care se atribuie numerele cadastrale pentru imobilele ce fac obiectul litigiului (înainte sau după efectuarea expertizei, înainte sau după avizarea expertizei), un lucru este cert : recepţia Planului de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de expertul tehnic se realizează fără atribuirea numărului cadastral (Art. 3). Ţinând cont de acest aspect (numărul cadastral nu se atribuie de OCPI cu ocazia recepţiei tehnice, Art. 3), iar Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului pentru care s-a admis recepţia …ţine locul documentaţiei cadastrale (Art.10), atunci cel mai probabil ar rezulta că atribuirea numărului cadastral şi întabularea ar fi obligatorie înainte de avizarea expertizei, întrucât (aşa cum am arătat) în cazul în care imobilul nu ar identificat prin număr cadastral, chiar dacă expertiza a fost avizată, atunci biroul de cadastru nu poate efectua înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;

e) având în vedere prevederile Art. 2, Art. 3 şi Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice, s-ar ajunge în situaţia ca înscrierea şi întabularea drepturilor asupra unui imobil în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară să se realizeze pe baza a două tipuri de documentaţii :
- documentaţiile cadastrale întocmite de PF autorizate de ANCPI/OCPI şi
- Planurile de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmite de experţii tehnici judiciari, pentru care s-a admis recepţia în condiţiile Regulamentului supus dezbaterii publice, PAD-uri care ţin locul documentaţiei cadastrale; expertul tehnic este atestat de Ministerul Justiţiei pentru efectuarea expertizelor tehnice judiciare şi poate sau nu să fie autorizat de ANCPI/OCPI în vederea realizării şi verificării lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României.
Însă conform Art. 48 şi 59 din Legea 7/1996 republicată “Actele şi faptele juridice privind imobilele situate pe un teritoriu administrativ, pentru care nu s-au definitivat documentele cadastrului general, se vor înscrie în câte o carte funciară. La cererea de înscriere se va ataşa documentaţia cadastrală la care se referă înscrierea, întocmită de o persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale”.
Rezultă astfel că prin Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice se ”adaugă” la Art. 48 şi 59 din Lg.7/1996, adică pe lângă documentaţia cadastrală la care se referă înscrierea, întocmită de o persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale” se adaugă Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului( pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului regulament ţine locul documentaţiei cadastrale) întocmit de expertul tehnic judiciar atestat de Ministerul Justiţiei.
În plus, conform Regulamentului supus dezbaterii publice, OCPI /ANCPI ar urma să avizeze lucrări întocmite de expertul tehnic atestat de Ministerul Justiţiei pentru efectuarea expertizelor tehnice judiciare, expert tehnic care poate să nu fie autorizat de ANCPI/OCPI pentru realizarea şi verificarea lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi al cartografiei pe teritoriul României;

f) conform Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice “Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului regulament ţine locul documentaţiei cadastrale”;
Rezultă astfel că pentru imobilele ce fac obiectul litigiului în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare toate anexele cuprinse în documentaţia cadastrală întocmită de PFA conform Art. 48 şi Art. 59 din legea 7/1996 republicată sunt înlocuite de Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de expertul tehnic judiciar atestat de Ministerul Justiţiei, plan pentru care s-a admis recepţia în baza prezentului Regulament supus dezbaterii publice .


CONCLUZII PERSONALE :
Regulamentul supus dezbaterii publice nu răspunde următoarelor probleme :

1. Care ar fi momentul în care OCPI atribuie numărul cadastral imobilelor pentru care s-a întocmit Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de expertul tehnic judiciar, pentru imobilele ce fac obiectul litigiului în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare ?

2. Având în vedere că Planul de Amplasament şi Delimitarea a Imobilului, întocmit de expertul tehnic judiciar, pentru care s-a admis recepţia, înlocuieşte documentaţia cadastrală întocmită de PFA conform Regulamentului din 13.10.2006 privind conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor cadastrale în vederea înscrierii în cartea funciară modificat şi completat, atribuirea numărului cadastral şi înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se efectuează fără întocmirea Anexelor prevăzute în Regulamentul din 2006 ?

3. Având în vedere Regulamentul supus dezbaterii publice şi Ordinul Ministrului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti prin care se aprobă Nomenclatorul specializărilor expertizei tehnice judiciare, se poate spune că în viitorul apropiat este necesar să fie elaborate Regulamente pentru avizarea tuturor expertizelor tehnice judiciare, iar în cazul în care se constată că nu există organisme sau instituţii care să efectueze avizarea, acestea să fie înfiiţate în cel mai scurt timp ?

4. Având în vedere faptul că aplicarea dispoziţiilor propuse prin Regulament va avea efecte nefavorabile atât asupra activităţii de publicitate imobiliară desfăşurată la nivelul oficiilor teritoriale cât şi asupra beneficiarilor serviciilor prestate, dar şi asupra activităţii instanţelor de judecată şi al justiţiabililor, nu ar fi mai indicată abrogarea prevederilor introduse prin litera l), Art. 4 din Legea 7/1996 republicată sau modificarea acestui articol, în sensul înlocuirii “Regulamentului comun” cu ”Protocol” ?

5. Având în vedere faptul că pe plan local reprezentanţii instanţelor şi ai oficiilor teritoriale nu au organizat informări sau consultări cu cei implicaţi în activitatea de cadastru şi expertize tehnice, cu privire la elaborarea Regulamentului supus dezbaterii publice, oare nu cumva ar fi indicat ca acest Regulament de avizare să fie adoptat în forma supusă dezbaterii publice, pentru a se crea într-adevăr haos/ efecte nedorite făcând asfel inaplicabil Regulamentul în discuţie ?
Expert tehnic
Ing. Coman Sever