OPINIA UNUI PRESEDINTE ZONAL DIN CADRUL ASOCIATIEI -
Preambul :
Stimati Colegi,
Din cite am inteles acest proiect de regulament de avizare este rezultatul unei comisii ce ar fi lucrat impreuna pentru a redacta, concepe prezentul proiect. Comisia a fost formata din specialisti din ministerul justitiei precum si din specialisti din cadrul Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI).
Din continutul proiectului rezulta ca proiectul prezentat, reprezinta doar o propunere a ANCPI acceptata de personalitati cu functii de raspundere din minister. Atentionez ca in aceasta forma a proiectului avizarea ar crea probleme mari in solutionarea proceselor in care ar fi necesara avizarea tehnica de catre ANCPI, si ar crea chiar probleme juridice cu efecte inreparabile prin sistemul actual judiciar. Pentru a fi mai pe intelesul tuturor am sa motivez in cele ce urmeaza afirmatiile de mai sus .
Mai intii sa vedem daca am inteles exact necesitatea acestui regulament prezentat in aceasta forma succinta, sumara si nesatisfacatoare pentru multitudinea de probleme ce apar in procesul de expertizare judiciara. Pentru inceput stimati colegi imi exprim uimirea cum din solicitarea noastra de a incheia un protocol cu acest ?mastodont? atit de rigid, amorf si lipsit de inteligenta ANCPI, cu tentaculele sale din teritoriu sub forma OCPI-urilor sau si mai grav a BCPI-uri, care dupa cum bine stiti actioneaza fara o conducere unitara, sub umbrela descentralizarii (i-as spune eu a lipsei de raspundere, a ignorantei), pentru corijarea abaterilor de la lege, ordinele emise de ANCPI si interpretate dupa bunul plac in teritoriu, a aparut atit de misterios din negura timpului regulamentul mult asteptat de avizare a expertizelor judiciare.
Cred si sustin in mod ferm ca protocolul cu ANCPI ?ul ar fi trebuit finalizat in forma in care el a fost sustinut in timpul consfatuirii de la Mures pe care am avut-o cu Judecatorii, iar regulamentul de avizare a expertizelor judiciare sa apara in urma unor negocieri, dezbateri intre specialistii ministerului de justitie si ANCPI. De partea Ministerului de Justitie participantii vor fi cred eu pe linga Judecatori, practicieni in complete de drept civil si in drept penal in ceea ce priveste infractiunile ce presupune administrarea ca proba a expertizelor judiciare in specialitatea, ce necesita avizarea la ANCPI si experti tehnici judiciari recomandati de asociatiile profesionale existente.
Problemele ce se nasc in activitatea de expertizare judiciarta sunt multiple si din aceasta cauza ar fi necesar mai intii selectionarea acestora, pentru depistarea expertizelor ce necesita avizarea de catre ANCPI.
Si pentru ca am ajuns la acest punct este necesar sa revenim si sa vedem cu luciditate de ce a fost necesar sa se legifereze necesitatea avizarii expertizelor. Pentru inceput pot sa afirm cu multa convingere, desi nu am facut parte din colectivul care a redactat legea 7/ 1996, ca inserarea in atributiunile ANCPI ?ului a prevederilor din ART. 4 aliniatul l) citez : ?avizeaz? tehnic expertizele efectuate de c?tre experţii judiciari în specialitatea topografie, geodezie şi cadastru cu privire la corectitudinea datelor topografice utilizate, la solicitarea instanţelor de judecata. Avizele menţionate mai sus vor fi date de oficiul teritorial în baza unui regulament comun, elaborat de Agenţia Nationala şi Ministerul Justiţiei;? a fost dictat din necesitatea legiuitorului de a adauga la evidenta cadastrala, ce se forma prin activitatea persoanelor avizate de OCPI pentru a efectua masuratori topografice asupra imobilelor si imobilele ce se expertizau de catre expertii tehnici din specialitatea: ?topografie, cadastru, geodezie?. In acele vremuri era necesar finalizarea rapida a punerilor in posesie ce se concretiza prin incheierea cadastrului general ce ar fi solutionat in Romania problema fondului funciar. In prezent insa aceasta necesitate a fost impusa mai mult de rezultatul expertizelor judiciare, ce au stat la baza emiterii de Hotarari Judecatoresti Definitive si / sau Irevocabile, ce nu au putut sa fie intabulate datorita erorilor strecurate in cuprinsul expertizei sau datorita incapacitatii de preluare a rezultatelor acestora de catre Oficiile de cadastru.
In primul caz, avizarea nu era necesara, era mult mai simplu precizarea ca expertii au datoria de a prezenta in format electronic continutul tehnic al expertizei ce a stat la baza emiterii Hotararii Judecatoresti, iar instanta sa trimita continutul sentintei si a expertizei la OCPI, pentru inscrierea in cartea funciara.
In al doilea caz, avizarea nu este necesara deoarece expertul comform precizarilor ordonantei 2/2000, asa dupa cum a fost modificata cu prevederile legii 208/2010, art. 34. ?- Neefectuarea expertizei tehnice datorită unor cauze imputabile sau efectuarea acesteia cu nerespectarea dispoziţiilor legale atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă, civilă sau penală a expertului tehnic judiciar ori a expertului tehnic extrajudiciar vinovat.
Art. 35. - (1) Experţilor tehnici judiciari vinovaţi de abateri comise în exercitarea activităţii de expert li se pot aplica de către Biroul central pentru expertize tehnice judiciare, în raport cu gravitatea abaterii săvârşite, următoarele sancţiuni disciplinare:
a) avertisment scris;
b) suspendarea dreptului de a efectua expertize tehnice judiciare pe o perioadă cuprinsă între 3 luni şi un an;
c) retragerea calităţii de expert tehnic judiciar.?
Prin urmare sunt suficiente modalitati de constrangere sau chiar de retragere a calitatii de expert celor care nu efectuiaza expertize cu un inalt grad profesional. Ma refer aici la cazurile in care se mai fac masuratori cu aparate rudimentare sau nu se fac masuratori de loc, insusindu-se alte masuratori fie de la documentatiile de carte funciara fie a colegilor ce au masurat anterior imobilele din litigiu in cazul amtor expertize. Personal le consider abateri de la disciplina ce trebuiesc sanctionate. Problema este in curtea Ministerului de Justitie care nu detine mecanismele necesare in vederea indepartarii din corpul expertilor pe cei ce se fac vinovati de lucrari ce nu permit intabularea corpurilor de poroprietate dupa emiterea hotaririlor.
Si ajuns in acest punct, stimati colegi cred ca este necesar sa solicitam Ministerului de Justitie sa
faca demersurile necesare pentru aparitia legii expertului tehnic judiciar, a codului deontologic profesional si clasificarea acestei profesii in cadrul profesiilor liberale cu caracter si statut separat, unitar, iar in cadrul acesteia mentinandu-se specialitatile existente in nomenclatorul Ministerului Justitiei. Este necesara clarificarea statutului expertului tehnic judiciar in societatea Romaneasca si a impactului social a prestatiei sale. Sustin cu tarie faptul ca expertul tehnic judiciar, trebuie sa ramana o persoana calificata, independenta, impartiala pentru ca rezultatul muncii sale sa poata fi apreciat corespunzator de catre Completele de Judecata. Pentru indeplinirea acestui deziderat - expertiza tehnica judiciara, ce reprezinta produsul prestatiei expertului, nu poate fi receptionata, avizata (nici macar din punct de vedere tehnic) de nici o institutie subordonata statului.
Dupa cum observati si dumneavoastra ?colegii? de la ANCPI care au propus acest ?proiect? de regulament nu au habar de ceea ce inseamna o expertiza. Confunda planul de amplasament şi delimitare a imobilului, pe care il face o persoana autorizata cu planurile anexa la o expertiza, care de cele mai multe ori sunt mai multe planse (din punctul meu de vedere cel putin trei: una care sa reprezinte starea de fapt a amplasamentului imobilelor aflate in litigiu, alta cu starea de drept ce rezulta din compararea amplasamentelor din actele tranzlative de proprietate si ultima suprapunerea celor doua planse si interpretarea celor doua stari si concluziile expertului) care se refera la cel putin doua imobile aflate in litigiu (sunt insa expertize in zona mea de responsabilitate care desi sunt doar doua imibile in litigiu pentru interpretarea si solutionarea litigiului este necesar sa se vorbeasca in cuprinsul expertizei de mult mai multe imobile ale tertilor ce nu se afla in litigiu). Al carui imobil il prezentam pentru avizare ???, al paratului ???, pentru ca impotriva lui se indreapta plangerea reclamantului, sau a reclamantului cu concluziile expertului in forma finala !!!!! eu nu reusesc sa-mi dau seama.
Un alt aspect pe care trebuie sa-l aducem la cunostinta Ministerului de Justitie este faptul ca (cel putin in zona mea de responsabilitate, fara carte funciara veche) autorul moral al aproape fiecarui litigiu este tocmai OCPI ? ul care ar trebui sa?mi avizeze / receptioneze lucrarea. Astfel intr-un dispret fata de lege cum rar mi-a fost dat sa vad pana la aceasta data, OCPI ? ul avizeaza lucrari atentie !!!, ale caror imobile sunt identificate incert, datorita inexistentei, lipsei planului parcelar. In baza acestor lucrari se intabuleaza proprietati, se deschid carti funciare cu incalcarea fraglamta a legii cadastrului. Citez alaturat textul de lege : ART. 2 (1) Cadastrul general se organizeaz? la nivelul fiec?rei unit?ţi administrativ-teritoriale: comuna, oraş, municipiu, judeţ şi la nivelul întregii tari. (2) Prin sistemul de cadastru general se realizeaz?:
a) identificarea, descrierea şi înregistrarea în documentele cadastrale a imobilelor prin natura lor, m?surarea şi reprezentarea acestora pe harti şi planuri cadastrale, precum şi stocarea datelor pe suporturi informatice;
b) identificarea şi înregistrarea tuturor proprietarilor şi a altor deţin?tori legali de imobile, în vederea înscrierii în cartea funciar? cu caracter definitiv;
Sunteti de acord ca nu se poate itabula definitiv un imobil identificat incert ? Si apoi cum poate fi identificat un imobil incert daca se efectuiaza asupra lui masuratori si se determina amplasamentul in coordonate stereo 70. ? Nu-mi propun aici sa aduc la cunostinta domniilor voastre multitudinea de dispozitii date de catre directorul ANCPI, cu incalcarea legii ce au generat documentatii tehnice care sunt in prezent in virtuale litigii prin modificarea amplasamentului cu care proprietarii au intrat in circuitul civil, pentru ca bineinteles le cunoasteti fiecare. Ma intreb pe ANCPI cine-l controleaza ? Cine ii poate lua la intrebari pentru prostiile ce sunt numite Ordine si sunt puse in aplicare de alti incapabili care genereaza atitea litigii in instantele din Romania ? Sigur ca daca privim sub acest aspect rezulta clar ca opinia expertului independent deranjeaza, scoate la iveala prostia si lipsa ce competenta profesionala si prin urmare acesta trebuie inregimentat, in subordonarea fata de ANCPI, iar lucrarea sa trebiie respinsa daca scoate la iveala lucruri ce nu convin.
Dupa cite constatati si dumneavoastra nu se prevede nimic in legatura cu lucrarile expertului care sunt respinse, ce va face instanta de judecata in acest sens, si cine verifica daca lucrarea expertului este intradevar buna sau nu, daca respingerea lucrarii este legala sau nu. Trebuie retinut faptul ca daca acest proiect de regulament se finalizeaza in aceasta forma, vor aparea multe litigii si pe aceasta tema. Eu personal ma voi judeca cu OCPI-ul pentru orice lucrare care va fi respinsa, pentru orice motiv. In primul rand in opinia mea o lucrare depusa de un expert tehnic poate fi ferificata doar de o persoana cu aceeasi pregatire profesionala, respectiv tot de un expert tehnic din aceeasi specialitate. Ori in cadrul OCPI-ului nu sunt angajati astfel de persoane, deoarece cei care eventual detin aceasta calitate sunt incompatibili pentru a reprezenta OCPI-ul intr-o astfel de relatie si atunci cine imi verifica si receptioneaza mie lucrarile ?.
Este clar ca lucrarea expertului tehnic judiciar NU POATE FI VERIFICATA DE ANCPI ? PRIN OFICIILE SALE. Ea poate fi luata in evidenta pentru intabularea Hotararilor judecatoresti, dupa ce instanta sa pronuntat pe expertiza respectiva si bineinteles ca se poate solicita expertului sa prezinte lucrarea in format electronic, pentru intabulare atunci cind partile interesate o solicita.
Continui sa cred ca este mai mult decit necesar sa concepem un protocol intre Asociatia noastra, Ministerul Justitiei si ANCPI. Prin care sa solicitam ferm doleantele noastre care insa este necesar sa le centralizam de la nivelul intregii tari, deoarece sunt diferite forme in care se pastreaza evidenta cadastrala si problemele sunt diferite.
Pentru aceasta comitetul director va trebui sa numeasca un colectiv de experti din cadrul asociatiei care impreuna cu avocatul ce ne consiliaza sa formulam la nivel centralizat materiale competente, pe intelesul celor din Minister, care sa ridice problemele grave cu care ne confruntam in intreaga noastra activitate. Consider ca, daca Asociatia noastra va atrage atentia organelor statale asupra neregulilor ce se perpetuiaza in ANCPI, acestia vor capata mai mult respect si consideratie pentru noi mai mult decit daca vom continua sa ne plingem si sa revendicam drepturi. Si acestea sunt importante, insa pentru a capata trebuie mai intii sa dam informatiile pe care le detinem cu privire la natura litigiilor din instante si sa formulam propuneri sau solutii competente comform nivelului profesional pe care-l detinem.
Cu privire la un astfel de protocol am inceput unul pe care vi-l trimit alaturat, fara a avea pretentii de autor, el necesita probabil corecturi din punct de vedere juridic minsa e un inceput. Ar fi bine sa veniti cu propuneri si bumneavoastra pe care sa le centralizam, iar comitetul director sa faca forma finala pentru a o inainta organelor competente si a incepe demersurile pentru realizarea protocolului. De asemenea consider ca este necesar sa ne formulam in cuprinsul sau toate revendicarile ce le solicitam pana la aparitia textului de lege care sa le cuprinda.
In ce priveste solicitarea Domnului Presedinte Bejenaru Petru, ca in regim de urgenta sa modificam si / sau sa facem propuneri pe actualul proiect de regulament, consider ca nu este cazul sa dam un astfel de raspuns care nu poate fi profesionist atita timp cit nu cunoastem care sunt cerintele, pretentiile Ministerului Justitiei calitatii muncii pe care o prestam in folosul justitiei. Ar fi mai folositor sa solicitam crearea unui Colectiv Mixt de lucru cu persoane din minister si cu experti cu inalta calificare din cadrul Asociatiei distribuiti uniform in teritoriu, care sa faca un astfel de protocol, daca se va constata necesar. Repet insa ca personal nu cred ca este sanatos ca lucrarea expertului independent sa fie verificata de ANCPI, expertul raspunde pentru calitatea lucrarii sale personal, atat din punct de vedere administrativ cit si penal, pierzandu-si calitatea de expert daca se constata ca se face vinovat de erori tehnice.
Astept cu interes reactiile dumneavoastra pe care le doresc sa fie pline de responsabilitate si de daruirea celui ce este constient de munca pe care o presteaza fara a astepta neaparat si recompense imediate.
Cu deosebita stima si respect,
Al dumneavoastra coleg, Anton Costel