Multumesc pentru raspuns.
Dar tocmai ca firma nu respecta ce scrie in CIM ,intrucat, acolo sunt stabilite datele la care se face plata salariului ca fiind 30 a lunii pentru avans, iar 15 pentru restul chenzinei.
In realitate, in loc de 30 pentru avans , ajungem pana pe 8, uneori chiar 10 a lunii urmatoare, iar restul de plata de asemenea este amanat cu cel putin o saptamana sau chiar mai mult, nefiind niciodata platit la termenul prevazut in contractul individual de munca.
Asadar, ce le-am putea spune?
Lucrez la o companie care are peste 500 de angajati si a carei activitate este producerea si respectiv comercializarea de lenjerie si imbracaminte sport.
Obiectul nemultumirii mele este faptul ca luna de luna , societatea intarzie sa ne vireze banii de salariu in cont cu cate o saptamana, uneori chiar mai mult .
Acest fapt este verificabil intrucat un extras de cont ar arata exact data fiecarei luni in care ne-au fost incarcate cardurile.
As vrea a stiu daca ceea ce ni se intampla vis-a-vis de salarii, este permis de codul muncii sau , firma are o justificare in faptul ca are datorii, si eventual, ce argument am putea oferi conducerii pentru a regla aceasta chestiune.
Va multumesc!
Lucrez la un magazin de lenjerie din ianuarie 2011.Magazinul are trei posturi:un gestionar si doua vanzatoare.
Initial am fost angajata ca vanzatoare, apoi, la o luna de la angajare, s-a facut inventar, a iesit bine, dupa care gestionara a plecat si a fost angajata o alta vanzatoare in februarie, magazinul ramanand fara gestionar.La o luna de la plecarea gestionarei, a plecat si colega pe care am gasit-o in magazin cand m-am angajat, si a fost angajata alta persoana pe post de vanzatoare , in martie.Nu s-a facut inventar cand a plecat prima vanzatoare (in martie) .
Dupa 5 luni , a plecat cea care a fost angajata dupa mine ((in iulie).Dupa plecarea ei , s-a facut inventar si s-a constatat un prejudiciu de aproximativ 7900 lei.
A fost angajata din nou alta vanzatoare, iar eu am fost numita gestionar dupa inventar.
Firma a dispus sa recupereze de la mine si de la colega care lucreaza din martie, prejudiciul constatat..In acest sens, ne-a trimis cate un angajament de plata care pretinde :
-sa ni se retina garantia constituita pana la data constatarii minusului in gestiune, - sa ne angajam sa restituim din salariu 1/5 lunar pana la achitarea intregului prejudiciu;
- iar in caz de incetarea a raporturilor de munca , sa le restituim suma integral, in termen de 15 zile si nu mai mult.
Am refuzat sa semnam acele angajamente, iar acum firma spune ca ne vor actiona in instanta pentru a-si recupera paguba.
As vrea sa stiu cum stam din punct de vedere juridic, deoarece refuzul de a semna acel angajament de plata , ar fi insemnat ca ma recunosc vinovata si imi asum raspunderea pentru minus, cand realitatea este ca m-am straduit din rasputeri sa fac totul sa mearga si am invatat din mers sa ma ocup de magazin, pentru ca nu am fost instruita cum sa fac receptii, retururi, comenzi, si pana le-am invatat am avut nevoie de timp suplimentar care nu mi-a fost remunerat.In plus, minusul constatat mi se pare foarte mare, chiar ireal.
Acum , va pleca si colega care a venit in iulie si m-am gandit sa cerem un inventar, desi ni s-a amintit ca l-am putea face noi cumva,prin sondaj , sau daca mergem pe incredere, e bine si asa, sau daca eu vreau neaparat, sa solicit un inventar, acum la plecarea colegei din firma, pentru ca un inventar organizat ar presupune inchiderea magazinului si pierderea vanzarilor pentru o zi .
V-as ruga sa imi spuneti cat de legala este refuzul de a semna angajamentul de plata si ce ni s-ar putea intampla din punct de vedere juridic.
Mentionez ca fiecare vanzatoare si gestionarul , semneaza la angajare un contract de garantie si constituie un fond de garantie, care ne-a fost retinut din salariu lunar.