Bună ziua!
Vă rog să mă ajutați cu o problemă legată de amortizare. Am cumpărat pe PFA neplătitor de TVA un software (achiziție intracomunitară, circa 2.150 lei), În luna următoare, am depus declarația 301 și am plătit TVA-ul aferent. Suma totală este de vreo 2.600 lei. Cum procedez cu amortizarea în cazul acesta, din ce lună încep?
Și încă ceva: pe 2023 se poate deduce CASS?
Vă mulțumesc!
Nu știam, este posibil ca termenul de prescripție să se prelungească din cauza pandemiei.
Oricum, toate creanțele ar trebui să apară în SPV.
Din experiența mea, penalitățile și dobânzile vor veni, mai repede sau mai târziu.
Anul 2017 cred că s-a prescris.
Pentru dobânzi și penalități, dacă vor fi, veți primi decizii de impunere, în care se precizează sumele și termenul de plată. Deciziile astea pot să vină după luni bune, sau chiar ani.
Cum se calculează taxa de timbru dacă am mai multe capete de cerere (contestație la executare + întoarcerea executării silite + dobânzi legale și despăgubiri pentru comisioanele bancare)?
Mulțumiri anticipate pentru ajutor.
Merită/pot să cer daune morale de la ANAF într-o contestație la executare sau doar aș stârni monstrul?
Am primit de curând o somație în care mă amenință că mă execută silit pentru niște sume estimate într-o declarație unică. Mai exact, la începutul anului 2019 am depus declarația unică pentru anul 2018, în care, pe lângă cifrele pentru 2018, am estimat veniturile și impozitul/contribuțiile pe care urma să le datorez în 2019. Am achitat în avans tot ce datoram pentru 2018. Pentru 2019, am depus declarația unică în 2020 cu sume mai mici decât cele estimate în declarația unică anterioară și am achitat, de asemenea, tot ce datoram. În sistemul lor însă se pare că au rămas sumele estimate și vor să mă execute pentru diferența dintre ce am estimat și ce am realizat (și plătit) efectiv. Daunele morale le-aș cere pentru enorma desconsiderare a contribuabilului din partea funcționarilor ANAF și pentru timpul pierdut. Le-am trimis o petiție când am primit decizia cu penalitățile, nu am primit încă răspuns (au trecut vreo 40 de zile). Nu răspund la telefoane. Nu răspund la mailuri. M-am deplasat la sediul lor, la circa 30 km de localitatea mea, pentru ca o funcționară incompetentă de la un ghișeu să strige la mine și să mă trimită acasă, zicând că sigur am greșit eu ceva, că e autoimpunere, că oi fi optat etc. Funcționara respectivă nu înțelegea diferența dintre a estima (cum se estima anterior în formularul 220) și a opta pentru ceva. Mai am doar două, trei zile pentru a contesta executarea. Mulțumesc anticipat pentru orice sfaturi.
Da, in raspunsul primit de la ANAF scrie ca plata se face in contul TVA pentru operatiuni interne (in cazul Trezoreriei Cluj, acesta este RO32TREZ21620A100101XTVA ).
In raspunsul primit de la ANAF scrie ca trebuie sa comunic codul de TVA prestatorilor non-UE care sunt inregistrati pentru servicii electronice. Or acest cod apare in VIES, caz in care prestatorii non-UE emit factura fara TVA. Prestatorii non-UE aplica regimul special doar daca nu li se furnizeaza un cod de TVA valid.
Refuz sa-mi mai bat capul cu aceasta problema, oricum nu o sa-i dau de capat.
In fisa de platitor totul este in regula. TVA-ul platit in contul gresit a fost redirectionat.
Va multumesc si spor in toate!
Am primit raspunsul scris de la ANAF, raspuns care nu mi se pare nici prea clar, nici prea transant. Din pacate, documentul nu poate fi copiat, asa ca redau aici cateva pasaje relevante:
Prin exceptie, persoana impozabila sau neimpozabila stabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA conform art 316 sau 317 nu este persoana obligata la plata taxei daca prestatorul aplica unul dintre regimurile speciale…
Micile intreprinderi care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal actualizat trebuie sa comunice codul de TVA prestatorilor non-UE care sunt inregistrati in UE pentru servicii electronice intrucat exceptia prevazuta la 307 alin. 6 din Codul fiscal actualizat este aplicabila numai pentru micile intreprinderi neinregistrate in scopuri de TVA...
Consideram ca se aplica eronat codul precedat de “EU” (de catre prestatorii non-UE) cand nu se aplica regimul special, de exemplu, cand se presteaza servicii electronice catre persoane impozabile care comunica un cod valabil de TVA...
Pe de alta parte:
Persoanele inregistrate conform art. 317 pot comunica acest cod numai pentru operatiuni intracomunitare.
Problema este ca nu exista o procedura clara legata de aceste coduri de TVA intracomunitare. In 2016, cand am achizitionat prima data acest abonament, mi s-a spus de la ANAF ca este o operatiune semi-intracomunitara, adica suficient de intracomunitara pentru a folosi codul special de TVA si a o declara in 301, dar insuficient de intracomunitara pentru a o declara in 390. Singura dovada este insa ca nu sunt singura careia i-au spus lucrul acesta. Eu intotdeauna am incercat sa procedez corect.