M-am inscris la norma pe venit (si am platit tot ce am avut de plata in avans) si dupa cateva luni am plecat din tara. La anul (in 2014) o sa inchid PFA-ul, momentan e doar suspendat pe 3 ani.
Motive de plecare au fost mai multe, dar principalul a fost ca oricum nu mai lucram cu firme romanesti de o perioada buna si mi s-a oferit sansa sa fiu aproape de locurile unde produsele mele se vand.
Multumesc frumos pentru raspunsuri, domnule George Enciu, au clarificat cateva din intrebarile mele.
Intrebari la care inca mai caut un raspuns sunt urmatoarele:
2. Daca vreau sa facturez la o persoana din UE (Anglia) trebuie sa-mi fac cod de TVA? Pot sa facturez cu TVA 0? Cum se procedeaza? Am inteles ca ei prefera sa factureze pe un cod de TVA pentru ca isi pot deduce checltuielile, dar ce inseamna asta pentru mine?
3. E posibil sa fiu neplatitor de TVA daca serviciile prestate sunt pentru strainatate (UE si/sau SUA)?
4. Daca nu am contract "fizic" cu cineva, dar ma plateste pentru munca depusa, cum pot inregistra sumele?
6. Trebuie sa ma inregistrez in ROI daca lucrez pentru firme din strainatate (UE si nu numai). Daca colaborez cu firme din America de ce am nevoie?
Multumesc pentru raspuns, dar legat de raspunsul dumneavoastra, mai am trei intrebari:
- Pentru punctul 1, de ce s-a mai pus o norma de venit pentru CAEN 6202 daca nu mai exista la norma, ci doar in sistem real? E ceva ce nu inteleg eu? Daca fac aplicatii si ofer consultanta pe IT, nu ma incadrez la acest cod CAEN 6202?
- pentru punctul 8, "platesc TVA daca depasesc suma de 119.000/ an (35.000 de euro), dar platesc la toata suma sau doar la ce depasesc?" - sa zicem ca fac 130.000 intr-un an. Daca depasesc suma de 119.000, voi platii TVA la toata suma (la cei 130.000), sau doar la 11.000 (valoarea peste care am depasit).
- tot punctul 8 - "contributie pensie pe an" - cine este acea "cota" din ecuatie?
Am si eu cateva intrebari legate de un PFA pe codul CAEN 6202 la norma de venit:
1. Mai exista norma de venit pentru IT (creare the software si consultanta) sau acum e totul pe sistem real?
2. Daca vreau sa facturez la o persoana din UE (Anglia) trebuie sa-mi fac cod de TVA? Pot sa facturez cu TVA 0? Cum se procedeaza? Am inteles ca ei prefera sa factureze pe un cod de TVA pentru ca isi pot deduce checltuielile, dar ce inseamna asta pentru mine?
3. E posibil sa fiu neplatitor de TVA daca serviciile prestate sunt pentru strainatate (UE si/sau SUA)?
4. Daca nu am contract "fizic" cu cineva, dar ma plateste pentru munca depusa, cum pot inregistra sumele?
5. Ce cheltuieli sunt deductibile?
6. Trebuie sa ma inregistrez in ROI daca lucrez pentru firme din strainatate (UE si nu numai). Daca colaborez cu firme din America de ce am nevoie?
7. Ce documente contabile trebuie facute lunar/trimestrial?
8. Am inteles ca trebuie sa platesc din norma (10.000 pentru 6202 pe Timisoara):
- impozitul pe venit: 16% din venitul net (venitul brut - cheltuieli = norma - cheltuieli);
- platesc TVA daca depasesc suma de 119.000/ an (35.000 de euro), dar platesc la toata suma sau doar la ce depasesc?
- contributie sanatate pe an: 5.5% din norma;
- contributie pensie pe an: cota * baza * 12 ( unde baza e valoarea la care fac contractul si la care vreau sa platesc contributia, cota nu stiu cum se calculeaza, e procent fix? - sper ca nu e acel 31.5% despre care am tot citit);
- somajul pe an: 3.5% * baza * 12 (am inteles ca e optional).
Imi puteti confirma daca asa sunt?
9. Taxele de plata sunt:
- impozitul: trimestrial pana pe 15 ale ultimei luni din fiecare trimestru (15 martie, 15 iunie, 15 septembrie, 15 decembrie);
- contributiile nu stiu cand trebuie platite (trebuie platite lunar?);
Imi puteti confirma daca astea sunt?
10. Registre fizice pe care trebuie sa le am:
- registrul jurnal de incasari si plati (trebuie sa completez doar la incasari);
- registrul inventar;
- registrul unic de control (am inteles ca trebuie si acesta).
11. Daca voi lucra pe laptopul personal (il am deja si voi lucra pe el pe PFA), trebuie sa-l trec la inventar? Sau cum fac ca sa fie in regula si la un control sa nu fie problema ca nu l-am cumparat pe PFA? Sau trebuie sa-mi cumpar unul pe PFA? Cum fac cu programele pe care le folosesc? Trebuie si ele trecute pe PFA (adica sa fie cumparate pe PFA?)
12. Cat ar costa sa colaborez cu un contabil care sa ma ajute cu actele lunare/trimestriale?