Stimată Doamnă/Stimate Domn,
Va multumim ca ati contactat Serviciul de Consiliere “Europa ta”!
Ca regulă generală, cand un autovehicul dispune de o înmatriculare temporară într-un Stat membru UE, atat certificatul de înmatriculare temporară, cat si plăcuţele (numerele) de înmatriculare temporară) trebuie sa fie acceptate de autoritatile competente ale celorlalte state membre UE.
In conformitate cu „Comunicarea interpretativă a Comisiei privind procedurile pentru înmatricularea autovehiculelor originare din alte state membre [SEC(2007) 169 final”, libera circulaţie a autovehiculului care dispune de certificat şi plăcuţe de înmatriculare temporară poate fi împiedicată doar din motive legate de siguranţa traficului, în caz de suspiciune rezonabilă de furt de autovehicule sau atunci când autorităţile de control au îndoieli rezonabile cu privire la valabilitatea certificatului.
La nivelul Uniunii Europene multe State membre UE au pus în practică un sistem de înmatriculare temporară, pentru ca autovehiculul să poată fi condus pe perioade scurte, înainte de a obţine înmatricularea finală sau înainte de a părăsi teritoriul. Înmatricularea temporară are loc, de obicei, în statul membru de origine al vehiculului. Opinia Comisiei Europene este că principiul general al libertăţii de tranzit al bunurilor (articolele 34-36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene) şi directiva privind documentele de înmatriculare pentru vehicule (Directiva 1999/37/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999) presupun că un Stat membru UE trebuie să accepte şi utilizarea – pe teritoriul său – a plăcuţelor şi certificatelor de înmatriculare temporară emise de alte state membre.
Deci in cazul Dvs, Romania trebuie sa accepte utilizarea pe teritoriul său a plăcuţelor şi certificatului de înmatriculare temporară emise de autoritatile germane.
În acest sens, Comisia Europeana precizeaza că pentru înmatricularea temporară Statele membre pot elibera:
- un certificat de înmatriculare temporară care nu diferă, sau diferă doar puţin de modelul prezentat în Directiva 1999/37/CE. În acest caz, alte state membre sunt obligate să recunoască certificatul de înmatriculare temporară emis de un stat membru pentru identificarea vehiculului în traficul internaţional, cu condiţia ca şoferul să deţină Partea I a certificatului de înmatriculare, conform articolului 5 alineatul (1) din Directivă;
- Alternativ, certificatul de înmatriculare temporară poate să difere substanţial de modelul prezentat în Directiva 1999/37/CE. Alte state membre trebuie să recunoască certificatul în conformitate cu articolele 34-36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (declaratia de export RDW ar putea intra in aceasta categorie).
Oricum Comisia Europeana retine ca Directiva 1999/37/CEE se aplică si certificatelor de înmatriculare temporară, care ar trebui să fie recunoscute de către Statele membre UE în conformitate cu:
- articolul 1 alineatul (2) litera (b), care stabileste dreptului statelor membre de a folosi, pentru înmatriculări temporare ale vehiculelor, documente care pot să nu satisfacă din toate punctele de vedere cerințele formulate în prezenta directivă, şi
- articolul 4 care stabileste ca certificatul de înmatriculare emis de un stat membru este recunoscut de celelalte state membre pentru identificarea vehiculului în traficul internațional sau pentru re-înmatricularea acestuia în alt stat membru.
In concluzie, posibilele restrictii la libera circulaţie a autovehicul in Romania, autovehicul ce dispune de certificat şi plăcuţe de înmatriculare eliberate in Germania, trebuie justificata in conformitate cu articolul 36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (privind derogarea de la libera circulatie a marfurilor) si poate fi împiedicată doar din motive legate de:
- siguranţa traficului (cum ar fi aptitudinile şoferului, respectarea de către acesta a regulilor locale de trafic sau adecvarea vehiculului pentru trafic),
- în caz de suspiciune rezonabilă de furt de autovehicule sau
- atunci când autorităţile de control au îndoieli rezonabile cu privire la valabilitatea certificatului.
Daca autorităţile de control din Romania refuza sa recunoasca numere provizorii de inmatriculare eliberate in alte State membre, precum Germania, pentru a va rezolva problema puteti apela la reteaua comunitara SOLVIT.
SOLVIT este o reţea de soluţionare a problemelor, în cadrul căreia statele membre ale UE conlucrează pentru a soluţiona, fără utilizarea procedurilor legale, problemele survenite datorită aplicării necorespunzătoare a legislaţiei comunitare de către autorităţile publice. Pentru mai multe amanunte, link:
[ link extern ]
SOLVIT Romania
Karina STAN
Romulus BENA
Ramona-Maria CIUCÃ
Ministerul Afacerilor Europene
Guvernul României
Bvd. Aviatorilor nr. 50A, Sector 1,
Bucureşti 011854, România
Tel. +40 21 308 53 40
Tel. +4021 308 53 71
Tel. +40 37 410 45 23
Fax. +40 21 308 53 96
E-mail: solvit@dae.gov.ro