avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 340 soluții astăzi
Forum Activitate Mircea Muntean

Activitate Mircea Muntean

1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Am fost in audienta la comandantul politiei si la loctiitorul acestuia si mi sa spus ca politistii au fost prelucrati ca daca depisteaza in trafic un autovehicul cu un bec ars este contraventie si masura suplimentara ridicarea certificatului de inmatriculare., si nu fac din asta o obsesie ci vreau sa vad daca se aplica si in alte zone ale tarii sau numai in BH.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Dar cum poate sa stie el ce fel de deficienta avand in vedere ca becul nu era ars pe faza lunga si functiona si becul de pozitie,, iar in legislatie se vorbeste de deficiente majore la sistemul de iluminare cum incadreaza agentul aceasta, parerea mea este ca le poate sa constate ca nu functioneaza un bec dar nu poate sa incadreze defectiunea fara un specialist CTT, pentru ca in ordinul ministrului transporturilor 601/2017 , fapt pentru care nu vad contraventia din punc de vedre a OUG 195/2002
(3) Deficientele identificate pe parcursul controalelor tehnice in trafic ale vehiculelor se clasifica in una dintre urmatoarele categorii:

a)deficiente minore care nu au un efect semnificativ asupra sigurantei vehiculului sau nu au impact asupra mediului si alte neconformitati minore;
b)deficiente majore susceptibile sa compromita siguranta vehiculului, sa aiba impact asupra mediului, sa ii puna in pericol pe ceilalti participanti la trafic sau alte neconformitati mai importante;
c)deficiente periculoase care constituie un risc direct si imediat la adresa sigurantei rutiere sau au un impact asupra mediului.
De ce polițistul in discutiile avute face referire la ordinul ministrului transporturilor 901/2017 si la RNTR 1 ca în baza acestora poate el sa incadreze defecțiunea la sistemul de iluminare, oare are competenta.

Mircea Muntean a scris:

Ce părere aveți cine are competenta sa stabilească ce tip de defecțiune are automobilul având în vedere ca în normele rar sunt 3 tipuri de deficiente minore, majore, periculoase, Cum poate un polițist sa incadreze deficientele și dacă are competenta si în ce baza

Polițistul lucreaza după ordinul 601/2017 și RNTR 1 ?

latka a scris:

Ați mai pus o data întrebarea. Și în normele RAR scrie clar ca un bec ars se constata tot vizual. E defecțiune majora la ITP. Și polițistul tot vizual face asta.


Ce părere aveți cine are competenta sa stabilească ce tip de defecțiune are automobilul având în vedere ca în normele rar sunt 3 tipuri de deficiente minore, majore, periculoase, Cum poate un polițist sa incadreze deficientele și dacă are competenta si în ce baza
Ce părere aveți cine are competenta sa stabilească ce tip de defecțiune are automobilul având în vedere ca în normele rar sunt 3 tipuri de defectiuni minore, majore, periculoase, Cum poate un polițist sa incadreze deficientele și dacă are competenta si în ce baza

latka a scris:

Eu am citit initial varianta actualizata 2018 a OUG 195/2002 de aici:
[ link extern ]
Acum am gasit si varianta din 2019, care , intr-adevar foloseste sintagma "deficiente majore". nu este explicata nicaieri ce inseamna ,insa ziua un bec (din doua) de la luminile de intilnire ars nu cred ca e o defectiune majora, mai ales ca lucrul asta se poate intimpla in mers fara sa-ti dai seama. Noaptea e cu totul altceva, politia poate considera asa ceva o defectiune majora, esti un pericol pe sosea, fara sa vezi foarte bine drumul si ceilalti participanti la trafic. Ziua te poate trage pe dreapta si sa-ti ceara sa schimbi acel bec, in mod normal ar trebui sa ai bec de rezerva la tine. Iar noaptea nu trebuie sa circuli, trebuie sa inlocuiesti acel bec cit mai repede, mai ales la drum lung si viteza mare, in afara localitatilor.

Ramine valabil ce am spus anterior, ca sa ti se ia certificatul de inmatriculare trebuie sa fii verificat tehnic nu numai de politie:
Articolul 10
(1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor neasigurate obligatoriu de raspundere civila auto pentru pagube produse tertilor prin accidente de circulatie, a celor pentru care a intervenit suspendarea inmatricularii, precum si a vehiculelor inregistrate al caror termen de valabilitate a inspectiei tehnice periodice a expirat ori este anulata.
(2) Constatarea deficientelor vehiculelor se face de catre politia rutiera, iar verificarea starii tehnice a vehiculelor aflate in trafic pe drumurile publice se face de catre politia rutiera, impreuna cu institutiile abilitate de lege.

Iar art. 112 enumera pentru ce se retine certificatul de inmatriculare (cred nu poti constata ca sistemul de frinare sau mecanismul de directie au deficiente majore fara o verificare tehnica in conditiile art. 10) :
............................
c) vehiculul circula noaptea fara faruri sau lampi de semnalizare, dispozitivele de iluminare si semnalizare luminoase, mijloacele fluorescent-reflectorizante, prevazute in normele tehnice in vigoare;
d) vehiculul circula cu deficiente majore sau periculoase la sistemele de iluminare-semnalizare sau cu alte dispozitive decat cele omologate;
e) sistemul de franare de serviciu prezinta deficiente majore sau periculoase;
f) sistemul de franare de securitate sau de stationare prezinta deficiente majore sau periculoase;
g) mecanismul de directie prezinta deficiente majore sau periculoase;
....................................

S-a mai introdus si cuvintul "periculoase" ceea ce nu e cazul unui bec ars ziua, dar e periculos noaptea.

Totusi art. 101 alin 11 prevede doar sanctiunea cu amenda :
Articolul 101
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a III-a de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de persoane fizice:
...................................................
11. conducerea unui autovehicul, tractor agricol sau forestier, remorca sau tramvai cu deficiente majore la sistemul de franare sau mecanismul de directie, la sistemul de iluminare sau de avertizare sonora ori cand acestea lipsesc;
......................................

Nu certific aici ceva, e doar o opinie, sunt multe articole din codul rutier care sunt interpretabile, iar in instante diferite se pot obtine solutii diferite.
Daca insa va sanctioneaza in PV de contraventie doar pentru art. 101/11, nu va poate retine certificatul de inmatriculare, aici mi se pare clar.


11. conducerea unui autovehicul, tractor agricol sau forestier, remorcă sau tramvai cu deficiențe majore la
sistemul de frânare sau mecanismul de direcție, la sistemul de iluminare sau de avertizare sonoră ori când
acestea lipsesc;b]latka a scris:

Art. 101 alin. 11 nu spune de "majore", ci de deficiente sau lipsa. Un bec ars din doua, intra la categoria deficiente. Polițistul rutier are competenta sa constate asa ceva. Nu e vorba de noxe, sau calitatea sistemului de frânare. Sancțiunea în schimb e doar amenda, asa prevede acel articol 101/11.
Deficientele majore sunt pomenite a fi sancționate cu ridicarea certificatului de înmatriculare doar la art. 112. Însă, conform art. 10 din Oug195 verificarea tehnica se face de către politia rutiera împreună cu cei de la RAR. Adică, de fapt, de cei din urma. Oricum, un bec ars nu e o deficienta majora.



Vă rog să mă ajutați cu privire la art.101 al.11 dîn OUG 195/2002 , adică ce se înțelege prin deficiente majore la sistemul de iluminare si cine are competenta sa constate si sa incadreze aceste deficiente .
Subliniez că am fost oprit în trafic pe timp de zi pe un drum national in localitate de un agent de politie pentru ca nu funcționa faza de întâlnire pe partea dreapta, agentul de politie ma amenințat ca mă sancționează și îmi ridica certificatul de înmatriculare pentru deficiente majore la sistemul de iluminare .Vă mulțumesc.