Atât legal, cât și constituțional, este exclusă posibilitatea ca Decizia nr. 297/2018 să fie considerată interpretativă și să se aprecieze că aceasta stabilește că „prin îndeplinirea unui act de procedură, care se comunică suspectului sau inculpatului, cursul prescripției se întrerupe”. Împrejurarea că motivarea Deciziei nr. 297/2018 cuprinde referiri la soluții din vechea reglementare, respectiv din Cod penal anterior, nu poate în niciun caz să fie primită, în special, pentru simplul fapt că dispozitivul acesteia este foarte clar, dar și pentru faptul că, dacă ar fi dorit să procedeze într-o asemenea manieră, Curtea Constituțională ar fi precizat acest lucru în dispozitiv, iar apoi, în considerente, ar fi explicat care este interpretarea conformă cu Legea fundamentală.
Prin exemplul pe care l-a dat în considerentele Deciziei nr. 297/2018, instanța de contencios constituțional nu a făcut altceva decât să-i ofere o sugestie legiuitorului, revenind însă acestuia prerogativa să reglementeze cazurile de întrerupere într-o manieră clară și previzibilă.
Mai mult, Curtea Constituțională nici nu putea face o interpretare prin care să reactiveze vechea reglementare, deoarece într-un atare caz s-ar fi substituit legiuitorului. Or, potrivit art. 61 alin. (1) din Constituție, Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a țării.
De altfel, prin mai multe decizii, Curtea Constituțională a stabilit că nu poate legifera, deoarece acest atribut este exclusiv al legiuitorului. Spre exemplu, prin considerentele de la punctul 23 ale Deciziei nr. 629/2014, Curtea Constitutională reține că: ,,a statuat în mod constant în jurisprudența sa că nu are competență de a se implica în domeniul legiferării și al politicii penale a statului,,.
Având în vedere aceste premise, de lege lata, întreruperea cursului prescripției răspunderii penale nu mai poate avea loc în nicio situație, singurul care poate schimba această situație este legiuitorul, care, dacă va dori să purceadă la un atare demers, trebuie să caute soluții legislative în acord cu principiul legalității. Aceste soluții pot fi cele care au existat în reglementarea anterioară sau pot fi altele, în funcție de voința organului legiuitor.
Practic, în prezent sunt aplicabile doar termenele generale de prescriptie a răspunderii penale, a căror întrerupere nu mai este posibilă potrivit art. 155 alin. (1) C. pen, în raport de împrejurarea că legiuitorul a rămas în pasivitate, contrar dispozițiilor art. 147 din Constituție
Buna ziua,
Am pe rol un dosar de delapidare,mai exact urmeaza sa existe acea camera preliminara.Voi fi judecat pentru delapidare(delapidarea (art.295 NCP) alin.1 in ref. la art.308 alin.1 C.p. cu aplic. art.35 alin.1 C.p.).
Mentionez ca in cursul urmaririi penale,am facut un denunt in care am statuat ca doresc sa beneficiez de prevederile art.19 de reducere a pedepsei la jumatate, denunt in urma caruia au exista persoane condamnate pentru trafic de droguri de mare risc,detinere etc,ca dovada inclusiv minuta condamnarii mi-a sosit acasa de la Judecatoria respectiva,si am si acea hartie de la DIICOT.
Cand trebuie sa invoc ca doresc sa beneficiez pentru dosarul meu de art.19? Acum in camera preliminara?
Deasemenea doresc sa ma ajutati cu o informatie: Fapta de delapidare comisa este in perioada 2013-2014 august. Dosarul a ajuns la instanta aug 2019. Cand am putea vorbi de prescriptia faptei ?
Multumesc