Buna ziua tuturor.. din pacate, raspunsul a fost negativ ..argumentul :chiar daca este banul angajatorului , pe care ar trebui sa si-l recupereze din contributia la FNUASS pentru CM mai mari de 5 zile,trebuie sa se incadreze in termenul limita 90 de zile..daca nu, pa..
Avand in vedere si noile norme din Titlul IX -Cod fiscal, am rezolvat problema tot pe spinarea angajatorului : suma ramasa de recuperat am trecut-o la 6458-chelt sociale deductibile, pentru ca practic angajatorul a" sponsorizat" concediile medicale care trebuiau recuperate la FNUASS..Sfat : faceti dosarul de recuperare lunar sau cel mult la la 2 luni..O zi buna tutror
multumesc pentru raspuns, dar in 2010 avem o exceptie : D101 pentru 9 luni si D101 pentru trim IV.. daca respecti algoritmul de calcul, rezerva legala o calculezi in anul fiscal in care ai profit..in cazul nostru ar fi 'anul fiscal' Trim IV '2010, deoarece in anul fiscal " ian-sept", ai pierdere..
ex: 9 luni : pierdere 100000 ron
trim IV: profit : 150000 ron
profit anual : 50000 ron
Una e sa calculezi rezerva legala, deductibila la calculul profitului brut, pentru 150000 ron ( anul fiscal trim IV-2010) si alta e sa calculezi rezerva legala pentru 50000 ron... In acest sens am pus intrebarea...
Daca ar fi dupa mine, as calcula rezerva legala pentru anul 2010, si suma rezultata as inregistra-o la D101 pentru trim IV..
Buna ziua.. situatie concreta : primele 9 luni pierdere-trim IV profit..per total an profit
Intrebare : la ce se calculeaza rezerva legala deductibila: la profit brut trim IV ( este o suma imensa) sau la profit brut total 2010 ?
Multumesc, astept sugestii
Revin cu observatia ca angajatorul contribuie luna de luna la FNUASS , ca urmare recuperarea platii indemnizatiilor la concedii medicale o face 'din banii lui ', ca sa ma exprim plastic, deci nu ar trebui sa se puna problema unui termen de prescriptie pentru recuperarea acestor sume.
Buna ziua, dragi colegi de forum.. Va prezint adresa pe care am trimis-o CNAS privind termenul de prescriptie al indemnizatiilor platite de angajator si pe care le poate recupera de la FNUASS intr-un termen de 90 de zile, conform OUG 36/2010
Astept cu foarte mare interes opinia specialistilor in legislatie , deoarece eu sunt doar economist .. VA multumesc anticipat pentru opiniile dvs :
" Avand in vedere terminologia folosita atat in OUG 158,cat si in Ordinul 60/2006 privind normele de aplicare a OUG 158/2005, consider ca exista o confuzie in aplicarea art.40 din OUG 158 privind termenul de recuperare al indemnizatiilor de catre platitor, in speta de catre angajator.. In acest context, redau mai jos extrasele de lege :
OUG 158 : ART. 1
(1) Persoanele asigurate pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, denumite în continuare asiguraţi, au dreptul, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, pe perioada în care au domiciliul sau reşedinţa pe teritoriul României, la concedii medicale şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, dacă:
A. desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă sau în baza raportului de serviciu; '
OUG 158 :ART. 3^1
Pentru a beneficia de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, persoanele prevăzute la art. 1 trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să îndeplinească stagiul minim de cotizare prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă;
b) să prezinte adeverinţa de la plătitorul de indemnizaţii din care să reiasă numărul de zile de concediu de incapacitate temporară de muncă avute în ultimele 12 luni..'
OUG 158 :ART. 40
'(1) Indemnizaţiile pot fi solicitate pe baza actelor justificative, în termen de 90 de zile de la data de la care beneficiarul era în drept să le solicite..'
ORDIN 60/2006 :ART. 77
(1) Sumele reprezentând indemnizaţii plătite de către angajatori asiguraţilor, care depăşesc suma contribuţiilor datorate de aceştia în luna respectivă, se recuperează din contribuţiile datorate pentru lunile următoare sau din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate din creditele bugetare prevăzute cu această destinaţie....'
Analizand art 77 din Ordin 60, consider ca beneficiarul indemnizatiilor este asiguratul( in speta salariatul, daca este vorba de plata indemnizatiei de catre angajator ), iar angajatorul este platitorul indemnizatiei , si nu beneficiarul..
Opinia mea este ca art 40 din OUG 158 actualizat de OUG 36/2010 se refera la beneficiarii indemnizatiilor platite de catre CASS , respectiv cei de la art.1, aliniat 2 din OUG 158
OUG 158/2005, art.36:
'(3) Plata indemnizaţiilor se face lunar de către:
a) angajator, cel mai târziu odată cu lichidarea drepturilor salariale pe luna respectivă, pentru asiguraţii prevăzuţi la art. 1 alin. (1) lit. A şi B;'
Avand in vedere cele mai sus prezentate, va rog sa-mi clarificati : 1.Cine este beneficiarul indemnizatiilor stipulat la art .40 din OUG 158? angajatorul? dupa opinia mea, el are calitate de platitor de indemnizatii, conform terminologiei folosite la art.77 din Ordinul 60/2006..
2.La ce articol de lege se aliniaza recuperarea indemnizatiilor platite de angajator asiguratilor(beneficiarii acestor indemnizatii ), si care este termenul limita pentru recuperarea acestor sume..
Va multumesc anticipat pentru promptitudinea raspunsului
ec.Golea Argentina
multumesc.. te rog frumos , cand ne spui cadrul legal, specifica nr actului si data publicarii.. ne vine mai usor sa -l gasim..
Obs: mare noroc cu forumurile de specialitate, sunt singurele care ne ajuta la greu=D>
parerea mea : cred ca va ajuta HG 488 normele de aplicare a Ordonantei 34 :extras
Norme metodologice:
39^1. Termenii şi expresiile prevăzute la art. 48 alin. (7) lit. l^1) pct. 1 au semnificaţiile prevăzute la pct. 45^1 din normele metodologice date în aplicarea art. 145^1 din Codul fiscal din titlul VI «Taxa pe valoarea adăugată»."
Art. 145^1. - (1) În cazul vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care să nu depăşească 3.500 kg şi care să nu aibă mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului, nu se deduce taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiilor acestor vehicule şi nici taxa aferentă achiziţiilor de combustibil destinat utilizării pentru vehiculele care au aceleaşi caracteristici, aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanei impozabile, cu excepţia vehiculelor care se înscriu în oricare dintre următoarele categorii:
c) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plată..... ":D
Se deduce cheltuiala cu combustibilul daca transportul de marfa este facturat.. In aceste conditii , cheltuiala este aferenta unor venituri impozabile si este deductibila integral sin pdv al impozitului cat si al tva-lui.. Pe factura catre client, as stipula separat cota de transport -procentual din valoarea totala a marfii iar in parcul de masini as emite o decizie .." masina X este destinata transortului de marfa "..toatea bonurile de combustibil pentru masina X s-ar cupla cu cota de transport facturata clientilor in luna.. Asa cred ca ii blocati pe cei de la control, deoarece este serviciu cu plata si mai mult este o cheltuiala aferenta unui venit impozabil !!!
In cazul serviciilor prestate clientilor pentru protectia muncii, e simplu : varianta 1; in contract se stipuleaza ca pretul serviciului incluude si chelt de transport la sediul clientului iar ca organizare interna,o decizie interna ca masina X este destinata deplasarii in judet..." sau taxare directa transport pe factura clientului ... eu asa as face si cred ca este ine..
Mai vin cu o completare, mai bine zis extrase din lege :
HG 831/1997 : art 1(aliniat 4) "(4) La propunerea principalilor utilizatori, Ministerul Finantelor aproba introducerea de noi formulare tipizate cu regim special, comune si specifice, precum si modificarea sau eliminarea celor aflate in uz."
Ordin 1714 :" În temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 1 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară şi contabilă şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: "
Daca puneti textele de lege fata in fata, rezulta ca din Ordinul 1714 dispare efectul legii asupra modelelor de formulare comune etc, asa cum sunt ele stipulate in HG 831..
Cum apare in Ordinul 1714 , art 1: "ART. 1
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2006 se abrogă prevederile art. 1 şi ale art. 2 alin. (1) din Ordinul ministrului finanţelor nr. 903/2000 privind modificarea modelelor şi normelor de întocmire şi utilizare a unor formulare şi introducerea de noi formulare în activitatea financiară şi contabilă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371 din 10 august 2000.
2) Bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale vor fi folosite începând cu data de 1 ianuarie 2006 numai ca documente de înregistrare a plăţilor în Registrul de casă. Fac excepţie de la această regulă, în sensul că stau la baza înregistrărilor în contabilitate a cheltuielilor, următoarele documente:
a) bonul fiscal emis conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările ulterioare, utilizat pentru justificarea taxei pe valoarea adăugată aferente carburanţilor auto achiziţionaţi în vederea desfăşurării activităţii, dacă este ştampilat şi are înscrise denumirea cumpărătorului şi numărul de înmatriculare al autovehiculului;
b) bonul fiscal emis de aparatul de marcat fiscal utilizat în activitatea de taximetrie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu modificările şi completările ulterioare;
c) bonul fiscal emis conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările ulterioare, însoţit de documentul care atestă plata prin cardurile bancare ale societăţilor comerciale;
d) bonul fiscal emis conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, republicată, cu modificările ulterioare, a cărui valoare totală este de până la suma de 100 lei (RON) inclusiv, dacă este ştampilat şi are înscrise denumirea cumpărătorului, codul unic de înregistrare al acestuia sau codul numeric, în cazul persoanelor fizice care desfăşoară activităţi independente.
----------
Dupa parerea mea de plebeu in domeniul juridic, art.1 din Ordinul 1714 este valabil,#-o deoarece nu are nici o legatura cu HG 831/ 1997 iar valabilitatea intregului ordin este sustinuta de primul temei "În temeiul prevederilor art. 11 alin. (5)...bla,bla,bla"..Rog inca o data, interventia juristilor de pe site ..Multumesc anticipat
Poate ne raspunde si un jurist la aceasta tema, deoarece eu mari dubii: Ordinul 1714 se refera si la texte de lege care nu fac parte din HG 831 , cum este OUG 28 privind emiterea bonului fiscal.. ce facem aici? Pe urma, Ordinul 1714 n-ar trebui abrogat prin alt ordin sau ordonanta ?..eu zic ca el ramane valabil pe textele care nu fac referire la HG 831...rog juristii sa ne sara in ajutor ,sunt specialisti in domeniu..
Subiect: RE: Cheltuieli combustibili + tva deductibili cheltuieli -pentru lilinda09
Sunt sigura ca exprimarea este foarte clara: "CF 2009:
La articolul 21 alineatul (3), litera n) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"n) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, [exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii." In orice insiruire, excluderea inseamna ca respectivul termen este scos din context..ca urmare , chelt cu combustibilul nu se aliniaza la deductibilitate..
Jurista are dreptate, pentru ca pana acum , daca aveai 4 directori si 10 masini, o puteau folosi pe oricare, se incarcau la greu cheltuielile de reparatii etc..nu-s prosti cei de la finante.. si atunci au delimitat practic folosirea masinilor , in sensul ca se da spre utilizare o singura masina directorului, conform foii de parcurs sau fisei de evidenta a parcului auto etc,etc..
Concluzie: limitam chelt de intretinere pe masini cu utilizator manager clar definit, iar chelt cu benzina nedeductibila