avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 663 soluții astăzi
Forum Activitate ola-nicolas

Activitate ola-nicolas



latka a scris:Inseamna ca atunci cind am citat din OUG 195/2002 si v-am dat ultima versiune a legii in link ...
Este posibil. Ati mai dat un citat din l. 132/2017, art 3 privind obligativitatea RCA, dar articolul respectiv este plin de generalitati si de confuzii. Asadar, consider speta rezolvata si sper sa ramanem prieteni, in ciuda unor asperitati verbale de ambele parti. Cu stima.
Cam multa emfaza pentru niste prostii si minciuni, asa ca mai pun o data legislatia:

OUG 195/2002
21. moped - autovehicul care face parte din categoria mopedelor potrivit Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013. Este asimilat mopedului cvadriciclul ușor, astfel cum este prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013;
Articolul 76
(1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepția celor cu tracțiune animala, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților prin accidente de circulație, conform legii.
(2) Poliția rutieră dispune măsura reținerii certificatului de înmatriculare sau înregistrare și retragerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare a vehiculelor neasigurate, aflate în trafic, eliberând dovada fără drept de circulație.
(3) Dacă deținătorul vehiculului nu face dovada asigurării acestuia, după 30 de zile de la data aplicării măsurii prevăzute la alin. (2), poliția rutieră dispune radierea din evidență a vehiculului.

Legea 132 din 2017
Articolul 2
.......................
4. asigurat - proprietarul sau utilizatorul unui vehicul sau unui tramvai a cărui răspundere civilă delictuală este preluată contractual de un asigurător RCA în baza contractului RCA valabil pentru prejudiciile produse terțelor persoane din accidente de vehicule/tramvaie;

Articolul 3 Obligativitatea încheierii contractului RCA
Persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum și tramvaie au obligația să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule în limitele teritoriale prevăzute la art. 2 pct. 18.

Ordin 1501/2006
Capitolul V Înregistrarea vehiculelor
Articolul 23
(1) Se înregistrează la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București numai tractoarele agricole sau forestiere, remorcile destinate a fi tractate de către acestea, troleibuzele, mopedele și cvadriciclurile ușoare așa cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri, omologate potrivit legii, pentru care Regia Autonomă «Registrul Auto Român» a emis cartea de identitate a vehiculului, mașinile autopropulsate pentru care Regia Autonomă «Registrul Auto Român» a emis atestatul tehnic, precum și tramvaiele și vehiculele cu tracțiune animală ...

Si unde ma rog ati specificat toate aceste lucruri, mai sus?! Mie mi se para ca asta seamana mai mult a "emfaza". Oricum, multumesc pentru ultimele specificatii. Acuma intr-adevar chestiunea a devenit clara. Asta nu inseamna ca este chiar totul ok. Am vazut accidente pe drumurile publice, in care au fost implicate carute si in care pagubele provocate de acestea tertilor, au fost foarte insemnate. Ganditi-va, ca o caruta incarca de regula (cartgo) cel putin 1000 kg, la care se adauga cele 250... 300 kg proprii vehiculului. La limita, atunci cand mopedul meu este incarcat la maximum cu un cargo de 400 kg (incluzand si conducatorul) el nu depaseste 630 kg, adica jumatate din masa potentiala a unei carute. Inca raman la parerea mea ca aceste tipuri de vehicole nu trebuie exceptate de la obligativitatea platii RCA, sau in caz contrar legea este discriminatorie si intr-adevar ar trebui supusa unui proces de verificare - nu neaparat constitutionala. Daca in urma unui astfel de proces se stabileste ca o caruta nu trebuie sa plateasca RCA, atunci in mod logic si moral, trebuie exceptate si mopedele. Sau (ca alternativa), ar trebui scoasa obligativitatea inmatricularii / inregistrarii mopedelor.
Asa dupa cum vad, se poarta discutia de dragul discutiei. Pe cine il intereseaza problema (fie ca avocat profesionist) fie doar ca simplu utilizator, ar trebui sa se informeze intr-un mod mult mai serios asupra unei probleme legale. De aceea justitia romana este perceputa atat de rau, atat in tara, cat si in Europa, si / sau in lume. Nu este nevoie de nici-o exceptie de neconstitutionalitate, ci doar de interes. In OU 195/2002, art. 6, al. 6 este definita notiunea de autovehicul: "6. autovehicul - vehiculul echipat cu motor în scopul deplasării pe drum. Troleibuzele şi tractoarele rutiere sunt considerate autovehicule. Mopedele, vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, tractoarele folosite în exploatările agricole şi forestiere, precum şi vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrări, care se deplasează numai ocazional pe drumul public, nu sunt considerate autovehicule".
Putin mai jos, la al. 21, este definita notiunea de moped: 21. moped - vehiculul cu două, trei sau patru roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depăşeşte 50 cm3 sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală este de cel mult 4 kW".
Asadar, tinand cont de definitiile de mai sus, rezulta ca subsemnatul este in posesia unui moped, avand viteza maxima de 25 km/h (cu limitator de viteza) sau 42 km/h (in lipsa limitatorului de viteza) si puterea maxima a motorului electric de tractiune de 3.9 kW, care in conformitate cu definitia de la al. 6 nu este considerat autovehicul, si deci are acelasi regim cu caruta (sau cu un alt vehicul, inafara autovehiculului) din punctul de vedere al obligativitatii RCA si / sau RTP atunci cand circula pe drumurile publice.. Am marcat cu aldine, caractere cursive si am subliniat concluzia, pentru a fi vizibila oricui s-ar afla in aceeasi situatie cu mine. Altminteri, imi pare rau ca am facut un cont inutil pe acest forum, in speranta ca voi gasi un raspuns calificat. Consider asadar subiectul inchis, ceea ce ar trebui sa faca si moderatorul, pentru a nu permite mai departe interventii de genul:
Mda, acum dupa ce ati vazut baza legala, ati dat-o pe filozofia actului juridic. Mergeti la avocatul poporului sa va ajute, cu o neconstitutionalitate.

latka a scris:

Pai la aia cu RCA v-am raspuns deja,...

Eu nu am reusit sa gasesc capatul de lege care face distinctie intre un vehicol cu tractiune animala si un autovehicol avand aceleasi caracteristici. Nu va suparati, dar inmatricularea si inregistrarea sunt doua lucruri diferite. In timp ce inmatricularea se face in conformitate cu legeile generale care guverneaza circulatia la nivel national - o definitie se regaseste aici: [ link extern ]
Inregistrarea este doar un act eminamente birocratic, care are rolul de a evidentia in registrele publice, acele vehicule care au dreptul de a circula pe drumurile publice.
Atata timp cat nu exista obligativitatea mentinerii (cu dovada legala) a starii tehnice a unui vahicol, nu poate exista nici o baza legala privind raspunderea legala pentru accidentele produse. Cele doua notiuni sunt indisolubil legate una de cealalta pe drumurile publice.

latka a scris:


Articolul 12
(1) Vehiculele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie înmatriculate sau înregistrate, după caz, cu excepția următoarelor categorii de vehicule:
a) vehiculele trase sau împinse cu mâna;
b) bicicletele;
c) trotinetele electrice.
(2) Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele înmatriculate ori înregistrate, după caz, trebuie să poarte plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni și conținut prevăzute de standardele în vigoare.
(4) Este interzisă conducerea pe drumurile publice a altor vehicule decât cele care trebuie înmatriculate sau înregistrate, vehiculele trase sau împinse cu mâna, bicicletele și trotinetele electrice.
[ link extern ]

Problema obligativitatii inmatricularii / inregistrarii autovehiculelor pentru a circula pe drumurile publice este clara. Problema cea mai importanta care se discuta aici este, cine are sau nu obligativitatea de a contracta polite de asigurare auto (RCA) precum si cine trebuie sa prezinte vehicolul periodic pentru revizii tehnice. Ea rezulta in mod explicit din postarea initiala a acestui topic.


adriandimitriu a scris:

... vehiculele cu tractiune mecanica sunt echipate cu dispozitive de securitate (cele care se verifica la ITP): lumini, frane, directie. acestea sunt testate si certificate. prin intermediul acestor dispozitive, conducatorul auto poate controla autovehiculul. ...

Pai asta ar insemna (dimpotriva) un motiv ca vehiculele "necontrolabile" sa aiba obligativitatea raspunderii pentru accidentele de circulatie. In plus, din toate actele pe care le-am primit eu de la primarie, nu rezulta ca am obligativitatea de a face revizii tehnice periodice. Nici macar pentru intocmirea actelor necesare inmatricularii nu mi s-a cerut asa ceva.
Ati putea (eventual) sa-mi dati un cap de lege/articol/alineat/etc. in care sa se faca distinctie (definitii legal constituite) intre doua vehicole cu caracteristici fizice similare, doar prin faptul ca unul este autovehicol in timp ce celalalt nu are tractiune auto?! Mie mi se pare un fel de segregare fara noima ca o caruta si un triciclu electric avand caracteristici fizice si cinematice absolut similare sa poata fi inscrise in circulatie (cu numar galben) pe drumurile publice, dar obligativitatea platii RCA sa fie doar pentru unul dintre aceste vehicule. Nu ma mai refer aici la bicicleta, deoarece pentru aceasta, nu exista obligativitatea inscrierii in circulatie. Multumesc.
Vad ca nu se oboseste nimeni sa raspunda problemei ridicate initial de utilizatorul @ariana03. In postarea mea anterioara am dat niste exemple exceptate de la plata RCA pe drumurile publice (caruta cu tractiune animala, caruciorul impins sau tras de pietoni si animalele conduse pe drumurile publice). Ca sa personalizam si mai mult discutia precizez ca in 2021 am inmatriculat la primarie un triciclu electric de tipul Volta Tuk-Tuk cu un singur loc si greutatea maxima admisa de 630 kg. Vehiculul are viteza limitata la 25 km/ora. Prin comparatie, o caruta cu cai are fara incarcatura o greutate comparabila. Daca vizitiul isi mana caii la trap, atunci ma lasa mult in urma cu triciclul meu. Un biciclist (pedalier) care sprinteaza pe o portiune de drum, ma depaseste de asemenea in viteza. Care este ratiunea atunci, ca nici caruta cu tractiune animala, dar nici bicicleta nu sunt supuse la obligatia de a plati RCA, in timp ce mie nu mi s-a eleiberat numarul de inmatriculare, decat dupa ce am platit o asemenea polita RCA?!

ynocentta a scris:

Conform dispozitii in vigoare sunt obligatorii asigurarea RCA si ITP in cazul vehiculelor care circula pe drumurile publice ...

Sunteti doar un utilizator oarecare, sau aveti si o calitate care poate oficializa raspunsul dv?! Eu cunosc posesori de vehicole cu tractiune animala (caruta cu cal/cai) care si-au inmatriculat atelajele la primariile din raza de domiciliu si care nu platesc si nu au platit niciodata RCA. Apoi formularea pe care am citat-o mai sus este cel putin lipsita de profesionalism - apropos de "avocatnet.ro". Poate ca ne-ati putea preciza care sunt acele dispozitii (legale) in "vigoare". Dar un pieton care impinge sau trage un carucior pe un drum public, are obligatia de a plati RCA?! Dar un fermier care isi conduce vaca (zilnic) catre pasune pe un drum public, trebuie sa plateasca RCA?! Toate regulamentele aplicabile circulatiei pe drumurile publice ii considera pe acestia participanti la trafic. Mai sunt si alte exemple. M-as multumi insa sa primesc raspuns pentru cel putin unul dintre cazurile luate in consideratie in aceasta postare. Multumesc.