avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 986 soluții astăzi
Forum Activitate Instructor auto Mircea Crisan

Activitate Instructor auto Mircea Crisan


Deoarece ați finalizat orele de conducere obligatorii la școala respectivă, puteți oricând să încheiați un contract pentru ore suplimentare la o altă școală. De asemenea,daca doriti puteți susține examenul de conducere cu o mașină de la cealaltă școală.

Cosmin6610 a scris:

Buna ziua am o întrebare: Exista articol de lege care îmi interzice să conduc daca am o mana care am făcut operație la ea mai exact la cot și momentan o am in orteza nu o am in ghips dar nu prea pot sa mă ajute de ea . Menționez este mâna stângă. Mulțumesc!


Nu există o lege care să interzică explicit conducerea unui autovehicul cu o orteză la mână. Totuși, există reglementări care stipulează că trebuie să fii apt din punct de vedere fizic și psihic pentru a conduce.

OUG 195/2002 art 21Ș Articolul 21
"(1) Conducătorii de autovehicule sau tramvaie trebuie să aibă cunoștințele și îndemânarea necesare conducerii și să fie apți din punct de vedere medical și psihologic."

Există riscul ca, în cazul în care sunteți oprit de poliție în trafic, să vi se rețină permisul de conducere și să vi se solicite efectuarea unui examen medical la o instituție medicală autorizată pentru a stabili dacă sunteți încă apt fizic pentru a conduce un autovehicul. Conform codului rutier, această responsabilitate este responsabilitatea medicului de familie dar si politistul este în măsură să vă facă o asemenea: OUG 195/2002 art. 22 (5) "Medicul de familie, atunci când constată că o persoană din evidența sa, care posedă permis de conducere, prezintă afecțiuni medicale prevăzute în ordinul ministrului sănătății publice emis conform alin. (2), va solicita examenul de specialitate necesar, iar în cazul în care s-a stabilit că persoana este declarată inaptă medical sau psihologic pentru a conduce un autovehicul sau tramvai, va comunica aceasta imediat poliției rutiere pe raza căreia medicul își desfășoară activitatea."

Dacă nu veți fi declarat apt, vi se va retrage permisul până când motivul pentru care ați fost declarat inapt va înceta, adică după ce veți repeta și trece din nou testul. OUG 195/2002 art. 22: "(7) Permisul de conducere al persoanei care este declarată inaptă medical sau psihologic pentru a conduce autovehicule ori tramvaie se retrage de către poliția rutieră și poate fi redobândit numai după încetarea motivului pentru care s-a luat această măsură."


Alexandru Surcel a scris:

Necompletarea rubricii "Alte mențiuni" nu afectează valabilitatea PV. De altfel, OG 2/2001 permite completarea PV ulterior, în absența contravenientului, timp de 6 luni de la comiterea faptei. Cauza de nulitate bazată pe refuzul consemnării obiecțiunilor contravenientului trebuie dovedită, nu se prezumă pe baza necompletării rubricii "Alte mențiuni".


Nu mă refeream la constatarea nulității procesului-verbal din oficiu, adică nulitatea absolută, ci să se ajunga în cele din urmă, în instanță la constatarea unei nulitati relative. Neexistând dovada că dreptul de a face obiecțiuni i-a fost adus la cunoștință, contravenientul, prin semnătura sa, nu a confirmat că nu are obiecțiuni. Astfel, el poate declara în instanță că acest drept nu i-a fost comunicat de către agent în momentul semnării procesului-verbal și că a semnat fără a ști că are acest drept. În acest mod, i-a fost afectat dreptul de a se apăra, deoarece obiecțiunile făcute în procesul-verbal au o altă valoare probatorie.

Să luăm un exemplu. Am fost sancționat pentru că am trecut pe culoarea roșie la semafor. Dacă procesul-verbal (PV) include și obiecțiunile mele, în care specific că am trecut pe culoarea verde, în cazul unei contestații, instanța va trebui să clarifice care este starea de fapt reală in PV: cea constatată de agent sau cea menționată de mine în obiecțiuni. Astfel, agentul va fi nevoit să prezinte probe suplimentare pentru a susține constatările sale.

În schimb, dacă nu fac nicio obiecțiune deoarece nu am știut că am acest drept și semnez procesul-verbal, acesta beneficiază de prezumția de veridicitate, fiind un act administrativ. În absența obiecțiunilor, se prezumă că ceea ce a fost consemnat în procesul-verbal este adevărat. În fața instanței, dacă ulterior depun o plângere contravențională împotriva PV, trebuie să aduc probe solide care să demonstreze că am trecut pe culoarea verde. În acest caz, agentul de poliție nu mai este obligat să aducă dovezi suplimentare pentru a susține că am trecut pe culoarea roșie. Prin semnătura mea fără obiecțiuni, am confirmat că sunt de acord cu starea de fapt constatată de agent. Dacă ulterior vreau să mă apăr în instanță și să demonstrez că starea de fapt consemnată nu este corectă, trebuie să aduc dovezi mult mai puternice decât dacă aș fi făcut obiecțiuni în procesul-verbal. Sarcina răsturnării probei cade doar asupra mea.
Dacă nu am făcut obiecțiuni în procesul-verbal deoarece acest drept nu mi-a fost adus la cunoștință, pot invoca în favoarea mea faptul că la rubrica "alte mențiuni" nu s-a completat nimic. În acest caz, agentul ar trebui, după părerea mea, să fie nevoit să prezinte probe suplimentare în fața instaței care să confirme că și-a facut datoria și mi-a adus la cunoștință acest drept. Dacă nu poate demonstra că această obligație a fost respectată, ar trebui să se constate că nu a fost respectată. Din cauza nerespectării acestei obligații, mi-a fost lezat dreptul de a mă apăra. Constatându-se că mi-a fost afectat dreptul de a mă apăra, procesul-verbal ar trebui să fie sancționat cu nulitate relativă.
latka a scris:

Articolul 142 litera n nu mai prevede acel 1m, ci ca e interzis sa parchezi pe trotuar. Poți dacă e amenajat ca parcare de administratorul drumului.


Aveți dreptate. Am greșit citând articolul din forma inițială a legii, nu din ultima variantă consolidată. Într-adevăr, articolul 142 a fost modificat în 2017.

Forma actuală a articolului 142:
Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
n) pe trotuar, cu excepția situației în care administratorul drumului public a executat amenajări care respectă prevederile art. 144 alin. (2) și (3);
Art 144 (2) Administratorul drumului public poate amenaja pe anumite zone ale trotuarului, cu avizul poliției rutiere, spații destinate opririi sau staționării vehiculelor, marcate și semnalizate corespunzător. Amenajările se pot executa numai dacă:
a) se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, stabilit potrivit normativelor în vigoare, care nu poate fi mai mic de 1 m lățime;
b) accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă;
c) poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
(3) Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puțin de 10 m de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.



@Bogdan_o Din păcate, ați încălcat legea dacă nu existau amenajări speciale pentru oprirea pe trotuar, executate și semnalizate corespunzător de către administratorul drumului. :(
ART 143 Se interzice staționarea voluntară a vehiculelor:
a)în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
Art 142 Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor:
n) pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin 1 m pentru circulația pietonilor;


Urmează să fiți sancționat în baza articolului 143 lit.a) raportat la art 142 lit n) din Reg. Aplicare OUG 195/2002). Aceasta înseamnă că era permisă staționarea pe trotuar în acea zonă, dar cu condiția de a lăsa cel puțin 1 metru liber pentru circulația pietonilor. Dacă staționarea nu ar fi fost permisă din alte motive, ați fi sancționat pe baza unei alte litere. Deoarece înca nu exista procesul verbal, încă nu il puteți contesta. De aceea dacă aveți posibilitate, ar fi bine să mergeți personal cu datele cerute și să solicitați completarea PV în prezența dumneavoastră. La final, faceți obiecțiunea că ați lăsat cel puțin 1 metru spațiu liber pentru pietoni și semnați PV la final.

În etapa următoare, depuneți în instanță o plângere contravențională împotriva PV. Dacă ați menționat obiecțiunea în PV, instanța ar trebui să ceară probe suplimentare de la Poliția Locală pentru a clarifica situația. PV este un act administrativ cu prezumția de veridicitate, dar obiecțiunea dumneavoastră din cadrul aceluiasi act necesită clarificare. Poliția Locală probabil are fotografii, dar dacă ați lăsat acel spațiu de 1 metru pentru pietoni, aceste probe vor fi în favoarea dumneavoastră.

Dacă PV este completat în absența dumneavoastră, nu veți putea face aceste obiecțiuni în cadrul PV. Întrucât PV este un act administrativ si beneficiază de prezumția de veridicitate, în situația aceasta sarcina de a demonstra contrariul în instanță cade pe dumneavoastră. Adică, trebuie să prezentați probe care să demonstreze că la momentul constatării ați lăsat acel spațiu de 1 metru pentru pietoni. În acest caz, Poliția Locală nu mai trebuie să demonstreze contravenția cu alte probe, deoarece nu sunt obiecțiuni in cadrul PV care sa lase dubii asupra veridicității celor constatate in PV. Dacă aveți acces la fotografiile realizate de Poliția Locală la momentul constatării, încă puteți răsturna situația. Rețineți că Poliția Locală nu va fi interesată să vă ofere aceste imagini, mai ales dacă vă susțin obiecțiunea.

Dacă nu comunicați datele, riscați o sancțiune mult mai mare: între 9 și 20 puncte amendă. Un punct de amendă = 165 lei. Asta înseamnă că riscați o amendă între 1485 lei și 3300 lei, redusă la jumătate dacă o achitați în 15 zile (între 742,5 lei și 1650 lei).
Articolul 102 OUG 195/2002
(1) Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice:
14. nerespectarea de către proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul a obligației de a comunica, în termenul indicat în cuprinsul solicitării poliției rutiere sau poliției locale, după caz, datele de identificare ale persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice, prevăzute la art. 39;

Art. 98 OUG 195/2002
(4) Clasele de sancţiuni sunt următoarele:
d) clasa a IV-a - de la 9 la 20 puncte-amendă;


Brunetul82 a scris:

Și ar mai fi ceva . Mi s-au dat 10 puncte amendă adică 1650 lei iar la jumătatea sumei scrie 742,5 este bine ?

Punctul de amendă pentru anul 2024 este de 165 lei, ceea ce înseamnă că amenda primită este de 1650 lei, iar jumătate din această sumă este 825 lei. Este posibil ca scrisul domnului polițist să fie mai neclar și să fi citit greșit cifra 8 în loc de 74. Chiar dacă suma este scrisă greșit, nu puteți cere anularea procesului-verbal doar pentru acest motiv. Este vorba doar de o greșeală materială, care se poate corecta ulterior. Nici în cazul în care suma ar fi fost omisă complet, nu se putea cere anularea procesului-verbal doar pe acest fapt, deoarece această omisiune nu atrage automat anularea procesului-verbal.
Numai lipsa unor elemente esențiale precum numele și prenumele agentului constatator, numele și prenumele contravenientului, codul numeric personal, (denumirea și sediul persoanei juridice), fapta săvârșită, data comiterii sau semnătura agentului constatator atrage nulitatea din oficiu a PV.
"OG nr. 2/2001, art 17: Lipsa uneia dintre mențiunile privind numele și prenumele agentului constatator, numele și prenumele contravenientului, codul numeric personal pentru persoanele care au atribuit un asemenea cod, iar, în cazul persoanei juridice, lipsa denumirii și a sediului acesteia, a faptei săvârșite și a datei comiterii acesteia sau a semnăturii agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constată și din oficiu."
Omisiunea de a completa valoarea sancțiunii nu atrage nulitatea din oficiu. Trebuie să dovediți că prin această greșeală v-a fost afectat interesul. În acest caz, este vorba însă doar de o eroare materială, care se poate corecta ulterior. Pentru a cere anularea procesului-verbal din cauza acestei erori, trebuie să demonstrați că v-a fost astfel prejudiciat interesul. Acest lucru este dificil de dovedit, deoarece suma totală o aveți scrisă corect în procesul-verbal.


Din ceea ce am observat pe Google Maps, Strada "Drumul de Centură" se află în interiorul localității. Acest lucru implică că, în absența unui indicator de limitare a vitezei, limita legală maximă de viteză este, într-adevăr, de 50 km/h. Faptul că în trecut a existat un indicator de limitare a vitezei la 70 km/h nu are mare relevanță în prezent.
Vă rog să specificați exact locația și direcția în care vă deplasați specficata in procesul-verbal. Trebuie să clarificăm dacă exista vreun indicator care anunța intrarea în localitate, altfel ne bazăm doar pe presupuneri. Faptul ca existau construcii pe marginea drumului nu insemna ca segmentul respectiv de drum era in interiorul localitatii. Dacă vă aflați în afara localității, indicatorul de 70 km/h restricționa limita maximă de viteză de la 90 km/h (pentru drum național) la 70 km/h. În absența acestui indicator, limita maximă revine la 90 km/h. Dacă vă aflați în localitate, indicatorul stabilea o limită superioară a vitezei normale, de la 50 km/h la 70 km/h. În lipsa acestuia, limita maximă de viteză revine la 50 km/h.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
În absența indicatoarelor de restricție a vitezei, limitele maxime admise pentru categoria B sunt date de catre regulile de circulatie privind viteza de deplasare, adică cele stabilite de Articolului 49 din Ordonanța de Urgență 195/2002. În cazul în care ați condus un vehicul din alta categorie limitele maxime sunt prevazute la art 50.

„Articolul 49 OUG 195/2002
(1) Limita maximă de viteză în localități este de 50 km/h.
(4) Limitele maxime de viteză în afara localităților sunt:
a) pe autostrăzi - 130 km/h;
b) pe drumurile expres - 120 km/h;
c) pe drumurile naționale europene (E) - 100 km/h;
d) pe celelalte categorii de drumuri - 90 km/h.”

Atunci când întâlnim indicator de restricție a vitezei, are prioritate semnificatia restriției indicata de acesta, nu se mai aplică art 49.. Iar aceste restricții sunt valabile până la prima intersecție, cu excepția situației în care sunt amplasate împreună cu indicatorul de intrare în localitate. În acest caz, restricția este valabilă pe drumul respectiv până la ieșirea din localitate.

„Art. 66 Reg. aplicare OUG 195/2002
(6) Semnificația indicatoarelor de interzicere sau de restricție începe din dreptul acestora. În lipsa unei semnalizări care să precizeze lungimea sectorului pe care se aplică reglementarea ori a unor indicatoare care să anunțe sfârșitul interdicției sau al restricției, semnificația acestor indicatoare încetează în intersecția cea mai apropiată. Când indicatoarele de interzicere sau restricție sunt instalate împreună cu indicatorul ce anunță intrarea într-o localitate, semnificația lor este valabilă pe drumul respectiv până la întâlnirea indicatorului "Ieșire din localitate", cu excepția locurilor unde alte indicatoare dispun altfel.”

Pentru un răspuns mai precis, vă rugăm să oferiți detalii suplimentare despre locație. Este esențial să stabilim categoria de drum din care face parte drumul respectiv.

Dacă drumul nu se află într-o localitate și ați fost sancționat de un polițist care a considerat că ar fi trebuit să existe un indicator de restricție a vitezei, dar acesta a fost omis de autoritățile rutiere, atunci sunteți nevinovat. În absența unui indicator de restricție, restricția nu se aplică. Este responsabilitatea polițistului să sancționeze autoritățile rutiere pentru semnalizarea necorespunzătoare a drumului.

Cu imagini de la fața locului care să dovedească lipsa indicatoarelor de restricție, puteți contesta procesul-verbal. În acest caz, instanța ar trebui să anuleze sancțiunea.

]Brunetul82 a scris:

Buna ziua . În legătură cu indicatoarele rutiere administratorul drumului nu trebuia să pună indicatoare de viteza pentru că înainte pe acel sector de drum limita era de 70km/h . Polițistul mi-a comunicat că le-ar fi zis celor de la drumuri să pună indicatoare doar că nu sunt . Eu cum pot sa știu ce limita este când nu este nici un indicator . Și mai ales că acolo era 70km/h . Adică aș vrea să depun o contestație aș avea câștig de cauză ? Mulțumesc

Mai aveți o șansă să scăpați cu ușurință în cazul în care aveți asigurare CASCO. De ce? Am să vă explic în continuare.
Conform Art 79 OUG 195/2002, din moment ce ați fost implicat într-un accident rutier cu autovehiculul, aveați obligația de a vă prezenta la poliție pentru a raporta incidentul în termen de 24 de ore.

Articolul 79 OUG 195/2002
(1) Conducătorii de vehicule implicați într-un accident de circulație în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor și/sau alte pagube materiale sunt obligați:
b) să se prezinte la unitatea de poliție competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.


În acest interval, conform art Art. 78 OUG 195/2002. nu aveați voie să consumați băuturi alcoolice până când nu erați testat cu etilotestul sau până nu vi se recolta probele biologice. În caz contrar, conform legii, se consideră că aceasta era starea dvs. în momentul producerii accidentului.

Art. 78 OUG 195/2002
(1) Conducătorului de autovehicul sau tramvai, instructorului auto atestat care se află în procesul de instruire practică a unei persoane pentru obţinerea permisului de conducere, precum şi examinatorului autorităţii competente în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obţinerea permisului de conducere sau pentru oricare dintre categoriile ori subcategoriile acestuia, implicaţi într-un accident de circulaţie, le este interzis consumul de alcool sau de substanţe ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare acestora după producerea evenimentului şi până la testarea concentraţiei alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice.

(2) În situaţia în care nu sunt respectate dispoziţiile alin. (1), se consideră că rezultatele testului sau ale analizei probelor biologice recoltate reflectă starea conducătorului, a instructorului auto sau a examinatorului respectiv în momentul producerii accidentului.”


Dvs. între timp ați consumat băuturi alcoolice și ați avut și ghinionul să întâlniți un echipaj de poliție și să declarați că ați fost implicat într-un accident rutier. Polițiștii, cu această ocazie, au efectuat constatarea accidentului și aveau obligația de a vă testa cu etilotestul.
Totuși, această testare a avut loc mult după accident. Iar atunci există o cale mai ușoare de aparare, in cazul in care ați avut autovehicul asigurat și cu o asigurare facultativă (CASCO) iar avarii a suferit doar vehiculul dvs. Pentru ca in aceasta situație, ați fi fost exceptat de obligația de a vă prezenta în 24 de ore la unitatea de poliție. Prin urmare, nu mai era obligatorie constatarea accidentului de către poliția rutieră, ceea ce inseamna nu mai erați obligat să vă abțineți de la consumul de băuturi alcoolice până la momentul constatării, respetiv testării. Iar în această situție are relevanță faptul ca testarea v-a fost facută mult mai tarziu și că ați declarat ca ați consumat băuturi alcoolice ulterior producerii accidentului.

„Art.7*(2) Se exceptează de la obligațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)*):
a) conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condițiile legii;
b) conducătorul de vehicul care deține o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulație a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul.


Oricum, recomand consultarea unui avocat, deoarece este foarte important ce a constatat polițistul în procesul-verbal. Pot exista și alte căi de atac.

Din păcate, mulți nu sunt conștienți de aceste prevederi referitoare la interdicția de a consuma băuturi alcoolice până la momentul testării. În situația în care între momentul incidentului și momentul testării au fost consumate băuturi alcoolice sau droguri, aceasta se va considera că a fost și starea persoanei testate în momentul accidentului, chiar dacă testarea s-a efectuat abia a doua zi la unitatea de poliție, după 23 de ore de la incident.