avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 897 soluții astăzi
Forum Activitate Blackbird_02

Activitate Blackbird_02

Multumesc !
Credeam ( cred inca ) ca fisa postului trebuie sa fie "in concordanta cu functia/postul" pentru care se organizeaza concurs - la lansarea concursului. - inainte de existenta c.i.m.
Dar nu reusesc sa obtin Legea X/art. y care specifica aceasta obligatie a angajatorului.
Si - DA, exact - cred ca " in situatia in care salariatul va ocupa functia de contabil, angajatorul va putea stabili in fisa postului atributii ce privesc contabilitatea societatii si NU activitati specifice, spre exemplu functiei de electrician..."
Sau - in cel mai rau caz - care sunt (macar vag) inrudite cu contabilitatea...

Unde - unde - unde - SCRIE asta ? Fara Legea X/art. nu exista limitare., si toate cazurile aberante sunt legale - pe baza conceptului ca "ceea ce Legea NU interzice - este OK"

Unde gasesc specificate obligatii la care angajatorul trebuie sa se conformeze la intocmirea Fisei postului ?

In raspunsurile dvs imi confirmati macar ideea - dar nu am inca lg/art care consfintesc acest lucru.
Pare o chestie atat de simpla, de "basic", de subinteleasa...
Mai caut...
Multumesc !
Intr-un comentariu mai vechi din 2017 –
www.avocatnet.ro/forum/discu...
am citit urmatoarele (extras) :


Art. 40 C.mun
(1) Angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa stabileasca organizarea si functionarea unitatii;
b) sa stabileasca atributiile corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii;
c) sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva legalitatii lor;
....

Angajatorul nu poate modifica atributiile prevazute in fisa postului de o maniera in care acestea sa nu mai corespunda functiei in care este incadrat salariatul ci unei alte functii sau meserii de acelasi nivel de pregatire sau de un nivel de pregatire inferior ori superior.”
b) sa stabileasca atributiile corespunzatoare fiecarui salariat, in conditiile legii;

ce inseamna aici in conditiile legii respectiv sub rezerva legalitatii – presupun, poate gresesc - ca legea pune totusi niste limitari.
Cred ca exista CEVA limitari LEGISLATIVE - la drepturile/autonomia „absoluta” a angajatorului de a-si redacta fisele postului. Mai ales in sistemul bugetat de stat...
Cred ca angajatorul este constrans de niste limitari – de ex. - drepturile "partii adverse", sau - definitiile de baza ale unor posturi/functii, etc.


Astfel de limitari cautam, pentru a clarifica cum cad contradictiile – pro sau contra anularii concursului.
Daca NU gasim astfel de limitari – pe ce se bazeaza mini-investigatia comisiei desemnate, pe ce-si bazeaza membri comisiei decizia de a anula concursul, sau dimpotriva, de a-i da curs mai departe.
Trebuie sa avem o justificare legala pentru aceasta decizie.

Multumesc, si – inca o data, imi cer scuze pentru lungimea, poate excesiva, a discursului.
In aceste conditii - urmatorul exemplu pare ca este OK din pdv legal, desi suna absurd.
De exemplu – daca un angajator – facultate de medicina – are ca angajat pe post de portar, unul dintre proprii absolventi – este admisibil ca - postului de portar sa i se adauge in fisa postului atributii de predare catre studenti ?... Inclin sa cred ca NU.
Chiar daca acest portar are studiile necesare si chiar experienta anterioara la catedra...
Cu atat mai mult – cred ca nu este admisibil ca la scoaterea la concurs a acestui post de portar, pornind de la faptul ca cel de pana acum avea studii de medicina – sa-i impunem si urmatorului portar astfel de criterii de selectie – prin includerea in fisa postului a atributiilor respective.
Cred ca studentii acestui profesor, sau parintii studentilor, ar avea ceva cistig de cauza daca ar reclama o astfel de situatie.
Si cred ca nici secretarului sau profesorului nu li se poate include in fisa postului obligatia de a spala geamurile la incaperile in care isi desfasoara activitatea de baza. Cu toate ca unii secretari / profesori chiar fac curat la locul de lucru...
Daca ar fi o jungla iar angajatorul poate scrie ce vrea in fisa postului, atunci o scoala (sau o Judecatorie...) ar putea sa aiba angajati doar pe posturi de portar/muncitor/femeie de servici, dar sa le includa in fisa postului atributii de secretar/profesor/manager/consilier juridic/judecator...
Toti acestia - salarizati conform postului, dar cu atributiile suplimentare din fisa pe care au semnat-o. Suna cel putin absurd, distopic...
Multumesc mult pentru promptitudinea raspunsului !
Imi cer scuze anticipat pentru lungimea textului meu, dar nu reusesc sa transmit mai concis ceea ce doresc sa spun. Poate aceasta lungime sau detalii de ortografie sunt cauza pentru care nu am reusit sa-l postez. Voi incerca sa comprim, renunt la ghilimele, si fractionez...

Tot ceea ce am citit deja pana acum sugereaza o concluzie similara cu cea din raspunsul dvs. – ca fisa postului e cam - la latitudinea angajatorului.
Totusi ceva trebuie sa existe, care sa reglementeze lucrurile, nu cred ca este chiar o jungla.
Inteleg ca fisa postului este un document obligatoriu, angajatorul trebuie sa il aibe si sa il ofere angajatului spre luare la cunostinta si semnare. In aceste conditii ar trebui sa existe niste drepturi respectiv niste obligatii specificate referitor la intocmirea fisei. Altfel angajatorul scrie ce-l taie capul. Care este legatura legala dintre post si fisa lui – postul are o definitie? In afara de scurtele precizari din COR? Daca o definitie exista, poate fisa postului sa o contrazica, sau sa includa atributii corespunzatoare ALTUI post? Postul este legat prin atributiile din fisa de niste raspunderi, de o normare, de un salar. Se schimba una – se schimba si celelalte... Se pot adauga portarului atributii de contabilitate ?!? Sau atributii de grefier - chiar daca grefierul nu face fata fara ajutor ?...
Intr-o institutie bugetara, patron este statul, via minister, etc – angajatorul este aici un subordonat, care are in organigrama sa niste posturi, pe care cred ca NU poate – el ca angajator, de capul lui – sa le transforme in altceva, foarte diferit.
Cred ca angajatorul (institutie de invatamint cu buget de stat – scoala/facultate) - nu are autonomia/dreptul de a renunta la un post (de ex. portar) pentru a-si asigura serviciile unui alt post (de ex. Muncitor intretinere calificat, sau Secretar).
Si nici dreptul de a recicla postul de portar adaugand in fisa postului de portar noi atributii, necesitand calificari mult superioare celei de portar.
Si nici dreptul de a scoate la concurs postul de portar cu atributiile suplimentare ale postului de muncitor /secretar.
Raspunsul dumneavoastra, asa cum este redactat – sugereaza ca da. Dar poate il interpretez eu gresit...

In aceste conditii - urmatorul exemplu pare ca este OK din pdv legal, desi suna absurd.
Am postat ca raspuns (deja de 2x) o prelungire a intrebarii initiale, dar aceasta nu apare pe forum.
Care ar putea fi cauza ? Ar putea fi lungimea textului ?
Nu as vrea sa abuzez repetand din nou incercarea...
Multumesc !
Buna ziua!
In rezumat intrebarea se refera la o problema de legalitate a intocmirii fisei postului, respectiv la legalitatea/corectitudinea unui concurs de ocupare a postului bazat pe respectiva fisa. Mai exact legile si articolele care se refera la situatia urmatoare:

Lucrez intr-o institutie de invatamant bugetara, cu profil artistic.
In decursul anilor Ministerul Invatamintului, laolalta cu reprezentantul local, Inspectoratul Scolar au facut si continua sa faca reduceri de personal, care duc la un deficit de personal. Aceasta situatie duce la realocarea de atributii catre personalul ramas, care este suprasolicitat, cu efect asupra randamentului si calitatii muncii.
Ca urmare a acestei situatii, conducerea a ajuns sa adauge atributii suplimentare in fisa postului, pentru o serie de posturi.

In cazul de fata - postul de Model (Cod COR 962901, cod care nu este mentionat in actuala fisa a postului) - angajat care pozeaza pentru realizarea de portrete si crochiuri, necesitand cel mult studii elementare. Acest post a dobindit, in timp, conform fisei postului, atributii de secretariat/administrative (pentru a degreva munca secretarului) care au ajuns sa depaseasca considerabil ca numar atributiile initiale.
Aceste atributii includ o serie de competente aferente unei calificari mult superioare celei cerute de postul de baza (model). Angajatii existenti la data modificarii fisei postului aveau studii superioare (ne-necesare postului) si puteau presta cu succes si aceste sarcini.
A aparut insa o problema in momentul in care unul dintre acesti angajati a demisionat, eliberind postul.

Institutia a decis scoaterea la concurs a postului ramas vacant, organizand concurs - pe baza fisei postului - incluzind ca si cerinte - modificarile de atributii - solicitand candidatilor minim studii medii si aptitudini corespunzatoare activitatilor de secretariat/administrative (operare calculator, capacitate organizatorica, initiativa, etc.), Pe langa proba practica (pozat) si interviu, s-a inclus si o proba scrisa care testa doar cunostintele legislative ale candidatilor.
Unul dintre candidati a sesizat problema privind atributiile din fisa postului, precum si faptul ca ar fi departajat prin criterii neconforme cerintelor reale ale postului. Ca urmare a sesizarii, concursul a fost suspendat pe o durata de maxim 15 zile. Eu am fost membru in comisia de evaluare initiala a concursului si am atras atentia asupra unora dintre aceste neconcordante.

Comisia care va investiga legalitatea/corectitudinea/adecvarea intocmirii fisei postului, respectiv legalitatea/corectitudinea/adecvarea elaborarii criteriilor de concurs si a probelor aferente pe baza fisei modificate - va trebui sa se sprijine pe niste articole specifice pentru a decide continuarea sau anularea concursului suspendat.

Puteti sa ne ajutati mentionand care anume ar fi legile/articolele pe care ar trebui sa le foloseasca ?