Multumesc pe aceasta cale inca o data domnului Ioan Butariu, expert contabil.
IN ACEASTA IDEE!! Consideram ca sistemul actual de facturare al RCS este anapoda, si generator de zeci si mii de reclamatii care in fianal se constata ca sunt pe fondul acestei probleme de facturare incorecta care creeaza luna de luna solduri interminabile.
Detaliat:
pe factura emisa in 21 iulie mi se percepe contravaloarea serviciilor de internet si telefonie (TRAFIC) aferenta lunii iunie, factura scadenta in 31 august
conform legii (citata mai sus) ei trebuiau sa emita factura pana cel tarziu 15 iulie, cu data scadenta 31 iulie. si nu sa o taraie pana in august. De aici toata tevatura.... cu solduri neplatite luna de luna in facturi...
Din pacate si noi am avut deseori probleme cu aceasta companie si chiar acum cu facturarea unor servicii pe care nu ni le-au prestat.
Conform Codul fiscal pentru serviciile prestate in luna iunie 2009 trebuie sa emita o factura maxim in 15 iuliw 2009:
Art. 155. - (1) Persoana impozabilă care efectuează o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decât o livrare/prestare fără drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) şi (2), trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care ia naştere faptul generator al taxei, cu excepţia cazului în care factura a fost deja emisă. De asemenea, persoana impozabilă trebuie să emită o factură către fiecare beneficiar pentru suma avansurilor încasate în legătură cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care a încasat avansurile, cu excepţia cazului în care factura a fost deja emisă.
Va puteti adresa organelor Ministeruld e Finante sa ii sanctioneze eventual pentru neemiterea facturilor conform reglementarilor in vigoare.
Cine reglementeaza in Romania sistemul de facturare?
M-am adresat oficiului pentru protectia consumatorului cu o problema legata de facturile emise de RCS-RDS, la care OPC-ul mi-a raspuns ca nu intra in atributia lor acest lucru si nici nu stiu cine se ocupa de reglementarea sistemului de facturare.
Ma poate ajuta cineva cu cateva legi prin care se mentioneaza atat perceperea abonamentelor in avans cat si sistemul de facturare?
Caz concret:
RCS-RDS emite factura cu mult innainte de a se termina data scadentei a precedentei facturi, neputind astfel sti daca clientul este bun platinic sau nu, si mai ales in timp adunandu-se multe necondordante legate de faptul ca :
1. cursul valutar (conform legii) este cel din ziua facturarii
2. ei in factura din august - de exemplu - incaseaza costurile cu traficul pentru luna iunie, deci ma factureaza la cursul zilei din 21 iulie cand emit ei factura, pentru traficul de pe luna iunie (factura care ajunge la abonati pe 1 august in care intra si abonamentul pe luna august la serviciile de cablu tv, internet si telefonie)
3. motivand tertipuri de genul: pentru a ajunge factura la abonati , emit cu jumatate de luna in avans factura, urmand ulterior sa ne reglam... un tertip pentru a obtine un curs valutar mai bun (neavand mereu aceeasi data de emitere a facturii... paote fi oricare data de pe 15-21.... probabil analizand minutios care e ziua cu profitul MAXIM), un tertip pentru ca cei cu 4 clase o data ce primesc o factura sa o si plateasca... si astfel sa inregisreze incasari cu mult inainte de data scadentelor, dar cu solduri din urma enorme (a se vedea zecile si miile de reclamatii... care au un fond comun SISTEMUL ANAPODA DE FACTURARE).
Cel mai corect mi se pare sa astepte 31 , data scadentei plus inca 3-4 zile pentru a ajunge si platile facute prin sistemul bancar, apoi sa emita noile facturi, fara a mai supune clientul la erori in facturi... si anume plateste la timp... se trezeste ca are sold neplatit... ca vezi doamne ei au emis deja factura... desi nu se terminase data scadentei si nu au avut posibilitatea sa inregistreze plata...
Am acum argumente in ceea ce priveste abuzul RCS-RDS care incearca sa ocoleasca legea, si sa ceara pe dupa ciresi... plata oarecum in avans.
Detaliez aici:
RCS-RDS emite pe 21 iulie o factura pentru luna august, cu data scadenta pe 31 august.
Pe 1 august ajunge la mine in cutia postala.
In factura scrie ca suma de plata inseamana asa:
1. abonamentele pentru luna AUGUST la :
- cablu tv
- internet
- telefon
suma x (o singura suma in dreptul acestora... ne stiind clientul cat face fiecare serviciu respectiv in parte!! - lucru pentru care tocmai au fost amendati si urmeaza sa schimbe softul)
2. Trafic telefonie
- pentru perioada iunie-iulie. - suma x.
Iar in pretul total apar si cu un sold neplatit de 16,8 ron
Avand in vedere faptul ca factura de pe iulie a avut data scadenta 31 iulie, eu platind integral aceasta suma in valoare de 72 ron, pe data de 26 iulie, nu pot pricepe cum ei deja de pe 21 iulie au emis noua factura, si au realizat ca am platit incu 16,8 ron mai putin....
Acum ca sa incerc sa dau vina pe o factura precedenta... neplatita integral nu am cum, eu platind ce scrie pe facturi INTEGRAL!! Pana la data scadentei trecuta pe facturi, si mai ales pe factura precedenta aveam sold ZERO.
Consider ca exista erori in baza lor de date, ca perioada de trafic de 2 luni este inadmisibila. Nu are cum sa puna in luna iulie ca si perioada de trafic: mai-iunie, iar in factura din august: iunie-iulie. (aceasta situatie cu trafic pe 2 luni tine de mult timp dar nu mi-a sarit in ochi!!)
Cum se poate interpreta acest lucru? traficul pe iunie (in cazul de fatza) intra in doua facturi? a crescut intre timp traficul?? a crescut euro? Cum pot explica logic aceasta aberatie?
Motivul RCS pentru care emite facturi asa devreme... simplu: pentru a evita intarzierile datorate curierilor.... si sa ajunga facturile la timp. Ajung ele... dar ERONATE!!
Omul de buna credinta de indata ce primeste factura o primeste... asta e miza de fapt...
Toata tevatura a inceput in aprilie... cand am fost decablat ABUZIV de catre RCS pentru o factura inchipuita ca neplatita din octombrie 2007. Am dovedit ca am platit acea factura... si de atunci ei tot se fofileaza... si eu tot gasesc mai multe nereguli in contabilitatea lor... in facturi... etc etc.
Ma gandesc serios sa ii dau in judecata... dar financiar nu stiu daca pot duce in spate un asemenea proces.
Astept sugestii
Multumesc mult
din punctul meu de vedere, acest ordin coroborat cu legea de care aminteam (de care nu am dat inca.. dar stiu ca a aparut in 2007-2008) care obliga toti operatorii economici care incaseaza abonamente pentru prestari servicii gen telecomunicatii, cablu tv, energie electrica, gaz, internet, etc, etc, nu fac altceva decat sa sublinieze si mai mult ideea de a nu percepe in avans abonamentele... cu atat mai mult cu cat contractele sunt preformulate si clientul nu poate face nimic decat sa semneze daca vrea sa beneficieze de acel serviciu...
Dar unde-i lege nu-i tocmeala... inca sunt in cautarea legii care pune punctul pe i, si reglementeaza acest lucru.
Doar nu credeti ca Vodafone, Orange, etc. au inventat aceasta chestie, ci s-au conformat legii pentru a nu fi amendati sau mai rau...inchisi..
pai am gasit mult mai multe nereguli ale RCS-RDS incalcate vizavi de acest ordin 92/2007
Insa stiu ca pe langa acest ordin dat practic de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, si o LEGE prin care toti operatorii din telecomunicatii ... si prestatorii de servicii... nu au voie sa mai perceapa in avanas contravaloarea abonamentelor!
Ordin nr. 92/2007 privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate
" Ordin nr. 92/2007 din 16/02/2007 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 128 din 21/02/2007 pentru aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia"
Avand in vedere prevederile art. 1 si 8 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 4 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
tinand cont de prevederile Hotararii Guvernului nr. 364/2005 privind aprobarea Strategiei Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor in perioada 2005-2008 si ale Planului de actiuni al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor pe anul 2007, precum si de Raportul de specialitate nr. 1/278 din 12 februarie 2007 privind Proiectul de ordin pentru aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia,
vazand Referatul nr. 1/46 din 9 ianuarie 2007 cu privire la cresterea numarului de reclamatii privind activitatea operatorilor economici prestatori de servicii,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Norma privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor va controla modul de aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Marian Zlotea
Bucuresti, 16 februarie 2007.
Nr. 92.
Normă din 16/02/2007 privind unele masuri de informare a consumatorilor, persoane fizice, de catre operatorii economici prestatori de servicii in cadrul contractelor preformulate folosite de catre acestia
Art. 1. - Operatorii economici care desfăşoară activităţi de prestări de servicii au obligaţia de a informa consumatorii corect, complet şi precis asupra drepturilor lor, conform prevederilor prezentului ordin.
Art. 2. - Orice contract preformulat încheiat între operatorii economici şi consumatori, având ca obiect prestarea de servicii, trebuie să cuprindă clauze contractuale redactate într-o formă clară, fără echivoc, precum şi informaţii complete şi precise.
Art. 3. - Contractul preformulat este acel tip de contract redactat în întregime sau aproape în întregime de către operatorul economic prestator de servicii, consumatorii neputând modifica sau interveni asupra clauzelor contractuale, ci având doar posibilitatea de a le accepta sau nu.
Art. 4. - Dreptul consumatorilor de a fi informaţi se concretizează în acordarea următoarelor informaţii în cadrul contractului preformulat de către operatorul economic prestator de servicii:
a) momentul începerii şi cel al încetării contractului, cu posibilitatea denunţării unilaterale, cu un preaviz de 30 de zile, fără taxe suplimentare;
b) modalităţile de executare, suspendare sau încetare a serviciului prestat: termene, notificări, condiţii etc.;
c) notificarea în scris, cu 30 de zile înainte de data pentru care a fost încheiat contractul al cărui termen de valabilitate se prelungeşte în mod automat;
d) notificarea în scris a consumatorilor, cu minimum 15 zile înainte de întreruperea sau încetarea furnizării serviciului respectiv;
e) modalitatea de penalizare pentru operatorii economici, în cazul în care aceştia nu respectă termenele sau parametrii de calitate privind furnizarea serviciului respectiv;
f) modalitatea de plată a serviciilor furnizate, cu menţionarea în mod clar şi neechivoc a preţurilor şi tarifelor ce trebuie achitate de către consumatori, cum sunt: termene de plată, reduceri din factură corespunzătoare perioadei în care serviciul nu a fost furnizat din culpa operatorului economic, întârzieri la plată, procente de penalitate etc.;
g) informaţii despre perioada de graţie, în situaţiile în care aceasta se acordă;
h) informaţii complete despre taxe, dobânzi, comisioane, garanţii, penalităţi, despăgubiri, rate etc., în funcţie de natura serviciului prestat;
i) informaţii complete despre condiţiile de acordare a creditului, condiţiile de depozit, condiţiile de leasing, condiţiile de asigurare, după caz;
j) informaţii complete privind modul de prestare a serviciului - termene de instalare a echipamentelor, de livrare a unui produs, termenul de executare a unui serviciu, termene de remediere a defecţiunilor;
k) informaţii complete despre condiţiile de despăgubire a consumatorilor în cazul în care aceştia au suferit pagube din culpa operatorilor economici;
l) acordarea posibilităţii consumatorilor de a refuza prelucrarea datelor personale în scop de marketing sau de cedare a acestora către terţi;
m) acordarea posibilităţii consumatorilor de a-şi exprima opţiunea privind achitarea abonamentului sau a altor sume solicitate în avans de către operatorul economic prestator de servicii;
n) notificarea consumatorilor şi solicitarea acordului acestora în cazul în care datele personale sunt cedate către terţi;
o) modalitatea de notificare a consumatorilor în cazul modificării unilaterale a condiţiilor referitoare la prestarea serviciului de către operatorul economic, cum ar fi: grila de programe, tarife, dobânzi etc., cu acordarea dreptului consumatorilor de a renunţa la serviciu, fără costuri suplimentare;
p) modalitatea de notificare a consumatorilor şi de solicitare a acordului acestora cu privire la modificarea caracteristicilor produselor şi serviciilor care urmează să fie furnizate, a termenului de livrare a unui produs ori de executare a unui serviciu;
q) pentru a beneficia de o redactare clară şi pentru ca textul contractului să fie lizibil, este obligatoriu ca mărimea fontului utilizat la redactarea întregului text să fie de minimum 10;
r) procedurile de soluţionare a eventualelor litigii ivite între părţile contractante.
in concluzie... legea a aparut in 2007, eu daca am un contract din 2006 in care nu e stipulat ca abonamentul nu se va percepe in avans.. aceasta lege vine si reglementeaza acest lucru!
mda, dar vodafone, orange, zapp, cosmote nu sunt regii, si totusi s-au conformat legii si reglemantarii acesteia de a nu mai percepe in avans abonamentele!!
abonamentele nu se mai percep in avans! nici la energie, nici la gaz, nici la telefoane mobile!
doar RCS-RDS este mai cu motz, si incearca sa pacaleasca legea! si aici exemplific:
data scandeta a facturii este de exemplu 31 iulie, ei deja pe 21 iulie emit factura pentru august, care ajunge la mine in cutia postala pe 1 august
cum stiu ei daca eu am platit factura?
pe factura din august apar cu - o suta si ceva de mii, desi eu am achitat integral facturile anterioare...
si asa mai departe
in factura scrie asa: abonament luna august cablu tv, internet si telefonie, (data scadenta 31 august - factura emisa pe 21 iulie) ; si trafic internet si telefonie perioada iunie-iulie.
De ce nu am platit in iulie traficul din iunie?
De ce mereu am pe 2 luni in urma traficul? Creste intre timp... sau care-i ideea?
RCS-RDS sustine ca trimite facturile mai repede pentru a preintimpina situatia de a ajunge tarziu in cutiile postale! insa in spatele acesti lozinci... se ascunde faptul ca ei asteapta atat curs valutar mai bun pentru a calcula traficul... cat si mizeaza pe buna intentie a clientilor de a plati imediat ce au o factura in posta... putini platind in perioada scadentei!!
Nici un alt prestator de servicii din Romania nu procedeaza in asemenea hal de batjocura!
daca poate totusi cineva sa ma ajute cu legea care reglementeaza perceprerea abonamentelor in avans, sa ma elucidez mai bine e perfect!