avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 423 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Societăţi comerciale ARTICOL INTERESANT
Discuție deschisă în Societăţi comerciale

ARTICOL INTERESANT

ati citit articolul din Gandul de astazi privitor la administratorii din SA-uri ? Acesta este :

Administratorii si directorii SA-urilor nu mai pot fi angajati ai societatilor pe care le conduc

Dubla calitate, de administrator sau director si angajat, este considerata incompatibilitate si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani.

Zeci de directori si administratori vor trebui sa renunte in cel mai scurt timp la calitatea de angajat la societatile pe care le conduc, in caz contrar fiind pasibili de inchisoare de la 3 luni la 3 ani. Modificarile aduse de curand legii societatilor comerciale, aplicabile inca din 1 decembrie 2006, stipuleaza clar ca traditionalul contract de munca trebuie inlocuit cu contractul de mandat, in cazul societatilor care au ca sistem de conducere consiliul de administratie si directori. "Administratorii si directorii, in sensul Legii 31/1990, nu pot incheia cu societatea un contract de munca pentru indeplinirea mandatului, ci un contract de administrare/management", se arata in art. 137.1 alin.3 din Legea 441/2006 care modifica legea societatilor comerciale. Intra in aceasta categorie toti directorii care indeplinesc atributii desemnate de catre consiliul de administratie. Chiar daca nu au fost adoptate inca normele de aplicare a acestui act normativ, lucrurile sunt cat de poate de clare si nu lasa loc de interpretari. "Legea in cauza se refera la societatile pe actiuni care sunt conduse de consiliul de administratie - membrii acestuia sunt administratori - care deleaga atributii catre directorul general sau alti directori din societate. Pentru acestia trebuie renuntat la contractul de munca, activitatea lor urmand sa se desfasoare in baza unui altfel de contract, guvernat de regulile mandatului", este explicatia succinta pe care juristii o dau noilor prevederi. Contractele de administrare sau management nu trebuie inregistrate la inspectia muncii si nici nu confera angajatului protectie sociala. Prevederile incluse in acest tip de contract sunt prevazute atat in noua lege a societatilor comerciale, dar pot fi imbunatatite in functie de dorinta patronului. "Prin renuntarea la contractul de munca, salariatul isi pierde unele drepturi conferite de Codul Muncii sau Contractul Colectiv de Munca. O persoana care are un contract de munca este mult mai bine protejata si are mai multe avantaje.

Cand vorbim insa de contractul de administrare sau management putem spune ca persoana in cauza este mult mai usor de sanctionat. Daca nu este competenta, acest contract poate fi intrerupt oricand. Persoana in cauza poate raspunde profesional, iar in cazul in care produce o paguba majora poate fi obligata sa restituie integral acea suma. Astfel, cei care conduc o societate vor fi mai responsabili, vor fi mult mai atenti cand vor semna ceva si vor accepta astfel de functii doar daca se simt bine pregatiti", ne-a declarat unul dintre specialistii unei renumite firme de consultanta.

Presedintele Consiliului National al Intreprinerilor Mici si Mijlocii, Ovidiu Nicolescu, sustine ca eliminarea contractelor de munca ii dezavantajeaza pe cei care au posturi de conducere deoarece le limiteaza anumite drepturi, printre care si dreptul la pensie. Opinie impartasita si de conducerea Asociatiei Oamenilor de Afaceri, care sustine ca directorii si administratorii vor gasi o modalitate de a se angaja la o alta firma, fie si pe un post mai modest, numai sa aiba carte de munca undeva. Cu toate acestea, legislatia in vigoare ofera posibilitatea acumularii vechimei si a cotizarii la sistemul public de pensii. Pentru aceasta, administratorii sau directori pot incheia un contract de administrare cu inspectia muncii pentru a-si plati singuri contributiile la fondul de asigurari sociale si cele de sanatate ori pot opta pentru un sistem privat de asigurare care le va da posibilitatea sa aiba o pensie la batranete si accesul la sistemul sanitar privat.

In ce priveste sanctiunile, in caz de nerespectare a prevederilor legii privind renuntarea la calitatea de angajat, legiuitorul considera ca persoanele care sunt si salariati si administratori ori directori sunt in situatie de incompatibilitate, ceea ce se considera a fi infractiune, pedepsita cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani.

Pasii care trebuie urmati pentru a fi in legalitate:

- emiterea unei decizii de incetare a contractului de munca;
- inregistrarea deciziei la inspectia muncii;
- incheierea contractului de administrare sau management cu persoanele aflate in aceasta situatie;
- incheierea unui contract de administrare de catre persoana care doreste sa acumuleze vechime cu inspectia muncii pentru plata asigurarilor sociale si de sanatate.

Companiile scapa de taxe si impozite

Renuntarea la contractele de munca si trecerea la cele de mandat aduce un beneficiu nesperat pentru toate societatile comerciale care se regasesc in aceasta situatie: nu vor mai plati taxele aferente salariilor. Prin contractul de administrare se prevede clar ca administratorul primeste o suma bruta, angajatorul nu mai are de achitat diverse contributii si taxe la diverse fonduri. In ce-l priveste pe "salariat" acesta poate opta pentru a plati contributiile de asigurari sociale sau sanatate, insa va scapa de somaj. Impozitul pe venit este insa obligatoriu. "Noile reglementari pot fi privite si ca o oportunitate pentru companii de a mai scapa de povara contributiilor si taxelor-deloc putine", spun juristii.


Cel mai recent răspuns: julien_slbz , utilizator 11:35, 21 Februarie 2007
OK dar e mai interesant proiectul de modificare a legii 31 /1990 supus dezbaterii publice si publicat pe site-ul MJ prin care se introduce la art 137 ind 1 un nou alin 3 ind 1]n care se spune ca administratorul poate cumula aceasta calitate cu cea de salariatal societatii in anumite conditii, asta la sa La srl asoc unic poate avea calitatea de salariat al societatii. Termenul de punere in aplicare a legii este de 7 luni de la data intrarii in vigoare a oug, desi titlul proiectului e lege.Eu ma intreb pentru societatile care s au conformat pina acum prevederilor alambicate din l 441 /2006 cine le va plati cheltuielile efectuate. mai ales in cazul srl .
Nici modificarile nu sunt suficient de clare in unele privinte.
am citit si eu acel proiect...dar, pana la urma, nu este decat un proiect...acum produce efecte juridice art. 137 indice 1 alin 3...pentru SA uri ( cele de stat ) s-au mai dat si in trecut tot felul de aberatii...de ex, directorii au fost transformati in denumirea de Administratori, CAurile fiind eliminate...era OUG 49/1999. ( prin care , CULMEA , se ABROGA O LEGE...66/93 )...care, dupa 1,5 ani nu a fost aprobata de Senat ( prin Legea 136/2000) , revenindu-se la vechea - si actuala - reglementare...dar efecte juridice s-au produs...a platit cineva? NU...asa se va intampla si acum...
e un haos total acum pentru toate SA-urile...nici cei de le ORC nu prea stiu ce indrumari sa dea....
Acum se face valva si cu noul proiect de modificare de care aminteai....sa speram ca va fi mai bine....:D
Articolul este foarte interesant, dar tot nu sunt lamurita!
Situatie concreta:
- in cazul unui SRL cu asociat unic - are prin statut desemnat un administrator (alta persoana decat asociatul unic), administrator care are si contract de munca pe perioada nedeterminata. Pe contractul de munca, apare la functie chiar titulatura de "administrator". Cum ar trebui procedat in aceasta situatie?

Multumesc!
pai nu cred ca doar pentru cele de stat. Legea e data pentru toti si afecteaza in primul rand societatile private. De exemplu la noi trebuie sa modific structura ca pentru ca nu am admin independent. sunt sa auditat financiar aplic normele de conta armonizate cu dir europene deci obligatoriu deleg atributii dir gen sau directorilor. Ce pot sa spun cind ma intreaba dir gene care e si admin si are majoritatea actiunilor de ce trebuie sa aduca pe cineva din afara sa i conduca propria afacere. Sau cind legea imi spune suspend c.i.m. iar itm cere decizie de incetare a c.i.m. Hrababura totala. Vrem sistem corporatist pe un sistem romanesc de organizare a sc . Cam greu. Se pare ca totusi respectivul proiect de modificare va fi promovat prin OUG si exista sanse sa se adopte .
pai nu cred ca doar pentru cele de stat. Legea e data pentru toti si afecteaza in primul rand societatile private. De exemplu la noi trebuie sa modific structura ca pentru ca nu am admin independent. sunt sa auditat financiar aplic normele de conta armonizate cu dir europene deci obligatoriu deleg atributii dir gen sau directorilor. Ce pot sa spun cind ma intreaba dir gene care e si admin si are majoritatea actiunilor de ce trebuie sa aduca pe cineva din afara sa i conduca propria afacere. Sau cind legea imi spune suspend c.i.m. iar itm cere decizie de incetare a c.i.m. Hrababura totala. Vrem sistem corporatist pe un sistem romanesc de organizare a sc . Cam greu. Se pare ca totusi respectivul proiect de modificare va fi promovat prin OUG si exista sanse sa se adopte .

Alte discuții în legătură

Administrator sa - director economic Melinda2 Melinda2 Buna ziua, Sunt director economic la un SA, angajata cu contract de munca. Societatea nu are Director General, este reprezentata de Presedintele CA si ... (vezi toată discuția)
Administrator Booksy Booksy Sotul meu este angajat la o firma cu contract de munca in functia de director general si apare si in actul constitutiv ca administrator. El vrea sa plece din ... (vezi toată discuția)
Tipul de contract incheiat de catre administratorul unui srl Bill Bill Salut! Intrebare: Va rog sa ma lamuriti daca administratorul unei societati comerciale cu raspundere limitata mai poate ramane angajat al acesteia cu contract ... (vezi toată discuția)