Bună ziua,
În conformitate cu dispoziţiile art. 57, din Legea nr. 19/2000, privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, asiguraţii care şi-au pierdut capacitatea de muncă datorită unei boli obişnuite sau unor accidente care nu au legătură cu munca beneficiază de pensie de invaliditate, dacă îndeplinesc stagiul complet de cotizare în raport cu vârsta, conform tabelului nr. 3.
Astfel, potrivit tabelului 3, pentru vârsta de 41 de ani stagiul de cotizare necesar este de 14 ani. Din cele postate de dumneavoastră, rezultă că îndepliniţi condiţiile cu privire la stagiul de cotizare.
Având în vedere faptul că dumneavoastră nu aveţi calitatea de asigurat, adică nu sunteţi încadrat/ă în muncă, trebuie să parcurgeţi următorii paşi:
In vederea pensionarii de invaliditate medicul primar si, in lipsa acestuia, medicul specialist, pentru afectiunea principal invalidanta, care asigura asistenta medicala a bolnavului, atunci cand apreciaza ca starea de sanatate a acestuia nu ii permite reluarea activitatii profesionale, in limitele maxime de concediu medical prevazut de lege, cu toate tratamentele medicale recuperatorii aplicate, propune pensionarea de invaliditate, cerand in acest sens avizul cabinetului de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.
Propunerea la pensionare poate fi solicitata inca din primele zile de boala, in cazul afectiunilor fara potential recuperator.
Medicul expert al asigurarilor sociale de la cabinetele de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca avizeaza pensionarea de invaliditate numai daca constata pierderea totala sau a cel putin jumatate din capacitatea de munca, aproband totodata si concediul medical pentru intocmirea formelor de pensionare pana la finele lunii urmatoare aceleia in care s-a dat avizul.
Medicii care au facut propunerea de pensionare elibereaza certificatul (certificatele) de concediu medical si completeaza formularul de examinare medicala pentru pensie de invaliditate, indruma bolnavul sau insotitorul acestuia la angajator unde isi desfasoara activitatea, pentru intocmirea formelor de pensionare. In formular se va mentiona daca solicitantul este netransportabil.
Formularul de examinare medicala pentru pensionare, intocmit de medicul curant pentru persoana care solicita pensie de invaliditate in conditiile legii si care nu este incadrata in munca, se trimite la casele de pensii de pe teritoriul carora se afla domiciliul bolnavului. Casa de pensii trimite dosarul medical la cabinetul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca in raza caruia isi are domiciliul bolnavul, cu un extras administrativ (de pe carnetul de munca) ce cuprinde:
a) categoria de pensie la care are acces solicitantul (pensie proprie pentru perioada de cotizare, urmas, militar in termen, invalid de razboi etc.);
b) date privind starea civila;
c) ruta profesionala, stagiul de cotizare (daca bolnavul a fost incadrat in munca si indeplineste conditiile pentru obtinerea pensiei de invaliditate in functie de cauza).
6. La primirea dosarului medical medicul expert al asigurarilor sociale de la cabinetul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca verifica daca acesta contine:
a) elementele necesare sustinerii diagnosticului clinic si functional (forma clinica si stadiul evolutiv al bolii);
b) diagnosticul afectiunilor asociate;
c) informatii suficiente privind ruta profesionala, dreptul la pensie in cazul bolilor obisnuite sau al accidentelor care nu au legatura cu munca;
d) documentul prevazut de lege, in caz de:
- boala profesionala (adeverinta de luare in evidenta de la inspectoratul de sanatate publica);
- accident de munca (formularul-tip sau procesul-verbal de inregistrare a accidentului, eliberat de inspectoratul teritorial de munca);
- accident asimilat cu accidentul de munca (procesul-verbal de asimilare confirmat de angajator);
- tuberculoza (adeverinta de la dispensarul antituberculos privind grupa de dispensarizare);
- accident sau boala contractata in timpul sau din cauza indeplinirii serviciului militar (certificatul emis de comisia de expertiza medico-militara);
e) documentul necesar privind data ivirii invaliditatii.
Pentru completarea investigatiilor necesare in cazurile neconcludente, medicul expert al asigurarilor sociale indruma bolnavul sau insotitorul la forul abilitat de lege sau la unitatile sanitare de specialitate, indicand investigatiile ce urmeaza sa fie efectuate. Acestea sunt obligate sa le execute cu prioritate.
upa completarea documentatiei medicale se convoaca bolnavul in vederea expertizarii.
Bolnavii care urmeaza sa fie expertizati vor fi impartiti pe grupe de afectiuni, iar cabinetul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca va incunostinta bolnavul asupra datei si locului unde se face examinarea, cu 10 zile inainte, prin citatie.
Medicul expert al asigurarilor sociale de la cabinetul de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, dupa examinarea bolnavului si analizarea dosarului medical, redacteaza concluziile expertizei pe care le inscrie in documentarul medical.
Dupa stabilirea concluziilor expertizei, medicul expert al asigurarilor sociale se pronunta asupra invaliditatii printr-o decizie intocmita in 4 exemplare (pentru cei care nu provin din munca, in 3 exemplare), care trebuie sa cuprinda:
a) diagnosticul clinic complet si ordinea afectiunilor reflectand importanta lor in afectarea capacitatii de munca;
b) diagnosticul functional;
c) diagnosticul capacitatii de munca si incadrarea (sau neincadrarea) bolnavului intr-un grad de invaliditate;
d) cauza invaliditatii: boala obisnuita sau accident de munca (accident asimilat cu accidentul de munca), boala profesionala, dupa caz, accident care nu are legatura cu munca; pentru tuberculoza se va specifica in decizie "TBC" - in toate situatiile se va specifica documentul justificativ;
e) data ivirii invaliditatii (cu zi, luna, an);
f) termenul de revizuire si valabilitatea deciziei (6-12 luni) sau mentiunea "Nerevizuibil prin afectiune", dupa caz;
g) planul de recuperare esalonat pe actiuni si perioada de timp pana la data revizuirii medicale;
h) formele si conditiile de munca indicate pentru pensionarii cu gradul III de invaliditate si cazurile respinse.
Programul de recuperare este obligatoriu pentru persoana in cauza si persoanele competente sa il aplice.
Aceştia sunt paşii prevăzuţi în Ordinul 340/2001, la punctul C - procedura de încadrare în grad de invaliditate.
Din cele expuse rezultă că numai medicul expert al asigurărilor sociale se poate pronunţa cu privire la încadrarea sau neîncadrarea dumneavoastră în grad de invaliditate, prin emiterea unei Decizii, în baza documentarului medical pus la dispoziţie de medicul de specialitate.
Succes şi multă sănătate!
Da, este o situaţie destul de ciudată.
Deşi în procedura de încadrare în grad de invaliditate nu este prevăzută posibilitatea ca dumneavoastră să vă adresaţi direct Institutului Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, sfatul meu este să încercaţi să obţineţi o expertizare aici.
Recunosc că nu am mai auzit de asemenea situaţie, însă este dreptul dumneavoastră să beneficiaţi de asigurări sociale, dacă vă este afectată capacitatea de muncă.
În ce priveşte atitudinea medicului, nu ştiu dacă v-ar ajuta foarte mult o plângere la comisia de specialitate.
În situaţia în care INRMRCM-ul vă stabileşte încadrarea într-un grad de invaliditate, puteţi formula plângere penală împotriva medicului care v-a refuzat pregătirea documentarului medical pentru comisia de expertiză de pe lângă casa teritorială de pensii.
Sănătate, vă doresc!