Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru prevede urmatoarele:
Art. 6. - In materie comerciala, se taxeaza urmatoarele cereri:
a) cereri pentru inregistrarea sau autorizarea societatilor comerciale, precum si pentru modificarea actelor constitutive ale acestora, cereri pentru excluderea unui asociat, precum si cereri de dizolvare si lichidare a unei societati comerciale = 39 lei
Art. 19. - Taxele judiciare de timbru, precum si sumele provenite din impozitele incasate din onorariile avocatilor, ale notarilor publici si ale executorilor judecatoresti se platesc in numerar, prin virament sau in sistem on-line, in contul bugetului local al unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza isi are domiciliul sau, dupa caz, sediul fiscal debitorul. Taxele judiciare de timbru, precum si sumele provenite din impozitele incasate din onorariile avocatilor, ale notarilor publici si ale executorilor judecatoresti pot fi platite si prin unitati bancare in contul bugetului local al unitatii administrativ-teritoriale, costurile operatiunilor de transfer fiind in sarcina debitorului taxei
Procedura de dizolvare / lichidare voluntara a unei firme presupune depunerea la Registrul Comertului a doua dosare corespunzatoare celor doua etape ce trebuie parcurse: cea de dizolvare - lichidare si apoi cea de radiere.
Etapa 1 – dizolvarea si lichidarea voluntara
În prima etapă se depune la registrul comerţului cererea de înregistrare însoţită de hotărârea asociaţilor/membrilor GIE de efectuare concomitentă a dizolvării şi lichidării societăţii luată cu cvorumul şi majoritatea prevăzută de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci când aceştia sunt de acord cu privire la repartizarea şi lichidarea patrimoniului societăţii şi când asigură stingerea pasivului sau regularizarea lui în acord cu creditorii (original), dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original) şi, dacă este cazul, avizele prevăzute de legile speciale (original).
Costurile aproximative aferente acestei operaţiuni sunt de aproximativ 150 de lei, cuprinzând taxa de menţiune (30 de lei), comision transmitere spre publicare în Monitorul Oficial (10 lei), tariful pentru publicarea în Monitorul Oficial, taxa judiciară de timbru ( 39 de lei).
În etapa a doua, de radiere voluntara, după expirarea termenului de opoziţie de 30 de zile de la publicarea hotărârii de dizolvare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a, comerciantul va depune, cerere de radiere însoţită de hotărârea de repartizare a activelor rămase după plata creditorilor luată prin votul unanim al
asociaţilor/membrilor (original), situaţia financiară de lichidare şi de repartizare a activului aprobată de asociaţi/membri (copie), certificatul de înregistrare şi anexa/anexele la acesta (originale), certificatul emis de organul fiscal competent din care să rezulte că societatea nu are datorii la bugetul de stat şi la
contribuţiile sociale (original) şi, dacă este cazul, hotărârea judecătorească irevocabilă prin care s-a respins opoziţia.
Cheltuielile se ridică aproximativ la 150 de lei, incluzând taxa de menţiune (30 de lei), taxa judiciară de timbru (39 de lei), comision transmitere spre publicare în Monitorul Oficial (10 lei), tariful pentru publicarea în Monitorul Oficial (100 lei/pagina conţinând 2000 de semne incluzând şi spaţiile), timbru judiciar.
In cazul dizolvarii voluntare a societatii comerciale in cadrul careia toti asociatii convin asupra impartirii activului nu este necesara interventia unui lichidator.
In schimb, lipsa acordului asociatilor cu privire la impartirea bunurilor presupune o etapa suplimentara si anume procedura de lichidare a societatii comerciale, si implicit interventia unui lichidator in cadrul procedurilor de incetare a functionarii societatii comerciale.