Problema: penalizare pentru intarziere la depunerea unui decont de deplasare
Circumstante: institutie publica, fonduri publice
Povestea:
1) La o deplasare in strainatate (3 luni) am primit avans la plecare cca 4000 lei. La intoarcere, conform decontului, mai am de primit ~7000 lei (valoarea totala a decontului = 11000). Am depus decontul cu o intarziere (motivata, zic eu, insa cred ca e mai putin important) de 10 zile. La depunere, am fost instiintat de contabila ca mi se vor opri penalizari pentru intarziere de 0,5% zi x 10 zile x 4000 (valoarea avansului primit), adica ~200 lei. Am spus ca nu sunt de acord si am solicitat o explicatie scrisa cu privire la baza legala pentru aplicarea acestei penalizari in situatia in care nu exista un debit datorat.
2) Astazi am primit o "Nota debitare" semnata de catre director si contabila in cauza (nu contabil-sef) care zice cam asa: "Se incaseaza de la domnul... suma de... majorari pentru depunerea cu intarziere a decontului... etc. Avans decontat cu intarziere x lei * 0.5% * y zile = z lei. Au fost incalcate prevederile Regulamentului operatiunilor de casa nr. 209/1976, cap. 3, art. 29. Penalizarile au fost calculate conform art. 38 din Regulamentul mentionat mai sus. Suma va fi retinuta din drepturile salariale si se face venit la Bugetul Statului."
Comentarii:
- personal aceasta decizie mi se pare aberanta pentru ca Art. 38 din Reg. 209 mentioneaza clar "Suma perceputa ca penalizare de intirziere nu va putea depasi debitul datorat. ". Ori, din moment ce nu exista debit (din contra, institutia imi este datoare), cum se poate calcula penalizare la ceva ce nu exista??
- lucrez in aceasta institutie de aproape 17 ani si, foarte adesea, specificul muncii implica deplasari in lant, efectuate una dupa alta, in diverse zone ale tarii. In tot acest timp, s-a considerat ok ca deconturile sa fie efectuate cu intarzieri de saptamani sau luni de zile, fara sa se calculeze penalizari in cazul in care "impricinatii" nu aveau de returnat bani. Chiar si atunci cand exista un mic debit, cei care-l datorau stiau ca sunt pasibili de penalizare insa aceasta se calcula strict la valoarea debitului, nu la cea a avansului primit. De cele mai multe ori insa, nu se percepeau penalizari chiar si in aceste cazuri pentru ca se aplica o alta prevedere a art. 38 -- "in cazuri justificate... directorul poate decide ca nu este cazul sa se perceapa penalizari..." (citat din memorie). Acum, aceeasi contabila s-a hotarat "sa ne arate ea noua"...
Intrebare:
- cum poate fi atacata oficial "nota debitare" mentionata mai sus? E o problema de dreptul muncii sau de contencios? O astfel de decizie (??) nu trebuia sa respecte mentiunile din codul muncii privind dreptul la contestatie, comisia care ar fi trebuit formata, etc? Eu o interpretez ca pe o sanctiune administrativa si nu ca pe o penalizare contabila intrucat baza contabila pentru perceperea de "majorari" este existenta unui debit... care nu exista...
Multumesc anticipat pentru orice raspuns sau sugestie. NU e o problema de bani, ci una de principiu pentru ca mi se pare anormal ca in 2007 mentalitatea sa coboare chiar sub nivelul socialist al unui regulament din 76.
Pentru inceput contestati nota pe care ati primit-o chiar la directorul care a semnat o si la departamentul contabilitate (subsemnatul in calitate de ...formulez prezenta contestatie la .....in temeiul urmatoarelor ...... In paralel , depuneti-va si restul de decont , si solicitati suma pe care o mai aveti de primit. Dupa parerea mea este o problema de contencios administrativ nu de dreptul muncii. Dar , poate o rezolvati mai repede la nivel de unitate. Aveti in fisa postului un termen de decont? Daca spuneti ca aveti motive temeinice de intarziere prezentati si dovezile.
Poate nu m-am facut bine inteles: eu am depus toate actele pentru decontare, adica ceva de genul: [Cheltuieli efectuate]: 11000, minus [avans primit] 4000 egal [rest de primit] 7000. Deci din acest punct de vedere nu exista nereguli si nimeni nu contesta ca am de primit restul respectiv.
Contestatia ar trebui sa se refere la problema de fond, adica contest interpretarea Regulamentului 209 si aplicarea de penalizari luand ca vaza de calcul valoarea avansului? sau la probleme de forma?
Cat despre posibilitatea rezolvarii amiabile la nivelul institutiei, cred ca e exclusa. Se urmareste crearea unui precedent, iar atitudinea contabilei este de "v-arat eu voua". Atat contabila cat si directorul cunosc justificarile legate de intarziere, dar le ignora.
Nu v-am sugerat sa rezolvati amiabil ci sa depuneti o contestatie scrisa la directorul unitatii .Avand un raspuns scris puteti sa va legati de el , si nu o amenintare verbala din partea contabilei. Aici problema se pune asa , desi pare aberanta , e corecta interpretarea acestei legi , care spune ca in termen de 3 zile exclusiv ziua sosirii aveati obligatia de a depune decontul , in caz contrar , percepandu-se penalizari de 0,5% pe zi , si daca , compartimentul financiar contabil nu aplica penalizarile , raspunde material, disciplinar , administrativ sau financiar , dupa caz. Totusi legea prevede ca puteti face o cerere la conducatorul unitatii , aratand ca din motive medicale sau alte motive intemeiate , nu ati putut achita la timp si acesta decide daca se mai aplica penalizarile sau nu.
Avans spre decontare
hajnyci
Buna ziua,
In cazul in care o societate comerciala prin dispozitie de plata acorda avans pt deferite cheltuieli angajatului in nteres de firma, angajatul in ... (vezi toată discuția)