Buna ziua,
Sunt inregistrata PFA in Brasov si imi desfasor activitatea la Bucuresti.
In Bucuresti locuiesc in chirie cu o persoana cu acelasi statut de PFA ca si mine
Proprietarul este de acord sa semnam un contract de inchiriere imobil care sa ne avantajeze (pe ambele PFA, pentru includerea chiriei ca si cheltuiala deductibila) si doreste inregistrarea contractului la Administratia Financiara
Nu stiu insa ce forma trebuie sa ia contractul: intre 2 parti si apoi subinchiriere / intre 3 parti (!?) / 2 contracte separate, etc? Mentionez ca apartamentul are 3 camere deci putem dovedi ca fiecare PFA foloseste cate un birou si impartirea tuturor cheltuielilor la doi (trebuie mentionat acest lucru in contractul de inchiriere!?)
Apreciez mult un raspuns avizat si eventual un model pentru un astfel de contract sau o sursa unde as putea sa ma interesez.
Proprietara va incheia contract de inchiriere cu fiecare chirias in parte. Important este sa scrie "PFA" (toate datele chiriasului )si sa specifice suprafata inchiriata fiecarei parti. ( o camera, sau 50% din spatiu). De asemenea este important sa mentioneze in contract ca , cheltuielile cu utilitatile vor fi suportate de chirias. Va elibera dispozitie de incasre lunar (pentru sumele cu care va dcontati). Daca are dreptul (daca si proprietara e PFA, elibereaza fact+cht)
Sa inteleg ca astfel pot folosi orice model de contract de inchiriere dipsonibil online, cu mentiunea precizarii elementelor de identificare PFA, suprafata, plata utilitatilor.
Are un impact financiar negativ asupra proprietarului faptul ca ar trebui sa inregistreze la financiar 2 contracte? (taxe mai mari?)
Proprietarul este persoana fizica fara alt statut.
Din pacate, nu sunt familiarizata cu conceptul dispozitiei de incasare pe care o mentionati.
Este necesara pentru justificarea cheltuielii din contabilitatea PFA-ului? De catre cine se completeza?
Mentionez ca pentru chirie fac plata si in numerar si prin transfer, deorece proprietarul este in majoritatea timpului plecat din tara.
Va multumesc anticipat pentru aceste ultime clarificari.
1. exista modele chiar la ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE-acolo unde le inregistreaza proprietara (este rubrica pt. clauze);
2.numai daca are peste 5 contracte intr-un an, numai atunci trebuie ca si proprietara sa devina PFA;
3.este un formular pe care il gasiti la imprimerii (completeaza lunar rubricile)-va serveste pt inreg. in registrul jurnal;
4. daca plata se efectueaza prin banca, cu atat mai bine.
Multumesc frumos pentru lamuriri.
Ca sa fiu sigura:
- proprietara plateste sau nu un impozit mai mare pentru ca inregistreaza doua PFA, fata de persoane fizice sau fata de o singura PFA?