Pentru inregistrarea certificatului de casatorie
cetatenilor romani cu domiciliul in tara, care s-au casatorit in strainatate, acest demers trebuie facut in localitatea de domiciliu si sunt necesare urmatoarele acte :
xerocopie a cartii de identitate sau a buletinului, petru cetatenii romani cu domiciliu in localitatea unde se face transcrierea;
certificatul sau extrasul de casatorie original
o copie xerox legalizata a certificatului de casatorie sau extrasului de casatorie
traducerea in limba romana de catre un traducator autorizat roman a certificatului de casatorie sau extrasului de casatorie
legalizata de catre un notar public din Romania
certificatele de nastere ale sotilor in copii xerox
declaratie legalizata la un notar public din Romania in situatia in care sotii si-au pastrat numele de familie anterioare, le-au reunit sau sotul a luat numele de familie al sotiei sau in cazul in care numele de familie purtat de catre soti pe timpul casatoriei NU este inscris in certificatul de casatorie
o copie xerox a extrasului sau a cartii de familie; (Numai in cazul in care nu se depune declaratie legalizata cu privire la numele de familie purtat pe timpul casatoriei);
timbre fiscale in valoare totala de 7000 lei;
Daca este cazul :
adeverinta din care sa rezulte cum figureaza in Registrul Permanent de Evidenta Populatiei
eliberata de Biroul Evidenta Populatiei de la ultimul domiciliu avut in tara( in situatia in care solicitantul se legitimeaza cu pasaport romanesc expirat sau cu titlu de calatorie)
sentinta de divort, ramasa definitiva si irevocabila (daca este cazul) + copie xerox + traducerea in limba romana legalizata
certificatul de deces al fostului sot, in cazul in care solicitantul a mai fost casatorit (daca este cazul)
traducerea in limba romana- legalizata a acestora(sentintei de divort, sau certificat de deces)
procura speciala de reprezentare la serviciul Stare Civila si la Biroul Evidenta Informatizata a persoanei Local, in vederea transcrierii certificatului de casatorie din strainatate in actele de stare civila romane si a obtinerii a unui certificat de casatorie romanesc, in cazul in care nici unul dintre soti nu poate depune cererea personal sau timpul de sedere in tara este mai scurt de 60 zile de la data inregistrarii cererii;
Procura se legalizeaza de catre:
un notar public din Romania,
fie de oficiile diplomatice ale Romaniei din tara de resedinta a solicitantului ;
sau intocmite de notari publici straini si supralegalizate, conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961 la Tribunalul din localitatea de domiciliu din strainatate;
In cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care s-au casatorit in strainatate, acest demers trebuie facut in localitatea unde cetateanul roman a figurat cu ultimul domiciliu si sunt necesare, pe langa documentele enumerate mai sus, urmatoarele acte :
adeverinta de cetatenie, pentru cetatenii romani cu domiciliul legal in strainatate si care nu pot face dovada cetateniei romane,
adeverinta se elibereaza de catre Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor Bucuresti- prin Directia de Pasapoarte Bucuresti, str. N. Iorga nr. 29
adeverinta privind ultimul domiciliu din tara, pentru cetatenii romani cu domiciliul legal in strainatate,
eliberata de Biroul Evidenta Informatizata a Persoanei local
Observatii (cazuri speciale)
In situatia in care, unul dintre soti - cetatean roman, a contractat o casatorie anterioara, in urma careia a dobandit numele de familie a celuilalt sot, nume cu care a intrat in urmatoarea casatorie, va fi obligatoriu sa se inregistreze intai aceea casatorie si desfacerea acesteia prin divort sau decesul sotului.
Daca unul dintre soti, cetatean roman si-a schimbat in orice mod numele de familie sau prenumele, altfel decat sunt ele inscrise in actele de stare civila romane persoana va trebui mai intai sa solicite aprobarea inscrierii in actele de stare civila romane, pe baza actelor originale de schimbare a numelui sau prenumelui, a schimbarilor intervenite cu privire la nume si prenume, cererea se depune la primaria care are in pastrare actul de stare civila ce se cere a fi modificat;
In cazul unei casatorii incheiate in strainatate care nu a fost transcrisa in registrul de stare civila de la ultimul domiciliu al cetateanului roman cu domiciliul legal in strainatate si care, s-a desfacut prin divort sau prin decesul sotului, inregistrarea acesteia prin mentiune, se va face la primaria unde este inregistrat actul de nastere al persoanei in cauza, fie personal, prin imputernicit.
Actele necesare:
certificatul sau extrasul de casatorie in original;
copie xerox legalizata;
traducerea in limba romana legalizata;
copii ale certificatelor de nastere ale sotilor;
sentinta de divort originala;
copie xerox legalizata a sentintei;
traducerea in limba romana legalizata a sentintei;
sentinta Tribunalului romanesc competent, de recunoastere a sentintei straine de divort- definitiva si irevocabila, conform legii nr. 105 / 1992;
Dupa caz, daca casatoria s-a desfacut prin decesul sotului:
certificatul de deces original;
copia xerox legalizata a certificatului de deces;
traducerea in limba romana a certificatului de deces;
In cazul in care in continutul certificatului de casatorie nu exista rubrica privind numele de familie al sotilor dupa incheierea casatoriei, este necesar sa se anexeze si o declaratie legalizata notarial din care sa rezulte numele de familie purtat de catre acestia pe timpul casatoriei si, implicit, de catre persoana care solicita inregistrarea casatoriei si a desfacerii acesteia prin divort sau prin decesul sotului;
O asemenea declaratie legalizata cu privire la numele de familei este necesara si in cazul in care, in sentinta de divort straina nu se face mentiune expresa cu privire la numele de familie al sotilor dupa desfacerea casatoriei.
copii xerox ale pasaportului romanesc si strain ale persoanei interesate;
timbre fiscale in valoare de 7000 lei ROL ( 70 bani RON).
NOTA:
In cazul in care pasaportul romanesc al persoanei interesate este expirat, trebuie sa se faca dovada ca solicitantul mai are inca cetatenie romana- pe baza Adeverintei de cetatenie eliberata de Inspectoratul National ptr. Evidenta Persoanelor Bucuresti, precum si Dovada eliberata de Biroul Evidenta Informatizata a Persoanei de la ultimul domiciliu avut in tara, din care sa rezulte datele personale ale solicitantului.
Pentru inregistrarea certificatului de nastere:
Copii nascuti in strainatate care au fost inregistrati, bineinteles, de catre autoritatile straine competente. Parintii cetateni romani, sunt obligati în termen de 6 luni de la data întoarcerii în tara, sa ceara transcrierea certificatelor de nastere straine în registrele civile de la ultimul domiciliu pe care l-au avut sau îl au în tara, pentru a obtine, pentru copii lor, certificate de nastere romanesti.
Acte necesare
certificatul de nastere original si o copie xerox legalizata a acestuia;
traducerea în limba romana a certificatului, autentificata de un notar public din Romania;
copia xerox a cartii de identitate a parintelui care solicita transcrierea certificatului strain de nastere;
adeverinta de domiciliu pentru cetatenii romani cu domiciliul legal în strainatate- eliberata de Biroul Evidenta Populatiei local;
copia xerox legalizata a certificatului de casatorie al parintilor (daca este cazul);
declaratie pe proprie raspundere data la notar, în cazul în care la rubrica numele de familie al mamei este trecut numele de fata, din care sa reiasa faptul ca poarta nume comun cu al tatalui( cazul în care nasterea s-a produs în Ungaria, Italia etc.
În lipsa parintilor, sau cand acestia raman în tara mai putin de 90 de zile de la data depunerii actului de nastere în vederea transcrierii, poate fi imputernicita o alta persoana printr-o:
procura speciala.
Solicitantul este împuternicit de catre unul din parinti, sa-l reprezinte la Primarie si Biroul Evidenta Informatizata a Populatiei local, pentru transcrierea nasterii în actele de stare civila romane.
Ce inseamna o procura speciala in acest caz?
Este vorba de o procura legalizata de catre:
Notar public din Romania sau
Misiunea diplomatica sau oficiul consular al Romaniei din tara în care se afla parintii sau
Notar public strain, dar în acest caz, procura se va supralegaliza prin aplicarea apostilei, conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961, de catre autoritatile competente din statul respectiv.