1. Daca contractul incheiat de d-voastra cu firma este in euro nu este obligatoriu sa specificati si valoarea in lei, singura regula este sa respectati cursul de inregistrare din ziua emiterii facturii.
2. Nu trebuie inscrisa taxare inversa la rubrica de tva deoarece la noi este o livrare scutita, iar in Italia ei trebuie sa o incadreze respectand legislatia lor fiscala.
3. Ultima problema e ft delicata, conform codului fiscal nu indepliniti conditiile ca operatiunea sa fie asimilata unei livrarii intracomunitare, deoarece codul de TVA care trebuie comunicat partenerului italian nu e valid, in urma neinregistrarii in ROI. Daca una dintre conditiile prevazute de lege pt a fi considerata operatiune intracomunitare nu este asimilita trebuie colectata TVA la operatiunile respective. Chiar daca le veti storna si le veti emite dupa inregistrarea in ROI, in caz de control, pe langa amenda pt neinscriere veti plati si majorari la TVA necolectata, la data exigibilitatii acesteia. Normal daca firma nu a fost inregistrata, facturile trebuiau emise atunci cu TVA, deoarece TVA devine exigibila ori la data emiterii facturii ori la data efectiva a prestarii serviciului. Daca stornati facturile emise deja si le emiteti doar dupa inregistrarea in ROI va diminuati si veniturile aferente lunilor anterioare, venitul trebuie sa fie inregistrat in contabilitate la data efectiva a generarii lui adica la data prestarii efective in cazul d-voastra, iar prin asta incalcati un principiu contabil de baza.
Urgent trebuie sa va inscrieti in ROI, nu a-ti precizat perioada fiscala pentru tva pentru a va raspunde ce declaratie mai trebuia depusa in cazul in care perioada era trimistrul.
Parerea mea este sa nu stornati nimic,pentru ca partenerii din Italia au declarat facturile cu siguranta si exista un sistem de control al acestora prin D390.Eu cred ca trebuie sa platiti tva-ul la aceste facturi sau sa faceti calculul ce inseamna si amenda pentru D390.2%din valoarea nedeclarata pt fiecare declaratie in parte fata de ce tva va iese de plata si vedeti care este mai avantajos.Nestiind valorile nu pot sa va dau un sfat.
1. nedeclararea serviciilor in D390 nu se sanctioneaza cu 2% din valoarea nedeclarata, ordonanta face referinta in textul ei doar la livrari/achizitii de bunuri intracomunitare:
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 s-a modificat si completat Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile ulterioare.
Conform art. 2191 din Codul de procedura fiscala, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009, de la 1 mai 2009 se aplica urmatoarele masuri:
1. In cazul declaratiilor recapitulative constituie contraventie:
- nedepunerea la termenele prevazute la art. 156.4 din Codul fiscal a declaratiilor recapitulative privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri (390VIES); sau
- depunerea acestor declaratii cu sume incorecte ori incomplete.
2. daca operatiunea nu indepilneste conditiile sa fie asmilata unei prestari de servicii intracomunitare, prin lipsa codului valid de TVA care ar fi baza legala de declarare in D390?, corect era sa se emita factura consideradu-se prestarea de servicii interna, adica sa se colecteze cota de TVA din Romania, deoarece facturile au fost emise eronat (considerandu-se ca indeplinesc masurile de simplificare prevaute in Codul Fiscal) se poate face o nota de corectie in contabilitate prin care sa se colecteze TVA pt. prestarea interna.
3. Trebuie verificata concordanta dintre decontul de TVA 300, natura operatiunii si D390 ca nu cumva in acesta sa fi fost trecute in decont la prestari de servicii intracomunitare, atunci existand neconcordanta intre acestea (decontul de TVA nemaicorespunzand cu declaratia 390)
4. Efectuarea de operatiuni intracomunitare de catre persoanele care au obligatia inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari fara a fi inscrise, conform legii, in acest registru, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 5.000 lei, potrivit prevederilor art. 219 indice 2 din Codul de Procedura Fiscala, introdus prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 54/2010, e singura sanctiune pe langa plata de penalitati la TVA necolectat si nevirat in termen la bugetul de stat.
Nu mai este in vigoare?
,,(1) Orice persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art 153 sau art 1531 trebuie sa intocmeasca si sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, o declaratie recapitulativa in care mentioneaza:
(....)
c) prestarile de servicii prevazute la art. 133 alin. (2) efectuate in beneficiul unor persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, altele decat cele scutite de TVA in statul membru in care acestea sunt impozabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva:,,
Prin urmare dvs aveti obligatia depunerii declaratiei 390 la autoritatea fiscala.
Pentru nedepunerea declaratiei sau pentru depunerea ulterioara termenului exista sanctiuni. Acestea sunt reglementate de art. 2191 - cod de procedura fiscala, redat in totalitate mai jos:
,,Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative
(1) Constituie contraventie nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate la titlul VI din Legea 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sau depunerea de astfel de declaratii cu sume incorecte ori incomplete.
(2) Fapta prevazuta la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete.
(3) Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratiile recapitulative pana la implinirea termenului legal de depunere a acestora.
(4) Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.
(5) Amenda prevazuta la alin. (2) se reduce cu 50% in situatia in care persoana impozabila corecteaza declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative.
(6) Dispozitiile art. 221 alin. (1) și (5) se aplica in mod corespunzator.
Se retine ca aplicarea sanctiunii se face conform procedurii stabilite de OG 2/2001 – privind regimul contraventiilor, situatie prevazuta expres in codul de procedura fiscala, fapt ce va da dreptul fie sa solicitati un avertisment, caz la latitudinea organului fiscal, fie sa platiti jumatate din amenda in 48 de ore.
Dna Simona, cred ca deja este vorba de interpretare, ceea ce ati dat ca si citat mai sus mai este in vigoare,perfect de acord cu d-voastra, atata tot ca din punctul meu de vedere sanctiunile de 2% se aplica doar achizitilor/livrarilor de bunuri nu si serviciilor prin ceea ce inteleg eu, lucru confirmat si de cei de la AFP. Atata timp cat factura trebuia intocmita ca si o prestare interna de bunuri, deoarece lipseste codul de TVA valid, cum poate fi incadrata la o operatiune intracomunitara si declarata in 390?, chiar daca din punct de vedere al locului este asimilata unei livrari intracomunitare, sfatul meu este ca dna in cauza sa faca o adresa catre AFP de care apartine si acestia sa ii dea un raspuns oficial.
Asa putem sa ne tot "razboim" noi in citate din Codul Fiscal, fara o interpretare prin prisam rationamentului profesional...:)
Cu respect!
Andreea Voicila