avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 773 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Regularizarile ENEL, o dementa totala!!!
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Regularizarile ENEL, o dementa totala!!!

Va salut,
Am si eu o problema cu serviciile oferite de compania ENEL. Situatia sta in felul urmator:

Am un apartament de doua camere care este inchiriat pentru 2 persoane (teoretic ar trebui sa fie apartamentul meu si al prietenei, dar cum momentan nu ne permitem financiar sa locuim impreuna am decis sa il inchiriem). In data de 15.10.2010 pentru ca nu sosise inca prin posta factura pentru luna septembrie (nu cred ca a fost o luna in 4 ani si 2 luni cand sa soseasca factura nu la timp, ci in termenul de gratie de 30 de zile, fiind obligati permanent sa platim penalitati desi incep sa ma intreb acum daca vreuna din facturi a fost imprimata si trimisa la timp), chiriasa a mers la unul din sediile ENEL pentru a vedea care este suma facturata si pentru a o achita, moment in care a avut o surpriza destul de neplacuta pe care ulterior a transferat-o catre mine.
Intr-adevar, factura pe luna septembrie era undeva intre 60 si 70 lei (suma estimata de ENEL conform tarifului ales prin contract), asa cum a fost aproape de cand am cumparat apartamentul si am fost nevoit la incheierea de contract cu ENEL sa trec totul pe numele meu si sa montez contor nou cu index 0. Factura asta a si reusit sa o plateasca, dar tot in data de 16.09.2010 figura si o regularizare pentru consumul din perioada 02.12.2009-09.09.2010 pe care figureaza o suma de nici mai mult nici mai putin de 1806,21 lei.:stunned:
In mod evident a solicitat un extras al acelei facturi pe care se preciza data ultimei citiri si facturari de regularizare si indexul de la acea data in 02.12.2009. La data respectiva consumul inregistrat de contor era de 5812 kWh. Tin sa mentionez ca acest consum a fost inregistrat de contor din luna august 2006 si pana in luna decembrie 2009, iar la regularizarea din decembrie 2009 suma regularizata de plata fata de ENEL a fost undeva la 4 lei, deci estimarile lor timp de 3 ani si jumatate aproape au fost conforme cu realitatea si cu inregistrarea contorului.

Acum incepe insa partea "distractiva" #-o
Pe acest extras de factura/desfasurator sau cum ii spun ei figura perioada de la 02.12.2009 (data ultimei regularizari) si pana la 09.09.2010 (data regularizarii actuale), in care era inregistrat un consum de contor pentru aceasta perioada de 5255 kWh. Un calcul simplu de consum:
-august 2006-decembrie 2009 consum 5812 kWh;
-decembrie 2009-septembrie 2010 consum 5255 kWh. :O asta in conditiile in care absolut nimic din ce inseamna consumatori principali (TV, frigider, masina de spalat etc.) sau obiceiuri de consum nu s-au modificat.
In mod evident a aparut intrebarea cum as putea consuma in 9 luni cat am consumat in 3 ani si jumatate aproape??? Primele banuieli au plecat deja spre contor si eventualitatea in care el este defect, dar aici a aparut a doua intrebare a mea: De ce nu au fost facute citiri si regularizari la 3 luni/6 luni asa cum se fac in cazul apartamentului mamei mele sau al prietenei si al cunoscutilor mei din Bucuresti? (apartamentul asta este tot in Bucuresti). La intrebarea asta am incercat sa aflu un raspuns de la vecinii din bloc, chiar de pe scara cu apartamentul in discutie, care mi-au confirmat faptul ca ei au avut citiri si facturari de regularizare din 3 in 3 luni iar din decembrie 2009 si pana in prezent au primit 2-3 facturi de regularizare de la ENEL functie de datele la care si-au incheiat ei contractele cu ENELul. Deci toata scara, mai putin acest apartament a avut regularizari de consum. O alta mentiune a mea este ca panourile electrice unde sunt montate contoarele sunt pe casa scarilor si accesul la ele nu reclama prezenta la domiciliu a mea sau a chiriasilor.
Pasul urmator a fost sa citesc contractul unde este specificat ca citirile si regularizarile se fac la termene stabilite de lege. Totodata se specifica in obligatiile mele ca si consumator cea de a asigura accesul permanent la contor si in cazul in care 2 luni consecutive nu am putut asigura accesul la el in a treia luna sunt obligat ca in termen de 10 zile de la data primirii facturii sa ma prezint la sediul lor pentru a stabili de comun acord cu un agent constatator data la care sa vina sa citeasca contorul. Toate prevederile astea sunt inutile ca obligatii pentru mine din moment ce contorul este pe palier, dar sunt implicit obligatii ale lor contractual vorbind de a face citirea si regularizarea la 3 luni. Daca ma insel cumva, as vrea sa stiu si eu, dar nu vad de ce ar fi specificate in contract altfel decat pentru asa ceva.
Bun, urmatoarea mea actiune a fost sa gasesc raspuns la prima intrebare referitoare la functionarea corespunzatoare a contorului si am mers la sediu ENEL de care apartin, unde (trecand peste greturile, atitudinea complet ostila ... citez una din replicile date in timpul discutiilor "hai sa completam asta ca aveti treaba si am si eu si poate ne incurcam unii pe altii"... si urletele cu care am fost primit de un inginer sef sau ceva de genul asta, pe care apropos l-am inregistrat pe telefon si chiar daca nu constituie convorbirea cu el proba in instanta probabil, poate face subiectul unui demers jurnalistic destul de interesant despre cum isi trateaza ENELul si probabil cam toate companiile aflate in pozitii de monopol si oligopol clientii) am depus o sesizare de consum exagerat inregistrat, care in fapt este o sesizare ca este contorul defect si cer expertizarea lui in laborator, care culmea este laborator al ... ghiciti cui??? ENEL. Va puteti imagina ca astept cu sufletul la gura raspunsul ca acest contor functioneaza perfect ... Din nou, daca ma insel imi puteti da una peste ceafa, dar daca este laboratorul lor nu vad cum ar putea fi altul raspunsul... da poate ca sunt eu paranoic... dar chiar nu am alt raspuns. Singura speranta ar fi expertizarea intr-un laborator independent dar ma indoiesc ca se va realiza asa.
In timpul discutiilor cu respectivul in care i-am explicat situatia mi-a formulat o noua ipoteza foarte mandru de el si anume aceea ca am eu o defectiune in casa si ca doua fire probabil se ating o masa si un alt fir si ca se duce curentul in pamant. Replica lui suprema a fost citez: "apa o vezi cand se sparge o teava, dar curentul pur si simplu nu il vezi"... sincer??? nu sunt o persoana foarte tehnica si poate e posibil sa faca nu stiu ce fir masa si sa se duca curentul in pamant, oricum asta era explicatia data de el ca varianta alternativa a defectiunii contorului...
Totusi la aceasta noua ipoteza a lui i-am formulat si eu a doua intrebare legata de citirea contorului, regularizarea consumului si facturarea regularizarii la termenele stabilite prin contract fiindca in cazul acestui apartamenet nu s-au facut regularizari de 9 luni. Raspunsurile care au urmat sunt oripilante cel putin pentru mine:
- unul din ele si primul care sa ma incrimineze pe mine a fost ca nu am asigurat accesul la contor, dupa ce i-am spus ca e pe hol contorul a urmat al doilea
- ca nu am primit factura de regularizare, i-am spus ca pana la factura de pe 16.09.2010 nu am mai facturat cu nicio restanta la regularizare pentru ca, ghiciti ce???... daca ai o restanta nu poti plati factura la zi pana nu achiti restanta, oricum a vazut si el in baza de date ca nu e cazul (oricum pentru neprimirea facturii ma trimitea la posta sa ii intreb pe factorii postali de ce nu s-a primit factura la mine).
- apoi mi-a spus ceva foarte interesant si anume ca s-au facut citiri de contor in aprilie 2010 si in iunie 2010 dar ca nu s-au emis facturi si m-a trimis la plimbare sa merg la un alt sediu unde sunt cei care fac citirile cu asta incheind "intrevederea" noastra cu replica mai sus mentionata in care "ne incurcam reciproc". Inainte insa de a ma trimite la plimbare m-a intrebat cu ce m-ar fi ajutat daca stiam de problema acum 3 sau 6 luni??? Ce as fi facut??? Raspunsul meu a fost ca exact ceea ce fac astazi: expertiza contor, daca e declarat bun chem electrician autorizat in casa sa imi verifice instalatia de curent electric pentru a fi sigur ca nu e in neregula sau pentru a face reparatii, doar ca nu as fi facut toate astea cu presiunea a 1806 lei "datorati" pe creier. Ma intreb daca nu cumva in situatia in care este o scurgere si e cineva ranit din cauza asta prin subsolul blocului sau mai stiu eu pe unde nu voi fi declarat tot eu vinovat si de asta...
Acest al doilea sediu unde am fost este in renovare de o bucata de timp si oamenii din el sunt imprastiati prin alte sedii ale lor, dar asta am aflat-o dupa cateva ore bune de cautari prin oras. Am ajuns intr-un tarziu si la acel sediu unde facand abstractie de coada am reusit sa dau si de cine trebuia ca sa ma lamureasca pe mine cu privire la intrebarea mea.
Aici din nou a trebuit sa imi spun povestea sa spun care-s argumentele pentru care m-am sesizat si sa solicit sa mi se spuna care este procedura prin care pot afla de ce nu s-a facut citire conform contractului si emitere de factura cu regularizarea consumului timp de 9 luni.
Mi s-a spus sa pun cererea mea pe hartie, dar asta dupa ce iar s-a incercat plasarea "culpei" la mine ca nu am asigurat accesul la contor si dupa ce mi s-a spus extrem de nonsalant ca daca e declarat contorul bun de laborator factura aia este "buna de plata". Intrebarea mea este: Chiar e buna de plata factura aia??? Chiar nu poti face nimic daca din nerespectarea unei prevederi contractuale tu in calitate de client esti prejudiciat??? Consider ca daca, pe cale de consecinta, acum 3 sau 6 luni s-ar fi facut regularizari as fi vazut ca este o problema ori cu acel contor ori cu instalatia electrica si as fi luat masuri de remediere, in niciun caz nu as fi lasat sa se scurga in pamant asa cum spun ei 1806 lei... Eu personal nu sunt expert in a citi factura respectiva in cele ce priveste consumul si aveam impresia ca ENELul este platit culmea de mine sa fie specialistul in problema asta, mie mi-ar fi atras atentia un singur lucru la care sa spunem ca ne pricepem cu totii, si anume o factura de regularizare marita. Si in mod clar ca nu m-as fi sesizat sa vad nu stiu ce indici insirati acolo pe factura sau pe contor atata timp cat nu vedeam si o factura cu o suma care sa imi traga un semnal de alarma. Oricum reprezentanta ENEL de aceasta data nu a vrut sa imi precizeze nici macar faptul ca citirile au fost efectuate in lunile aprilie si iunie asa cum mi-a precizat primul reprezentant. Repet, nu sunt specialist in energie electrica si din moment ce platesc un serviciu nu vad de ce ar trebui sa devin expert pe acel domeniu???
Am formulat sesizarea aceasta a doua pentru a solicita sa primesc in scris explicatii cu privire la motivul pentru care nu si-au indeplinit o obligatie contractuala iar eu acum pe baza acelei nereguli facute de ei sunt obligat sa platesc o factura exorbitanta (a da... domnilor si doamnelor de la ENEL nu li se pare o factura de genul 1806 lei exorbitanta in conditiile in care "ei vad zilnic facturi de sute de milioane" - bani vechi imi imaginez - si sper din tot sufletul ca nu de la apartamente de 2 camere cu doi locatari care nu au nici atelier de sudura, nici furnal si nici centrala de caldura sau casa frigorifica care sa functioneze pe curent electric).

Mentionez ca in Standardul lor de performanta stabilit de ANRE, Ordinul nr 1 al ANRE pe 2010 sunt stabilite niste termene de raspuns la contestatii, in caz contrar fiind supusi unor penalitati fata de mine consumator, iar eu le-am acordat termenul de raspuns la cererea mea cel mai mare adica 30 de zile. Din pacate, ma astept la niste raspunsuri nu tocmai normale de la cele doua centre unde am depus sesizarile respective, sau la un raspuns de genul ai depus sesizarea dar nu ai contestat factura deci "e buna de plata" asa ca va cer sfatul si indrumarea fiindca nu stiu sincer cam ce as mai putea face.

Ca sa concluzionez:
1. Am facut sesizare sa se verifice contorul si functionalitatea lui.
a) Daca e declarat defect, in conformitate cu Ordinul nr. 18 al ANRE / 2005 si a Ordinului nr. 1 al ANRE / 2010 sunt obligati sa stabileasca de comun acord cu mine o modalitate de calculatie pentru perioada in discutie. Sunt date in actele astea niste exemple si detaliipe care le-am citit dar nu ma astept ca acest contoar sa fie declarat de ENEL defect.
b) Daca e declarat functional doresc sa apelez la a doua sesizare pentru a contesta plata acestei facturi.
2. Faptul ca prin nerespectarea unei prevederi contractuale de citire, calcul si facturare de regularizare a consumului ENELul m-a prejudiciat culmea fata de ENEL mi se pare legal fundamentata si vreau sa va solicit si dumneavoastra opinia. Ca au facut chestia asta din reavointa sau din incompetenta, ma intereseaza mai mult sau mai putin, dar nu mi se pare deloc normal sa platesc eu pentru incompetenta sau reaua lor vointa manifestata prin nerespectarea unei obligatii contractuale.

Am rugamintea sa-mi oferiti si mie un sfat pentru ca sincer nu ma descurc si nici nu am posibilitatea sa platesc factura asta care probabil va aduna penalitati pana se va dubla ca valoare, mai mult de atat nu au voi din nou legal sa adune la penalitati si asta e stipulata tot in Ordinul ANRE nr. 18/2005.

Cu deosebit respect si multumiri anticipate,
C

PS: Chiar daca as dispune de o astfel de suma, as plati-o cu mai mare placere unei firme/case de avocatura pentru a intenta proces ENEL decat sa o platesc lor pentru o incompetenta sau un furt.
Cel mai recent răspuns: anatab , utilizator 17:13, 28 Aprilie 2011
o poveste lunga si as zice putin complicata.depuneti sesizare scrisa la ENEL,au obligatia sa va raspunda in termen de 30 zile.regularizarea se face la 3 luni,nu la un an.adunati-va facturile pe aceasta perioada.(fac dovada platii)cred ca raspunsul lor va fi CONTOR DEFECT.insa aveti grija pe viitor, pastrati facturile,dati citirea lunar si urmariti inregistrarea contorului,altfel daca nu aveti probe sunteti bun de plata.multa bafta si noroc.
Multumesc de raspuns. Eu desi sper la ce e mai bine, ma pregatesc pentru ce e mai rau si din pacate nu sunt asa de optimist cu privire la verdictul lor dar vom vedea. Faza cu contorul sunt obligati prin Ordinul ANRE 1 de anul asta sa o rezolve mult mai repede de 30 de zile, dar din nou ramane de vazut. Plangeri sunt facute 2 una pentru verificare contor si alta pentru nefacturarea regularizarilor timp de 9 luni care a condus la un prejudiciu pentru mine. Astept si raspunsul la aceste doua sesizari.
ENEL a reusit sa implementeze cel mai prost sistem de facturare din Romania. Ii felicit. Bine ca nu le-au urmat si altii exemplul.
Si mai vorbesc unii de modernizare. In loc sa se lucreze cu cifre exacte, se lucreaza cu presupuneri. Ca doar asa se emit acum facturile la ENEL...in baza de presupuneri.
BX a scris:

ENEL a reusit sa implementeze cel mai prost sistem de facturare din Romania. Ii felicit. Bine ca nu le-au urmat si altii exemplul.
Si mai vorbesc unii de modernizare. In loc sa se lucreze cu cifre exacte, se lucreaza cu presupuneri. Ca doar asa se emit acum facturile la ENEL...in baza de presupuneri.


Din pacate pozitia lor de monopol le permite sa functioneze necontestati.
Din pacate, in tara noastra, legile antitrust au fost intelese in mod complet mioritic si adaptate ca atare. Legea antitrust este menita sa promoveze concurenta intre firme, concurenta care sa necesite eficienta si productivitate si concurenta care e menita sa ofere consumatorului cel mai bun produs la un raport de pret/calitate optim. Din pacate, in cazul companiilor din sistemul de energie electrica este viciata insasi premisa primara de la care porneste o lege antitrust si anume aceea de a nu permite unui singur actor de pe o piata sa faca abuzuri doar pentru ca este singur pe piata.
La noi in tara, prin urmare, desi legea iti permite ca si client/consumator/utilizator sa iti alegi furnizorul de serviciu, ghiciti ce??? ... exista un singur furnizor, cel putin in Bucuresti, si acel unic furnizor este... da... ati ghicit ENEL (as vrea sincer sa fiu contrazis de cineva la acest capitol, fiindca as risca sa sar din lac in put si as merge sa le angajez serviciile acestor potentiali concurenti ai ENEL.).

Desi la noi in tara exista legi antitrust si vreo 7 companii de energie electrica, totusi privatizarea in acest domeniu s-a realizat fara a fi "spart" monopolul sau oligopolul. Vechea companie de electrificare aflata in posesia statului controla intreaga retea de distributie nationala si centrele de productie de energie electrica.

Din ceea ce am observat personal, desi poate ma insel si daca are cineva date in acest sens il rog sa imi atraga atentia, privatizarea s-a facut prin impartirea efectiva teritorial a retelei electrice si a centrelor de productie intre 7-8 societati noi constituite. Problema este ca aceste societati pentru a functiona in sistem concurential ar trebui sa atinga in intregime consumatorii. Altfel se ajunge la situatia aberanta in care legea spune ca poti sa iti alegi furnizorul dar nu exista decat un furnizor. Ne amintim cu totii care a fost situatia cu telefonia si cum s-a schimbat complet atitudinea cand companiile de telefonie "privatizate" de la stat au intrat in sistemul concurential cu altele private intrate pe piata noastra. Receptivitatea lor si bunul simt ca sa nu mai vorbim de interesul pentru clienti a crescut exponential atunci cand viitorul lor, locurile lor de munca si veniturile lor au inceput sa depinda de modul in care isi trateaza clientii.

Din pacate, acest lucru nu este actualmente si nici nu cred ca va fi vreodata posibil atata timp cat o mana de firme aflate in situatie de oligopol cu tente monopolistice majore controleaza intreaga retea de productie si distributie. Aceasta "putere" ii face sa se comporte asa, aceasta putere ii face sa iti tranteasca un contract complet in defavoarea ta in care drepturile tale sunt 3 si obligatiile sunt 20 si drepturile lor sunt 20 si obligatiile 2 din care si astea 2 sunt partial obligatii ale tale ca si consumator.

Pentru edificare va prezint si definitii desi sunt sigur ca oricine poate sa dea o cautare cu privire la monopol.

Monopolul reprezintă capacitatea unei entități de a hotărî unic, în mod majoritar asupra altei entități, posibil contrar tendințelor entropice normale.


Entitate care hotaraste unic - Enel & CO.
Cealalta entitate - Consumatorul (oricare dintre noi)

Monopolul este opus concurenței (nu există concurență fiindcă nu există concurenți, nu există concurenți fiindcă există monopol pe piața respectivă). Există totuși anumite forme de concurență care fac ca firmele de monopol să practice o politică moderată de preț și să nu exploateze la maxim situația de monopol.
Vechea companie de electrificare aflata in posesia statului controla intreaga retea de distributie nationala si centrele de productie de energie electrica.

Doar ca atunci functiona corespunzator. Acum s-a venit cu 'restructurari' si modificari care erau menite sa reduca drastic costurile companiei. Nu prea s-a reusit mare lucru, dar s-a reusit ineficientizarea unui sistem care inainte cat de cat functiona.

Din ceea ce am observat personal, desi poate ma insel si daca are cineva date in acest sens il rog sa imi atraga atentia, privatizarea s-a facut prin impartirea efectiva teritorial a retelei electrice si a centrelor de productie intre 7-8 societati noi constituite. Problema este ca aceste societati pentru a functiona in sistem concurential ar trebui sa atinga in intregime consumatorii.

Este o struto-camila la mijloc.
Cele 7 companii nu vor avea acoperire totala independenta in procent mare niciodata. Solutia este folosirea infrastructurii in comun, ceea ce duce de fapt la impartirea doar pe hartie.

Un fapt important de mentionat: ENEL-ul nu permite contribuita la reteaua energetica.
Adica daca utilizatorul genereaza energie, aceasta nu va ajunge in retea si nu va fi dedusa de la plata. Din contra, se poate considera trisare conform noului sistem de contorizare si monitorizare.

Ar fi fost ceva de exemplu sa putem contribui energetic ziua, prin panouri solare, iar noaptea sa consumam din retea energie. In alte tari acest lucru este posibil, iar unii consumatori ajung in situatia in care chiar compania furnizor le este datoare.


Revenind la problema initiala, cel mai bine e sa faceti o sesizare centralizata, unde sa povestiti tot de la un cap la altul, inclusiv cu raspunsurile lor de pe parcurs (si cu ceva dovezi atasate - vedeti mai jos).

Aia cu impamantarea e o explicatie puerila; daca era un scurt se ardeau sigurantele sau daca era contact imperfect lua ceva foc. Am dat in multe cazuri de cate un 'specialist' cu explicatii d-astea ca pentru prescolari si i-am cam executat pe loc cu argumente serioase.

Citirea facturii este o alta problema. Orice om din categorie medie daca se uita acolo ii da din prima cu virgula. Eu am descifrat ce-au vrut sa scrie pe facturi si cand i-am intrebat de ce nu simplifica afisajul respectiv n-au fost in stare sa zica nimic mai mult decat un 'ca asa e'.

Ca metoda de calcul, ati putea totaliza facturile de pana acum, incepand cu 2006 ca sa puteti demonstra cat ati platit de fapt. Atasati copii dupa ala la sesizarea principala. Cereti recalcularea corecta si rectificarea erorilor respective.

Alte discuții în legătură

Factura mare enel Ana Maria Br Ana Maria Br Buna ziua!Am achizitionat in luna oct.2017 un apartament si nu am schimbat sau facut contract cu Enel pe numele nostru din lipsa de timp,copil mic,servici etc, ... (vezi toată discuția)
Enel solicita plata a 10000 lei consum estimat. putem contesta estimarea ? Guest123123 Guest123123 Enel solicita plata a 10000 lei (consum estimat de 14700 kw pt doi ani), dupa ce i-am solicitat sa verifice contorul care nu isi modifica index-ul si au ... (vezi toată discuția)
Apartament nelocuit, cum fac cu energia electrica? mir2006 mir2006 Buna ziua, va rog sa ma sprijiniti in urmatoarea problema: voi locui in strainatate pt cativa ani si nu doresc sa inchiriez apart. In acest caz, cum sa ... (vezi toată discuția)