Tinerii cu varsta pana in 35 de ani, care nu au avut o firma in trecut, si-ar putea infiinta una cu un capital de cel putin 10 lei, pentru care vor beneficia de scutiri la plata impozitului pe profit si salarii, timp de 3 ani, potrivit unei propuneri legislative promovate de Ministerul Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Comertului si Mediului de Afaceri . In acest sens exista un proiect de lege in vederea stimularii micilor afaceri nou lansate prin care firma starter beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) inregistrarea societatii pe cale electronica, pentru scurtarea duratei de infiintare, dar numai dupa ce are loc verificarea, o singura data, a valabilitatii documentelor cerute, la ghiseul unic de la registrul comertului;
b) scutirea de la plata impozitului pe profit, in primii trei ani de activitate, daca societatea indeplineste in acest timp conditiile prevazute de prezenta lege;
c) scutirea de la plata impozitului pe profit, in mod exceptional, pentru o perioada de inca doi ani dupa expirarea perioadei prevazute la lit. b), in oricare dintre urmatoarele situatii:
-cand profitul net obtinut se reinvesteste integral in scopul modernizarii propriilor mijloace fixe amortizabile;
- cand, datorita extinderii activitatii, se obtin profituri suplimentare prin deschiderea de noi puncte de lucru, sucursale sau filiale, precum si prin cresterea capacitatii de productie existente la sfarsitul primilor trei ani de activitate;
- cand s-au efectuat investitii destinate protejarii mediului inconjurator, care au fost avizate de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului;
- cand au fost angajati, pe durata nedeterminata, cel putin 7 (sapte) tineri cetateni romani, cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 ani neimpliniti la data angajarii, sau someri indiferent de varsta, cu respectarea prevederilor legislatiei muncii;
d) scutirea de la plata impozitului pe salarii, pentru 3 (trei) salariati, angajati pe durata nedeterminata, dintre tinerii cetateni romani debutanti in munca, cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 ani neimpliniti la data angajarii, sau someri indiferent de varsta, pentru un venit impozabil nominal egal cu salariul mediu brut pe economie. Pentru veniturile individuale care depasesc pragul mentionat, diferenta dintre venitul realizat si salariul mediu brut pe economie se impoziteaza potrivit legii;
e) scutirea de la plata oricaror obligatii financiare aferente majorarilor de capital social provenite din orice surse si efectiv realizate;
f) primirea, cu prioritate, in mod direct sau indirect, de sprijin financiar sub diverse forme (ajutoare de stat, fonduri europene etc.), in conditiile legii;
g) accesul gratuit si repetitiv, pentru salariatii si asociatii societatii, la orice forme de instruire, informare si documentare in domeniul afacerilor, organizate sau detinute, dupa caz, de MIMMCMA si de unitatile din subordinea si coordonarea acestuia;
h) primirea de consultanta, generala si/sau de specialitate, pe baza co-finantarii cheluielilor aferente din fonduri proprii si atrase;
i) accesul prioritar la inchirierea spatiilor pentru desfasurarea activitatii in cadrul structurilor de sprijinire a afacerilor (incubatoare de afaceri, parcuri tehnologice si de software).
j) scutirea de la plata taxelor vamale comunitare pentru acele mijloace fixe amortizabile care se importa si care sunt destinate pentru dezvoltarea activitatii proprii;
k) restituirea taxelor vamale pentru materiile prime necesare pentru fabricarea produselor proprii;
l) obtinerea de credite cu perioada de gratie privind rambursarea, in conditiile legii si cu respectarea prevederilor art. 4. lit. c), pe baza garantarii acestora, in proportie de pana la 90%, de catre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM, dar numai daca respectivele imprumuturi sunt destinate exclusiv realizarii de investitii ale firmei in cauza.
In situatia in care, prin incalcarea prevederilor legii, firma starter a beneficiat in mod necuvenit de facilitati acordate, societatea este obligata sa restituie deindata si cu precadere contravaloarea integrala a acestora, plus dobanda legala calculata de la data obtinerii de facilitati, pana la data restituirii integrale a contravalorii acestora.
In mod analog se procedeaza si in situatia incetarii sau suspendarii voluntare a activitatii firmei starter, daca, anterior acestei solicitari, societatea a beneficiat de facilitati acordate in temeiul acestei legi.