Divizarea, ca si fuziunea, societatilor este reglementata de Capitolul 2 din legea societatilor comerciale art.238-art251. O varianta actualizata puteti gasi la
www.imago.com.ro/docs/ dar p... .
Divizarea se face in baza unui proiect de divizare intocmit de administratori. De obicei se face in baza unui contract cu o firma de expertiza contabila, pentru ca sunt mai multe calcule necesare in privinta modalitatii de impartire a patrimoniului.
Dupa ce se intocmeste si aproba proiectul de divizare, urmeaza o multime de etape ce trebuiesc facute la Oficiul Registrului Comertului si care pot dura intre 60 si 90 de zile. Proiectul trebuie verificat de catre un expert contabil desemnat de judecator, apoi se publica in Monitorul Oficial, se astepta eventualele opozitii din partea creditorilor si abia apoi se intocmesc si depun actele constitutive ale celor doua societati rezultate.
In afara de faptul ca dureaza foarte mult, procedura este destul de costisitoare. Intocmirea unui proiect de divizare poate costa intre 500 si 1000 Euro. Acesta trebuie avizat apoi de un expert contabil platit de societati. Proiectul trebuie publicat in MO pe costurile societatii (100 RON per pagina parca) si nu in ultimul rand exista costurile legate de actele constitutive a celor doua societati rezultate (si asta platita tot la pagina). Mai puneti un avocat si diverse taxe de la ONRC si cred ca iese o suma frumusica.
Firma noastra are ceva experienta in proiecte de fuziune/divizare, nefiind fundamental diferite, dar sincer nu va recomand varianta asta din cauza costurilor si a duratei.
Daca este vorba de un SRL si asociatii se pot pune de acord asupra modului de impartire a patrimoniului, cred ca varianta optima este infiintarea unei noi societati, transferul de active prin vanzare sau prin cesiune de creanta, act de dare in plata, etc. Dar in privinta asta trebuie sa consultati un avocat.