Da, in baza unui contract. Poate fi diminuat numai impozitul pe profit datorat trimestrului IV al anului 2010 (daca la anul 2010 va referiti)
I.
Din punct de vedere juridic, sponsorizarea este actul prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.Spre deosebire de sponsorizare, care este un act incheiat intre doua persoane juridice (chiar daca una dintre ele nu are scop lucrativ), mecenatul este un act de liberalitate prin care o persoana fizica sau juridica, numita mecena, transfera, fara obligatie de contrapartida directa sau indirecta, dreptul sau de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, ca activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati în domeniile: cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific cercetare fundamentala si aplicata.
Prin urmare daca urmarim sa sustinem activitatea unei fundatii, organizatii sportive sau oricarei alte persoane fara scop lucrative trebuie sa incheiem un contract de sponsorizare, iar daca urmarim sa sustinem activitatea unei persoane fizice (fie ca suntem persoana fizica sau persoana juridica), vom incheia un act de mecenat (obligatoriu de incheiat in forma autentica, la notariat).
Cine pot fi beneficiarii sponsorizarilor?
a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara în România sau urmeaza sa desfasoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, de învatamânt, stiintific – cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de întretinere, restaurare, conservare si punere în valoare a monumentelor istorice;
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, în conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul în România a carei activitate în unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza în domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.
Pe de alta parte, din punct de vedere functional, actiunile de sponsorizare bine dirijate se pot transforma intr-un foarte bun si foarte ieftin instrument de promovare a numelui de marca si de castigare a favorabilitatii clientilor. Cele mai recente studii desfasurate in Uniunea Europeana si in America releva - consumatorii sunt subconstient inclinati sa aleaga acele companii pe care le percep ca fiind implicate si responsabile social, ori acest efect se poate obtine si prin acordarea de sponosorizari si participarea activa la diverse evenimente culturale, sportive, religioase, educative sau filantropice.
Mai mult, contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea au dreptul sa scada din impozitul pe profit datorat sumele aferente, daca sunt îndeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt în limita a 3‰ din cifra de afaceri;
b) nu depasesc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.
Astfel, ce trebuie sa faca companiile pentru a se asigura ca obtin maxim de beneficii din actiunile de sponsorizare?
- sa aleaga cu mare grija domeniul si activitatile sponsorizate, astfel incat sa fie relevante pentru activitatea pe care o desfasoara (de exemplu, sponsorizarea unui concert de muzica simfonica de catre o fabrica de bere nu va avea acelasi efect ca si in cazul in care banii ar fi directionati catre o echipa de fotbal)
- sa negocieze in asa fel actul de sponsorizare cu beneficiarul, incat sa se asigure ca acesta (beneficiarul) va comunica intens numele sau si calitatea de sponsor sau sustinator
- sa incheie contractele si celelalte acte contabile legate de sponsorizare conform legi, astfel inca sa poate asimila platile cu o sponsorizare
- sa aplifice efectele mediatice ale sponorizarii prin folosirea in comunicari a asocierii cu evenimentele sau organizatiile sponsorizate, astfel incat sa se asigura ca populatia pe care o tinteste a aflat de respectivul act de sponsorizare/ asociere.
II.
Calculul impozitului pe profit pe 2010:
1. In cazul in care societatea a platit in trimestrul 3 impozit minim, in 25.01.2011 ce se declara in declaratia 100, daca nu mai exista impozit minim din 01.10.2010 si nici nu a realizat profit?
2. daca anul 2010 se imparte in doua exercitii financiare, in trimestrul 4 se face o sponsorizare, cum se determina suma deductibila se ia in calcul CA pe tot anul sau numai in trimestrul 4?
Raspuns:
Potrivit art. 34 alin. (16) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, contribuabilii care, pana la data de 30 septembrie 2010 inclusiv, au fost obligati la plata impozitului minim, pentru definitivarea impozitului pe profit datorat pentru anul fiscal 2010, aplica urmatoarele reguli:
a) pentru perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010:
- determinarea impozitului pe profit aferent perioadei respective si efectuarea comparatiei cu impozitul minim anual, prevazut la art. 18 alin. (3), recalculat in mod corespunzator pentru perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010, prin impartirea impozitului minim anual la 12 si inmultirea cu numarul de luni aferent perioadei respective, in vederea stabilirii impozitului pe profit datorat;
- stabilirea impozitului pe profit datorat;
- prin exceptie de la prevederile alin. (1), (5) si (11) si ale art. 35 alin. (1), depunerea declaratiei privind impozitul pe profit pentru perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010 si plata impozitului pe profit datorat din definitivarea impunerii, pana la data de 25 februarie 2011;
b) pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010:
- contribuabilii depun declaratia privind impozitul pe profit si platesc impozitul pe profit datorat potrivit prevederilor alin. (1), (5) si (11) si ale art. 35 alin. (1).
Astfel cum prevede alin. (17) al aceluiasi articol, in aplicarea acestor prevederi, determinarea profitului impozabil si a impozitului pe profit se efectueaza urmarindu-se metodologia de calcul prevazuta de titlul II «Impozitul pe profit» in mod corespunzator pentru cele doua perioade, luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate.
In conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in vigoare la data de 30 septembrie 2010, contribuabilii, cu exceptia celor prevazuti la alin. (1), la art. 13 lit. c)-e), art. 15 si 38, in cazul carora impozitul pe profit era mai mic decat suma impozitului minim pentru transa de venituri totale corespunzatoare, prevazute la alin. (3) al acestui articol, erau obligati la plata impozitului la nivelul acestei sume.
Asadar, pentru anul 2010 vor aplica regulile prevazute la art. 34 alin. (16) toti contribuabilii care au fost obligati sa determine impozitul pe profit datorat in conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Codul fiscal.
In cazul prezentat, pentru definitivarea impozitului pe profit datorat pentru anul 2010 societatea va aplica regulile prevazute la art. 34 alin. (16) din Codul fiscal intrucat pana la data de 30 septembrie 2010 aceasta a fost obligata la plata impozitului pe profit conform art. 18 alin. (2) din Codul fiscal, prin compararea impozitului pe profit trimestrial cu impozitul minim trimestrial si plata impozitului la nivelul sumei celei mai mari.
Pentru perioada 1 ianuarie-30 septembrie 2010 se va completa si depune formularului 101 «Declaratie privind impozitul pe profit» pana la data de 25 februarie 2011.
Pentru perioada 1 octombrie-31 decembrie 2010 impozitul pe profit datorat se determina in conformitate cu prevederile Titlului II din Codul fiscal luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate in aceasta perioada.
La determinarea limitelor in care cheltuielile de sponsorizare pot fi deduse din impozitul pe profit datorat se vor avea in vedere cifra de afaceri si impozitul pe profit aferente Trimestrului IV.
Daca se definitiveaza inchiderea exercitiului financiar pana la data de 25 februarie, se va depune Formularul 101 si se va plati impozitul pe profit aferent perioadei 1 octombrie-31 decembrie 2010, pana la data de 25 februarie 2011 inclusiv. In aceasta situatie nu se va declara impozitul pe profit pentru Trimestrul IV. In Formularul 100 nu se va completa pozitia 2 – „Impozit pe profit datorat de persoane juridice romane”.
Daca nu se definitiveaza inchiderea exercitiului financiar pana la data de 25 februarie, pentru Trimestrul IV se va plati o suma egala cu impozitul calculat si evidentiat pentru trimestrul III urmand ca plata finala a impozitului pe profit sa se faca pana la data 25 aprilie 2011 inclusiv.
In Formularul 100 depus pentru Trimestrul IV al anului 2010 „suma datorata” se preia din „s suma de plata” pentru Trimestrul III.