avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 419 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Fonduri europene, finanţări ... TVA-ul nedeductibil, cheltuiala eligibila sau ...
Discuție deschisă în Fonduri europene, finanţări nerambursabile, grant-uri

TVA-ul nedeductibil, cheltuiala eligibila sau neeligibila?

In ceea ce priveste Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, in calitate de Autoritate de Management, la momentul publicarii spre consultare a doua ghiduri, am inaintat spre analizare propunerea privind incadrareaa ca si cheltuiala eligibila a TVA-ului nedeductibil, care este in mod real si definitiv suportat de catre beneficiar. Propunerea nu a fost luata in considerare si prin toate operatiunile derulate prin POSCCE, inca de la inceput, TVA-ul este o cheltuiala neeligibila, fara exceptii.

Avand in vedere aspectele evidentiate, as dori sa cunosc parerile dvs., daca prin aceste prevederi este incalcat Regulamentul (CE) nr.1698/2005, respectiv art.71 (3), lit. a, avand in vedere si ghidurile pe PNDR, care iau in considerare aceasta exceptie?

Personal consider ca abordarea pe POSCCE discrimineaza beneficiarii care suporta real si definitiv plata TVA-ului, neavand posibilitatea de a si-l deduce sau recupera ulterior, iar in aceste conditii, rata de cofinantare oferita este mult diminuata pentru acestia. In situatia data, v-as mai ruga sa-mi faceti cunoscute alte modalitati legale, daca exista, de a indrepta aceasta nedreptate pentru acesta categorie de beneficiari.

Multumesc.
Ultima modificare: Sâmbătă, 29 Ianuarie 2011
SC HYGIA CONSULT SRL, Consultant credite si finantari
Cel mai recent răspuns: Holda Finance , Consultant credite si finantari 08:33, 3 Februarie 2011
Si pe Axa 3 poate fi recuperat TVA, cel putin in cazul unor categorii de beneficiari. La ultima operatiune lansata de MCSI (3.1.1), exista precizarea:
Beneficiarii ONG beneficiază de acordatea TVA aferentă cheltuielilor eligibile în conformitate cu prevederile OUG nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă.

Si faceti o mica eroare: MCSI nu este autoritatea de management pentru POS-CCE, ci este doar organism intermediar pentru Axa 3. Astfel ca nu au posibilitatea de a face modificari atat de ample precum s-ar intelege ca le-ati sugerat.
Multumesc pentru comentariu, dar incerc sa fiu mai explicit si sa va raspund.

Referirea anterioara, la capitolul TVA neeligibil, „fara exceptie”, era facuta in special pentru societatile comerciale desi, intr-adevar, in categoria beneficiarilor eligibili pentru operatiunea amintita, respectiv 3.1.1, se enumera si ONG-urile. Propunera noastra a fost facuta pentru a se lua in considerare, ca si exceptie, acele societati comerciale care nu sunt inregistrate in scopuri de TVA (sunt neplatitoare de TVA) si pentru care TVA-ul este nerecuperabil, suportat in mod real si definitiv de catre acestea (nu recupereaza TVA-ul de la bugetul de stat sau din alte surse). Pentru aceste societati propuneam ca exceptie, asemanatoare PNDR, considerarea ca si cheltuiala eligibila a TVA-ului aferent cheltuielilor eligibile prin proiect.

Acesta solicitare a plecat de la o speta, respectiv de la unul dintre clientii nostri si, avand aceasta posibilitate in perioada de consultare publica, am incercat sa ne sustinem punctul de vedere. Fara a avea atunci rezultatul dorit, dar incurajati de alte propuneri care ne-au fost acceptate anterior (nu stiu daca a fost conjuctura impletirii mai multor interese sau doar solicitarile noastre, la acele momente), prin intermediul acestui forum incercam sa aflu mai multe pareri pe fondul acestei probleme si inca sper sa mai aflu, de aceea am considerat necesare aceste lamuriri.

In privinta procedurii de consultare publica pe Axa 3, dupa cum stiti, MCSI (intr-adevar prin OIPSI si nu in calitate de AM), publica ghidurile pe portalul OIPSI (www.fonduri.mcsi.ro), iar observatiile persoanelor interesate ajung, cel putin intr-o prima faza, tot la MCSI. De aici, interfata pentru consultarea publica fiind asigurata de acest minister, indiferent de „amploarea modificarilor” solicitate, prin acest organism observatiile ajung la destinatie pentru a fi analizate, dar acest aspect fiind mai putin important legat de fondul problemei expuse.
Nu inteleg de ce acest TVA, chiar si pentru societatile comerciale, trebuie sa fie platit si apoi recuperat. Oare nu ar fi mult mai simplu ca furnizorii sa specifice in mod clar "TVA 0 deoarece este vorba de o finantare cu fonduri europene"? Se trece numarul proiectului (cum se cere de altfel si la MCSI) si gata! Totusi, un procent de 24% din totalul unui proiect pe care sa o avansezi, pe langa practic intreaga suma a proiectului, pana la rambursarea partii cofinantate de UE reprezinta in final o suma mare pe care nu toate firmele o au la dispozitie, mai ales ca nu exista un termen clar de plata a cererilor de rambursare si s-a scris despre nenumarate cazuri in care rambursarile au fost mult intarziate. Toata aceasta situatie nu face decat sa umple buzunarele bancherilor, care profita din plin de situatie.
Cadeti in cealalta extrema. Nu e corect sa priviti finantarile europene ca un cadou, ci doar ca un sprijin, asa cum de altfel este si denumirea corecta: "sprijin pentru implementarea/achizitia/dezvoltarea de..."

E drept ca la noi suntem departe de o economie real concurentiala, dar totusi daca am avea in vedere aceasta idealizare, eu cred (si asa imi sfatuiesc si clientii) sa priveasca aceste granturi ca un privilegiu si nu ca un drept. Caracterul de privilegiu este destul de clar reliefat de faptul ca finantarea se obtine in urma unui concurs. Daca nu ar fi vorba de concurs, atunci nici nu s-ar intocmi proiecte prin care incercam sa dovedim ca activitatea pentru care cerem sprijin chiar merita sa-l primeasca. Totul s-ar reduce la a completa o simpla cerere de 1 pagina.

Revenind la problema de faţă: in mod normal, ati realiza investitia numai din banii dvs. sau din bani imprumutati. Totusi, prin apelarea la sprijinul european se poate ca investitia sa fie realizata cu mai putin din banii firmei, dar in anumite conditii. Acum sa ne mai si plangem ca de ce sunt niste conditii totusi normale, mi se pare contraproductiv...
HoldaFinance a scris:


Revenind la problema de faţă: in mod normal, ati realiza investitia numai din banii dvs. sau din bani imprumutati. Totusi, prin apelarea la sprijinul european se poate ca investitia sa fie realizata cu mai putin din banii firmei, dar in anumite conditii. Acum sa ne mai si plangem ca de ce sunt niste conditii totusi normale, mi se pare contraproductiv...


Regret, dar mai exista si o a treia posibilitate: "NU FAC investitia - acum sau deloc - deoarece deocamdata NU POSED destui bani". Lucru perfect plauzibil pentru multe IMM si microintreprinderi.
Dumneavoastra confirmati exact ce am spus mai sus: aceasta sustinere financiara este accesata in special de firmele care dispun de sume mari de bani, pentru a putea sustine investitia si a dispune totusi de suficiente rezerve financiare pentru asigurarea un cash flow suficient pana im momentul rambursarii.
Ultima modificare: Miercuri, 2 Februarie 2011
andrei2005, utilizator

Alte discuții în legătură

Fonduri europene nerambursabile/rambursabile X200 X200 Posed o societate care a incheiat anul 2010 cu un profit mare si ca urmare indeplinete conditiile fiscale de a primi fonduri europene ... (vezi toată discuția)
Din ianuarie 2012, imm-urile pot depune proiecte pentru dezvoltarea sistemelor de comert electronic si a altor solutii on-line pentru afaceri  Gabriela Monica Ionescu Gabriela Monica Ionescu [b]Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale anunta lansarea in data de 5 ianuarie 2012 a apelului de proiecte pentru operatiunea Operatiunea ... (vezi toată discuția)
Recuperare tva (cheltuit prin proiecte cu finantare europeana) Misha25 Misha25 Buna ziua, Intrebarea mea este legata de metoda de recuperare a TVA-ului cheltuit in cadrul proiectelor finantare prin fonduri europene (POSCCE mai ... (vezi toată discuția)