avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 417 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Fonduri europene, finanţări ... TVA-ul nedeductibil, cheltuiala eligibila sau ...
Discuție deschisă în Fonduri europene, finanţări nerambursabile, grant-uri

TVA-ul nedeductibil, cheltuiala eligibila sau neeligibila?

In ceea ce priveste Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, in calitate de Autoritate de Management, la momentul publicarii spre consultare a doua ghiduri, am inaintat spre analizare propunerea privind incadrareaa ca si cheltuiala eligibila a TVA-ului nedeductibil, care este in mod real si definitiv suportat de catre beneficiar. Propunerea nu a fost luata in considerare si prin toate operatiunile derulate prin POSCCE, inca de la inceput, TVA-ul este o cheltuiala neeligibila, fara exceptii.

Avand in vedere aspectele evidentiate, as dori sa cunosc parerile dvs., daca prin aceste prevederi este incalcat Regulamentul (CE) nr.1698/2005, respectiv art.71 (3), lit. a, avand in vedere si ghidurile pe PNDR, care iau in considerare aceasta exceptie?

Personal consider ca abordarea pe POSCCE discrimineaza beneficiarii care suporta real si definitiv plata TVA-ului, neavand posibilitatea de a si-l deduce sau recupera ulterior, iar in aceste conditii, rata de cofinantare oferita este mult diminuata pentru acestia. In situatia data, v-as mai ruga sa-mi faceti cunoscute alte modalitati legale, daca exista, de a indrepta aceasta nedreptate pentru acesta categorie de beneficiari.

Multumesc.
Ultima modificare: Sâmbătă, 29 Ianuarie 2011
SC HYGIA CONSULT SRL, Consultant credite si finantari
Cel mai recent răspuns: Holda Finance , Consultant credite si finantari 08:33, 3 Februarie 2011
Scenariul "nu fac investitia" nu este un scenariu de investitie. :D
Cand porniti sa solicitati o finantare o faceti pentru ca vreti sa investiti, nu pentru ca nu vreti. :D
Actionand pe o piata teoretic libera, este treaba antreprenorului sa faca sau sa nu faca investitii, nu are legatura cu restul de conditionari. Lucrand in mod chibzuit, cu ajutorul sprijinului european se pot face investitii fara a avea toti banii necesari respectivei investitii. Asta nu inteleg eu: de ce nu e bine ca exista acest sprijin si trebuie sa ne plangem ca nu e totul foarte facil? In alte tari nici macar acest sprijin nu exista si tot se fac investitii.

Poate ca nu identificati bine problema, poate ca aceasta este in alta parte: nivel prea ridicat de taxare a muncii, birocratie prea multa, obligatii impovaratoare pentru IMM-uri, cota prea ridicata de TVA, exceptii la deductibilitate, ciclu prea scurt de plata a impozitelor care decapitalizeaza firma, acestea toate exista si sunt de necontestat. Doar ca nu au legatura cu sprijinul european.

Si acesta e un test al priceperii antreprenorului: daca are capacitatea de a mobiliza suficiente resurse astfel incat sa poata face o investitie in conditiile date. Daca nu are capacitatea nici macar de a asigura valoarea TVA, atunci se poate pune problema priceperii antreprenorului respectiv. Sau daca antreprenorul este priceput, va sti sa-si aleaga o valoare de investitie mai mica, astfel incat sa o poata sustine in conditiile date.

Nu trebuie sa uitam ca ne dorim o piata concurentiala si nu una dirijata.
Ultima modificare: Miercuri, 2 Februarie 2011
Holda Finance, Consultant credite si finantari
Multumesc pentru interventii dar, cu tot respectul, va spun ca va indepartati de tema propusa. Putem discuta la modul general despre accesarea fondurilor europene, cu bune si rele, dar vroiam sa aflu altceva, prin abordarea acestei probleme explicite. Voi mai relua printr-o prezentare comparativa si mergand de la particular spre general.

Avem intreprinderile A si B, prima platitoare de TVA si a doua neplatitoare. Luam si exemplul depunerii unei cereri de finantare pe POSCCE - 3.1.1 (exemplul dat intr-una din interventii). Atat intreprinderea A, cat si B, au de suportat 10% din cheltuielile eligibile si TVA de 24% aferent acelorasi cheltuieli. Diferenta este accea ca intreprinderea A va putea sa-si recupereze acel TVA sau sa si-l deduca din activitatea ulterioara, pe cand intreprinderea B nu va avea o astfel de posibilitate (cel putin din ceea ce stiu eu). Si de aici aparea problema, daca o identificati si dvs., prin discriminarea intre cele doua „categori de beneficiari”, prin care se descuraseaza cele neplatitoare de TVA, acestea avand in final o contributie mult mai mare la cofinantarea proiectului.

Avand in vedere expunerile facute, mai doresc inca, daca aveti amabilitatea, de a-mi face cunoscute moduri de rezolvare a acestei probleme, daca o considerati a fi o problema si daca nu considerati aceste fonduri nerambursabile ca fiind doar o „facilitate”, pe care sa incercam sa o obtinem, fara a ne pune problema corectitudinii „regulilor jocului”.
Eu cred ca voi interveni cu putine forta si claritatea, dar ma indraznesc sa spun ca termen sprijin nu este cel care face descrierea reala firea fondurilor european. Eu consider cu tot respect ca mai bine UE este un cofinantator care vrea resultatele de natura obtinerea unor efectele indirecte care aduce beneficii in termen lung la piata unica, si de asta la obtinerea de finantare pentru a mai derula proiecte comune globale. Este calul care trage caru, dar in caru este hrana pentru mai tarziu. Nu cred ca este gratis. Cu tot este o reglamentarea care vizeaza sa fii ceea mai echitabila posibil.
E clar ca dpv psihologic nu ar fi bine sa consider doar un cadou, nici un drept total. Corect.
Odata zis asta, ar fi de considerat prin persoanele cu profunzime de cunostinte asupra temeii din fondurii european ce se poate rezolva cu privire firmele care nu plateste TVA ca un regimen de exceptie intern a Romaniei. Eu decat stiu e o cerinte de deasupra Romaniei ca TVA aferente la cheltuiele elegibile, nu trebuie nici sunt deloc soportate cu fonduri european. Ar fi bine ca suportarea practica sa fie reglate din partea statul roman. Nu stiu daca e asa sau nu dar e un problem clar de responsabilitatea romaniei la gestionarea programe operative.
Ultima modificare: Miercuri, 2 Februarie 2011
Alvaro Liniers, Avocat
hygia a scris:

Avem intreprinderile A si B, prima platitoare de TVA si a doua neplatitoare. Luam si exemplul depunerii unei cereri de finantare pe POSCCE - 3.1.1 (exemplul dat intr-una din interventii). Atat intreprinderea A, cat si B, au de suportat 10% din cheltuielile eligibile si TVA de 24% aferent acelorasi cheltuieli. Diferenta este accea ca intreprinderea A va putea sa-si recupereze acel TVA sau sa si-l deduca din activitatea ulterioara, pe cand intreprinderea B nu va avea o astfel de posibilitate (cel putin din ceea ce stiu eu). Si de aici aparea problema, daca o identificati si dvs., prin discriminarea intre cele doua „categori de beneficiari”, prin care se descuraseaza cele neplatitoare de TVA, acestea avand in final o contributie mult mai mare la cofinantarea proiectului.

Avand in vedere expunerile facute, mai doresc inca, daca aveti amabilitatea, de a-mi face cunoscute moduri de rezolvare a acestei probleme, daca o considerati a fi o problema si daca nu considerati aceste fonduri nerambursabile ca fiind doar o „facilitate”, pe care sa incercam sa o obtinem, fara a ne pune problema corectitudinii „regulilor jocului”.

Solutia cea mai la indemana in cadrul actual este ca si intreprinderea B sa se inregistreze ca platitor de TVA, daca are aceasta posibilitate legala (in functie de domeniul de activitate).

alvarolipo a scris:

Eu cred ca voi interveni cu putine forta si claritatea, dar ma indraznesc sa spun ca termen sprijin nu este cel care face descrierea reala firea fondurilor european.

Va contrazic politicos: denumirea pentru majoritatea operatiunilor sau masurilor adresate mediului privat incepe cu sintagma "sprijin pentru [...]" sau o formulare echivalenta.
De exemplu:
- Sprijin pentru consolidarea şi modernizarea sectorului productiv prin investiţii tangibile şi intangibile
- Sprijin pentru start-up-uri si spin-off-uri inovative
- Suport pentru implementarea sistemelor informatice integrate şi a altor aplicaţii electronice pentru managementul afacerilor.
- Sprijinirea investiţiilor în modernizarea şi realizarea de noi capacităţi de producere a energiei electrice şi termice, prin valorificarea resurselor energetice regenerabile: a biomasei, a resurselor hidroenergetice, solare, eoliene, a biocombustibilului, a resurselor geotermale şi a altor resurse regenerabile de energie
- Sprijinirea dezvoltării microîntreprinderilor

Insa sunt de acord cu esenta comentariului dvs. si cred si eu ca e datoria autoritatilor romane sa rezolve intr-un fel sau altul problema eligibilitatii TVA.
De altfel, aceasta a fost rezolvata prin OUG 64/2009 si nu ramane decat sa fie implementata corespunzator la nivelul programelor operationale. :)
Ultima modificare: Joi, 3 Februarie 2011
Holda Finance, Consultant credite si finantari

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Fonduri europene nerambursabile/rambursabile X200 X200 Posed o societate care a incheiat anul 2010 cu un profit mare si ca urmare indeplinete conditiile fiscale de a primi fonduri europene ... (vezi toată discuția)
Din ianuarie 2012, imm-urile pot depune proiecte pentru dezvoltarea sistemelor de comert electronic si a altor solutii on-line pentru afaceri  Gabriela Monica Ionescu Gabriela Monica Ionescu [b]Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale anunta lansarea in data de 5 ianuarie 2012 a apelului de proiecte pentru operatiunea Operatiunea ... (vezi toată discuția)
Recuperare tva (cheltuit prin proiecte cu finantare europeana) Misha25 Misha25 Buna ziua, Intrebarea mea este legata de metoda de recuperare a TVA-ului cheltuit in cadrul proiectelor finantare prin fonduri europene (POSCCE mai ... (vezi toată discuția)