O firma di romania exporta o anumita cantitate de marfa intr-o tara non UE pentru care incaseaza suma integrala. In momentul receprionarii marfii de catre firma dinafara UE, aceasta constata o lipsa la marfa. Pentru constatarea lipsei intocmeste un proces verbal constatare semnat de catre depozitarul marfii fara insa a fi semnat de catre autoritatea vamala. Clientul sustine ca sigiliile aplicate pe vagoane au fost intacte atat cele aplicate de catre exportator cat si cele de vama.
Pentru justificarea scutirii de TVA detinem documentele necesare pentru a beneficia de aceasta scutire, avem dovada ca marfurile au parasit teritoriul comunitar intacte. In aceasta situatie clientul solicita sa-i restituim suma de bani ce reprezinta contravaloarea marfii lipsa. Daca noi acceptam sa-i restituim banii cu ce documente terbuie sa justificam restituirea acestor bani in contabilitate? tanand cont ca singurele documente pe care le avem de la client este acel proces verbal si reclamatia lui. Trebuie sa platim TVA pentru suma restituita?
Vama din Romania nu ne poate elibera nici un document deoarece marfurile au fost confirmate ca au parasit Comunitatea asa cu au fost vamuite.
As zice ca un invoice de discount ; credit note ( echivalentul facturii de storno romanesti ) ar fi daca s-ar storna cantitatea lipsa dar nu ne aflam in aceasta situatie
Si apoi va puteti indrepta impotriva transportatorului, daca acesta a asigurat marfa pe timpul transportului .
codul fiscal din romania trateaza creditnote ca un discount intr-unul din exemplele de la normele metodologice, dar nu asta e relevant :) ... ma intelegeti
Exemplu: Societatea A din România a primit o factură pentru un avans la o achiziție intracomunitară de bunuri în sumă de 1.000 euro, emisă la data de 12 mai 2010. Taxa aferentă achiziției intracomunitare s-a determinat pe baza cursului de schimb în vigoare la data de 12 mai 2010, respectiv 4,18 lei/euro, aplicându-se cota de TVA de 19%, astfel: 1.000 euro x 4,18 lei/euro x 19% = 794,2 lei. În luna iulie, societatea primește factura emisă la data de 16 iulie 2010 pentru diferența până la valoarea integrală a bunurilor care sunt achiziționate intracomunitar, în sumă de 5.000 euro. Taxa aferentă achiziției intracomunitare s-a determinat pe baza cursului de schimb în vigoare la data de 16 iulie 2010, respectiv 4,26 lei/euro, aplicându-se cota de 24% de TVA, astfel: 5.000 euro x 4,26 lei/euro x 24% = 5.112 lei. La data de 5 august 2010, furnizorul extern emite un creditnote prin care acordă o reducere de preț de 10% aferentă livrării intracomunitare care a generat achiziția intracomunitară de bunuri la societatea A din România. Cursul de schimb în vigoare la data la care intervine evenimentul este de 4,28 lei/euro. Societatea A are obligația să ajusteze baza de impozitare a achiziției intracomunitare cu sumele calculate astfel:
1.000 euro x 10% x 4,28 lei/euro x 19% = 81,32 lei
5.000 euro x 10% x 4,28 lei/euro x 24% = 513,6 lei