avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 940 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Funcţionarii publici şi ... Incompatibilitate sau nu?
Discuție deschisă în Funcţionarii publici şi problemele lor juridice

Incompatibilitate sau nu?

legea nr. 161/2003
" ART. 94
(1) Calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică decât cea în care a fost numit, precum şi cu funcţiile de demnitate publică.
(2) Funcţionarii publici nu pot deţine alte funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau neremunerate, după cum urmează:
a) în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice;
b) în cadrul cabinetului demnitarului, cu excepţia cazului în care funcţionarul public este suspendat din funcţia publică, în condiţiile legii, pe durata numirii sale;
c) în cadrul regiilor autonome, societăţilor comerciale ori în alte unităţi cu scop lucrativ din sectorul public;
d) în calitate de membru al unui grup de interes economic.
(2^1) Nu se află în situaţie de incompatibilitate, în sensul prevederilor alin. (2) lit. a) şi c), funcţionarul public care:
a) este desemnat printr-un act administrativ, emis în condiţiile legii, să reprezinte interesele statului în legătură cu activităţile desfăşurate de operatorii economici cu capital ori patrimoniu integral sau majoritar de stat, în condiţiile rezultate din actele normative în vigoare;
b) este desemnat printr-un act administrativ, emis în condiţiile legii, să participe în calitate de reprezentant al autorităţii ori instituţiei publice în cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite în temeiul actelor normative în vigoare;
c) exercită un mandat de reprezentare, pe baza desemnării de către o autoritate sau instituţie publică, în condiţiile expres prevăzute de actele normative în vigoare.
(2^2) Nu se află în situaţie de incompatibilitate, în sensul prevederilor alin. (2), funcţionarul public care este desemnat prin act administrativ pentru a face parte din echipa de proiect finanţat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, precum şi din împrumuturi externe contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, cu excepţia funcţionarilor publici care exercită atribuţii ca auditor sau atribuţii de control asupra activităţii derulate în cadrul acesteia şi a funcţionarilor publici care fac parte din echipa de proiect, dar pentru care activitatea desfăşurată în cadrul respectivei echipe generează o situaţie de conflict de interese cu funcţia publică pe care o ocupă."
In situatia in care, un functionar public, este desemnat prin act administrativ, sa faca parte din aparatul tehnic al unei asociatii de dezvoltare intercomunitara, se afla in situatie de incompatibilitate, sau nu? Poate fi remunerat pentru activitatea depusa? :)
Cel mai recent răspuns: Constantin Alexandru Radu , Consilier juridic 00:19, 23 Aprilie 2011
mihaicalinescu2005 a scris:
In situatia in care, un functionar public, este desemnat prin act administrativ, sa faca parte din aparatul tehnic al unei asociatii de dezvoltare intercomunitara, se afla in situatie de incompatibilitate, sau nu? Poate fi remunerat pentru activitatea depusa? :)

Astea-s intrebarile. :)

Daca-mi spuneti ce este o asociatie de dezvoltare intercomunitara :"> , o sa raspund ambelor intrebari.
legea nr. 215/2001
"ART. 11
(1) Două sau mai multe unităţi administrativ-teritoriale au dreptul ca, în limitele competenţelor autorităţilor lor deliberative şi executive, să coopereze şi să se asocieze, în condiţiile legii, formând asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu personalitate juridică, de drept privat şi de utilitate publică. Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt de utilitate publică, prin efectul prezentei legi, prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005.
(2) Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se constituie în condiţiile legii, în scopul realizării în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori al furnizării în comun a unor servicii publice. Zonele metropolitane şi aglomerările urbane constituite cu acordul expres al consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale componente au ca scop dezvoltarea infrastructurilor şi a obiectivelor de dezvoltare de interes comun. Autorităţile deliberative şi executive de la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale componente îşi păstrează autonomia locală, în condiţiile legii.
(3) Unităţile administrativ-teritoriale au dreptul ca, în limitele competenţelor autorităţilor lor deliberative şi executive, să coopereze şi să se asocieze şi cu unităţi administrativ-teritoriale din străinătate, în condiţiile legii, prin hotărâri ale consiliilor locale sau consiliilor judeţene, după caz.
(4) Pentru protecţia şi promovarea intereselor lor comune, unităţile administrativ-teritoriale au dreptul de a adera la asociaţii naţionale şi internaţionale, în condiţiile legii.
ART. 12
(1) Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se finanţează prin contribuţii din bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale membre, precum şi din alte surse, în condiţiile legii.
(2) Guvernul sprijină asocierea unităţilor administrativ-teritoriale prin programe naţionale de dezvoltare. Aceste programe sunt finanţate anual prin bugetul de stat şi sunt prevăzute distinct în cadrul bugetului Ministerului Administraţiei şi Internelor, în condiţiile legii privind finanţele publice locale.
(3) Consiliile judeţene pot iniţia şi derula programe judeţene de dezvoltare, finanţate din bugetul local al judeţului şi prevăzute distinct în cadrul acestuia.
ART. 13
(1) Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară sunt conduse de un consiliu de administraţie compus din reprezentanţi ai unităţilor administrativ-teritoriale componente, desemnaţi de consiliul local sau de consiliul judeţean, la propunerea primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean, precum şi la propunerea consilierilor locali sau judeţeni, după caz.
(2) Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte ales cu votul majorităţii membrilor săi.
(3) Pentru realizarea obiectivelor proprii, consiliul de administraţie poate înfiinţa un aparat tehnic, finanţat din resursele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară.
(4) Organizarea şi modul de funcţionare a consiliului de administraţie şi a aparatului tehnic sunt stabilite prin actul de înfiinţare şi statutul asociaţiei de dezvoltare intercomunitară, aprobate prin hotărârile consiliilor locale, respectiv judeţene asociate."
Cam asta e.... :)
Si da....intrebarile erau cele doua...dat fiind faptul ca, aparatul tehnic,este un organism de executie al asociatiei si nu de conducere. Pe de alta parte...cine naiba crede ca o persoana ar lucra in cinste, numa ca sa-si indeplineasca niste primari idealurile idiote, de cele mai multe ori...? :)
Ultima modificare: Joi, 21 Aprilie 2011
mihaicalinescu2005, utilizator
Cine ar lucra gratis numai ca sa-si indeplineasca primarii idealurile? Pai vad ca unii s-au gandit la dvs. Desi, in paranteza fie scris, este pentru prima oara cand aud ca primarii au idealuri (in fine, unii or avea). Sa revenim. :)

Art. 94, alin. (2^2) din Legea nr. 161/2003 iese din discutie, nu e aplicabil situatiei. Ramane alin. (2^1) al art. 94 din Legea nr. 161/2003, prevedere care reprezinta exceptia de la regula instituita prin art. 94, alin. (2), lit. a) si c) din Legea nr. 161/2003. Ca orice exceptie, este de stricta interpretare si aplicare.

Ce vreau eu sa zic? Ca primarul nu poate emite orice act administrativ doreste. De exemplu, primarul n-ar trebui sa poata emite un act administrativ prin care sa decida "In ziua x Gabriela Pintea reprezinta cu cinste uat, stand pe cel mai apropiat deal". Cred ca e clar ce-am vrut sa spun.

Si acum sa luam, litera cu litera, prevederile alin. (2^1) al art. 94 din Legea nr. 161/2003:
a) este desemnat printr-un act administrativ, emis în condiţiile legii, să reprezinte interesele statului în legătură cu activităţile desfăşurate de operatorii economici cu capital ori patrimoniu integral sau majoritar de stat, în condiţiile rezultate din actele normative în vigoare;

Nu se aplica, asociatia de dezvoltare intercomunitara nu este operator economic.

b) este desemnat printr-un act administrativ, emis în condiţiile legii, să participe în calitate de reprezentant al autorităţii ori instituţiei publice în cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite în temeiul actelor normative în vigoare;

Nu se aplica nici aceasta litera, nu ati fost desemnat in cadrul unui organism sau organ colectiv de conducere.

c) exercită un mandat de reprezentare, pe baza desemnării de către o autoritate sau instituţie publică, în condiţiile expres prevăzute de actele normative în vigoare.

Pentru o prevedere care constituie exceptia, aceasta are un caracter inadmisibil de general. Litera c) ma face sa ma gandesc ca, daca doreste, un primar poate trimite pe oricine sa reprezinte, in ziua x, uat in varful unui deal. Este suficient ca primarul sa emita un act administrativ, in conditiile expres prevazute de actele normative in vigoare. Deci nu va aflati in situatie de incompatibilitate.

Eu nu vad niciun impediment pentru a fi remunerat, cel putin nu unul de natura legala. Este necesar sa repet: alin. (2^1) al art. 94 din Legea nr. 161/2003 este o prevedere care reprezinta exceptia de la regula instituita prin art. 94, alin. (2), lit. a) si c) din Legea nr. 161/2003.

Or alin. 2 al art. 94 din Legea nr. 161/2003 prevede ca "funcţionarii publici nu pot deţine alte funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau neremunerate, după cum urmează (...)". Exceptia de la regula instituita prin aceasta prevedere, respectiv alin. (2^1) al art. 94 din Legea nr. 161/2003, nu distinge dupa cum activitatile pe care un functionar public poate sa le exercite sunt sau nu remunerate. Or acolo unde legea nu distinge, nici interpretul sau nu poate si nu are voie sa distinga.
Una dintre cele mai frecvente probleme care se manifestă atât în sistemul
administrativ, cât şi în mass media este confuzia care se creează între conflictul de
interese și incompatibilităţi. Dacă pentru existența unui conflict de interese persoanelepublice trebuie să ia o decizie care să influențeze un interes personal, pentru a se afla într-o situație de incompatibilitate un oficial public nu trebuie să ia nicio decizie, fiind suficient faptul că ocupă concomitent două sau mai multe funcții al căror cumul este interzis de lege.
Calitatea de funcţionar public este incompatibilă cu orice altă funcţie publică, precum şi cu funcţiile de demnitate publică (articolul 94 din Legea 161/2003).
Incompatibilitatea la funcţionarii publici se manifestă prin faptul că nu pot deţine alte funcţii şi nu pot desfăşura alte activităţi, remunerate sau neremunerate (art. 94, alineatul 2):
a. în cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice
b. în cadrul cabinetului demnitarului, cu excepţia cazului în care funcţionarul
public este suspendat din funcţia publică, în condiţiile legii, pe durata numirii
sale.
c. în cadrul regiilor autonome, societăţilor comerciale ori în alte unităţi cu scop
lucrativ din sectorul public
d. în calitate de membru al unui grup de interes economic.
Atenţie!
Starea de incompatibilitate nu se aplică pentru cazurile prevăzute de literele a) şi c) dacă:
-- este desemnat printr-un act administrativ, emis în condiţiile legii, să
reprezinte interesele statului în legătură cu activităţile desfăşurate de
operatorii economici cu capital ori patrimoniu integral sau majoritar de stat,
în condiţiile rezultate din actele normative în vigoare;
-- este desemnat printr-un act administrativ, emis în condiţiile legii, să participe
în calitate de reprezentant al autorităţii ori instituţiei publice în cadrul unor
organisme sau organe colective de conducere constituite în temeiul actelor
normative în vigoare;
- exercită un mandat de reprezentare, pe baza desemnării de către o autoritate
sau instituţie publică, în condiţiile expres prevăzute de actele normative în
vigoare.

Atenţie!
Nu se află în situaţie de incompatibilitate, funcţionarul public care este desemnat
prin act administrativ pentru a face parte din echipa de proiect finanţat din fonduri
comunitare nerambursabile postaderare, precum şi din împrumuturi externe
contractate sau garantate de stat rambursabile sau nerambursabile, cu excepţia
funcţionarilor publici care exercită atribuţii ca auditor sau atribuţii de control asupra
activităţii derulate în cadrul acesteia şi a funcţionarilor publici care fac parte din
echipa de proiect, dar pentru care activitatea desfăşurată în cadrul respectivei echipe generează o situaţie de conflict de interese cu funcţia publică pe care o ocupă.

Exemplu
Primăria X câștigă un proiect finanțat din fonduri structurale. Echipa de proiect,
incluzând managerul de proiect, asistent, responsabil financiar a fost formată din
funcționari publici din Primăria X. Funcționarilor publici li s-au încheiat contracte de muncă pe lângă cele deja existente. Conform alineatului 2, litera a), articolul 94 din Legea 161/2003, funcționarii publici nu pot deține alte activități remunerate în cadrul instituțiilor publice.
Funcţionarii publici care, în exercitarea funcţiei publice, au desfăşurat activităţi de
monitorizare şi control cu privire la societăţi comerciale sau alte unităţi cu scop
lucrativ de natura celor prevăzute la alin. (2) lit. c) nu pot să-şi desfăşoare activitatea şi nu pot acorda consultanţă de specialitate la aceste societăţi timp de 3 ani după ieşirea din corpul funcţionarilor publici.
Funcţionarii publici, funcţionarii publici parlamentari şi funcţionarii publici cu statut special pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice, al creaţiei literar-artistice (art. 96 al Legii 161/2003).
De asemenea, pot exercita funcţii în alte domenii de activitate din sectorul privat,
care nu sunt în legătură directă sau indirectă cu atribuţiile exercitate, potrivit fişei
postului.
[bIn ceea ce privește legătura indirectă, intenția legiuitorului este aceea de a face o legătură între pregătirea profesională a funcționarului public și funcția pe care acesta o exercită.
Cu titlu de exemplu, o persoană numită în funcția publică de consilier juridic și care în fișa postului nu are atribuții de reprezentare în fața organelor jurisdicționale a entității publice respective, nu poate reprezenta juridic o altă entitate, din sectorul privat, în fața unor astfel de organe.
Ultima modificare: Joi, 21 Aprilie 2011
Constantin Alexandru Radu, Consilier juridic
frumoasa prelegerea dvs, dar n-am inteles esenta.
esenta e urmatoarea " un functionar public, desemnat prin act administrativ sa faca parte din aparatul tehnic al unei ADI, poate sau nu poate desfasura activitati in cadrul acestui organism? Poate sau nu poate fi remunerat pentru activitatea depusa?"
multumesc. :)

Alte discuții în legătură

Functionar public - incompatibilitate escort escort As vrea sa stiu daca e posibil ca un functionar public poate avea un CIM pe perioada determinata cu 84 ore lunar salarizat in cadrul unui proiect european la ... (vezi toată discuția)
Incompatibilitate functionar public. Mada27 Mada27 Buna ziua. Sunt functionar public la o primarie de comuna de aproape 3 ani.In noiembrie 2014, mi a fost deschis un CIM pe o perioada de 6 luni ca si ... (vezi toată discuția)
Un functionar public poate sa detina un s.r.l.? MIctheo MIctheo Cand un functionar public de executie nu are drept de a detine un S.R.L.? (vezi toată discuția)