Conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, livrarile intracomunitare reprezinta o livrare de bunuri (...) care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori alta persoana in contul acestora.
Art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal clasifica aceste operatiuni in categoria celor scutite cu drept de deducere daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele doua conditii:
- livrarea este in beneficiul unei persoane inregistrate in scopuri de TVA in celalalt stat membru si comunica codul de inregistrare furnizorului din Romania;
- bunurile sunt transportate din Romania in statul membru al beneficiarului.
Pentru beneficiar, in calitate de cumparator, operatiunea de livrare
intracomunitara de catre furnizorul din Romania va reprezenta o operatiune de achizitie intracomunitara de bunuri pentru care va datora TVA in tara aplicand mecanismul taxarii inverse.
Analizand cumulativ cele doua texte fiscale s art. 128 alin. (9) si art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscalt , rezulta ca, conditia de livrare din contractul existent intre parti este mai putin relevanta din perspective taxei, atata timp cat sunt indeplinite si dovedite cele doua conditii cumulative.
Reglementarile fiscale nu leaga in mod necesar locul achizitiei intracomunitare de conditia de livrare, astfel ca, in conformitate cu dispozitiile art. 1321 alin. (1) din Codul fiscal, locul achizitiei intracomunitare va fi considerat locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie transportul sau expeditia bunurilor, fara a face distinctie cine anume este obligat sa realizeze transportul sau expeditia in functie de conditia de livrare contractata.
O posibila confuzie ar putea fi generata de dispozitiile art. 132 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal care stabileste locul livrarii ca fiind locul unde bunurile sunt puse la dispozit ia cumparatorului in cazul in care acestea nu sunt transportate sau expediate (livrari FOB sau EXW). Cu toate acestea, legiuitorul a stabilit un regim fiscal clar prin art. 126 alin. (9) lit. b) coroborat cu art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, si anume operatiunile vor fi tratate ca scutite cu drept de deducere daca cele doua conditii sunt indeplinite.
In acesta situatie, conditia de livrare este utila (... organelor de inspectie fiscala pentru verificarea responsabilitatilor partenerilor) pentru stabilirea in contabilitatea furnizorului roman, corectitudinea inregistrarii pe cheltuieli de exploatare a transportului, asigurarii bunurilor si a altor cheltuieli legate de livrarea intracomunitara.
Dovada transportului poate fi realizata prin prezentarea documentului de transport, astfel:
– in copie/fotocopie, in situatia in care transportul cade in sarcina cumparatorului care a incheiat contract cu transportatorul si care primeste factura transportatorului in original;
– in original, in situatia in care transportul cade in sarcina furnizorului.
nstructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare aprobate initial prin Ordinul MFP nr. 2.222/2006 si modificate succesiv prin Ordinul MEF nr. 1.503/2007 si Ordinul MEF nr. 2.421/2007 stabilesc in sarcina furnizorilor romani care aplica regimul de scutire cu drept de deducere prezentarea urmatoarelor documente:
– factura completata cu toate informatiile impuse de art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, inclusiv codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului din celalalt stat membru comunitar;
– documentul care atesta ca bunurile au fost transportate sau expediate din Romania catre cumparatorul intracomunitar din celalalt stat membru;
– alte documente: contract/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare a bunurilor.
~ final discuție ~