avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 919 soluții astăzi

Mâine, 4 martie, are loc evenimentul: Politica privind prevenirea hărțuirii la locul de muncă - De la concept la implementare practică. Participă →

Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... contract colectiv de munca
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

contract colectiv de munca

Cum as putea gasi contractul colectiv de munca la nivel national pe ramura invatamant din anii 2001 / 2002. Din ceea ce am auzit in acest contract se prevedea acordarea primelor de concediu pentru personalul din invatamant din fonduri bugetare si nu din fonduri proprii.

Va multumesc,
Lobaza
Cel mai recent răspuns: Monica H. , Consilier juridic 14:35, 11 Iulie 2008
este vorba de contractul nr.54707/23.10.2001
il aveti atasat in continuare......spor la citit




Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale
Contract nr. 54707 din 23/10/2001
Publicat in Monitorul Oficial, Partea V nr. 9 din 06/12/2001
Intrare in vigoare: 06/12/2001
Contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ

Publicat în 06/12/2001
Adaugă la Acte urmărite

Afişează tematicile actului

Învăţământ
Raporturi de muncă
Contracte de muncă
Lista de acte similare ...
Afişează ultimele 10 acte

Contract nr. 54707 din 23/10/2001
Constituţia din 31/10/2003
Codul Penal din 16/04/1997
Codul Penal din 28/06/2004
Codul Familiei din 26/07/1993
Codul Civil din 26/07/1993
Codul de Procedură Civilă din 26/07/1993
Lege nr. 54 din 24/01/2003
Ordonanţă de urgenţă nr. 86 din 24/06/2008
Lege nr. 448 (r1) din 06/12/2006

Afişează versiuni in alte limbi

Afiseaza relatiile cu alte acte ordonat dupa articol


Afiseaza relatiile cu alte acte ordonat dupa data


Varianta pt. imprimare

--------------------------------------------------------------------------------

Încărcare text...
înregistrat la Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale cu
nr. 54.707/20/23.10.2001


În temeiul drepturilor garantate de Constituţia României, al art. 12 şi 17 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 130/1996, republicată, a intervenit următorul contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ, între:
1. MINISTERUL EDUCAŢIEI ªI CERCETÃRII şi
2. Federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ, respectiv:
Federaţia Educaţiei Naţionale;
Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ;
Federaţia Sindicatelor Independente din Învăţământ SPIRU HARET;
Federaţia Naţională Sindicală ALMA MATER.


CAPITOLUL I
Dispoziţii generale


Art. 1. - Părţile contractante recunosc şi acceptă pe deplin că sunt egale şi libere în negocierea contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ şi se obligă să respecte în totalitate prevederile acestuia.
Art. 2. - În sensul prezentului contract:
▪ termenul patron desemnează pe cel care angajează, respectiv:
- Ministerul Educaţiei şi Cercetării, reprezentat prin ministru;
- Inspectoratele şcolare reprezentate prin inspectorii şcolari generali;
- instituţia de învăţământ superior, reprezentată prin rector;
- unitatea de învăţământ, reprezentată prin director;
- alte instituţii subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării, reprezentate prin director/director general;
▪ termenul unitate desemnează:
- instituţiile şi unităţile de învăţământ;
- alte instituţii subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Art. 3. - (1) Contractul colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ are ca scop stabilirea drepturilor şi obligaţiilor reciproce ale unităţilor angajatoare şi ale salariaţilor membri de sindicat şi urmăreşte promovarea şi garantarea unor relaţii de muncă echitabile, de natură să asigure protecţia socială a salariaţilor.
(2) În ceea ce priveşte condiţiile specifice de muncă, determinate conform legii, drepturile şi obligaţiile părţilor se vor stabili prin contractele colective de muncă încheiate la nivel judeţean - de către unităţi şi instituţii de învăţământ. Angajatorul are toate drepturile şi obligaţiile care decurg din legislaţia în vigoare.
(3) Părţile contractante garantează clauzele prezentului contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ pentru membrii sindicatelor afiliate la federaţiile sindicale semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă.
Art. 4. - (1) Părţile se obligă ca, în perioada de aplicare a prezentului contract colectiv de muncă, să nu iniţieze şi să nu susţină promovarea unor acte normative sau a altor dispoziţii care ar conduce la diminuarea drepturilor care decurg din contractul colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ.
(2) Părţile convin să facă intervenţiile necesare pentru respectarea prevederilor art. 27 (2) din Legea nr. 54/1991 şi, respectiv pentru consultarea organizaţiilor sindicale şi patronale semnatare în toate cazurile în care se iniţiază acte normative ce privesc relaţiile de muncă din învăţământ.
(3) Eventualele completări ale prezentului contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ vor face obiectul unor noi negocieri, iar rezultatele se vor constitui într-un act adiţional la prezentul contract.
Art. 5. - (1) De clauzele prezentului contract colectiv de muncă beneficiază salariaţii din ramura învăţământului de stat, conform art. 11 (1) punctul c) din Legea nr. 130/1996, republicată.
(2) Negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul inspectoratelor şcolare şi al instituţiilor de învăţământ superior se face de către sindicatele împuternicite de federaţiile semnatare sau de către reprezentanţii salariaţilor, conform legii, acolo unde nu există sindicate.
(3) În contractele colective de muncă încheiate la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene şi al instituţiilor de învăţământ, bazate pe negocieri colective, de către sindicate în numele salariaţilor, părţile contractante vor conveni printr-o clauză expresă, plata unei contribuţii de către salariaţii care nu sunt membri de sindicat, pentru desfăşurarea negocierilor colective, contribuţie care să nu depăşească valoarea contribuţiei sindicale conform contractului colectiv de muncă la nivel naţional.
Art. 6. - (1) Drepturile salariaţilor, prevăzute în prezentul contract colectiv de muncă, nu pot să reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau individuale care au fost recunoscute în legislaţia anterioară.
(2) În situaţiile în care, în privinţa drepturilor ce decurg din prezentul contract colectiv de muncă, intervin reglementări legale mai favorabile salariaţilor, acestea vor face parte, de drept, din contract.
(3) Interpretarea clauzelor contractului se face prin consens. Dacă nu se realizează consensul, clauza se interpretează potrivit regulilor dreptului comun. Dacă şi după aceasta există divergenţe, interpretarea clauzelor se va face în sensul favorabil salariaţilor, în limitele legii.
Art. 7. - Părţile contractante convin să sărbătorească pe 5 octombrie Ziua Internaţională a Educaţiei, organizând împreună manifestări specifice.


CAPITOLUL II
Încheierea, modificarea, suspendarea şi încetarea
contractului colectiv de muncă


Art. 8. - (1) Prezentul contract colectiv de muncă se încheie pe o durată de un an, cu posibilitatea de prelungire, intrând în vigoare la data înregistrării acestuia.
(2) Dacă contractul nu este denunţat de către una dintre părţi cu minimum 60 de zile înainte de data expirării sau dacă nici una dintre părţi nu are iniţiativa renegocierii lui, contractul se prelungeşte automat pentru o perioadă de un an.
Art. 9. - (1) Clauzele prezentului contract colectiv de muncă pot fi modificate pe parcursul executării lui, ori de câte ori convin părţile semnatare, în condiţiile legii.
(2) În temeiul art. 31 (1) din Legea nr. 130/1996, republicată, fiecare federaţie semnatară poate cere modificarea prezentului contract colectiv de muncă, numai cu acordul scris al celorlalte federaţii semnatare.
(3) Cererea de modificare se aduce la cunoştinţă în scris celeilalte părţi, cu cel puţin 30 de zile înainte de data propusă pentru începerea negocierilor.
(4) În perioada de depunere a cererii de modificare şi pe toată perioada negocierii, Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă să nu procedeze la elaborarea unor acte normative care să încalce prevederile prezentului contract colectiv de muncă şi să nu efectueze concedieri colective din motive neimputabile salariaţilor, iar federaţiile semnatare se obligă să nu declanşeze conflicte de interese.
(5) Modificările aduse contractului colectiv de muncă se comunică în scris Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi devin aplicabile de la data înregistrării la acest Minister.
Art. 10. - Contractul colectiv de muncă încetează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare:
- la termen;
- la data dizolvării, a lichidării sau a comasării unităţii;
- prin acordul părţilor.
Art. 11. - (1) Pentru rezolvarea problemelor ce apar în aplicarea prevederilor prezentului contract colectiv de muncă, părţile convin să constituie comisii paritare la toate nivelurile - Ministerul Educaţiei şi Cercetării, inspectoratele şcolare judeţene, instituţii şi unităţi de învăţământ - care sunt împuternicite să interpreteze în aplicare prevederile prezentului contract colectiv de muncă în funcţie de condiţiile concrete, la solicitarea uneia dintre părţi.
(2) Hotărârile comisiilor paritare sunt obligatorii pentru părţi.
(3) Atribuţiile, competenţa, componenţa, organizarea şi funcţionarea comisiilor paritare sunt stabilite prin regulamentul anexă la prezentul contract colectiv de muncă.
(4) În cazurile în care comisia paritară nu va putea soluţiona problemele care apar în aplicarea contractului colectiv de muncă, în termen de 15 zile de la data întrunirii, federaţiile semnatare au dreptul de a se adresa instanţelor judecătoreşti, în conformitate cu prevederile Legii nr. 168/1999.


CAPITOLUL III
Timpul de muncă şi timpul de odihnă


Art. 12. - Durata normală a timpului de muncă este, în medie, de 8 ore pe zi, 40 de ore pe săptămână, realizate prin săptămâna de lucru de 5 zile.
Art. 13. - (1) Drepturile şi obligaţiile personalului didactic sunt reglementate prin Legea nr. 128/1997.
(2) Orice propunere de modificare a legislaţiei în vigoare, privind drepturile şi obligaţiile personalului din învăţământ, nu poate fi făcută fără acordul federaţiilor sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă.
Art. 14. - (1) Normativele pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic din învăţământul preuniversitar se stabilesc de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, după consultarea federaţiilor sindicale semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă.
(2) Normativele pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic din instituţiile de învăţământ superior se pot stabili de instituţia de învăţământ superior după consultarea sindicatului sau a reprezentanţilor salariaţilor din instituţia respectivă.
(3) Calculul numărului de posturi se stabileşte - pe baza acestor normative - de către inspectoratele şcolare, ca medie pe judeţ, iar posturile se distribuie unităţilor şcolare în funcţie de volumul şi de complexitatea activităţii, după consultarea organizaţiilor sindicale teritoriale.
Art. 15. - Părţile semnatare stabilesc în detaliu normativele de muncă pentru instituţiile din învăţământul special, conform legii.
Art. 16. - (1) Activităţile corespunzătoare pentru personalul didactic din învăţământul superior sunt cele prevăzute în fişa postului, elaborată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării împreună cu Federaţia Naţională Sindicală din România ALMA MATER (Anexa nr. 3 la prezentul contract colectiv de muncă).
(2) Norma didactică cuprinde activităţile menţionate în art. 80 (1) din Legea nr. 128/1997. Norma didactică săptămânală se cuantifică în ore convenţionale şi este de cel mult 16 ore săptămânal.
(3) Norma didactică se calculează ca normă medie săptămânală, indiferent de perioada anului universitar în care este efectuată, şi se stabileşte conform art. 80 din Legea nr. 128/1997.
(4) Norma didactică săptămânală medie, calculată în ore convenţionale pentru activităţile didactice, este cea stabilită prin art. 81 din Legea nr. 128/1997.
Art. 17. - (1) În funcţie de condiţii, în instituţiile şi unităţile de învăţământ, comisiile paritare la nivelul acestora convin asupra unui orar flexibil de lucru.
(2) Orele de începere şi de terminare a programului de lucru vor fi stabilite prin regulamentele de ordine interioară.
(3) În toate cazurile în care se dovedeşte că este posibil, cei care angajează şi sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare flexibile de lucru şi modalităţi de aplicare a acestora.
(4) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu afectează drepturile prevăzute în contractul colectiv de muncă.
Art. 18. - (1) Salariaţii pot fi solicitaţi să presteze ore suplimentare numai cu consimţământul lor. Ceea ce depăşeşte 120 ore/salariat/an necesită acordul sindicatului (sindicatelor) din unitate.
(2) Pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor unor calamităţi naturale ori a altor cazuri de forţă majoră, salariaţii au obligaţia de a presta munca suplimentară cerută de cel care angajează.
(3) Orele suplimentare prestate în condiţiile alin. 1 de personalul didactic auxiliar şi de personalul nedidactic se compensează cu timp liber corespunzător. Orele care nu au putut fi compensate în următoarele 30 de zile se plătesc sub formă de spor, potrivit prezentului contract colectiv de muncă. Planificarea timpului liber corespunzător se va face cu acordul salariatului.
Art. 19. - (1) Pentru persoanele al căror program de lucru se desfăşoară în timpul nopţii, durata timpului de muncă este cu o oră mai mică decât durata timpului de muncă prestată în timpul zilei, fără să se diminueze salariul de bază şi vechimea în muncă.
(2) Se consideră muncă desfăşurată în timpul nopţii munca prestată în intervalul cuprins între orele 22,00-6,00, cu posibilitatea abaterii - în cazuri justificate - cu o oră în plus sau în minus faţă de aceste limite.
Art. 20. - Salariaţii care renunţă la concediul legal pentru creşterea copilului până la vârsta de 3 ani beneficiază de reducerea duratei normale de lucru cu 2 ore pe zi, fără ca aceasta să-i afecteze salariul de bază şi vechimea.
Art. 21. - Salariaţii care au în îngrijire copii în vârstă de până la 7 ani pot lucra în program de minimum 1/2 normă, fără să li se afecteze calitatea de salariat şi vechimea integrală în muncă.
Art. 22. - (1) În fiecare săptămână, salariatul are dreptul la două zile consecutive de repaus.
(2) Repausul săptămânal se acordă, de regulă, sâmbăta şi duminica.
(3) În cazul în care activitatea la locul de muncă nu poate fi întreruptă în zilele de sâmbătă şi duminică, precum şi în zilele de sărbători legale, la nivel de unitate, prin negocieri în cadrul comisiei paritare, se vor stabili condiţiile în care zilele de repaus vor fi acordate şi în alte zile ale săptămânii sau cumulate pe o perioadă mai mare.
(4) Sunt zile nelucrătoare zilele de repaus săptămânal, zilele de sărbători legale şi religioase, după cum urmează:
- 1 şi 2 ianuarie;
- a doua zi de Paşte;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25 şi 26 decembrie;
- alte două zile lucrătoare, pentru fiecare dintre sărbătorile religioase anuale declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creştine, pentru persoanele aparţinând acestor culte.
Art. 23. - (1) Dreptul la concediul de odihnă este garantat de lege. Reglementările privind durata concediilor de odihnă pot fi modificate împreună cu sindicatele semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă.
(2) Perioada de efectuare a concediului de odihnă pentru fiecare cadru didactic se stabileşte de către consiliul de administraţie sau de către senatul universităţii, împreună cu sindicatele de la nivelul unităţilor şcolare sau universitare, în funcţie de interesul învăţământului şi al celui în cauză.
(3) Indemnizaţia de concediu se acordă salariatului cu cel puţin 5 zile înainte de plecarea în concediul de odihnă, în condiţiile legii.
(4) Se consideră activitate maximum 14 zile calendaristice pentru personalul care însoţeşte copiii în tabere sau la altfel de activităţi, care se organizează în perioada vacanţelor şcolare.
Art. 24. - Salariaţii au dreptul la zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite sau în alte situaţii, după cum urmează:
a) căsătoria salariatului - 5 zile; b) naşterea sau căsătoria unui copil - 3 zile; c) decesul soţului sau al unei rude de până la gradul II a salariatului - 3 zile; d) schimbarea locului de muncă, cu schimbarea reşedinţei - 5 zile.



Art. 25. - (1) Pentru rezolvarea unor situaţii personale, salariaţii au dreptul la 30 de zile lucrătoare, concediu fără plată, acordate de conducătorul instituţiei sau al unităţii de învăţământ.
(2) Salariaţii care îşi completează studiile au dreptul la concediu fără plată, durata însumată neputând depăşi 90 de zile lucrătoare anual, astfel:
a) pentru susţinerea examenului de bacalaureat, de admitere în învăţământul superior, curs seral sau fără frecvenţă, a examenelor de an universitar, de licenţă pentru salariaţii care urmează o formă de învăţământ (cursuri serale sau fără frecvenţă); acest concediu nu afectează vechimea în muncă;
b) pentru susţinerea examenului de admitere la doctorat, a examenelor din perioada de doctorand sau pentru susţinerea tezei de doctorat, în cazul salariaţilor care nu beneficiază de burse de doctorat;
c) pentru prezentarea la concurs, în vederea ocupării unui post într-o altă instituţie de învăţământ.
(3) Salariaţii beneficiază şi de alte concedii fără plată, în condiţiile art. 25 (2) şi (3) din Hotărârea Guvernului nr. 250/1992, republicată.
(4) În cazul decesului mamei, tatăl copilului, la cererea sa, va beneficia de concediul pentru creşterea şi îngrijirea copilului, rămas neutilizat la data decesului.


CAPITOLUL IV
Salarizarea şi alte drepturi salariale


Art. 26. - (1) În scopul salarizării şi al acordării celorlalte drepturi băneşti prevăzute în prezentul contract pentru personalul din învăţământ, părţile contractante vor purta negocieri pentru stabilirea fondurilor aferente acestei categorii de personal şi pentru constituirea surselor, înainte de adoptarea legii privind aprobarea bugetului de stat, precum şi în vederea modificării ulterioare a acestuia.
(2) Valoarea coeficientului de multiplicare şi a valorii sectoriale pentru salarizarea personalului din învăţământ se negociază anual cu federaţiile sindicale reprezentative, înainte de aprobarea legii bugetului de stat.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă să întreprindă demersurile necesare pentru întregul personal din toate unităţile şi instituţiile aflate în subordinea sa.
(4) Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi inspectoratele şcolare vor verifica, în perioada de fundamentare de către unităţile de învăţământ a propriului proiect de buget, modul în care fiecare unitate de învăţământ a fundamentat cheltuielile de personal. În cazul în care constată erori în modul de fundamentare a cheltuielilor de personal, vor lua măsurile impuse de lege.
(5) Părţile contractante vor purta negocieri în vederea includerii drepturilor respective în actele normative prin care se reglementează astfel de drepturi, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate sau cu identificarea altor resurse legale pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare.
(6) Pe baza fondurilor aprobate în condiţiile prevăzute la alin. (1), părţile vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor şi a celorlalte drepturi de personal, în condiţiile legii.
Art. 27. - (1) Părţile convin ca, la stabilirea salarizării, să se respecte următoarele principii:
a) pentru personalul didactic de predare, salariile de bază vor fi diferenţiate pe funcţii, grade didactice şi tranşe de vechime, în conformitate cu prevederile Legii nr. 128/1997, şi se stabilesc potrivit O.U.G. nr. 8/2000; salariul de bază este constituit din:
- salariul de încadrare prevăzut în grila de salarizare, negociat în învăţământul superior, la care se adaugă sporurile cu caracter permanent prevăzute de Legea nr. 128/1997 şi care, potrivit acestei legi, "se includ în salariul de bază" sau "fac parte din acesta":
- indemnizaţiile;
b) pentru personalul didactic auxiliar, salariile de bază vor fi diferenţiate pe funcţii, grade şi trepte profesionale şi se stabilesc potrivit O.U.G. nr. 8/2000;
c) pentru personalul nedidactic, salariile de bază vor fi diferenţiate pe funcţii, grade şi trepte profesionale, ţinându-se cont de pregătirea profesională, de vechimea în muncă, de atribuţiile de serviciu şi incluzând indemnizaţiile, şi se stabilesc conform O.U.G. nr. 24/2000;
d) pentru personalul didactic auxiliar şi personalul nedidactic din învăţământul preuniversitar, salariile vor fi negociate între limite minime şi maxime, în prezenţa liderului sindical din unitate, la solicitarea salariatului membru de sindicat;
e) prevederile art. 27 alin. (1) lit. d) se aplică întregului personal din învăţământul superior.
(2) Pentru personalul didactic salarizat prin plata cu ora sau cumul, calculul se face la norma didactică, cu respectarea tranşelor de vechime în învăţământ a persoanei în cauză, la care se adaugă şi sporurile care fac parte din salariul de bază, conform Metodologiei Ministerului Educaţiei şi Cercetării, elaborată cu consultarea federaţiilor sindicale.
Art. 28. - Personalul didactic beneficiază la fiecare tranşă de vechime în învăţământ de un spor de 3% din salariul de bază, pentru suprasolicitare neuropsihică.
Art. 29. - (1) Părţile convin asupra următoarelor drepturi salariale suplimentare:
a) spor de vechime în muncă, calculată după cum urmează:
Tranşa de vechime Sporul la salariul de bază 3 - 5 ani 5%; 5 - 10 ani 10%; 10 - 15 ani 15%; 15 - 20 ani 20%; peste 20 ani 25%.



Sporul corespunzător vechimii în muncă, calculat conform prevederilor de mai sus, se plăteşte începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a împlinit vechimea;
b) spor de până la 15% la salariul de bază, acordat diferenţiat personalului didactic care asigură predarea la clase simultane, astfel:
- 15% din salariul de bază, personalului care asigură predarea simultană la 4 clase;
- 10% din salariul de bază, personalului care asigură predarea simultană la 3 clase;
- 7% din salariul de bază, personalului care asigură predarea simultană la 2 clase;
c) spor de până la 15% din salariul de bază pentru personalul nedidactic din instituţiile de învăţământ special, conform normelor legale;
d) spor de 10-30% la salariul de bază pentru personalul muncitor care lucrează în condiţii improprii şi penibile, conform normelor legale;
e) spor de 25% la salariul de bază pentru personalul care, potrivit programului normal de lucru, desfăşoară activitatea în timpul nopţii;
f) spor de până la 30% din salariul de bază, care face parte din acesta, pentru personalul didactic şi de cercetare care desfăşoară activităţi în condiţii de risc, potrivit legii;
g) spor de până la 15% din salariul de bază pentru salariaţii care deţin titlul ştiinţific de doctor, alţii decât personalul didactic;
h) pentru orele suplimentare şi pentru orele lucrate în zilele libere şi în zilele de sărbători legale, se acordă un spor de 100% la salariul de bază, până la 120 ore/salariat/an, cu excepţia primelor două ore pentru care sporul acordat este de 50% din salariul de bază. Acest spor se acordă în cazul în care munca astfel prestată nu poate fi compensată cu timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile;
i) spor de până la 20% din salariul de bază pentru personalul didactic auxiliar şi nedidactic care lucrează, potrivit contractului individual de muncă, în mediul rural numai în zone izolate sau unde atragerea personalului se face cu greutate, cu îndeplinirea condiţiilor art. 8 alin. (2) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993, cu modificările ulterioare.
(2) În conformitate cu prevederile art. 49 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 128/1997, locul şi condiţiile specifice în care se desfăşoară activitatea personalului didactic sunt stabilite astfel:
a) pentru condiţii de muncă deosebit de grele, stabilite conform Legii nr. 31/1991, personalul beneficiază de un spor la salariul de bază conform regulamentului;
b) pentru condiţii deosebit de periculoase şi vătămătoare, sporul la salariul de bază se acordă conform regulamentului Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al Ministerului Sănătăţii şi Familiei, nr. 6366/1993.
(3) Personalul din învăţământ beneficiază şi de următoarele sporuri şi ajutoare:
a) sporuri conform art. 49 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, pentru cadrele didactice calificate detaşate în interesul învăţământului în localităţi din mediul rural;
b) de prevederile art. 104 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 beneficiază personalul didactic din învăţământ, conform legii;
c) în caz de deces al unui salariat din învăţământ, urmaşii acestuia beneficiază de un ajutor acordat din bugetul asigurărilor sociale, conform legii;
d) în caz de deces al unei rude de gradul I, aflată în întreţinere, sau membru de familie, se acordă un ajutor social, conform legii;
e) pentru personalul care desfăşoară activităţi în colective de elevi bolnavi (sanatorii, preventorii ş.a.) se acordă un spor de până la 15% la salariul de bază, conform legii.
(4) În fila de buget a fiecărei instituţii de învăţământ se vor evidenţia şi se vor asigura sumele necesare plăţii drepturilor băneşti care se cuvin personalului acesteia.
Art. 30. - Părţile contractante convin ca personalul din învăţământ să beneficieze de următoarele premii:
a) un premiu anual, conform Hotărârii Guvernului nr. 829/1994, care se acordă până la sfârşitul anului calendaristic, Ministerul Educaţiei şi Cercetării făcând demersurile necesare în acest sens;
b) un premiu lunar în cuantum de 2% asupra fondului de salariu; acest fond de premiere trebuie utilizat lunar, sumele nefolosite putând fi utilizate în lunile următoare în cadrul aceluiaşi an bugetar şi în acelaşi scop;
c) un premiu dintr-un fond constituit în limita a 30% din totalul veniturilor nete realizate în unităţile şi instituţiile de învăţământ care realizează venituri extrabugetare, prin activităţi suplimentare faţă de cele prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli, care se negociază cu reprezentanţii federaţiilor sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă;
d) o primă de instalare, echivalentă cu un salariu de bază, conform Legii nr. 128/1997 şi Hotărârii Guvernului nr. 281/1993, cu modificările ulterioare;
e) salariaţii care se pensionează pentru limită de vârstă şi muncă depusă primesc o indemnizaţie de cel puţin un salariu de bază, în limita fondurilor bugetare şi extrabugetare;
f) salariaţii care se pensionează vor primi o diplomă de fidelitate în servirea învăţământului, cu menţiuni personalizate, care se înmânează în prezenţa salariaţilor din unitate, împreună cu indemnizaţia prevăzută la litera e).
Art. 31. - (1) Drepturile băneşti cuvenite salariaţilor se plătesc chenzinal, înaintea oricăror altor obligaţii ale instituţiilor şi unităţilor de învăţământ.
(2) Persoanele care se fac vinovate de întârzierea plăţii drepturilor băneşti, cu mai mult de trei zile, vor fi sancţionate potrivit legislaţiei în vigoare.
(3) Inspectoratele şcolare se obligă să depună toate diligenţele necesare pentru plata la timp a salariilor. De asemenea, vor urmări modul în care se efectuează plata salariilor şi acoperirea cheltuielilor destinate pentru buna funcţionare a unităţilor de învăţământ (cheltuieli de întreţinere, reparaţii curente ş.a.).


CAPITOLUL V
Condiţiile de muncă şi protecţie socială


Art. 32. - Părţile se obligă să depună eforturile necesare pentru instituţionalizarea unui sistem organizat, având drept scop ameliorarea continuă a condiţiilor de muncă.
Art. 33. - (1) Locurile de muncă se clasifică în locuri de muncă cu condiţii normale, deosebite sau speciale, conform Legii nr. 19/2000.
(2) Locurile de muncă cu condiţii deosebite sunt cele menţionate la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 261/2000.
Art. 34. - Pentru prestarea activităţii în locurile de muncă cu condiţii deosebite, salariaţii primesc, potrivit legii, sporuri la salariul de bază, durata redusă a timpului de lucru, alimentaţie specifică, concedii suplimentare, reducerea vârstei de pensionare, echipamente şi materiale de protecţie gratuite.
Art. 35. - Angajatorul, împreună cu sindicatele semnatare ale contractului colectiv de muncă, vor nominaliza locurile de muncă în vederea încadrării acestora în locuri de muncă cu condiţii deosebite şi vor stabili criteriile aplicabile pentru această încadrare, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 261/2000.
Art. 36. - (1) Patronatul va asigura, pe cheltuiala sa, echipamente de protecţie, instruirea şi testarea salariaţilor cu privire la normele de protecţie a muncii.
(2) La cererea sindicatelor judeţene sau din instituţiile de învăţământ superior, angajatorul va face dovada solicitării sumelor necesare achiziţionării echipamentelor de protecţie.
(3) În cazul în care, în procesul muncii, intervin schimbări ce impun aplicarea unor norme noi de protecţie a muncii, salariaţii vor fi instruiţi în conformitate cu noile norme.
(4) În toate cazurile în care, în afara echipamentului prevăzut de lege, patronatul cere o anumită vestimentaţie specială, ca echipament de lucru, contravaloarea acestuia se suportă de către patronat.
(5) Încălcarea dispoziţiilor legale privitoare la protecţia muncii atrage răspunderea disciplinară, administrativă, materială, civilă sau penală, după caz, potrivit legii. Nerespectarea obligaţiilor ce revin angajatorilor, privind protecţia muncii, constituie contravenţie sau infracţiune, după caz, conform legii şi normelor în vigoare.
Art. 37. - (1) În vederea menţinerii şi a îmbunătăţirii condiţiilor de desfăşurare a activităţii la locurile de muncă, părţile convin asupra următoarelor standarde minime:
- amenajarea ergonomică a locului de muncă;
- asigurarea condiţiilor de mediu - iluminat, microclimat, o temperatură de minimum 21 de grade Celsius în spaţiile unde se desfăşoară activităţi didactice, aerisire, igienizare periodică, reparaţii;
- dotarea sălilor cu mijloace moderne de predare: retroproiector, instalaţie video, table albe şi mijloace de scris nepoluante;
- asigurarea tuturor materialelor necesare personalului didactic, în vederea desfăşurării în bune condiţii a procesului instructiv-educativ;
- amenajarea anexelor sociale ale locurilor de muncă;
- vestiare, grupuri sanitare, cantine, săli de repaus;
- diminuarea până la eliminarea treptată a poluării.
(2) Măsurile concrete în sensul prevederilor de mai sus se vor stabili de către inspectoratele şcolare şi sindicatele judeţene, împreună cu organele administraţiei publice locale; la nivelul instituţiilor de învăţământ superior, aceste măsuri se stabilesc de conducerea instituţiei şi de sindicate sau de reprezentanţii salariaţilor.
Art. 38. - (1) Angajatorul va organiza la angajare şi ulterior, cel puţin o dată pe an, examinarea medicală a salariaţilor, în scopul de a constata dacă aceştia sunt apţi pentru activitatea pentru care sunt încadraţi. Examinarea medicală este gratuită, cheltuielile de examinare fiind suportate conform legii.
(2) Examinarea medicală are ca scop şi prevenirea îmbolnăvirilor profesionale, concluziile examinării conducând la măsuri de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă.
(3) Personalul din învăţământ beneficiază în mod gratuit de asistenţă medicală în cabinetele medicale şi psihologice şcolare sau în policlinici şi unităţi spitaliceşti, stabilite printr-un protocol încheiat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Ministerul Sănătăţii şi Familiei. Analizele medicale se vor realiza gratuit, în baza trimiterii medicului de familie, contravaloarea acestora fiind suportată de Casa de Asigurări de Sănătate.
Art. 39. - Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă să facă demersurile necesare pentru asigurarea fondurilor, inclusiv din resurse extrabugetare, pentru acordarea tichetelor de masă salariaţilor din învăţământ, potrivit Legii nr. 142/1998.
Art. 40. - Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă ca, împreună cu Ministerul Sănătăţii şi Familiei, să stabilească incompatibilităţile de ordin medical cu funcţia didactică, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului contract colectiv de muncă, şi să depună diligenţele necesare, în vederea elaborării nomenclatorului bolilor profesionale pentru personalul din învăţământ.
Art. 41. - (1) Patronatul se obligă să nu refuze angajarea sau menţinerea în funcţie a persoanelor handicapate fizic sau neuromotor, în cazul în care acestea sunt apte pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu.
(2) Schimbarea locurilor de muncă, în cazul salariaţilor care au recomandare medicală în acest sens, se face cu respectarea prevederilor legale, cu acordul sindicatului şi cu prioritate pe posturile vacante din instituţiile de învăţământ.
(3) Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, generată de boli profesionale sau accidente de muncă, este suportată potrivit dispoziţiilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii sau alte drepturi de asigurări sociale.
Art. 42. - (1) Inspectoratele şcolare, împreună cu sindicatele judeţene, vor depune diligenţele necesare pe lângă autorităţile administraţiei publice locale, în vederea acordării celor 6 călătorii/an dus-întors pe mijloacele de transport feroviar, pe liniile interne, cu reducere de 50% din bugetele locale. Modalităţile de decontare se vor stabili prin contracte colective la nivelul Inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
(2) Pentru personalul angajat în instituţiile de învăţământ superior reducerea se acordă, la cererea salariatului, de către instituţiile de învăţământ superior.
Art. 43. - (1) Finanţarea activităţilor de perfecţionare şi conversie profesională, inclusiv definitivatul, gradele didactice şi doctoratul, se suportă de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(2) Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic sau prin departamentele de specialitate, va organiza modul de formare şi conversie profesională pentru personalul didactic, în vederea aplicării reformei şi pentru preîntâmpinarea restrângerilor de activitate.
(3) Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă să emită ordinul de acordare a definitivatului şi a gradelor didactice până la data de 1 noiembrie a anului în care au fost susţinute examenele pentru obţinerea definitivării şi, respectiv a gradelor didactice.
Art. 44. - (1) Personalul din învăţământ beneficiază de o compensaţie de la bugetul asigurărilor sociale de 50% din valoarea transportului, a cazării, a mesei şi a tratamentului în bazele de odihnă şi tratament ale învăţământului şi sindicatelor, precum şi în alte spaţii contractate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.
(2) Personalul didactic care însoţeşte preşcolari, elevi sau studenţi în tabere şi/sau excursii beneficiază de gratuitate privind transportul, cazarea şi masa. De aceleaşi drepturi beneficiază şi copiii acestora, în vârstă de până la 14 ani.
(3) Copiii întregului personal din învăţământ sunt scutiţi de plata taxelor de înscriere la concursuri de admitere.
(4) Copiii personalului din învăţământ au prioritate şi beneficiază, conform legii, de gratuitate în internate şi cămine studenţeşti. În acest scop, Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă să aloce sumele necesare, iar instituţiile de învăţământ se obligă să asigure cazarea gratuită în internate şi cămine.


CAPITOLUL VI
Contractul individual de muncă


Art. 45. - Angajarea salariaţilor reprezentaţi la nivel de ramură de federaţiile semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă se face prin încheierea unui contract individual de muncă ce conţine concretizarea drepturilor şi a obligaţiilor minimale ale acestora.
Art. 46. - Contractul individual de muncă va cuprinde cel puţin clauzele prevăzute în modelul din Anexa nr. 1 la prezentul contract.
Art. 47. - (1) Contractul individual de muncă se încheie în scris, câte un exemplar pentru fiecare parte, prin grija angajatorului.
(2) Dacă la data încheierii contractului individual de muncă al unui salariat, membru de sindicat, acesta solicită asistenţă din partea organizaţiei sindicale, asistenţa se va acorda.
Art. 48. - Patronatul se obligă să comunice în termen legal posturile disponibile, precum şi condiţiile de ocupare a acestora, după consultarea sindicatelor.
Art. 49. - La ocuparea posturilor prin concurs, dacă un salariat şi o persoană din afara instituţiei obţin acelaşi rezultat, salariatul are prioritate la ocuparea postului.
Art. 50. - Fişa postului pentru fiecare angajat este anexă la contractul individual de muncă al acestuia.
Art. 51. - (1) Contractul individual de muncă se poate modifica în ceea ce priveşte felul muncii, locul de muncă şi drepturile salariale numai prin acordul părţilor, în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ, potrivit prevederilor legale.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare referitoare la felul muncii, la locul de muncă sau la drepturile salariale nu dă dreptul angajatorului să procedeze la desfacerea unilaterală a contractului individual de muncă.
(3) Delegarea şi detaşarea salariatului se fac numai cu acordul scris al acestuia, în condiţiile şi cu drepturile prevăzute de legislaţia în vigoare, cu excepţia personalului didactic de predare.
Art. 52. - Angajarea unei persoane de către patron pentru efectuarea de activităţi didactice în regim de cumul sau de plată cu ora se face cu respectarea legislaţiei în vigoare, indiferent de locul unde persoana respectivă are funcţia de bază (carnetul de muncă), cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (2) din prezentul contract colectiv de muncă.
Art. 53. - Contractul individual de muncă se poate suspenda în ceea ce priveşte efectele sale, în cazurile expres prevăzute de lege.
Art. 54. - Încetarea contractului individual de muncă poate avea loc în condiţiile legii, într-unul din următoarele moduri:
a) prin acordul părţilor;
b) desfacerea contractului de muncă din iniţiativa uneia dintre părţi.
Art. 55. - (1) În toate cazurile în care se procedează la desfacerea contractului individual de muncă din motive neimputabile salariatului, patronul este obligat să acorde preaviz de 30 de zile calendaristice.
(2) În cazul în care salariatul este membru de sindicat, angajatorul va solicita, în scris, avizul organului de conducere al sindicatului din care face parte persoana respectivă, înainte de a proceda la desfacerea contractului individual de muncă. Acest aviz are caracter consultativ.
(3) În perioada preavizului, salariaţii au dreptul să absenteze 4 ore/zi din timpul efectiv al programului de lucru, pentru a-şi căuta un loc de muncă, fără ca aceasta să afecteze salariul şi celelalte drepturi.
(4) În cazul în care unei persoane i se desface contractul de muncă fără să i se acorde preavizul prevăzut la alin. (1), aceasta are dreptul la o indemnizaţie egală cu 50% din salariul de bază corespunzător lunii când a avut loc desfacerea contractului individual de muncă.
(5) Contractul individual de muncă nu poate fi desfăcut din iniţiativa angajatorului în cazurile în care prin lege sau prin contractul colectiv de muncă s-au prevăzut asemenea interdicţii.
(6) În situaţiile în care disponibilizările de personal nu pot fi evitate, conducerea unităţii va comunica în scris fiecărui salariat al cărui post urmează a fi desfiinţat, dacă i se oferă un alt loc de muncă, ori cuprinderea într-o formă de calificare profesională, în vederea ocupării unui post în aceeaşi unitate.
Art. 56. - Cazurile de desfacere a contractului individual de muncă din motive neimputabile salariaţilor sunt următoarele:
a) instituţia îşi reduce personalul prin desfiinţarea unor posturi de natura celui ocupat de persoana în cauză, ca urmare a reorganizării;
b) instituţia îşi încetează activitatea;
c) instituţia se mută în altă localitate şi are posibilitatea să-şi asigure pe plan local cadrele necesare;
d) instituţia se mută în altă localitate, iar persoana refuză să o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub raport profesional postului în care a fost încadrată, din motive neimputabile acesteia, şi nu i s-a oferit trecerea într-o muncă corespunzătoare;
f) este reintegrată pe post persoana care l-a deţinut anterior, pe baza hotărârii organelor competente.
Art. 57. - (1) La aplicarea efectivă a reducerii de personal, după reducerea posturilor vacante de natura celor desfiinţate, măsurile vor afecta, în ordine:
a) contractele de muncă ale salariaţilor care cumulează două sau mai multe funcţii, precum şi ale celor care cumulează pensia cu salariul;
b) contractele de muncă ale persoanelor care îndeplinesc condiţiile de pensionare, la cererea lor;
c) contractele de muncă ale persoanelor care îndeplinesc condiţiile de pensionare, la cererea unităţii;
d) contractele de muncă ale salariaţilor care au şi alte surse de venituri.
(2) La luarea măsurii de desfacere a contractului individual de muncă pentru reducerea de posturi, vor fi avute în vedere următoarele criterii minimale:
a) dacă măsura afectează doi soţi care lucrează în aceeaşi unitate, se desface contractul de muncă al soţului care are venitul cel mai mic, fără ca prin aceasta să se poată desface contractul de muncă al unei persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
b) măsura să afecteze mai întâi persoane care nu au copii în întreţinere;
c) măsura să afecteze numai în ultimul rând femeile care au în îngrijire copii, bărbaţi văduvi sau divorţaţi care au în întreţinere copii, unicii întreţinători de familie, precum şi salariaţii care mai au cel mult 3 ani până la pensionare.
(3) În cazul în care măsura desfacerii contractului individual de muncă ar afecta un salariat care a urmat o formă de calificare sau de perfecţionare a pregătirii profesionale şi a încheiat cu unitatea un act adiţional la contractul individual de muncă, prin care s-a obligat să presteze o activitate într-o anumită perioadă de timp, administraţia nu-i va putea pretinde acestuia despăgubiri pentru perioada rămasă nelucrată până la împlinirea termenului, dacă măsura desfacerii contractului de muncă nu-i este imputabilă salariatului.
(4) Disponibilizările de personal se vor face numai după consultarea sindicatelor.
(5) Unitatea sau instituţia de învăţământ care îşi extinde sau îşi reia activitatea într-o perioadă de 12 luni de la luarea măsurilor de desfacere a contractului individual de muncă, pentru motivele prevăzute la art. 56, are obligaţia de a încunoştinţa în scris organizaţiile sindicale despre aceasta şi să facă publică măsura prin publicare în presa centrală, locală şi la sediul instituţiei. Unitatea va reangaja persoanele cărora li s-a desfăcut contractul de muncă pentru motivele prevăzute la art. 56, cu excepţia motivului prevăzut la litera e), care îndeplinesc condiţiile cerute de lege pentru ocuparea acestor posturi vacante şi care s-au prezentat la sediul unităţii în termen de 15 zile de la data anunţului.


CAPITOLUL VII
Alte prevederi în legătură cu drepturile şi obligaţiile părţilor


Art. 58. - (1) Ministerul Educaţiei şi Cercetării se obligă să invite delegaţii desemnaţi de federaţiile sindicale reprezentative semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă să participe la discutarea problemelor de interes profesional, economic, social sau cultural, în conformitate cu prevederile art. 29 din Legea nr. 54/1991. Această prevedere se aplică şi inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, unităţilor şi instituţiilor de învăţământ care au obligaţia de a invita la şedinţele consiliului de administraţie câte un reprezentant desemnat de federaţiile sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă. Procesul-verbal încheiat cu această ocazie va consemna şi punctele de vedere ale reprezentanţilor sindicatelor şi ale experţilor acestora şi vor purta în mod obligatoriu semnătura reprezentanţilor organizaţiilor sindicale.
(2) Birourile senatelor universitare şi, respectiv birourile consiliilor profesorale se obligă, conform Legii nr. 54/1991, să invite reprezentanţii sindicatelor reprezentative, conform legii, la şedinţele acestora.
(3) Înştiinţarea reprezentanţilor sindicatelor privind întrunirile consiliilor de administraţie, ale birourilor senatelor şi ale birourilor consiliilor profesorale se face cu cel puţin 72 de ore înaintea şedinţei, comunicându-li-se acestora ordinea de zi şi documentele ce vor fi discutate.
Art. 59. - Ministerul Educaţiei şi Cercetării, respectiv Inspectoratele şcolare judeţene, precum şi senatele universitare, se obligă să asigure sindicatelor accesul la documentele necesare pentru fundamentarea acţiunilor prevăzute la art. 29 (2) din Legea nr. 54/1991, cu obligaţia de a păstra confidenţialitatea datelor care au acest caracter.
Art. 60. - (1) În conformitate cu Legea nr. 54/1991 art. 35 alin. (1) şi (2) şi ţinând seama de specificul activităţii de învăţământ care impune acordarea cumulativă a dreptului de reducere a programului lunar de lucru pentru activităţile sindicale, părţile convin:
a) degrevarea de norma didactică/post, conform proporţiei 1/2000 membri de sindicat, a liderilor desemnaţi de federaţiile sindicale semnatare;
b) plata drepturilor băneşti ce se cuvin acestora se face de către unitatea ai cărei salariaţi sunt.
(2) Fiecare federaţie semnatară a prezentului contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură-învăţământ va face dovada membrilor de sindicat în raport cu care se stabileşte numărul de degrevări, pe bază de tabele cuprinzând: antetul federaţiei, numele şi prenumele persoanelor, numărul şi seria buletinului de identitate/cărţii de identitate, semnătura membrilor, ştampila şi semnătura conducătorului unităţii/instituţiei de învăţământ, prin care acesta confirmă că semnatarii tabelului sunt salariaţii unităţii/instituţiei. Recenzarea se va face anual, iar în cazul unor contestaţii în legătura cu acest recensământ, cel care contestă are obligaţia de a-şi dovedi afirmaţiile cu acte justificative.
(3) În cazul modificărilor privind numărul membrilor de sindicat, modificări de natură să influenţeze acordarea degrevărilor, federaţiile sindicale se obligă ca, în termen de 20 de zile de la data producerii acestei modificări, să prezinte ministerului tabele justificative întocmite conform alin. (2).
(4) Liderii nominalizaţi de federaţiile sindicale semnatare, conform alin. 1, beneficiază de degrevarea normei/postului.
Art. 61. - Federaţiile sindicale semnatare ale prezentului contract vor depune la Ministerul Educaţiei şi Cercetării listele nominale cu liderii care beneficiază de prevederile art. 60.
Art. 62. - Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin Inspectoratele şcolare şi rectoratele universităţilor, se obligă să afişeze în toate unităţile şi instituţiile de învăţământ prezentul contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură-învăţământ.
Art. 63. - Angajatorul se obligă să asigure suplinirea personalului aflat în concediu fără plată trimis la cursuri de formare şi perfecţionare sindicală, stagii de pregătire sindicală, în ţară sau în străinătate, schimburi de experienţă, precum şi alte acţiuni sindicale, şi să le sprijine efectiv.
Art. 64. - (1) Conducerile instituţiilor de învăţământ, Inspectoratele şcolare judeţene şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării vor asigura, gratuit, organizaţiilor de sindicat, organizaţiilor sindicale teritoriale şi federaţiilor sindicale semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă, spaţii şi mobilier disponibil pentru desfăşurarea activităţii. De asemenea, unităţile şi instituţiile de învăţământ vor asigura sindicatelor accesul neîngrădit la aparatura de birotică din dotare.
(2) Baza materială cu destinaţie cultural-sportivă a unităţilor şi instituţiilor de învăţământ va putea fi folosită, fără plată, pentru acţiunile organizate de sindicate, în condiţiile prevăzute în contractul colectiv de muncă încheiat la nivel judeţean sau la nivelul instituţiei de învăţământ superior.
Art. 65. - Angajatorii nu pot desface unilateral contractul individual de muncă al salariaţilor pentru motive care privesc activitatea sindicală.
Art. 66. - (1) Membrii de sindicat, cu catedra/postul rezervat, aleşi în funcţii sindicale, se bucură de toate drepturile statutare prevăzute de Legea nr. 128/1997.
(2) Deciziile de desfacere a contractului individual de muncă al salariaţilor care sunt în conducerea organizaţiilor de sindicat, pentru motive neimputabile lor, precum şi cele de sancţionare, pe durata mandatului şi timp de 1 an după expirarea acestuia, devin nule, conform art. 11 din Legea nr. 54/1991.
Art. 67. - Inspectoratele şcolare judeţene, universităţile, unităţile şi instituţiile de învăţământ pot dispune încasarea cotizaţiei membrilor de sindicat pe stat de plată, de către persoanele care au sarcini de serviciu privind plata salariilor, la cererea organizaţiilor sindicale şi cu acordul membrilor de sindicat. Sumele reţinute, aferente cotizaţiilor, vor fi virate în contul sindicatelor afiliate federaţiilor sindicale semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă.
Art. 68. - Patronatul recunoaşte dreptul reprezentanţilor organizaţiilor sindicale afiliate federaţiilor semnatare de a urmări la locul de muncă modul în care sunt respectate drepturile salariaţilor, prevăzute în contractul colectiv de muncă.
Art. 69. - Patronatul şi sindicatele îşi vor comunica reciproc şi în timp util hotărârile proprii privind problemele importante din domeniul relaţiilor de muncă.
Art. 70. - Federaţiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronilor de a stabili, în condiţiile legii, răspunderea disciplinară sau materială a salariaţilor care se fac vinovaţi de încălcarea normelor de disciplină a muncii sau care aduc prejudicii unităţii.
Art. 71. - (1) Patronii şi sindicatele semnatare ale contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură-învăţământ se recunosc drept parteneri permanenţi.
(2) Părţile convin să facă eforturi în vederea promovării unui climat normal de muncă în instituţii, cu respectarea prevederilor legii, a contractelor colective de muncă încheiate la toate nivelurile, a cartei universitare, a regulamentelor de ordine interioară, precum şi a drepturilor şi intereselor membrilor de sindicat.


CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale şi tranzitorii


Art. 72. - Actul adiţional încheiat între Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Federaţia Educaţiei Naţionale, înregistrat la Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale cu nr. 53.001/12.01.1998, devine parte integrantă a prezentului contract, care preia toate clauzele conţinute de acesta.
Art. 73. - Drepturile prevăzute în prezentul contract colectiv de muncă sunt considerate minime, de la nivelul cărora începe negocierea contractului colectiv de muncă la nivel teritorial şi la nivelul unităţilor şi instituţiilor de învăţământ, cu excepţia celor care sunt stabilite de lege.
Art. 74. - Drepturile prevăzute în contractele individuale de muncă nu pot fi sub nivelul celor care sunt stabilite prin contractul colectiv de muncă unic la nivel de ramură-învăţământ.
Art. 75. - În baza prevederilor prezentului contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură-învăţământ, se vor încheia contracte colective de muncă unice între Inspectoratele şcolare, rectoratele universităţilor, unităţile şi instituţiile de învăţământ cu sindicatele afiliate desemnate de federaţiile semnatare, în termen de 10 zile de la înregistrarea acestuia la Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.
Art. 76. - În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului contract, se modifică contractele individuale de muncă, prin grija angajatorului.
Art. 77. - În toate situaţiile de reorganizare sau restructurare a unităţilor şi instituţiilor de învăţământ, drepturile şi obligaţiile prevăzute în prezentul contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ se transmit noilor subiecte de drept rezultate din aceste operaţiuni juridice.
Art. 78. - La stabilirea condiţiilor de muncă şi a criteriilor de normare pentru personalul din învăţământ, se va ţine cont de convenţiile internaţionale privind această activitate, la care România este parte semnatară, de recomandarea U.N.E.S.C.O. - O.I.M. privind statutul cadrului didactic, precum şi de recomandările UNESCO privind personalul didactic din învăţământul superior, adoptate la Paris la 12 noiembrie 1997.
Art. 79. - Patronatul se obligă să nu înstrăineze patrimoniul învăţământului către o terţă persoană şi să recupereze, conform legii, toate spaţiile şi terenurile care au aparţinut de drept învăţământului.
Art. 80. - (1) În aplicarea prevederilor art. 11 (3) din Legea nr. 130/1996, republicată, unităţile vor prevedea în bugetele de venituri şi cheltuieli sumele necesare contribuţiilor pentru constituirea fondurilor destinate activităţilor în domeniul pregătirii, negocierii şi al aplicării contractelor colective de muncă încheiate la toate nivelurile.
(2) Sumele prevăzute conform alin. (1) se vor calcula luând ca bază suma de 8.000 lei/salariat/an.
(3) Din sumele astfel constituite, 50% se virează organizaţiilor sindicale cu care au fost negociate şi semnate contractele colective de muncă de la fiecare nivel.
(4) Fondurile destinate negocierilor colective vor fi colectate într-un subcont distinct al serviciilor financiar-contabile din cadrul Inspectoratelor şcolare judeţene şi al instituţiilor de învăţământ superior. Patronatul şi sindicatele vor urmări şi sprijini constituirea, defalcarea şi virarea, pe destinaţii, a fondurilor aferente negocierii contractelor colective de muncă.
Art. 81. - (1) La încheierea contractelor individuale de muncă, salariaţii care nu au fost reprezentaţi la negocierea prezentului contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ pot adera la aplicarea acestuia, dacă în acest sens fac o declaraţie de adeziune, potrivit Anexei nr. 4, pe care o depun la sindicatele afiliate federaţiilor semnatare ale prezentului contract colectiv de muncă.
(2) Salariaţii din învăţământ, care nu sunt membri de sindicat, au posibilitatea exprimării individuale scrise asupra organizaţiei sindicale care consideră că le reprezintă interesele pe durata valabilităţii contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ.
Art. 82. - Regulamentul de ordine interioară se întocmeşte de către administraţie împreună cu sindicatele, conform legii.
Art. 83. - Prezentul contract colectiv de muncă unic la nivel de ramură - învăţământ produce efecte începând cu data înregistrării acestuia de către una dintre părţi, în condiţiile prevăzute de lege, şi va fi adus la cunoştinţa salariaţilor prin afişare în unităţile şi instituţiile de învăţământ.
Art. 84. - În conformitate cu prevederile art. 13 (1) din Legea nr. 130/1996, republicată, unităţile în cadrul cărora se aplică clauzele negociate sunt cele prevăzute în anexa nr. 6.
Art. 85. - Prezentul contract este obligatoriu pentru părţi.
MINISTERUL EDUCAŢIEI ªI CERCETÃRII FEDERAŢIILE SINDICALE REPREZENTATIVE DIN ÎNVÃŢÃMÂNT Ministru, Ecaterina Andronescu FEDERAŢIA EDUCAŢIEI NAŢIONALE Preşedinte fondator Cătălin Croitoru FEDERAŢIA SINDICATELOR LIBERE DIN ÎNVÃŢÃMÂNT Preşedinte Aurel Cornea FEDERAŢIA SINDICATELOR INDEPENDENTE DIN ÎNVÃŢÃMÂNT "SPIRU HARET" Preşedinte Dumitru Chilom FEDERAŢIA NAŢIONALÃ SINDICALÃ "ALMA MATER" Preşedinte Răzvan Bobulescu



ANEXA Nr. 1


Inspectoratul ªcolar al Judeţului ...........
Unitatea de învăţământ ......................
Nr. .............. data .....................


CONTRACTUL INDIVIDUAL DE MUNCÃ
- clauze minimale -


înregistrat cu nr. ............. în registrul de evidenţă
a contractelor individuale de muncă


Prezentul contract individual se încheie azi, ......................., între: Inspectoratul ªcolar/unitatea/instituţia de învăţământ, cu sediul în .........., reprezentată prin .........., în calitate de .........., şi dl.(dna) .........., cu domiciliul în .........., posesor al B.I./C.I. nr. ......, eliberat de ...... la data de .........., având ca pregătire profesională .........................
Contractul individual de muncă se încheie în baza art. ....... din contractul colectiv de muncă, ca suport de negociere, în următoarele condiţii, asupra cărora părţile au convenit:
1. Durata contractului:
nedeterminată, salariatul ............. urmând să înceapă activitatea la data de ..........
determinată, de .........., cu începere de la data de .......... până la data de ............... inclusiv.
2. Domnul (doamna) .......... va îndeplini funcţia de .......................
3. Locul de muncă este ......................................................
4. Condiţiile de încadrare: normă întreagă/fracţiune de normă ...............
5. Condiţiile de muncă: (grele, periculoase, penibile, normale) .............
6. Salariul de bază lunar este de ...........................................
Drepturile salariale se plătesc în chenzine lunare, după cum urmează: chenzina I cel mai târziu la data de 25 şi chenzina a II-a cel mai târziu la data de 15 ale lunii.
7. Plata orelor suplimentare se face conform ................................
8. Salariatul beneficiază de următoarele sporuri şi drepturi băneşti, conform legii.
9. Părţile convin ca anumite obligaţii băneşti ale salariatului să fie achitate direct prin serviciile financiar-contabile ale unităţii, după cum urmează: contribuţia egală cu 1% din drepturile salariale sau cotizaţia de membru de sindicat, în cuantum de ..............................................
10. Durata concediului anual de odihnă, corespunzător vechimii, va fi de ........... zile.
De asemenea, salariatul beneficiază de un concediu suplimentar de.......... zile. Concediul se va efectua conform programării şi înţelegerii dintre părţi.
11. Obligaţiile generale ale părţilor:
Angajatorul se obligă:
- să respecte şi să îndeplinească prevederile contractului colectiv de muncă la care salariatul a aderat, ale contractului individual de muncă şi ale normelor legale;
- să-i asigure celui încadrat condiţii corespunzătoare de lucru, punându-i la dispoziţie, potrivit specificului muncii sale, tot ce este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu, conform prevederilor legale;
- alte obligaţii (în funcţie de specificul postului) ........................
Salariatul se obligă:
- să respecte prevederile contractului colectiv de muncă la care a aderat;
- să respecte contractul individual de muncă şi normele legale;
- alte obligaţii (în funcţie de specificul unităţii): .......................
Prezentul contract individual de muncă se încheie în două exemplare, dintre care unul se păstrează de către unitate, iar al doilea exemplar revine salariatului.
Modificările ulterioare (în urma negocierilor dintre patronat, sindicat şi salariat) se vor face prin acte adiţionale la prezentul contract individual de muncă, conform legii.
Angajator (Director) Salariat, ........................... ...........................



Date privind modificările contractului individual de muncă
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Data actului Elementul contractual Semnăturacrt. adiţional asupra căruia s-a ───────────────────── convenit modificarea Angajator Salariat────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



În urma îndeplinirii procedurii legale, la data de ..............., prezentul contract individual de muncă încetează prin ................. pentru următoarele motive: ......., având la bază (decizia, hotărârea) ........, în temeiul .......


Angajator
..................


ANEXA Nr. 2


Unitatea/instituţia de învăţământ/Biblioteca ...............


FIªA INDIVIDUALÃ A POSTULUI Nr. ................


În temeiul legii şi al contractului colectiv de muncă încheiat între .........., înregistrat la .......... cu nr. ........., la care subsemnatul(a) ader, obligându-mă să respect prevederile art. ......... din contractul colectiv de muncă, se încheie azi, .........., prezenta fişă individuală a postului.
Postul .....................................
Poziţia (numele) ...........................
Compartimentul .............................
Cerinţe:
studii superioare ..........................
specifice postului .........................
Relaţii:
a) ierarhice ...............................
b) funcţionale .............................
c) de colaborare ...........................
Domnul/doamna ..................., posesor/oare al/a contractului individual de muncă, înregistrat în registrul de evidenţă a contractelor individuale de muncă la nr. .................., negociază în condiţiile art. ............ din contractul colectiv de muncă, următoarele atribuţii şi sarcini, structurate pe următoarele capitole:


Capitolul I - Sarcinile de serviciu obligatorii, reprezentând ......... norma de bază corespunzătoare unei părţi de .......... din salariul de bază, stabilite la data de ..........


Rector/Director, Salariat,


Capitolul II - Obligaţii/atribuţii profesionale suplimentare, reprezentând .................. norma de bază (ore suplimentare), corespunzătoare unui spor de ................. din salariul de bază, conform reglementărilor în vigoare, stabilite la început de an şcolar/universitar .......................


Rector/Director, Salariat,


Capitolul III - Activităţi suplimentare neprevăzute în încadrarea pe post, efectuate prin ordin de serviciu etc. şi care se vor plăti prin ore suplimentare, premii lunare, zile libere etc.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Nr. Activitatea Data Recompensată Rector/Director Observaţiicrt. prin .......────────────────────────────────────────────────────────────────────

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Contract de munca pe perioada determinata dorel_c_bunea dorel_c_bunea Sunt angajat in invatamant pe perioada determinata, la aceeasi institutie de invatamant din 2004, am fost incadrat pe acelasi post/catedra prin contracte ... (vezi toată discuția)
Acordare concediu de odihna dupa con cediul fara plata adi19 adi19 Am avut concediu fara plata in anul 2013. Exista ceva specificat in legislatie referitor la distanta in timp intre cel fara plata si concediul de odihna din ... (vezi toată discuția)
Restrangere activitate invatamat cristeaion cristeaion In comuna sunt 10 invatatori . Un post se va desfiinta din motive de copii sub normativ .In comuna nu este disponibil niciun post de invatator iar cel in cauza ... (vezi toată discuția)