avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 628 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Notiifcare catre o telefonie mobila
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Notiifcare catre o telefonie mobila

Pe 5 mai am notificat telefonia mobila cu privire la rezilierea contractului unilateral inainte de termen. Notificarea am depus-o la o reprezentanta si am primit un numar de inregistrare.
Am solicitat de asemenea sa primesc acasa ultimile facturi si separarea facturilor de telefonie mobila si internet, care erau pe aceeasi factura in acel moment.
Am primit doar factura separata de la internet.
De la telefonia mobila nu am primit factura, si nici raspuns cu privire la notificarea de reziliere.
Pe data de 16 iunie am facut o alta notificare, anexand-o si pe cea din 5 mai mentionand nr. de inregistrare respectiv.
Doresc sa stiu daca nu voi primi niciun raspuns nici in acest caz, mai poate telefonia mobila sa vina cu vreo pretentie sa zicem dupa 6 luni?
Este indicat sa sesizez si protectia consumatorului cu privire la aceasta situatie?
Nu doresc sa ma trezesc dupa nu stiu cate luni ca telefonia mobila vine cu nu stiu ce pretentii si ma da in judecata, de aceea doresc sa stiu exact cum sa procedez pentru ca telefonia mobila sa nu aibe niciun castig in cauza, in cazul in care continua sa ma trateze ca si cum n-as exista cu privire la notificarile facute...
Cel mai recent răspuns: doru285 , utilizator 18:59, 3 Iulie 2011
Rezilierea unilaterala se face la neexecutarea culpabila a obligatiei. Daca operatorul isi executa obligatia de a va asigura serviciul de telefonie nu aveti dreptul sa reziliati.

Faptul ca nu ati primit factura pentru telefonie va scuteste doar de obligatia de a plati penalizari pentru intarzierea. Atat timp cat nu stiti ce aveti de platit nu aveti ce plati. Iar daca operatorul nu va remite factura, este vina lui.

Legal notificarea d-voastra este fara efect. Operatorul nu este obligat sa accepte, insa eventual o poate face din culanta.
Intr-un post anerior intintulat: Reziliere anticipata, taxe abuzive de reziliere am citat cadrul legal cu privire la rezilierea unilaterala a unui contract
Repet citatul legal cu privire la rezilierea unilaterală.
Din Legea nr. 296/2004 citez modificarea:
„Art. 84 - Dreptul consumatorului la denunțarea sau rezilierea contractului nu poate fi anulat sau restrâns de nicio clauză contractuală sau înțelegere între părți, în cazurile prevăzute de lege, aceasta fiind considerată nulă de drept. drepturile părților referitoare la o justă despăgubire nu vor fi afectate în cazul denunțării unilaterale”.
În anexa la Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori,punctul 1 litera j) adică una din clauzele abuzive este citez:
„j) restrâng sau anulează dreptul consumatorului de a denunța sau a rezilie unilateral contractul în cazurile în care:
- comerciantul a modificat unilateral clauzele prevăzute la lit. e);
- comerciantul nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale;
- comerciantul a impus consumatorului, prin contract, clauze referitoare la plata unei sume fixe în cazul denunțării unilaterale”

Principial nu am cum sa fiu sclavul unui contract, Este dreptul meu inatacabil de a rezilia atunci cand consider ca nu mai pot sa continui contractul. INDIFERENT DE TIPUL CONTRACTULUI...
De exemplu daca doresc sa reziliez contractul cu furnizorul de energie care detine monopol, pentru ca eu am gasit alta sursa de energie, iar contractul este pe perioada nedeterminata, asta inseamna ca daca furnizorul nu este de acord sunt obligat sa continui contractul pe viata??? Mi se pare absurd.
Si un alt exemplu: conform principiului de drept partile contractante sunt pe picior de egalitate, nu furnizorul de servicii este dumnezeu iar consumatorul este sclavul... Vreau sa spun ca daca un aspesct este invocat intr-un sens este perfect valabil si in sens invers. Ce s-ar intampla daca furnizorul de servicii ar fi in incapacitate de a mai furniza serviciul si denunta unilateral contractul, iar eu cealalta parte contractanta spun NU vreau sa reziliez si esti legat de mine ca asa vreau eu, vreau serviciul nu ma intereseaza problemele tale, suna la fel de absurd...
Daca principial eu gresesc atunci va rog daca se poate sa mi se dea o referire legala, adica in baza carei legi din Romania o parte contractanta poate obliga cealalta parte contractanta la continuarea unui contract impotriva vointei unei parti.

Ultima modificare: Joi, 23 Iunie 2011
rlau_ro, utilizator
rlau_ro a scris:


Daca principial eu gresesc atunci va rog daca se poate sa mi se dea o referire legala, adica in baza carei legi din Romania o parte contractanta poate obliga cealalta parte contractanta la continuarea unui contract impotriva vointei unei parti.




@rlau_ro

Pentru a fi in clar va recomand sa cititi atat pe acest forum, cat si pe site-uri de specialitate ce inseamna rezilierea si ce inseamna denuntarea contractului.

Rezilierea = exprimarea vointei de incetare a contractului in cazul neexecutarii culpabile a obligatiilor contractuale.

Denuntarea = exprimarea vointei de renuntare la contract

Legea privind codul civil din 2009 prevede:

Art.1186 – Contractul incheiat cu consumatorii este supus legilor speciale şi, in completare, dispoziţiilor prezentului cod.

Art.1289 – (1) Dacă dreptul de a denunţa contractul este recunoscut uneia dintre părţi, acesta poate fi exercitat atat timp cat executarea contractului nu a inceput.
(2) In contractele cu executare succesivă sau continuă, acest drept poate fi exercitat cu respectarea unui termen rezonabil de preaviz. chiar şi după inceperea executării contractului, insă denunţarea nu produce efecte in privinţa prestaţiilor executate sau care se află in curs de executare.

Ordonanta Guvernului 130/2000 cu modificarile aduse prin Legea 51/2003, Legea 365/2002, Legea 363/2007 si OUG 174/2008
Aceasta reglementeaza incheierea contractelor la distanta, contracte in care consumatorii beneficiaza de drepturi suplimentare fata de contractele incheiate direct.

“CAPITOLUL II Dreptul de denuntare unilaterala a contractului
Art. 7. - (1) Consumatorul are dreptul de a denunta unilateral contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor. Termenul de 10 zile prevazut pentru exercitarea acestui drept incepe sa curga:

b) pentru servicii, din ziua incheierii contractului sau dupa incheierea contractului, din ziua in care obligatiile prevazute la art. 4 au fost indeplinite, cu conditia ca intarzierea sa nu depaseasca 90 de zile.
Art. 10. - Consumatorul nu poate denunta unilateral urmatoarele tipuri de contracte, cu exceptia cazurilor in care partile au convenit altfel:
a) contracte de furnizare de servicii a caror executie a inceput, cu acordul consumatorului, inaintea expirarii termenului de 10 zile lucratoare prevazut la art. 7 alin. (1);

Deci despre o denuntare a contractului nici nu se poate vorbi, nu sunteti intr-o astfel de situatie, legea este clara.

Referitor la posibilitatea de a rezilia:
Prin ce este anulat sau restrans dreptul d-voastra de a rezilia contractual? Prin nimic sau daca vreti prin lege: vedeti definitia rezilierii. Nu si-a executat operatorul obligatia din culpa? Aveti dreptul sa reziliati oricand in situatia ca cealalta parte nu isi executa obligatiile. Indiferent ce scrie in contract.

Anexa mentionata defineste ce este considerate o clauza abuziva.
Legea 161/2010 care modifica Legea 193/2000 cu anexa mentionata spune la:
"Art. 6 Clauzele abuzive cuprinse in contract si constatate fie personal, fie prin intermediul organelor abilitate prin lege nu vor produce efecte asupra consumatorului, iar contractul se va derula in continuare, cu acordul consumatorului, numai daca dupa eliminarea acestora mai poate continua.”

In concluzie neexistand situatia ca operatorul nu isi executa obligatiile, nu aveti dreptul sa reziliati contractual. Eventualele clauze ce sunt abuzive nu vor avea efect iar contractual se deruleaza in continuare.

Nu sunteti sclavul nimanui. Ati incheiat un contract pe care trebuie sa il respectati.
D-voastra v-ati exprimat vointa sa incheiati contractul deci nu se poate zice ca acesta se executa impotriva vointei d-voastra.
Ce spune contractul? O parte se obliga timp de 2 ani sa va presteze un serviciu, acela de a putea telefona. Cealalta parte se obliga sa plateasca 2 ani acest serviciu. Daca ati acceptat v-ati asumat niste obligatii si aveti niste drepturi.
Daca o parte nu isi executa obligatiile, cealalta parte poate rezilia si/sau cere despagubiri etc. Nu puteti sa telefonati pentru ca nu vi se asigura serviciul, puteti rezilia. Nu platiti in ciuda faptului ca ati putut telefona, operatorul reziliaza si cere despagubiri. Aveti drepturi egale cu cealalta parte.

Ultima modificare: Joi, 23 Iunie 2011
kappauser, utilizator
Va multumesc pentru raspunsul prompt si referirile la legislatie.
O sa mai fac o mica precizare.
Insasi faptul ca furnizorul de servicii invoca ca in cazul rezilierii unilaterale anticipate, accepta ideea acestei rezilieri in contul unei despaguri, imi recunoaste dreptul meu de a rezilia.
Eu inchei un contract pe o perioada de timp, dar viata este o dinamica oricand pot apare modificari in viata cuiva care sa il puna in imposibilitatea de a mai continua un contract. Eu fac contract pe 2 ani de zile dar nu cunosc viitorul ca sa pot fi legat de un contract.
Daca fac un contract de inchiriere pe 3 ani, dar peste un an trebuie sa plec Australia ce fac imi ratez viata ca trebuie sa continui continui contractul 3 ani de zile? Daca sunt casatorit (tot un contract) nu pot rupe contractul pentru ca cealalta parte nu vrea? Daca nu am posibilitatea sa mai platesc un serviciu pentru ca intre timp a aparut criza economica ce fac cum mai platesc servicul sunt obligat sa mor de foame pentru ca trebuie sa respect un contract?
Sunt de acord ca daca la un serviciu de baza pentru care plates lunar mi se ofera in mod special o facilitate suplimentara cu conditia sa continui pe perioada de timp, furnizorul este indeptatit la despagubire pentru ceea ce mi-a oferit suplimentar, dar nu ma poate obliga sa continui o relatie ca nu mai am cum sa platesc, altfel mor de foame.
Eu cand am facut contractul nu aveam de unde sa stiu ca intre timp va fi criza economica, si nici prin cap nu mi-a trecut ca o sa ajung sa fiu nevoit reziliez, Dar cum spuneam viata e o dinamica si nimeni nu poate anticipa viitorul.
Si un aspect interesant... furnizorul pentru ca nu am platit mi-a suspendat serviciul telefonic, in acest moment pot invoca fara drept de apel rezilierea contractului pentru nu imi mai ofera serviciul
Desigur este punctul meu de vedere, ramane sa analizez intreaga situatie.
Va multumesc inca odata informatiile oferite.
Ultima modificare: Vineri, 24 Iunie 2011
rlau_ro, utilizator
Parerea mea: formularea "reziliere anticipata" nu este cea mai fericita. In mod normal partile pot prevedea posibilitatea incetarii contractului de comun acord. Iar acest acord comun reprezinta vointa exprimata de parti : incetam contractul daca imi platesti 1 RON sau 10 RON sau 1000 RON. Nu este o consecinta a neexecutarii obligatiilor ci este o intelegere suplimentara. Intru-cat vointa ta la inceput a fost "2 ani de contract" sau "1 luna de contract" sau "73 zile de contract". Contractul se deruleaza exact atatea zile.
Iar daca s-a convenit si acceptat aceasta clauza, atunci nici macar nu se poate zice ca este abuziva.
Abuziva ar fi in cazul in care operatorul nu executa din culpa, lucru care iti da dreptul sa reziliezi, dar daca o faci atunci tot tu esti pedepsit prin plata taxei. Adica tu iti exprim dreptul legal si atunci esti pedepsit. Aceasta inseamna clauza abuziva.

In ce priveste situatiile expuse, in anumite conditii poti sa ceri incetarea contractului. Din motive de forta majora poti primi acest drept de a cere incetarea contractului fara a fi obligat sa il platesti pana la capat.
In general insa ca te muti in alta tara nu se accepta ca si caz de forta majora decat in anumite situati, cum ar fi detasarea.
Intr-adevar ai obligatia sa iti platesti chiria, abonamente sau alte contracte pe perioada pe care te-ai angajat. Pune problema si invers: Ai un contract de chirie pe trei ani, iti cumperi mobila potrivita si dupa 1 luna vine cealalta parte si iti zice sa iti iei catrafusele si iti da si bani platiti inapoi pe loc. Ce zici in acest caz? Ca ai contract pe 3 ani?
In ceea ce priveste argumentatia cu criza economica aceasta nu are din pacate nici o relevanta. Acesta nu este un eveniment de forta majora.
Iar in ceea ce priveste angajarea intr-un contract indelungat pe doi ani sau 1 an, vin si pun intrebarea: De ce nu ai luat o cartela pre-paid de 5 sau 10 Euro. O pui in telefon si telefonezi o saptamana, o luna sau 7 luni. Nu mai vrei, nu mai reincarci. Operatorul iti pune la dispozitie mai multe alternative, tu esti cel ce alegi si iti exprimi vointa. Ca te imbata cu un telefon, cu o maslina sau o scobitoare straina este altceva. Dar ai posibilitatea sa alegi, nu te-a obligat nimeni.
Iar ultima remarca nu tine chiar de loc. Nu iti indeplinesti obligatia de a plati, ceilalti pot sa rezilieze si sa ceara despagubiri. Nu poti sa invoci neexecutarea obligatiei operatorului deoarece aceasta nu este din culpa lor, este din culpa ta. Adica este vina ta ca au fost obligati sa rezilieze.

Alte discuții în legătură

Reziliere contract cablu canal s yo_nelutzu1977 yo_nelutzu1977 am un contract cu firma de cablu canal s din februarie 2010 pina in februarie 2011 acum 3 luni am facut cerere de reziliere fiind cu plata la zi,nici pina azi ... (vezi toată discuția)
Reziliere contract panaitdavid_catalin panaitdavid_catalin un contract de internet, in perioada contractuala,se poate reziliala solicitarea clientului fara taxe de reziliere, sau alte taxe asemanatoare, solicitate de ... (vezi toată discuția)
Reziliere contract telefonie mobila legea 161/2010 cristi_cj cristi_cj Buna , in urma cu un an am semnat un contract cu o companie de telefonie mobila (un abonament) iar acum m-am prezentat la un ghiseu pentru a notifica aceasta ... (vezi toată discuția)