Am si eu o intrebare, ce poate face o persoana care a fost inscrisa in biroul de credite ilegal? Merge in instanta sau se adreseaza cu o plangere la ANSPDCP?
Speta este urmatoarea: O persoana a facut o descoperire de card. Aceasta pers isi plateste rata lunar insa intr-o luna angajatul bancii trece banii in alt cont. Persoana este inscrisa de banca in biroul de credite fara a fi instiintata in prealabil. Cand se duce la banca sa acopere cardul (dupa mai multe luni) afla ca este trecuta in biroul de credite si nu poate face niciun imprumut timp de 4 ani. Persoana se adreseaza protectiei consumatorului cu o plangere. PC raspunde la plangere si ii spune pers faptul ca banca nu a procedat corect deoarece era obilgata sa-l instuiinteze. PC ii recomanda pers sa se adreseze intai bancii si apoi ANSPDCP. Persoana se adreseaza bancii insa banca nu i-a raspuns in termen de 30 de zile.
Ce sfaturi dati persoanei in cauza? Ce sansa de reusita are?
Multumesc!
Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicată în Monitorul Oficial nr. 790/12.12.2001, prevede următoarele drepturi:
(i) Dreptul de acces la date: dreptul de a obţine de la operator la cerere şi în mod gratuit, pentru o solicitare pe an, confirmarea faptului că datele în legatura cu propria persoană sunt sau nu prelucrate de către acesta;
(ii) Dreptul de intervenţie: dreptul de a obţine, la cerere şi în mod gratuit, rectificarea, actualizarea, blocarea, ştergerea sau transformarea în date anonime a datelor a caror prelucrare nu este conformă legii;
(iii) Dreptul de opozitie: dreptul de a se opune în orice moment, din motive întemeiate şi legitime legate de situatia sa particulara, ca datele care o vizeaza sa faca obiectul unei prelucrari, cu exceptia cazurilor in care exista dispozitii legale contrare.
Pentru eliberarea situaţiei proprii - Situaţia înscrierii la Biroul de Credit, în temeiul dreptului de acces la date prevăzut de Legea 677/2001, trebuie să adresaţi în scris către Biroul de Credit o cerere datată şi semnată, la care sa anexaţi o copie lizibila după actul de identitate (buletin sau carte de identitate) şi, după caz, dovada plăţii serviciului solicitat. Puteţi trimite această cerere, însoţită de actul de identitate şi daca este cazul de documentul de plată (scanate daca se trimit prin e-mail), la adresa noastră poştală sau la adresa de e-mail*): situatie@birouldecredit.ro.
Numai prima solicitare adresată Biroului de Credit pe parcursul aceluiaşi an calendaristic este gratuită. Începand cu a 2-a cerere inclusiv, serviciul solicitat va fi comisionat cu suma de 6 lei, dovada plătii urmând să o trimiteti impreună cu cererea. Plata se va face la orice unitate a Băncii Comerciale Române S.A., folosind următoarele instrucţiuni:
- suma: 6 lei
- beneficiar: S.C. Biroul de Credit S.A. (cod fiscal R 16140132)
- cont: RO93 RNCB 0090 0005 8898 0001
- deschis la banca: BCR Lipscani
În cazul în care doriţi să verificaţi dacă sunteţi la a doua cerere în decursul unui an, puteţi solicita o confirmare telefonică de la Biroul de Credit.
Informaţiile solicitate cu privire la propria persoană, prezentate prin “Situaţia înscrierii la Biroul de Credit”, vor fi transmise către dvs. prin Poşta Română (caz în care cheltuielile poştale vor fi suportate de către solicitant) sau prin e-mail*), în termenul legal de la data inregistrării cererii.
Plangere la protectia consumatorului pt ca banca nu v-a raspuns in termen de 30 de zile asa cum este obligata. => banca primeste amenda si va trimite un raspuns (daca situatia este cum o descrieti dvs atunci raspunsul cu siguranta este favorabil).
se va face plangere la ANPC, daca dumneavoastra aveti dreptate ANPC va amenda banca, in plus persoana care s-a trezit inscrisa din greseala in biroul de credite , trebuie sa solicite bancii sa efectueze corectia, si neaparat dupa ce toate acestea s-au rezolvat sa solicite o noua interogare in biroul de credite ca sa vada exact daca s-a efectuat corectia. Cazurile de acest gen nu sunt singulare, si ar fi pacat ca persoana respectiva sa nu mai poata contracta nici un imprumut timp de 4 ani datorita unei erori
eu stiam ca e mai mult de 4 ani in fine.
Va adresati bancii, daca e eroarea lor vor efectua rectificarea.
Vedeti ca raportarile se fac si la Biroul de Credit si la CRB ( centrala riscurilor bancare) care apartine de Directia Stabilitate nu stiu cum din B.N.R.
Din pacate pentru dvs., destul de putin probabil ca banca sa rectifice informatia transmisa la Biroul de Credit.
In fapt, la data scadentei datoriei dvs., banii nu erau in contul in care trebuiau sa se afle...ci intr-un altul.
Este sarcina dvs. sa probati ca vina pentru faptul ca banii nu erau in contul de card de credit apartine altcuiva, si acest lucru se poate obtine doar in cadrul unui proces judiciar.