Cu privire la reconsiderarea activitatii ca independenta sunt mai multe puncte de vedere:
I. Daca se indeplineste cel putin un criteriu prevazut la art. 7, pct. 2.1. din Codul fiscal, activitatea poate fi reconsiderată ca activitate dependentă.
2.1. Orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă dacă îndeplineşte cel puţin unul dintre următoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se află într-o relaţie de subordonare faţă de plătitorul de venit, respectiv organele de conducere ale plătitorului de venit, şi respectă condiţiile de muncă impuse de acesta, cum ar fi: atribuţiile ce îi revin şi modul de îndeplinire a acestora, locul desfăşurării activităţii, programul de lucru;
b) în prestarea activităţii, beneficiarul de venit foloseşte exclusiv baza materială a plătitorului de venit, respectiv spaţii cu înzestrare corespunzătoare, echipament special de lucru sau de protecţie, unelte de muncă sau altele asemenea şi contribuie cu prestaţia fizică sau cu capacitatea intelectuală, nu şi cu capitalul propriu;
c) plătitorul de venit suportă în interesul desfăşurării activităţii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizaţia de delegare-detaşare în ţară şi în străinătate, precum şi alte cheltuieli de această natură;
d) plătitorul de venit suportă indemnizaţia de concediu de odihnă şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, în contul beneficiarului de venit.
În cazul reconsiderării unei activități ca activitate dependentă, impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate și virate, fiind datorate solidar de plătitorul şi beneficiarul de venit.
În acest caz se aplică regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate în afara funcţiei de bază. In functie cine face plata acestora, cheltuielile sunt sau nu deductibile pt I.I.!
II. Dar, in anul 2011 a fost emisa OUG nr. 46/2011 care se poate spune ca anuleaza prevederile de mai sus!.
Astfel, OUG nr. 46/2011 pt modificarea OUG nr. 44/2008 la pct. 2 prevede ca ,,PFA nu va fi considerată un angajat al unor terţe persoane cu care colaborează potrivit art. 16, chiar dacă colaborarea este exclusivă.".
(OUG nr. 44/2008, art. 16 ,,În scopul exercitării activităţii pentru care a fost autorizată, PFA poate colabora cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, întreprinzători persoane fizice titulari ai unor întreprinderi individuale sau reprezentanţi ai unor întreprinderi familiale ori cu alte persoane fizice sau juridice, pentru efectuarea unei activităţi economice, fără ca aceasta să îi schimbe statutul juridic dobândit potrivit prezentei secţiuni,,).
Avand in vedere prevederea OUG nr. 46/2011 se poate concluziona ca activitatea nu poate fi reconsiderata ca dependenta si ca impozitul si contributiile sociale se platesc de catre PFA/II/IF!.
Cele 2 variante se regasesc in punctele de vedere al mai multor utilizatori/consultanti prin postarile facute pe forum. Asa ca asteptam in continuare noi puncte de vedere.
III. Faptul ca veti fi salariata la alt loc de munca va avea consecinta ca nu se va mai plati CAS pt pensie ca titular de II.
cheltuielile care ma interesau sunt cele legate de utilitati ( sediu social ), abonamentul de telefonie mobila care ar fi pe II, si deasemenea cheltuieli cu masina pentru casre as fi vrut sa fac contract de comodat pe II.
In cazul PFA, se mai pune problema reconsiderarii activitatii din independenta in dependenta?
ce ma sfatuiti, e mai bine sa-mi fac PFA ?
Multumesc!