Pana la adresarea in instanta, ar fi necesar ca, urmasii sa verifice daca, nu cumva mama decedata figureaza inscrisa in evidenta Casei de pensii si "cineva" a beenficiat de pensie toti acesti ani...Si la primarie sa verifice daca nu s-au facut cereri privind fondul funciar in numele ei si altele asemenea.
Decret 31/1954
Art. 16. - Cel care lipseste de la domiciliul sau poate fi declarat disparut prin hotarire judecatoreasca, putindu-se institui curatela, daca a trecut un an de la data ultimelor stiri din care rezulta ca era in viata.
Cel astfel declarat disparut poate fi declarat mort, de asemenea prin hotarire judecatoreasca, daca de la data ultimelor stiri din care rezulta ca era in viata au trecut patru ani. Declararea mortii nu poate fi insa, hotarita mai inainte de implinirea unui termen de sase luni de la data afisarilor si publicarii extrasului de pe hotarirea prin care s-a declarat disparitia.
Cel disparut in cursul unor fapte de razboi, intr-un accident de cale ferata, intr-un naufragiu sau intr-o alta imprejurare asemanatoare care indreptateste a se presupune decesul, poate fi declarat mort, fara a se mai declara in prealabil disparitia sa, daca a trecut cel putin un an de la data imprejurarii in care a avut loc disparitia.
Art. 17. - Daca ziua ultimelor stiri despre cel care lipseste de la domiciliu nu se poate stabili, termenele prevazute in art. 16 alin. 1 si 2 se vor socoti de la sfirsitul lunii ultimelor stiri, iar in cazul in care nu se poate stabili nici luna, de la sfirsitul anului calendaristic.
Tot astfel, daca nu se poate stabili ziua imprejurarii in care a avut loc disparitia, termenul prevazut in art. 16 alin. 3 se va socoti de la sfirsitul lunii in care aceasta imprejurare s-a produs, iar in cazul in care nu se poate stabili nici luna, de la sfirsitul anului calendaristic.
Art. 18. - Deindata ce hotarirea declarativa de moarte a ramas definitiva, cel disparut este socotit ca a murit la data stabilita prin hotarire, ca fiind aceea a mortii.
Data mortii disparutului se stabileste potrivit cu imprejurarile.
DAR, trebuie sa recunosc ca situatia dvs. e destul de ciudata... Nu prea seamana cu situatia disparitiei... Avem o persoana inmormantata intr-un loc cunoscut de o seama de persoane.
Cred ca ar trebui sa incepeti de la Parchet.
Iata de ce.
Legea 119/1996
Art. 34. - (1) Întocmirea actului de deces se face la serviciul public comunitar local de evidenţa persoanelor în a cărui rază administrativ-teritorială s-a produs decesul, pe baza declaraţiei verbale făcute de către membrii familiei decedatului, iar în lipsa acestora, de către colocatari, vecini, administratorul imobilului, medicul sau alt cadru din unitatea sanitară unde s-a produs decesul, şi a certificatului medical constatator al decesului.
(2) Declarantul va depune certificatul medical constatator al decesului, actul de identitate şi, dacă este cazul, livretul militar sau adeverinţa de recrutare ale celui decedat.
Art. 35. - (1) Declararea decesului se face în termen de 3 zile de la data încetării din viaţă a persoanei. În acest termen se cuprinde atât ziua în care s-a produs decesul, cât şi ziua în care se face declaraţia.
(2) Când decesul se datorează unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru, declararea se face în termen de 48 de ore, socotit din momentul decesului sau al găsirii cadavrului.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (2), pentru întocmirea actului de deces este necesară şi dovada eliberată de poliţie sau de Parchet, din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces.
(4) În cazul în care decesul nu a fost declarat în termen, întocmirea actului de deces se face cu aprobarea Parchetului.
Multumesc.
Continui si Iintreb daca este posibil totusi o actiune in instanta prin care se solicita in contradictoriu cu Primaria localitatii unde a decedat si este inmormantata persoana, cu dispunerea de catre instanta a efectuarii unor cercetarii cu privire la cele prezentate, pe baza de declaratii ale martoriilor, sa se dispuna prin hotarare inregistrarea decesului respectiv si eliberarea certificatului de deces.
Inregistrare tardiva a decesului?
Se poate sa formulati o actiune in instanta, in contradictoriu cu autoritatile locale, prin care sa solicitati ca instanta sa pronunte o hotarare declarativa a decesului, inregistrarea decesului si eliberarea certificatului de deces, cu mentiunea ca nu instanta va dispune efectuarea cercetarilor, ci dvs. veti propune martori care sa ateste participarea la inmormintare precum si orice alte probe le aveti in dovedirea actiunii.
Actiunea va fi intemeiata pe L.119/96.
Dovada stării civile
Art. 13. - Starea civilă se dovedeşte cu actele întocmite în registrele de stare civilă, precum şi cu certificatele de stare civilă eliberate pe baza acestora.
Art. 14. - Pentru tot ceea ce reprezintă constatări personale ale ofiţerului de stare civilă, actele de stare civilă fac dovada până la constatarea falsului prin hotărâre judecătorească definitivă, iar pentru celelalte înscrieri, până la proba contrară.
Art. 15. - Întocmirea, anularea, rectificarea sau completarea ori reconstituirea actelor de stare civilă, precum şi orice înscrieri făcute pe actele de stare civilă, în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, ori în baza unui act administrativ, sunt opozabile oricărei persoane până la proba contrară.
Art. 16. - Starea civilă se poate dovedi prin orice mijloace de probă în faţa instanţei judecătoreşti, în cazul prevăzut la art. 10, precum şi în faţa autorităţilor administraţiei publice când se solicită reconstituirea actelor de stare civilă, în următoarele situaţii:
a) nu au existat registre de stare civilă;
b) registrele de stare civilă au fost pierdute ori distruse în totalitate sau în parte;
c) nu este posibilă procurarea din străinătate a certificatelor de stare civilă sau a extraselor după actele de stare civilă;
d) întocmirea actelor de stare civilă a fost omisă.
Art. 41. -
(1) Întocmirea actului de deces, în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive declarative de moarte, se face din oficiu sau la cererea persoanei interesate, după caz, la autoritatea administraţiei publice locale de la:
a) locul de naştere al celui declarat mort;
b) domiciliul celui declarat mort, în cazul când actul de naştere a fost întocmit la autorităţile locale din străinătate;
c) domiciliul persoanei care a solicitat declararea judecătorească a morţii, în situaţia în care locul naşterii şi domiciliul decedatului nu sunt cunoscute.