@eumarian
De acord că textul legii trebuia cizelat mai mult (ca multe altele din acest nou cod). Totuși, chiar din articolul 30 al Constituției, citat de dvs., rezultă că libertatea de exprimare nu este una
absolută - nu poți spune chiar orice, despre oricine, oriunde, oricum, fără a suporta vreo consecință:
(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viața particulară a persoanei și nici dreptul la propria imagine.
În articolele din Codul civil, citate tot de dvs., este reglementată mai amănunțit prevederea constituțională.
Chiar și
Convenția pentru apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților fundamentale (uneori greșit citată folosind acronimul „CEDO” - mai potrivit pentru Curtea stabilită de această convenție) alături de enunțarea protecției libertății de exprimare (articolul 10) indică și limitele acesteia:
2. Exercitarea acestor libertăți ce comportă îndatoriri și responsabilități poate fi supusă unor formalități, condiții, restrângeri sau sancțiuni prevăzute de lege care, într-o societate democratică, constituie măsuri necesare pentru securitatea națională, integritatea teritorială sau siguranța publică, apărarea ordinii și prevenirea infracțiunilor, protecția sănătății, a moralei, a reputației sau a drepturilor altora, pentru a împiedica divulgarea informațiilor confidențiale sau pentru a garanta autoritatea și imparțialitatea puterii judecătorești.
Cred că în privința ideii de libertate exercitată în mod responsabil e de actualitate remarca unui jurist englez de acum câteva secole (William Blackstone):
Oricare om liber are un drept indubitabil să expună în fața publicului orice sentiment îi place; a interzice aceasta înseamnă a distruge libertatea presei, dar dacă el publică ceva indecent, răuvoitor sau ilegal, trebuie să suporte consecințele propriei sale îndrăzneli.
Comentariul în engleză:
[ link extern ]
Acum, în speța discutată se pune problema publicării unui text care
identifică o persoană și funcția sa și îi atribuie, veridic sau nu, comiterea unor infracțiuni sau, cel puțin, abateri disciplinare.
Oricât de banal ar fi acest lucru în România, măcar în
teorie nu ar putea scăpa nesancționat. La noi orice insultă sau calomnie a devenit „pamflet” (supus exclusiv libertății de exprimare fără limite, fără măsură). Parcă ar fi suficientă rostirea formulei magice „acest text/această emisiune reprezintă un pamflet” pentru a se da dezlegare la orice abjecție (compar asta cu formula „acest mesaj nu poate fi considerat SPAM deoarece...” folosită ca un apotropaic în spamul autohton).
Persoana nemulțumită sau care ține să reproșeze altei persoane fapte ilicite are
căi legale. Asta e și ideea statului de drept: nu
bunul plac al cuiva, ci numai
regula dinainte stabilită, în mod clar și cunoscut public, poate obliga. Și faptele de corupție, și incompetența au instanțe care să le analizeze. Cel care are cunoștință de aceste fapte le poate semnala instituției care funcționează tocmai pentru a le soluționa, nu și constata și pedepsi el însuși. E adevărat că nu întotdeauna critica trebuie făcută cu mănuși sau prin mijlocirea unei instituții a statului. Cred, totuși, că nu este acceptabilă înfierarea cuiva în public, ca alternativă facilă la greoiul și imprevizibilul demers judiciar, fără a exista un mijloc legal pentru ca persoana lezată să pretindă repararea prejudiciului suferit.
Calomnia și insulta au fost dezincriminate, au fost scoase din domeniul răspunderii penale. Nu are relevanță modul discutabil în care acest fapt a fost realizat - prin contradicția a două instanțe care pot pronunța hotărâri cu efect general și obligatoriu. Dar dezincriminarea nu echivalează cu permisiunea. Procurorul poate da o soluție care să ducă la oprirea procesului penal pentru că fapta nu este prevăzută de legea penală, însă lucrurile nu se termină aici. Sancțiunea aplicabilă celor două fapte este tragerea la
răspundere civilă, mai ales în contextul prevederilor noului Cod civil, care nu mai lasă pe seama liberei imaginații a judecătorilor enunțarea și remedierea problemelor civile de natură nepatrimonială.
Cât privește articolul 13 din Legea 544/2001, citat de justice123, interpretarea făcută este excesivă. Articolul are în vedere o autoritate sau instituție publică - or, magistratul (judecător sau procuror) nu se încadrează în niciuna dintre cele două categorii. Imputarea unor fapte ilicite trebuie să capete substanță pe baza
probelor administrate în cadrul unei proceduri prevăzute de lege. Nu este suficientă certitudinea subiectivă pe care o poate avea o persoană, astfel încât concluziile sale expuse public să nu aibă consecințe ce țin de răspunderea civilă. În plus, scopul legii este acela de a asigura accesul la informații de interes public deținute de autorități. Așa ceva nu are legătură cu dreptul unei persoane de a publica propriile învinuiri față de o altă persoană.