Intentionez sa deschid o mica afacere(vanzare cu amanuntul) inca nu m-am decis daca SRL, II , IF sau PFA si nu stiu cum e mai avantajos, sa platesc sau nu TVA.
M-ar ajuta mult o lista cu pro si contra TVA indiferent de clientii catre care vinzi...firme sau persoane fizice.
daca aveti invesitii majore in spatiul respectiv, va sfatuiesc sa va inregistrati platitor de tva inca de la infiintare, pentru a avea drept de deducere a tva afeenta amenajarilor.
daca nu, va infiintati ca neplatitor de tva si veti ramane asa pana la atingerea plafonului anual de venituri de 35.000 euro, care se calculeaza proportional cu lunile din an ramase de la infiintare si pana la 31.12. (daca firma este infiintata in decembrie plafonul este e 35.000 / 12 x 1 luna)
Daca pornesc in calitate de neplatitor si pe parcurs ma decid sa devin platitor de TVA, atunci se mai poate deduce TVA-ul de la materialele de constructie?
Intentionez sa trec "pe firma" o masina pe care o am deja cumparata in leasing, din acest punct de vedere e mai avantajos sa pornesc in calitate de platitor sau ne?
Si dupa ce o trec pe firma mai am vreo sansa sa recuperez TVA-ul platit pana acum?
in momentul in care deveniti platitor de tva puteti deduce tva aferenta stocurilor de marfuri, mijloacelor fixe neamortizate si bunurilor de capital aflate in patrimoniul afacerii.
in cazul leasingului, daca acesta este acum pe persoana fizica trebuie sa semnati o cesiune a contractului.
daca dupa cedarea contractului de leasing firma devine platitoare de tva, aveti dreptul sa deduceti TVA aferenta ratelor achitate in calitate de neplatitor de tva numai la sfaristul contractului de leasing, cand se face transferul dreptului de proprietate.
in cazul materialelor de constructie, se poate recupera tva doar in cazul in care valoarea modernizarii depaseste 20% din valoarea cladirii sau aveti un contract de inchiriere/comodat cu proprietarul iar investitia este considerata mijloc fix amortizabil (aici e mai complicat, la timpul potrivit cereti consultanta)