Din punct de vedere contabil, fondurile nerambursabile sunt tratate ca niste subventii.
OMFP 3.055/2009 ,le imparte in doua -pentru active si pentru venituri Cele pentru active-conditia este sa cumpere, sa construiasca,sa achizitioneze active imobilizate
Subventiile se recunosc, pe o baza sistematica drept venituri ale perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.
In cazul in care intr-o perioada se incaseaza subventii aferente unor cheltuieli care nu au fost inca efectuate, subventiile primite nu reprezinta venituri ale acelei perioade curente.
Exista doi termeni intre care nu trebuie sa sepuna semnul egal
-eligibilitate
-deductibilitate
Subventiile pentru active au la baza cheltuielile cu achizitionarea unui mijloc fix care se recupereaza prin deducerea amortizarii
Inregistrarea aprobarii primiri banilor :4451 = 4751
inregistrarea primirii banilor 5121 = 4451
inregistrarea achizitiei utilajului: 2131 =404
4426 =404
plata utilajului(factura) 404 = 5121
amortizarea lunara 6811 =2813
presupun ca a fost finantat 70% inregistrarea pe venit a cotei parti din subventie la nivelul a 70% din amortizare, cat a fost contributia din fonduri nerambursabile 4751=7584
Cele pentru venituri cuprind toate subventiile alele decat pentru active
Entitatile care deruleaza fonduri nerambursabile in cadrul unor Programe de finantare externa vor utiliza tratamentul contabil aplicabil pentru subventii, in vederea contabilizarii operatiunilor generate de primirea si utilizarea acestor fonduri. Regula de baza utilizata presupune corelarea corespunzatoare a veniturilor din subventii cu cheltuielile prevazute a se efectua din aceste surse.
In situatia in care, potrivit unor acte normative specifice, se constituie fonduri speciale cu scopul de a finanta anumite obiective de investitii, acestea pot fi asimilate subventiilor.
Reguli ce trebuie respectate la inregistrarea sumelor care au rolul de a acoperi cheltuieli curente
*o subventie guvernamentala (suma nerambursabila) care urmeaza a fi primita drept compensatie pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate in cursul exercitiului, fara a exista costuri viitoare aferente, se recunoaste ca venit in perioada in care devine creanta, astfel:
445=741
*in cazul in care se primesc fondurile pentru finantare si nu s-au efectuat cheltuielile care se finanteaza din aceasta sursa se efectueaza inregistrarea:
445=472
si pe masura inregistrarii cheltuielilor in conturile din clasa 6, are loc reluarea la venituri a sumelor din contul 472
472=741
incasarea subventiei in contul de disponibil:
5121=445
Contabilitatea fondurilor europene este obligatoriu sa fie tinuta separat fata de contabilitatea firmei, se tine intr-un cont separat. (pe langa activitatea din proiect, firma mai desfasoara si alte activitati).
Firma care a accesat fondurile europene si beneficiaza de acestea, se obliga ca pe toata durata desfasurarii proiectului si inca 5 ani dupa aceea sa pastreze si sa puna la dispozitie in caza de control, toate documentele dovedtoare/contabile. Aceasta durata variaza in functie de sursa finantarii.
Dupa aceasta dosarul se preda la arhivele...nationale...(nu stiu exact numele).
Cititi cu atentie ghidul solicitantului pentru proiectul dvs. si acolo veti gasi toate detaliile referitoare la contabilitate si alte aspecte pe care trebuie sa le respectati pentru a nu risca sa dati inapoi fondurile.