[ link extern ]
aici Ghidul romanilor angajati in Germania
si
Plata pensiilor în Germania
Plata pensiilor în străinătate
Informaţii privind transferul în Germania al pensiilor şi altor drepturi de asigurări sociale
În conformitate cu prevederile art. 10 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr.1408/71 precum şi cu convenţiile bilaterale de asigurări sociale la care România este parte, persoana care are dreptul la prestaţii de invaliditate, de bătrâneţe sau de urmaş şi la ajutoare de deces, dobândite potrivit legislaţiei române, va beneficia de aceste prestaţii chiar dacă reşedinţa sa (locul de şedere obişnuită) este stabilită pe teritoriul altui stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European sau pe teritoriul unui stat cu care România aplică instrumente juridice bilaterale.
În vederea achitării prin transfer bancar a prestaţiilor amintite, casele teritoriale de pensii vor utiliza informaţiile bancare, confirmate de cetăţenii care au fost beneficiari ai sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, prin formularele de legătură transmise de instituţiile de asigurări sociale de pe teritoriul statului de reşedinţă (Germania). Transferul se va face în Euro pentru beneficiarii stabiliţi în Germania.
Declaraţia de transfer în străinătate a drepturilor cuvenite beneficiarilor sistemului public de pensii se transmite la sediul casei teritoriale de pensii personal de către titularul drepturilor sau se depune, prin mandatar desemnat cu procură specială în acest sens, emisă conform legii însoţită de un document care confirmă detalii bancare şi de o copie a actului de identitate sau alte documente ale titularului care atestă domiciliul său actual. Transmiterea declaraţiei şi a documentelor care o însoţesc se poate face prin poştă, la sediul casei teritoriale de pensii sau prin e-mail, prin scanare şi transmitere la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii, postate de instituţia menţionată pe site-ul acesteia.
Pentru a evita efectuarea unor plăţi necuvenite sau către beneficiari a căror situaţie s-a modificat, cu efecte asupra obligaţiei casei teritoriale de pensii competente, de a achita drepturile de pensie şi a altor drepturi care se stabilesc şi se plătesc de către casele teritoriale de pensii, se va utiliza certificatul de viaţă ca şi instrument de verificare administrativă.
Certificatul de viaţă va fi emis în dublu exemplar, din care unul va rămâne la casa teritorială de pensii competentă, însoţit de dovada comunicării (confirmare de primire sau recomandată) şi transmis beneficiarilor nerezidenţi în versiune bilingvă (română şi o limbă de circulaţie internaţională)
În cazul noilor beneficiari, dacă între data depunerii cererii de pensionare şi data primei plăţi a pensiei stabilite prin decizia de pensionare s-au scurs mai mult de 180 de zile calendaristice, casa teritorială de pensii competentă va transmite, împreună cu decizia de pensionare, un exemplar al certificatului de viaţă, urmând ca prima plată a drepturilor de pensie să se efectueze, în acest caz, după primirea exemplarului completat al certificatului semnat şi ştampilat care atestă faptul că beneficiarul este în viaţă. În situaţia în care beneficiarii au transmis, prin unul din mijloacele menţionate anterior, detaliile bancare actuale în perioada de 180 de zile de la data depunerii cererii de pensionare, obligaţia confirmării existenţei noilor beneficiari prin transmiterea unui certificat de viaţă se stinge.
Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, beneficiarul aflat în plată are obligaţia de a transmite anual, până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă.
În vederea prezentării certificatului de viaţă, casa teritorială de pensii competentă transmite acestuia, la adresa sa de reşedinţă, respectiv domiciliu, după caz, în luna octombrie a fiecărui an, un exemplar al certificatului de viaţă completat în partea A, indicând data limită de transmitere a certificatului de către beneficiar.
Beneficiarul are obligaţia de a completa partea B a certificatului de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul statului de reşedinţă, respectiv domiciliu, după caz.
În situaţia în care beneficiarul nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viaţă menţionat, până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an, casa teritorială de pensii competentă suspendă drepturile cuvenite titularului începând cu luna februarie a anului în curs.
Dacă beneficiarul transmite certificatul de viaţă menţionat după expirarea termenului stipulat în paragraful anterior, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripţie.
Beneficiarii vor confirma detaliile bancare şi/sau de reşedinţă, respectiv de domiciliu, potrivit modalităţilor prevăzute în cadrul prezentelor Instrucţiuni ori de câte ori vor interveni modificări ale informaţiilor respective.
Cheltuielile generate de transferul în străinătate al pensiilor şi al altor drepturi de asigurări sociale şi indemnizaţii prevăzute de legi speciale acordate în cadrul sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale se suportă de beneficiari, prin diminuarea sumelor ce fac obiectul transferului, cu excepţia situaţiilor în care prevederile instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte dispun altfel.
Asigurarea medicală
Necesitatea deţinerii unei asigurări medicale pentru cetăţenii români care călătoresc în străinătate
Deşi mulţi dintre noi ne considerăm sănătoşi şi credem că nu vom avea nevoie de asistenţă medicală pentru o perioadă mai scurtă pe care o petrecem în străinătate, pot apărea situaţii, în care să fie necesară prezentarea la un medic în Germania şi atunci, dacă nu vrem să plătim personal costurile consultaţiei sau spitalizării, va trebui să ne folosim de drepturile pe care le avem în calitate de cetăţeni UE, şi anume să prezentăm cardul european de asigurare de sănătate sau o poliţia de asigurare privată.
Vă menţionăm că în Germania asigurarea medicală este obligatorie şi din acest motiv, orice situaţie de urgenţă care implică prezentarea la un medic sau spitalizarea necesită prezentarea cardului european de asigurare de sănătate sau a unei poliţie de asigurare private, altfel cetăţenii români vor trebui să îşi achite personal costurile spitalizării, iar aceste sume depăşesc, de obicei, buzunarul unui cetăţean român.
De aceea, sfătuim cetăţenii români asiguraţi în România ca, înainte de plecarea din ţară, să solicite casei de asigurări de sănătate de care aparţin Cardul European de Asigurare de Sănătate, document care acoperă cheltuielile de spitalizare în Uniunea Europeană în caz de situaţii neprevăzute. Eliberarea unui asemenea card este gratuită. Beneficiarii săi sunt persoanele angajate, şomerii înregistraţi, persoanele cu venituri sociale mici, înregistrate la autorităţile române, minorii până la 18 ani, persoanele de până la 26 de ani care beneficiază de ajutor de la stat, pensionarii, persoanele liber profesioniste care îşi achită personale taxele aferente asigurărilor etc.
Menţionăm că acest card nu se poate folosi pentru efectuarea unor tratamente pentru boli cronice cunoscute de dvs. şi de medicul dvs. de familie în străinătate, însă puteţi să îl utilizaţi dacă boala dvs. se agravează în străinătate şi apar urgenţe.
În situaţia în care nu sunteţi asigurat, puteţi solicita unei firme autorizate să vă întocmească o poliţă de asigurare medicală pentru perioada în care veţi fi plecat din străinătate, asigurare care va acoperi costurile de spitalizare sau de transport mortuar, în caz de deces.
De asemenea, este în interesul dvs. să verificaţi dacă societatea care eliberează poliţa de asigurare are un partener în statul de destinaţie şi să solicitaţi coordonatele acestuia.
De reţinut!
Ambasadele României sau Consulatele Generale ale României nu pot achita costurile de spitalizate sau repatriere în caz de deces!