sam bam a scris:
...
De ce aceasta cerere poate fi judecata in regim de urgenta iar altele poate cu mai multe consecinte grave la care s-a cerut procedura de urgentare nu au fost luate in discutie de catre Curte? Suntem oare egali in fata CEDO sau acestia chiar nu respecta acest principiu?
Stimate domn,
Îmi permit să nu fiu în nici un caz de acord cu dvs.
În întrebarea finală, dvs sugeraţi un regim de urgentare
arbitrar şi discriminatoriu instituit chiar de către CEDO. Nu este aşa.
În primul rând, Articolul 41 (Ordinea examinării cauzelor) din Regulamentul Curţii stipulează următoarele:
Cauzele sunt examinate în ordinea în care sunt pregătite în vederea soluţionării. Camera sau Preşedintele ei poate, totuşi, să decidă examinarea unei cereri cu prioritate.
Astfel, acest articol dă dreptul
tuturor persoanelor de a face o cerere de urgentare a judecării cauzei. Repet, Art. 41 nu arată că d-na Tymoshenko va primi un tratament preferenţial în examinarea cauzei sale, din partea CEDO, ci că
oricine a cărui cauză prezintă particularităţi care impun urgentarea judecării poate cere explicit respectiva urgentare.
Evident, dacă cererea este fondată, Camera sau Preşedintele o vor admite, dacă nu, nu.
În al doilea rând, însăşi violarea continuă a Art. 3 al Convenţiei, sub aspectul asistenţei medicale în penitenciare, reprezintă un criteriu de prioritizare a analizării cererii, chiar fără o cerere în temeiul Art. 41.
Din propria experienţă, în astfel de cazuri, comunicarea admiterii în principiu şi, implicit, a punerii în vedere de către CEDO a trecerii în cea de-a doua etapă a procedurii (Statements of Facts, Questions to the Parties) se face într-un an, un an şi jumătate de la introducerea cererii iniţiale, timp extrem de scurt, faţă de celelalte cereri, de exemplu. Este şi normal, de altfel.
În al treilea rând, faţă de cazuri de genul descris mai-sus, CEDO, în interpretarea Convenţiei Europene şi a Protocoalelor Adiţionale,
pune la dispoziţie tuturor persoanelor vulnerabile anumite mecanisme specifice de protejare: atât cel instituit de Art. 41, urgentarea cauzei, cât şi, de exemplu, un mecanism cu funcţionare anterioară pronunţării unei hotărâri: Măsurile Interimare (Interim Measures). Pentru toţi justiţiabilii, fără discriminare, cu condiţia să se încadreze în cazurile respective.
Nu în ultimul rând, situaţia particulară a d-nei Tymoshenko, care este principalul reprezentant al Opoziţiei, vizează elemente ce ţin de existenţa democraţiei ca atare în Ukraina. Acesta este un puternic argument al urgentării analizării cauzei, şi este, evident, real.
La sfârşit, cu scuzele de rigoare pentru lipsa traducerii, îmi permit să citez ad-litteram chiar Întrebările puse - Questions to the Parties:
QUESTIONS TO THE PARTIES
1. Has the applicant been subjected to treatment in breach of Article 3 of the Convention? In particular, were the conditions of the applicant’s conditions of her detention in Kyiev SIZO no. 13, including physical, sanitary and health-care arrangements, compatible with Article 3 of the Convention standards? More specifically, was the medical assistance available to her compatible with the requirements of Article 3 of the Convention?
2. Were the applicant’s arrest and her subsequent detention compatible with Article 5 § 1 of the Convention? In particular, were they justified by one or more reasons mentioned in Article 5 § 1 (b) or (c) of the Convention?
3. Did the courts give sufficient and relevant reasons for the applicant’s detention for the purposes of Article 5 § 3 of the Convention? Did they consider alternative measures to ensure the applicant’s appearance at trial?
4. Did the applicant have available to her a procedure by which she could challenge the lawfulness of her detention, as required by Article 5 § 4 of the Convention?
5. Does the applicant have an effective and enforceable right to compensation for her detention in alleged contravention of Article 5 § 1, 3, and 4, as required by Article 5 § 5 of the Convention?
6. Were the applicant’s arrest and detention applied for a purpose other that those envisaged under Article 5, contrary to Article 18 of the Convention?
Cu stimă.